AS Estiko on esitanud Puidu tn 5 krundile detailplaneeringu koostamise algatamise taotluse eesmärgiga määrata ehitusõigus stock-office tüüpi tootmis- ja ärihoonete rajamiseks. Olemasolevad hooned soovitakse lammutada. Alale soovitakse rajada kuni 5 kolmekorruselist hoonet, suurim ehitisealune pind kokku 13 400 m2, teenindamiseks kavandada nn ringliiklus ja ühendada Puidu tänavaga kahest kohast.
Puidu tn 5 krunt pindalaga 4,2 ha asub Veeriku linnaosas Ravila tänava ja raudtee vahelisel alal. Ehitisregistri andmetel asub krundil üks toiduainete hulgiladu ehitisealuse pinnaga 8445 m2, kanalisatsiooni pumbamaja (pindala 108 m2) ning transformaatoralajaam (pindala 82 m2).
Puidu tn 5 krundi idaküljele ulatub Raudteeharu katastriüksusel (79301:001:0773) asuv raudtee kaitsevöönd. Raudtee kuulub OÜ-le Kemotar.
Krundil puudub kehtiv detailplaneering.
Üldplaneeringu tingimused
Tartu linna üldplaneeringu kohaselt on Puidu tn 5 krundi maakasutuse juhtotstarve tootmishoone maa-ala, mis on tööstushoone ja taastuvenergeetika rajatiste maa-ala. Toetava otstarbena on lubatud 15% ulatuses teenindus- ja toitlustushoone, kontorihoone, tankla maa-ala.
Puidu tn 5 krunt asub arhitektuurilises üksuses Veeriku Tööstuse VT2, kus pikaajalise arengu tulemusena on maa-alal välja kujunemas erinevate ettevõtlusvaldkondade tootmis-, logistika, ja laomajanduse piirkond. Üldplaneering seab eesmärgiks maa-alade hoonestuse üldise tihendamise, intensiivsema maakasutuse, võimalikult rohkeid ja kõrge kvalifikatsiooniga töökohti nõudvate tootmisettevõtete arengu piirkonnas. Asumis VT2 on maakasutuse toetava otstarbena lubatud 20% ulatuses ärimaa. Tänava-äärne hoonestus peab olema esinduslik ja järgima väljakujunenud ehitusjoont, minimaalne täisehitus 20%.
Äri- ja tootmismaal peab minimaalselt 10% krundist olema kõrghaljastatud. Nii külastajate kui ka töötajate seisukohalt tuleb kaaluda krundisisestele haljasaladele puhkeala rajamist. Kui krundile kavandatakse ulatuslikku kõvakattega laoplatsi/teenindusõue, peab halveneva mikrokliima kompenseerimiseks, sh soojussaarte tekkimise riski maandamiseks rajama eraldushaljastuse põõsaste või kõrghaljastusega. Võimaluse korral tuleb suuremad laoplatsid liigendada ja vähem kasutatavad alad katta vett läbilaskvate pinnakattematerjalidega.
Kruntide moodustamisel on tingimuseks juurdepääsu tagamine avalikult tänavalt. Parkimine tuleb lahendada krundisiseselt vastavalt standardile. Avaparklad tuleb liigendada kõrghaljastusega, kus 20 parkimiskoha kohta on vähemalt üks puu.
Puidu tänav on üldplaneeringus määratud kõrvaltänavana, kus jalg- ja jalgrattatee paiknemine on ette nähtud mõlemal pool sõiduteed.
Parkimiskohtade vajadus teenuste kättesaadavuse uuringu kohaselt
Tartu linnas on läbi viidud uuring "Parkimiskohtade vajaduse määramine Tartu linnas", mille kohaselt EVS 843 parkimisnormi rakendamisel saab Tartu linnas kasutada kruntide teenuste kättesaadavuse väärtust (teenustase), arvestades järgnevaid põhimõtteid:
1. krundi teenuste kättesaadavuse väärtus leitakse vastavalt sellele, kui hästi on jalgsi või ühistranspordiga kättesaadavad erinevad linnas paiknevad teenused, sh piirkondlik kool, lasteaed, toidupood, töökohad (kogumina krundi teenustase);
2. rakenduses väljatoodud parkimiskohtade arvu soovitusest lähtumisel tuleb otsuses välja tuua kaalutlused ja põhjendused, kuidas on punktis 1 nimetatud parameetreid arvestades konkreetsel krundil vastav väärtus kujunenud.
Uuringu tulemused ei pea põhjendatuks Puidu tn 5 krundil standardijärgsete parkimiskohtade arvu vähendamist, sest 800 m raadiuses ei ole piisavalt palju erinevaid teenuseid pakkuvaid asutusi. Seega tuleb parkimiskohtade arvu määramisel lähtuda EVS 843 standardist.
Avalikult kasutatavate rajatiste planeerimine ja väljaehitamise kokkulepe
Krundile soovitakse kavandada viis ärihoonet ehk ala saab intensiivsema kasutuse, mis omakorda eeldab turvalise liikumise tagamise vajadust kõigile liiklejagruppidele. Hetkel puudub planeeringu alaga piirneval Puidu tänav T1 tänaval kõnnitee, mistõttu puuduvad ka turvalised ühendused lähimate bussipeatusteni. Arvestades eeltoodut tuleb planeeringu elluviimisel rajada Puidu tn 5 krundi ulatuses Puidu tänav T1 krundile kõnnitee, mis on ühendatud bussipeatuste ja Klaasi tänava kõnniteega.
Tartu linn ei võta planeeringuga kohustusi avalikuks kasutamiseks ette nähtud tee ja sellega seonduvate rajatiste, haljastuse, välisvalgustuse ning tehnorajatiste, sh sademevee kanalisatsiooni (edaspidi rajatised) väljaehitamiseks ega vastavate kulude kandmiseks. Rajatiste projekteerimine ja väljaehitamine on planeeringust huvitatud isiku (arendaja) kohustus.
Detailplaneeringu koostamine on vajalik, sest maa-alale soovitakse püstitada ehitusloakohustuslikke hooneid. Tartu Linnavalitsus on seisukohal, et detailplaneeringu algatamine on võimalik, lähtudes Tartu linna üldplaneeringust ja arvestades otsuses toodut.
Võttes aluseks planeerimisseaduse § 128 lg-d 1 ja 5, Tartu Linnavolikogu 28.06.2017. a määruse nr 140 "Ülesannete jaotus ehitamise ja planeerimise korraldamisel Tartu linnas" § 5 lg 2 ning arvestades Tartu Linnavolikogu 07.10.2021. a otsusega nr 373 kehtestatud Tartu linna üldplaneeringut, Tartu Linnavalitsus
o t s u s t a b:
1. Algatada Puidu tn 5 krundi detailplaneeringu koostamine eesmärgiga kaaluda võimalusi tootmis-ja ärihoonetele ehitusõiguse määramiseks.
2. Kinnitada planeeringuala piir vastavalt lisale "Puidu tn 5 krundi detailplaneeringuala situatsiooniskeem".
3. Planeeringu algatamisega ei kaasne linnale kohustust avalikuks kasutamiseks ette nähtud tee ja sellega seonduvate rajatiste, haljastuse, välisvalgustuse ning tehnorajatiste (sh sademeveekanalisatsioon) väljaehitamiseks ega vastavate kulude kandmiseks.
4. Planeering tuleb koostada arvestades riigihalduse ministri 17.10.2019. a määrust nr 50 "Planeeringu vormistamisele ja ülesehitusele esitatavad nõuded", üldplaneeringut ning korralduse preambulis toodut ja järgnevaid lähteseisukohti:
4. 1. planeeringu joonised (olemasolev olukord, põhijoonis, tehnovõrgud) anda mõõtkavas M 1:500. Geodeetiline alusplaan peab kajastama naabruses asuvaid hooneid, hoonete ehitisealust pinda ja kõrgust. Planeeringu koosseisus tuleb esitada planeeringulahenduse ruumiline illustratsioon;
4.2. krundid tuleb moodustada korrapärased arvestades vajadusega tagada nõuete kohane kõrghaljastuse ja parkimise lahendus ning juurdepääs avalikult kasutatavale tänavamaale;
4.3. krundi ehitusõigus määrata järgmiselt:
4.3.1. krundi kasutamise lubatud sihtotstarbed on tootmishoone maa-ala ja 20 % ulatuses ärimaa (nt teenindus- ja toitlustushoone, kontorihoone, tankla maa-ala);
4.3.2. hoonete suurim lubatud arv, ehitisealune pind ja hoonete absoluutkõrgus määrata planeeringuga, arvestades ümbritseva keskkonna seoste analüüsiga ning nõuetekohase haljastuse ja liikluskorralduse lahendamisega krundil;
4.4. krundist minimaalselt 10% peab olema kõrghaljastatud. Avaparklad tuleb liigendada kõrghaljastusega, kus 20 parkimiskoha kohta on vähemalt üks puu;
4.5. liikluskorralduspõhimõtted määrata järgmiselt:
4.5.1. koostada planeeringuala ja selle mõjuala analüüsil põhinev erinevate liikumisviiside analüüs, mis sisaldab mh auto- ja jalgrattaliikluse tekke ja parkimise nõudluse väljaselgitamist, arvestades olemasolevat ja prognoositavat liikluskoormust;
4.5.2. jalgrataste ja autode parkimine tuleb lahendada krundisiseselt, lähtudes Eesti Standardist EVS 843:2016 "Linnatänavad" ja analüüsist;
4.5.3. Juurdepääs kruntidele kavandada avalikult kasutatavalt teelt. Tagada tuleb turvaline jalakäijate liikumine ning rajada Puidu tänav T1 krundile kõnnitee, mis on ühendatud olemasoleva kõnniteede võrguga.
5. Planeeringu seletuskirjas tuleb esitada planeeringuala ja selle mõjuala analüüsil põhinevad järeldused ja ruumilise arengu eesmärgid, nende saavutamiseks valitud planeeringulahenduse kirjeldus ning valiku põhjendused.
6. Planeeringu koostamisse tuleb kaasata isikud, kelle õigusi võib planeering puudutada, sh naaberkruntide omanikud. Planeering kooskõlastada Päästeameti Lõuna päästekeskusega ning Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelvalve Ametiga.
7. Korraldus jõustub teatavakstegemisest.