EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
MÄÄRUS |
|
Tartu
|
06. juuni 2024. a. nr LVK-M-0088 |
Tartu Linnavolikogu 25. juuni 2015. a. määruse nr 85 "Ühistranspordi elektrooniline piletisüsteem" muutmine |
Määrus kehtestatakse ühistranspordiseaduse § 31 lõike 2 punkti 4 ja § 36 lõike 1 punkti 1 alusel.
§ 1. Tartu Linnavolikogu 25. juuni 2015. a määrust nr 85 „Ühistranspordi elektrooniline piletisüsteem“ muudetakse järgmiselt:
1) määruse paragrahvi 3 täiendatakse lõikega 21 järgmiselt:
"(21) Elektroonilise piletisüsteemi sõidupileti liik, mida saavad kasutada isikud, kelle elukohana on Eesti rahvastikuregistris registreeritud Tartu linn või Kambja vald, Tartu linna avaliku liiniveo bussides ja MTÜ Tartumaa Ühistranspordikeskus avaliku liiniveo bussides, mis teenindavad Tartu linna haldusterritooriumil asuvaid peatusi ja Kambja valla haldusterritooriumil Mileedi, Haigla, Eerika ja Märja peatusi, ja hind koos käibemaksuga (eurodes) on järgmine:
Sõidupileti liik | sõidupileti hind |
Tartu+ kolmekümne päeva pilet | 21,28 |
Tartu linna sisesel avalikul bussiliiniveol kehtivad käesoleva määruse paragrahvis 4 kehtestatud sõidusoodustused, MTÜ Tartumaa Ühistranspordikeskus avaliku liiniveo bussides kehtivad regionaalministri määrusega kehtestatud sõidusoodustused.";
2) määruse paragrahvi 3 lõikes 4 asendatakse arv „2“ arvuga „3“.
§ 2. Määrus jõustub 1. juulil 2024. a.
Õiend
Tartu Linnavolikogu määruse eelnõu "Tartu Linnavolikogu 25. juuni 2015. a. määruse nr 85 "Ühistranspordi elektrooniline piletisüsteem" muutmine " juurde
Tartu Linnavolikogu 25. juuni 2015. a määrusega nr 85 „Ühistranspordi elektrooniline piletisüsteem“ (edaspidi linnavolikogu määrus) on kehtestatud piletihinnad bussiliikluses Tartu linna sisesel sõitjateveol ja sõidusoodustused.
Regionaalministri 21. detsembri 2023. a määrusega nr 111 „Avaliku teenindamise lepingu alusel teostatava liiniveo kõrgeim piletihind sõitjateveol bussiliikluses maakonnaliinil ja kaugliinil ning sõidusoodustused“ on kehtestatud avaliku teenindamise lepingu alusel teostatava liiniveo kõrgeim piletihind sõitjateveol bussiliikluses maakonnaliinidel, sh MTÜ Tartumaa Ühistranspordikeskus korraldatavatel avaliku teenindamise lepingu alusel teenindatavatel bussiliinidel, ja sõidusoodustused. Kooskõlastamisel on uus regionaalministri määrus, mis määruse eelnõu kohaselt jõustub 1. juulil 2024 ja mis muudab muuhulgas ka sõidusoodustusi (edaspidi regionaalministri määruse eelnõu).
Käesoleva määruse eelnõuga tehakse ettepanek muuta linnavolikogu määrust järgmiselt:
1) määruse eelnõu § 1 punkt 1: Tartu+ kolmekümne päeva pilet
2017. aasta Eesti omavalitsuste haldusreformi käigus liideti Tartu linnaga Tähtvere vald. Endise Tähtvere valla piirides elavatele isikutele, kelle elukohani Tartu linnaliinivõrk ei ulatu, pakub ühistransporditeenust MTÜ Tartumaa Ühistranspordikeskus. Praegu peavad nad, kui neile ei laiene linnavolikogu määrusega või regionaalministri määrusega kehtestatud sõidusoodustused, Tartu linnas ühistranspordiga sõitmiseks ostma Tartu linna sisesel avalikul bussiliiniveol sõitmiseks pileti (30-päeva pilet - 18,50 eurot) ja MTÜ Tartumaa Ühistranspordikeskus avaliku teenindamise lepingu alusel teostataval liiniveol (edaspidi maakonnaliin) sõitmiseks pileti (30-päeva pilet - 25 eurot).
Selleks et võimaldada ka selles piirkonnas elavatele isikutele ühistranspordi kasutamist soodsamalt ja ühe piletiga (Tartu linna pilet), luuakse Tartu Linnavalitsuse ja MTÜga Tartumaa Ühistranspordikeskus ühine piletiliik „Tartu+ kolmekümne päeva pilet“. Seda piletit saavad osta isikud, kelle elukohana Eesti rahvastikuregistris on registreeritud Tartu linn või Kambja vald ning seda saab kasutada elektroonilise piletisüsteemi sõidupiletina Tartu linnaliini ja maakonnaliini bussides, mis läbivad Tartu linna haldusterritooriumil asuvaid peatusi ning Kambja valla haldusterritooriumil asuvaid Mileedi, Haigla, Eerika ja Märja peatusi.
Tartu+ pilet kehtib nii Tartu linna liini kui ka maakonnaliini bussides, kuid linnaliinibussides kehtivad linnavolikogu määrusega kehtestatud sõidusoodustused (tasuta sõidu õigus) ja maakonnaliinibussides regionaalministri määrusega kehtestatud sõidusoodustused.
Regionaalministri määruse eelnõu kohaselt kehtib 100-protsendine sõidusoodustus MTÜ Tartumaa Ühistranspordikeskuse poolt korraldatud liinidel järgmistele isikutele:
1) isikud vanuses kuni 19 aastat ja isikud alates 63. aastast (nimetatud aastad kaasa arvatud);
2) keskmise, raske või sügava puudega isikud;
3) osalise või puuduva töövõimega isikud;
4) sügava puudega isiku saatjaks olev isik;
5) puudega kuni 16-aastase isiku saatjaks olev isik;
6) raske või sügava liikumis- või nägemispuudega isiku saatjaks olev isik.
Linnavolikogu määruse § 4 kohaselt on Tartu linna sisesel avalikul bussiliiniveol täiendav tasuta sõidu õigus järgmistel isikutel, kelle elukohana Eesti rahvastikuregistris on registreeritud Tartu linn:
1) perekonna, kus on 4 või enam last ja/või noort, kes on omandamas keskharidust, keskeriharidust või kõrgharidustaseme esimest või teist astet, liikmetel;
2) hoolekandeasutuses viibival lapsel;
3) 65-aastastel ja vanemal isikul;
4) raske liikumis- või nägemispuudega isikul;
5) puudega kuni 16-aastase isiku (kaasa arvatud) või sügava puudega isiku saatjal.
Kõik linnavolikogu määruse alusel tasuta sõidu õiguse saajad (väljaarvatud paljulapseliste perekondade lapsevanemad) sõidavad maakonnaliinidel regionaalministri määruse eelnõu alusel tasuta ning ei pea maakonnaliinidel sõitmiseks Tartu+ piletit ostma.
Maakonna- ja linnaliinide sõidusoodustused kombineeruvad järgmiselt:
1) kui isikul on maakonnaliinidel tasuta sõidu õigus, aga linnas ei ole (näiteks puuduva töövõimega isikud), peab isik MTÜlt Tartumaa Ühistranspordikeskus taotlema tasuta sõidu õiguse ja ostma eraldi linnaliinide pileti.
2) kui isikul on maakonnaliinidel tasuline sõit, aga linnas tasuta sõidu õigus (näiteks 4 või enama lapseliste perede liikmed), peab isik taotlema linnalt tasuta sõidu õiguse ja ostma maakonnaliinide pileti (ainult see, kellel on maakonnaliinidel tasuline sõit).
3) kui isikul on maakonna- ja linnaliinidel tasuta sõidu õigus (näiteks 65-aastased ja vanemad isikud), tuleb piletimüügisüsteemist isikukoodi alusel automaatselt tasuta sõidu õigus linna- ja maakonnaliinidel.
4) kui isikul on maakonna- ja linnaliinidel tasuline sõit (näiteks 40-aastane Ilmatsalu elanik), saab inimene osta Tartu+ pileti, mis annab talle sõiduõiguse Tartu linna avaliku liiniveo bussides ja MTÜ Tartumaa Ühistranspordikeskus avaliku liiniveo bussides, mis teenindavad Tartu linna haldusterritooriumil asuvaid peatusi ja Kambja valla haldusterritooriumil Mileedi, Haigla, Eerika ja Märja peatusi.
Tartu+ pileti hind
Tartu+ pileti hind tuleneb Tartu linna 30 päeva perioodipileti hinnast tartlasele, millele on lisatud 15% piletihinnast.
Tartu linna kolmekümne päeva pilet tartlasele | 18,50 eurot |
15% juurdehindlus | 2,78 eurot |
Tartu+ pileti hind | 21,28 eurot |
Piletimüügisüsteemi operaatori Ridango AS teenustasu moodustab 5% piletihinnast (1,06 eurot). Pärast Tartu+ pileti müügist saadavast piletitulust teenustasu mahaarvamist, jagatakse piletitulu mõlema osapoole vahel võrdselt ehk Tartu Linnavalitsusele 10,11 eurot ja MTÜle Tartumaa Ühistranspordikeskus 10,11 eurot.
Statistikaameti andmetel (seisuga 01.01.2023) elab endise Tähtvere valla aladel 3200 elanikku. Märja alevikus, mida juba teenindab Tartu linnaliin nr 11 ning mille elanikud tõenäoliselt Tartu+ piletit kasutama ei hakka, elab 588 elanikku. Elanikkond, kes ei sõida maakonna liinidel tasuta (vanuses 20-62 eluaastat), moodustab 55% piirkonna elanikest. Ühistranspordi kasutajate osakaal igapäeva liikujatest moodustab Eestis ~20% elanikkonnast. Antud andmete põhjal on potentsiaalne Tartu+ kolmekümne päeva pileti kasutajate arv ~288 elanikku.
2) määruse eelnõu § 1 punkt 2: Märgise hinna muutmine
Tartu linna ühistranspordi elektroonilise piletisüsteemi haldaja Ridango AS on teinud ettepaneku tõsta märgise hinda 2 eurolt koos käibemaksuga 3 euroni koos käibemaksuga. Hinna muutmise ettepaneku on tinginud üleüldine hinnatõus märgiste tootmisel. Lisaks soovitatakse võtta kasutusele uus kaarditüüp Mifare Plus S2k SL3, mis on tänase Tartu bussikaardi toorikuga võrreldes turvalisem ja kopeerimiskindel. Kõik täna kasutusel olevad kaardid kehtivad edasi.
3) määruse eelnõu § 2. Määruse jõustumine
Ühistranspordiseaduse § 31 lõike 4 kohaselt kehtestab piletihinna sõitjateveol bussiliikluses maakonnaliinidel piirkondliku ühistranspordikeskuse ettepanekul regionaalminister käskkirjaga. MTÜ Tartumaa Ühistranspordikeskus on vastava ettepaneku regionaalministrile teinud ning eeldatavalt hakkab pilet Tartu+ kehtima 1. juulil 2024.