Asi: Tartu Kutsehariduskeskuse erinevate erialade eesti keelest erineva emakeelega õppuritele eesti keele täiendava õppe kursus

Seisund: Lõpetatud
Asja number: VP-12-0145
Menetlev üksus: Tartu Rakenduslik Kolledž
Vastutav töötaja: Margus Pekk
Sari: 19-2 Välisprojektidega seotud dokumendid (s.h. projektitaotlused- ja muudatused, väljamaksetaotlused, aruanded, hankedokumendid ja kirjavahetus)
Viide: Kirjavahetuse toimik
Teema: Tartu Kutsehariduskeskuse erinevate erialade eesti keelest erineva emakeelega õppuritele eesti keele täiendava õppe kursus
Registreeritud: 04.10.2012

Projekt






Lühikokkuvõte


Täiendava eesti keele õppe korraldamise eesmärk on aidata eesti keelest erineva emakeelega õppuritel toime tulla nii igapäevastes kui ka tööalastes toimingutes ja situatsioonides, aga ka orienteeruda Eesti kultuuriruumis, aidata kursuslastel praktiseerida eesti keeles kõnelemist, saada teadlikuks oma erinevate uskumuste soodustavast või piiravast toimest, samuti saada tuge oma isiklikele arusaamadele ja identiteedile.
Koolituse käigus toetatakse osalejate keeleoskuse arengut (suulise keele ja väljendusoskuse arendamine; sõnavaralise pädevuse arendamine). Koolitusel luuakse selleks toetav keelekeskkond, kasutatakse mõistetavat kontekstipõhist lähtematerjali ning õhutatakse osalejaid omavahel aktiivselt suhtlema ning kogemusi vahetama. Koolituse metoodika toetub sotsiaalkonstruktivismile ning võimaldab igakülgset interaktsiooni ja koostöist õppimist.
Käesoleval hetkel Tartu Kutsehariduskeskus ei paku täiendavat keeleõpet eesti keelest erineva emakeelega õppuritele. Alates 2011. a viiakse läbi esmakursuslastele funktsionaalse keeleoskuse test, mille põhjal selekteeruvad välja nõrga keeleoskusega eesti keelest erineva emakeelega õpilased. Seoses Tartu kahe vene õppekeelega kooli liitmisega käesoleval aastal suureneb vene õppekeelega koolidest Tartu Kutsehariduskeskusesse tulevate õpilaste arv, kes vajavad täiendavat eesti keele õpet. Senine kogemus on näidanud, et mitte-eesti emakeelega õppurite keeleoskuse areng sõltub eelkõige õpilaste motivatsioonist ja tugiisikutest.
On juhtumeid, kus väga nõrga eesti keele oskusega õpilane on kooli lõpetamiseks omandanud väga hea keeleoskuse, kuid kui õpilane on jäänud isolatsiooni ja suhelnud vaid oma emakeelt rääkivate õpilastega, on eesti keele oskus isegi oluliselt nõrgenenud. Käesoleval hetkel on 2 õppuri puhul väga nõrga keeleoskuse tõttu olnud vajalik koostada neile individuaalne õppekava ja kooli lõpetamiseks suunata lihtsustatud õppekava järgsele eesti keele eksamile.


Eesmärgid


Eesmärk on hakata korraldama täiendavat eesti keele õpet, mis vastab Tartu Kutsehariduskeskuse õppurite vajadustele 2012/2013. õppeaastal ning millist oleks vaja kooli mitte-eesti emakeelega õppuritele, et saavutada õpilaste pädev keeleoskus 2013. aasta lõpuks.
Tulemuste saavutamiseks on täiendava eesti keele õppe kursuse väljatöötamine, mis sisaldab lõimitud keele- ja erialaõpet, nende läbiviimiseks õppematerjalide koostamist, vastava õppekava väljatöötamist ja nende alusel pilootprojektina õppetöö läbiviimist.
Koolitus võimaldab intensiivse tugiõppe võimaluse pakkumist, sobivate õppematerjalide koostamist ning uute, sotsiaalkonstruktivistlike õpetusvõtete levitamist tõstmaks keeleõppe motivatsiooni.
Koolituse eesmärgiks on luua aktiviseeriv ja arendav õpikeskkond, mis:
· annab osalejale võimaluse kogeda aktiivset ja iseseisvat mõtlemist ergutavaid õppemeetodeid ning tutvuda õpilaste õppimist iseloomustavate seaduspärasustega;
· suunab osalejat rakendama oma teadmisi ja keelelisi oskusi oma igapäevaelus ning õpingutes, arutlema saadud kogemuste üle ning kavandama sellest lähtuvalt oma edasisist tegevust
annab õpetajatele võimaluse osaleda õppekava koostamise protsessis


Tegevused


Õppesisu:
1. Psühhodraama meetodi tutvustus. Sõnavara: perekond, kool
2. Eesti kultuuri tutvustav õppekäik (Tallinn) Marsruut Tallinnas – Toompea (valitsus), vanalinn, Kadriorg (presidendiloss). Sõnavara: riiklus.
3. Psühhodraama. Sõnavara: elukutsed, erialane sõnavara
4. Talvekool.
5. Rollimängud. Sõnavara: perekond, kool, ametiasutused.
6. Psühhodraama. Sõnavara: sõprus, perekond, kool.
7. Psühhodraama. Sõnavara: rahvused, riigid.
8. Õppereis. Marsruut: Tartu – Põlva – Värska (Setu muuseum – seto kultuur) – Lüübnitsa (vene vanausulised) – Räpina, Mooste mõis – Tartu. Teema: erinevad kultuurid ja Lõuna-Eesti loodus. Sõnavara: loodus, kultuur.
9. Psühhodraama. Sõnavara: keel, haridus.
10. Kolmas Eesti kultuuri tutvustav õppekäik (Saaremaa), marsruut: Tartu – Muhu (Koguva küla) – Kuressaare (Kuressaare linnus) – Kaali järv. Sõnavara: käsitöö, käsitööriistad, ehitus.
11. Suvekool 3 päeva. Sõnastamisoskuse arendamine.


Tulemused


On välja töötatud pilootprojekt, mida on võimalik kasutada järgmisel õppeaastal (õppekava, õpetamismetoodika, hindamiskriteeriumid, tulemuste testimisjuhend)
30 õpilast on omandanud keelepädevuse
2 õpetajat on omandanud kursuse läbiviimise kogemuse
3 õpetajat on osalenud õppekava koostamisel. Õpetajad on eesti keelt võõrkeelena õpetavad peagoogid, kes osalevad ka LAK- õppe koolitustel.

Projekti jaoks töötatakse välja keeleõppe tulemuslikkuse hindamise metoodika ja testid, mis viiakse läbi projekti alguses ja lõpus.
Iga sessiooni viimane koolitusosa on üles ehitatud väikeste gruppide tööle, kus luuakse spontaansust käivitav arengu- ja eneseväljendamiskeskkond ning kus kasutatakse erinevaid diskussiooni esilekutsuvaid ja sotsiodramaatilisi eneseväljendusmeetodeid.


Maksumus


28 440 EUR

Tartu kohustused


0 EUR

Toetus


28 440 EUR

Kellele taotlus esitatakse


Integratsiooni ja Migratsiooni Sihtasutus Meie Inimesed

Millise programmi / meetme raames


„Inimressursi arendamise rakenduskava“ prioriteetse suuna „Elukestev õpe”
meetme „Keeleõppe arendamine” programm „Keeleõppe arendamine 2011-2013”

Juhtpartner


Tartu Kutsehariduskeskus

Partnerid



Juht


TKHK kutseõpetaja Ellen Aunin

Algus- ja lõpptähtaeg


26.11.2012 - 30.08.2013

Osakond


KHK

Projekti lõpetamise põhjus


Edukalt lõpetatud

Show details for Asja sisukordAsja sisukord
Hide details for Asja sisukordAsja sisukord