Tartu haridusasutuste juhtide valimise süsteem
Kõik Tartu linna haridusasutuste juhtide vabad ametikohad täidetakse avaliku konkursi korras. See nõue tuleneb vastavaid haridusvaldkondi (alusharidus, üldharidus, kutseharidus) reguleerivatest õigusaktidest: Koolieelse lasteasutuse seadus § 21 lg 5, Põhikooli ja gümnaasiumiseadus § 71 lg 4, Kutseõppeasutuse seadus § 16.
Tartu Linna haridusasutuste juhtide valimisel juhindutakse Tartu linna üldhariduskooli, koolieelse lasteasutuse ja kutseõppeasutuse direktori vaba ametikoha täitmiseks korraldatava konkursi läbiviimise korrast, mis on kehtestatud Tartu Linnavalitsuse 4. juuni 2013 aasta määrusega nr 12 (GoPro link: , riigi teataja link: https://www.riigiteataja.ee/akt/407062013033).
Uue haridusasutuse juhi valimiseks kuulutatakse haridusosakonna poolt välja avalik konkurss ja koostöös personaliosakonnaga avaldatakse konkursiteave linna veebilehel ning vähemalt ühes üleriigilise levikuga ajalehes. Viimastel aastatel on teave konkursside kohta avaldatud ka erinevates Tartu Linna hallatavates sotsiaalmeediakanalites.
Konkursiteates määratakse muuhulgas ka kandidaadile esitatavad nõuded. Üldised haridusasutuste juhtide kvalifikatsiooninõuded on kehtestatud ministri määrustega (vt https://www.riigiteataja.ee/akt/130082013005?leiaKehtiv). Nii nõutakse näiteks põhikooli ja gümnaasiumi direktorilt magistrikraadi või sellele vastavat kvalifikatsiooni, juhtimiskompetentse ning eesti keele oskust vastavalt keeleseaduses ja keeleseaduse alusel antud õigusaktis esitatud nõuetele. Juhtimiskompetentside hindamisel on abiks haridusjuhtide kompetentsimudel (vt https://www.hm.ee/et/node/9172) Lisaks üldistele nõuetele on linna poolt täiendavate või täpsustavate nõuetena haridusasutuste juhtidele esitatud näiteks juhtimiskogemust, teadmisi kaasaegsest õpikäsitusest, õppiva organisatsiooni ja kaasava hariduse põhimõtetest jms.
Kandidaadid saavad esitada nõutavad dokumendid nelja nädala jooksul. Kandidaatide seast valiku tegemiseks moodustab haridusosakonna juhataja käskkirjaga konkursikomisjoni, mille koosseisu kuuluvad:
1) haridusvaldkonda kureeriv abilinnapea (komisjoni esimees);
2) linnavolikogu hariduskomisjoni liige;
3) asutuse hoolekogu või nõukogu liige;
4) asutuse töötajate esindaja;
5) haridusosakonna juhataja;
6) vajadusel muu isik.
Muude isikutena kutsutakse haridusasutuste juhtide konkursikomisjoni vastava haridusvaldkonna juhtide ühenduse esindaja (Tartu Koolijuhtide Ühendus ja Tartu Koolieelsete Lasteasutuste Juhtide Ühendus). Üldjuhul on komisjoni liikmeteks ka haridusosakonna valdkonnajuht ja jurist, kes konkursikomisjoni koosolekut protokollib. Komisjoni töösse kaasatakse eksperdina Tartu Linnavalitsuse personaliteenistuse esindaja. Ühe konkursi puhul (Tartu Jaan Poska Gümnaasium) kaasati eksperdina ka Fontese esindaja, kes viis läbi kahe komisjoni poolt sobivaks tunnistatud kandidaadi lõpphindamise. Tema protsessis osalemise kulud kaeti Heateo Sihtasutuse Haridusfondi poolt.
Konkursikomisjoni liikmetele ja eksperdile saadetakse tutvumiseks kandidaatide esitatud dokumendid ning komisjon otsustab nende põhjal kandidaadi vestlusele kutsumise. Vajadusel antakse kandidaadile täiendav tähtaeg dokumentides puuduste kõrvaldamiseks.
Dokumendivooru edukalt läbinud kandidaatidega viib komisjon ükshaaval läbi töövestlused, selgitab pärast vestluste toimumist ja omavahelist arutelu välja parima kandidaadi, kelle kohta tehakse haridusosakonna juhatajale ettepanek sõlmida tööleping. Parima kandidaadi väljaselgitamine toimub praktikas arutelu teel, kus kõik komisjoni liikmed saavad öelda ja põhjendada oma eelistusi. Otsuse tegemiseks viiakse vajadusel läbi hääletused vastavalt konkursi läbiviimise korra §-le 10.
Kandidaadid, kes ei osutunud vaituks, saavad vastava teatise telefonivestluse või e-kirja teel esimesel võimalusel peale sobiva kandidaadi valimist, kuid mitte pikema aja kui viie päeva jooksul.
Kandidaadiga, kes osutus konkursi võitjaks, võtab haridusosakonna juhataja ühendust, teeb talle ettepaneku töölepingu sõlmimiseks ning korraldab selleks järgnevad kohtumised (haridusosakond, linnapea, haridusasutuse kollektiiv jm). Juhul kui uue direktori tööleasumine võtab aega (näiteks etteteatamise aeg eelmisel töökohal) ja haridusasutuse (kuhu direktorit otsitakse) direktor on juba töölt lahkunud, määratakse vahepealseks ajaks haridusasutusele direktori kohusetäitja. Reeglina on selleks olnud õppealajuhataja või muu asutuse juhtkonda kuuluv isik.
Juhul, kui lõppenud konkursi tulemusena ei õnnestu haridusasutusele direktorit valida, kuulutatakse mõne aja pärast välja korduskonkurss. Vahepealseks ajaks määratakse haridusasutustele samuti direktori kohusetäitja.
Aastatel 2020-2022 on läbi viidud kahe kooli ja kolme lasteaia direktori valimise avalikud konkursid:
Tartu Lasteaed Tähtvere (9 kandidaati)
Tartu Lasteaed Annike (4 kandidaati)
Tartu Lasteaed Kivike (7 kandidaati)
Tartu Jaan Poska Gümnaasium (4 kandidaati)
Tartu Karlova Kool (8 kandidaati)
Konkursi ei tehta, kui linna poolt on otsustatud haridusasutused viia ühise juhtimise alla ja haridusosakond on otsustanud, et direktorina jätkab ühe ühineva asutuse direktor (Tartu Lasteaed Tripsik, Tartu Lasteaed Rõõmumaa, Tartu Karlova Lasteaed jne).