EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
KORRALDUS |
|
Tartu
|
02. september 2021. a. nr LV-K-0992 |
Tartu Linnavalitsuse 24.08.2021 korralduse nr 937 muutmine |
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse 30 lg 1 p 3, Tartu Linnavalitsus
o t s u s t a b:
1. Muuta Tartu Linnavalitsuse 24. augusti 2021. a korralduse nr 937 "Kokkuleppe sõlmimine ehituskohustuse täitmiseks ja Tartu linna kasuks eelmärke ja isikliku kasutusõiguse seadmine" pealkirja, preambulit ja resolutiivosa järgmiselt:
1.1 jätta välja pealkirjast "isikliku kasutusõiguse" ja sõnastada pealkiri järgmiselt " Kokkuleppe sõlmimine ehituskohustuse täitmiseks ja Tartu linna kasuks eelmärke seadmine";
1.2 jätta välja preambuli kolmandas lõigus punkt 3 "3. Tiigi tn 67 kinnistu koormatakse Tartu linna kasuks isikliku kasutusõigusega, mille sisuks on kinnistu omaniku kohustus omandiõiguse teostamisel hoiduda detailplaneeringu seletuskirjas kirjeldatud hoone(te) ehitus- ja kasutusloa taotlemisest, kuni detailplaneeringus ettenähtud tingimused avalikuks kasutamiseks ettenähtud rajatiste väljaehitamisel on täidetud.";
1.3 tunnistada kehtetuks resolutiivosa punkt 3.
2. Korraldus jõustub teatavakstegemisest.
3. Käesoleva korralduse peale võib esitada Tartu Linnavalitsusele vaide haldusmenetluse seaduses sätestatud korras 30 päeva jooksul, arvates korraldusest teadasaamise päevast või päevast, millal oleks pidanud korraldusest teada saama või esitada kaebuse Tartu Halduskohtule halduskohtumenetluse seadustikus sätestatud korras 30 päeva jooksul arvates korralduse teatavakstegemisest.
Õiend
Tartu Linnavalitsuse korralduse eelnõu "Tartu Linnavalitsuse 24.08.2021 korralduse nr 937 muutmine " juurde
Tartu Linnavalitsuse 24. augusti 2021. a korraldusega nr 937 otsustati Tiigi tn 67 krundi detailplaneeringu elluviimise tagamiseks sõlmida kinnistu omanikuga kokkulepe, mille kohaselt:
- Tiigi tn 67 kinnistu igakordne omanik kohustub omal kulul välja ehitama detailplaneeringukohase avalikuks kasutamiseks ette nähtud tee ja sellega seonduvad rajatised, haljastuse, välisvalgustuse ning tehnorajatised (sh sademeveekanalisatsiooni);
- Tiigi tn 67 kinnistu koormatakse eemärkega Tartu linna kasuks kinnistust detailplaneeringukohase avalikuks kasutamiseks ettenähtud krundi eraldamiseks ja tasuta üleandmiseks Tartu linnale;
- Tiigi tn 67 kinnistu koormatakse Tartu linna kasuks isikliku kasutusõigusega, mille sisuks on kinnistu omaniku kohustus omandiõiguse teostamisel hoiduda detailplaneeringu seletuskirjas kirjeldatud hoone(te) ehitus- ja kasutusloa taotlemisest, kuni detailplaneeringus ettenähtud tingimused avalikuks kasutamiseks ettenähtud rajatiste väljaehitamisel on täidetud.
Varasemalt on Tartu linn asjakohastel juhtudel pidanud vajalikuks enne detailplaneeringu kehtestamist planeeringust hvitatud isikuga/planeeritava krundi omanikuga sõlmitavas lepingus avalikuks kasutamiseks ettenähtud rajatiste väljaehitamise tagamiseks seada kinnistule hoidumisservituut Tartu linna kasuks, s.o isikliku kasutusõigus, mille sisuks on kinnistu omaniku kohustus omandiõiguse teostamisel hoiduda detailplaneeringu seletuskirjas kirjeldatud hoone(te) ehitus- ja kasutusloa taotlemisest, kuni detailplaneeringus ettenähtud tingimused avalikuks kasutamiseks ettenähtud rajatiste väljaehitamisel on täidetud. Samasisulise hoidumisservituudi seadmist on varasemalt vabariigi õiguspraktikas lubatavaks peetud ning seda on rakendatud.
Praeguseks on sellesisulise hoidumisservituudi õiguslik käsitlus muutunud ning kohtupraktikas on asutud seisukohale, et ehitusloa taotlemise õigus ei ole omandiõigus AÕS § 172 lg 1 tähenduses, kokkulepe ehitusloa taotlemisest hoidumiseks ei saa olla isikliku kasutusõiguse sisu. Kinnistu omanikku ei saa takistada kohaliku omavalitsuse poole ehitusloa taotlusega pöördumast, seega servituudi seadmine neil l tingimustel ei ole lubatav.
Arvestades, et korralduse nr 937 punkti 3 alusel isikliku kasutusõiguse (hoidumisservituudi) seadmise kokkulepe ei saa praeguse õiguspraktika kohaselt olla hoidumisservituudi sisu, mistõttu puudub õiguslik alus servituudi kandmiseks kinnistusraamatusse, on vajalik korraldust muuta ning tunnistada punkt 3 kehtetuks.