TARTU LINNAVALITSUS | |
KORRALDUS | |
Tartu |
25. veebruar 2020. a. nr LV-K-0211 |
Osalemine projektis "SUMBA +" |
Võttes aluseks Tartu linnavara eeskirja § 9 lg-d 1 ja 3, Tartu Linnavalitsus
o t s u s t a b:
1. Osaleda partnerina projektis "SUMBA +", mis esitatakse rahastamiseks Läänemere programmi raames.
2. Projekti heakskiitmisel finantseerida projekti tegevusi summas 24 733,2 eurot.
3. Määrata projekti koordinaatoriks linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak, kes omab punktis 1 nimetatud projekti raames Tartu linna nimel allkirjaõigust.
4. Korraldus jõustub ...
Linnapea | |
Linnasekretär |
Projekti SUMBA elluviimise käigus on partneritel tekkinud uusi ideid, mis aitaksid lisaks planeeritud tegevustele kaasa projekti eesmärkide saavutamisele - mootorsõidukite kasutuse vähendamisele linnades ja motoriseeritud transpordi keskkonnamõju leevendamisele. Nende ideede realiseerimiseks otsustasid partnerid kutsuda ellu projekti pikenduse – SUMBA+ ning taotleda toetust tegevuste rahastamiseks. Jätkuprojekt on plaanitud ellu viia 9 kuu jooksul ajavahemikus september 2020 – juuni 2021.
SUMBA+ raames Eesti partnerite poolt elluviidavaid tegevusi toetab ka Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium.
Lühikokkuvõte
Autostumise kiire kasv linnades põhjustab mitmesuguseid probleeme - ummikud, halb õhukvaliteet, surve linnaruumile (parkimise vajadus), liiklusoht jne.
Reeglina avalduvad need probleemid kõige teravamalt linnade keskustes. Lisaks erasõidukite arvu kiirele kasvule on üha problemaatilisemaks muutumas ka linnasüdametes kaubavedude organiseerimine ja kaubaveokite kontsentratsioon päevasel ajal. Kaubandus- ja teenindusettevõtete ning büroode varustamine kombineerituna üha populaarsemate kullerteenustega (paki- ja toidukullerid) toob endaga kaasa kasvava liikluskoormuse ning sellega kaasnevad probleemid. Üheks lahenduseks kasvavale liikluskoormusele on uute säästlike tehniliste lahenduste ja liikuvusmustrite juurutamine.
Pilootmeede järgib häid näiteid Växjöst ja Trelleborgist Rootsis ning Kopenhaagenist Taanis, kus nn jalgrattaraamatukogud on olnud edukad ja kujutavad endast elujõulist alternatiivi motoriseeritud transpordile. Tartu on 2019. aastal edukalt käivitanud rattaringlusteenuse ja loodav jalgrattaraamatukogu on järgmiseks sammuks säästva liikuvuspoliitika elluviimisel.
Üheks oluliseks argumendiks jalgrattaraamatukogu ellukutsumisel on asjaolu, et Tartu vanalinna piirkond on sageli täitunud mitmesuguste tarbesõidukitega, mis toimetavad kaupu ning muid saadetisi poodidesse, restoranidesse ja büroodesse. Sageli on saadetised üsna väikesed ja mootorsõidukite kasutamine on põhjendamatu.
Jalgrattaraamatukogu loob lisavõimalused erinevate jalgrataste kasutamiseks linnapiirkonna elanikele ja ettevõtetele nende igapäevastes tegemistes. Elektrilised jalgrattad on muutumas üha populaarsemaks. Samas on nende maksumus sageli üsna kõrge ja nende kasutamine mõnevõrra erinev tavajalgratta kasutamisest. Projekti abil võimaldatakse erinevatel kasutajagruppidel harjuda uudsete transpordilahendustega. Tulevikku vaadates on oluline, et eelkõige Tartu kesklinna ettevõtted katsetaksid kaubajalgrataste kasutamist igapäevases kaubaveologistikas. Mida rohkem inimesi ja ettevõtteid valib säästvad liikuvus- ja transpordilahedused, seda tõenäolisemalt suudame linnana oma kliimapoliitika eesmärgid täita. Jalgrataste laialdasem kasutamine ja sellest tulenev motoriseeritud transpordi vähendamine aitavad kaasa jätkusuutliku ja tervisliku linnakeskkonna kujundamisele.
Plaani kohaselt on Tartu nn jalgrattaraamatukogust võimalik laenutada 18 elektrilist jalgratast. Neist 14 on erineva pealisehitusega kaubajalgrattad ja 4 muud tüüpi (võistlus-, kokkupandav-, maastikuratas) jalgrattad. Pilootprojekti kogueelarve on 108 000 eurot. Jalgrataste laenutamine on laenutajatele tasuline.
Pilootprojekt viiakse ellu koostöös Tartu Linnavalitsuse hallatava asutusega Tartu Linnatransport, kus on olemas vajalik pädevus, remondibaas ja ka jalgrataste hoiustamise tingimused. Projektis on olemas vahendid jalgrataste hoiustamiseks sobiva ruumi rentimiseks kesklinna piirkonnas. Planeeritud on hankida võimalusel dokitavad/lukustatavad jalgrattad, milliste jaoks ei ole tingimata vajalik eraldi ruumi olemasolu. Projektis on ette nähtud rahalised vahendid jalgrataste remondi- ja hooldustööde tegemiseks ning varuosade hankimiseks. Pilootprojekti igapäevaste tegevuste elluviimiseks on ette nähtud rahalised vahendid, mis võimaldavad palgata ajutise osalise koormusega töötaja, kes vastutab igapäevase klienditeeninduse ning jalgrattaraamatukogu tegevuse koordineerimise eest. Laenutuse hõlbustamiseks luuakse veebipõhine broneerimissüsteem nii jalgratta rentimiseks kui ka kasutuse eest tasumiseks (vahendid selleks on projektis ette nähtud). Jalgratta rentimiseks peab soovija olema registreerunud ning täisealine. Uutest võimalustest teavitamiseks viiakse läbi jalgrattaraamatukogu reklaamikampaania, kasutades kanalitena peamiselt sotsiaalmeediat ja linnavalitsuse suhtluskanaleid. Lisaks ka kohalik ajakirjandus ja muud meediumid (plakatid, kleebised jne). Jalgrattaraamatukogu pilootprojekti käigus kogutakse seadusega lubatud piires kasutusandmeid ja kasutajate tagasisidet. Projekti lõppedes analüüsitakse kogutud andmeid ja tehakse otsus kas jätkata jalgrattaraamatukogu tegevust püsivas vormis ja kas on tarvilik jalgrataste valikut laiendada. Peale pilootprojekti lõppu jätkab vastava otsuse korral jalgrattaraamatukogu tegevust Tartu Linnatransport.
Liikumisviiside modaaljaotuste määramise mudel
Peamiseks näitajaks, mida kasutatakse liikuvusmeetmete tulemuslikkuse hindamiseks, on transpordiliikide modaaljaotus. Siiani on Tartus liikumiste modaaljaotust leitud erinevate ühekordsete uuringute abil. Nüüd tahame astuda sammu edasi ja luua reaalajas toimiva mudeli liikumiste modaalse jaotuse leidmiseks. Tartus on 21 punktis üle linna paigaldatud andurid sõidukite loendamiseks ning 8 punktis neist loendatakse ka kergliiklejaid. Neist 13 juhul on andurid paigaldatud projekti SUMBA raames. Lisaks eeltoodule on linna 14 punktis kergliiklusteedel liiklejate lugemiseks andurid. Praegu on anduritega saavutatud juba üsna hea katvus, et välja selgitada linna sisenevate ja sealt väljuvate ning linnasisestes peamistes transpordikoridorides liiklevate sõidukite arv (sealhulgas hinnangulised reisijad). Samuti on olemas ülevaade kergliiklusest olulistes liikluskoridorides. Tartus on kasutusel ka ühistranspordi elektrooniline piletisüsteem, mis võimaldab reaalajas kindlaks määrata bussireisijate arvu.
SUMBA + projektis on meie eesmärk töötada välja mudel igapäevaste liikumiste modaalse jaotuse arvutamiseks Tartu linnas. Arvutused põhinevad eelnimetatud andmestikel, mida vajadusel täiendatakse muude andmetega (rahvastik jmt.). Modaaljaotuse visualiseerimine toimub linna ArcGis (Esri) platvormil.
Teadaolevalt on tegemist innovatiivse ja haruldase lahendusega. Meie andmetel ei ole linnaliikluse modaalse jaotuse arvutamise kavandatud lahendus veel kusagil kasutusel. Loodav lahendus võimaldab saada operatiivset tagasisidet erinevate liikuvust mõjutavate meetmete rakendamise tulemuste kohta. Projekti eduka elluviimise korral saab loodavat lahendust kasutada ka teistes linnades.
Mudeli loomise eelarve on 35 000 eurot.
Tulemused
Asutatud on nn jalgrattaraamatukogu ning loodud linnas aset leidvate igapäevaste liikumiste modaaljaotuse reaalajas määramise mudel.
Eelarve
Projekti (Tartu linna) kogumaksumus 164 888 eurot
Tartu linna kaasfinantseering 24 733,2 eurot
Toetus Tartu linnale 140 154,8 eurot
Sildfinantseerimise vajadus
Jah
Eelarve peamiste kululiikide lõikes
Töötasud - 21 120 eurot
Seadmed (jalgrattad) - 73 000 eurot
Ostetavad teenused - 62 700 eurot
Reisikulud - 4 900 eurot
Muud kulud - 3 168 eurot
Rahastaja
ERDF, Läänemere programm
Partnerid
Projekti juhtpartner ja tema kontaktid: Växjö omavalitsus (Rootsi)
Projekti koordinaator Tartu Linnavalitsuses: Rein Haak
Projektijuht ja tema kontaktandmed: Jaanus Tamm, jaanus.tamm@raad.tartu.ee
Projekti meeskonnaliikmed: Helje Jõgi, Roman Meeksa, Kaspar Alev, Mihkel Vijar
Partnerid: Riia Linnavalitsus (Läti), Harjumaa Omavalitsuste Liit, Balti Keskkonnafoorum (Läti), Balti Keskkonnafoorum (Eesti), Balti Keskkonnafoorum (Saksamaa), Riga Planning Region (Läti)
Projekti seos linna arengudokumentidega
Tartu linna arengukava 2018-2025, Tartu linna üldplaneering
Tähtajad
Projekti esitamine: märts 2020
Projekti elluviimine: 01.09.2020 - 30.06.2021