Akti väljaandja: | Tartu Linnavalitsus |
Akti liik: | Istungi protokolli kantav otsus |
Teema: | Informatsioon täiendavatest tegevustest projektis SmartEnCity |
Reg. number: | LV-IP-0197 |
Seisund: | Lõpetatud |
Koostamise kp: | 12.12.2019 |
Koostaja: | Jaanus Tamm |
Ettekandja: | Raimond Tamm |
TARTU LINNAVALITSUS | |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS | |
Tartu |
12. detsember 2019. a. nr LV-IP-0197 |
Informatsioon täiendavatest tegevustest projektis SmartEnCity |
KUULATI: | Raimond Tamme ettekannet |
OTSUSTATI: |
Võtta informatsioon teadmiseks ja toetada tegevuse elluviimist |
Juhataja: | |
Protokollija |
Tartu linn on partner Euroopa Komisjoni poolt rahastatavas majakalinnade projektis "SmartEnCity - Towards Smart Zero CO2 Cities across Europe".
SmartEnCity projekti peamine eesmärk on arendada välja laialdaselt kohandatav ja paindlik lahendus jätkusuutliku, targa ja säästva linnakeskkonna kujundamisel Euroopa linnades.
Projekti aluseks on Smart Zero Carbon City kontseptsioon, kus linna ökoloogiline jalajälg ja energia nõudlus on viidud miinimumini, rakendades kaasaegseid tehnoloogiaid, mis säästavad energiat ja tõstavad kasutajate teadlikkust. Energiavarustus baseerub täielikult taastuvatel kohalikel energiaressurssidel, milliseid hallatakse nutikate lahenduste abil.
Nimetatud põhimõtted mudeldatakse ja viiakse ellu kolmes majakalinnas - Vitoria Gasteiz (Hispaania), Tartu (Eesti) ja Sønderborg (Taani). Tartu pilootprojekti peamiseks ideeks on "hruštšovkade" piirkonna (kesklinna piirkond) kujundamine nn "smartovkade" piirkonnaks. Lisaks hoonete rekonstrueerimisele kaasnevad ka uuenduslikud lahendused transpordis, tänavavalgustuses, kütte- ja jahutusvarustuses ning luuakse kaasaegsed monitoorimislahendused. Investeeringute abil luuakse kvaliteetne elukeskkond, mis inspireerib pilootala kogukonda tegema keskkonnateadlikke otsuseid ja muutma oma käitumismustreid. Nutikas ja osalusdemokraatiat rakendav kogukond koos uuenduslike tehnoloogiliste lahendustega loob uusi kogemusi, mida saab ellu viia ka mujal.
Käesolevaks ajaks on projekti toel juba renoveeritud 13 kortermaja, 3 maja on renoveerimisel ja 1 maja on alustamas renoveerimistöid. Lisaks on projekti abil finantseeritud Tartu rattaringluse loomist, elektriautode kiirlaadijate paigaldamist, uuendatud tänavavalgustust pilootalal ning rahastatud teisi tegevusi.
Kokku oli projektis kavandatud renoveerimistöid kuni 23 elumajas summaarse suletud netopinnaga 39 000 m2. Tänaseks on sellest eesmärgist täidetud ca 32 000 m2 ja renoveerimistöödeks planeeritust 4 029 000 eurost kulub renoveerimistööde toetamiseks projekti vahendeid summas 3 271 242 eurot. Tulenevalt planeeritust väiksemast renoveerimistööde mahust jääb projektis kasutamata orienteeruvalt 700 000 eurot (osaliselt suunatakse vahendeid nutikodu lahenduse arendamiseks ja muudeks projekti tegevuskulude katteks).
Eesmärgiga kasutada projekti vahendeid võimalikult tõhusalt CO2 heitkoguse vähendamiseks tegime projekti juhtpartnerile ettepaneku lisada projekti tegevustesse uue tegevusena päikesepaneelide paigaldamise linnale kuuluvatele hoonetele - koolimajad, lasteaiad, spordihooned, sotsiaalhooned jt. Esialgne kooskõlastus nii projekti juhtpartnerilt kui ka Euroopa Komisjoni poolselt järelevalvelt on saadud. Lõplik otsus uue tegevuse osas tehakse 2020. aasta jaanuari lõpul või veebruari algul. Projekti üheks oluliseks nõudeks on, et projekti toel tehtud investeeringute tulemusi peab jälgima (monitoorima) vähemalt 12 kuu jooksul ehk tegevused peavad olema lõpetatud vähemalt 12 kuud enne projekti lõpptähtaega. Olemasoleva rahastuslepingu järgi on projekti lõpptähtajaks 31.07.2021. Arvestades mitmete partnerite taotlusi kuulub projekti lõpptähtaeg tõenäoliselt muutmisele (selgub 2020. aasta veebruari alguses) ja uueks tähtajaks saab 31.07.2022. Sellest tulenevalt peab päikesepaneelide paigaldus olema teostatud hiljemalt 31.07.2021. Linnavarade osakonna hinnangul on tähtaeg realistlik ja tegevus teostatav.
Linnavarade osakond on käesolevaks ajaks kaardistanud 19 hoonet, millistele võiks päikesepaneele paigaldada (Anne 44, Ida 8, Ihaste tee 7, Kaunase pst 22, Kaunase pst 23, Kopli 1, Kummeli 5, Küüni 3, Liiva 32, Lille 9, Lille 10, Lubja 7, Põllu 11, Rahu 8, Sõpruse pst 12, Tamme pst 1, Turu 8, Tähe 101, Uus 56). Valminud on ka eksperthinnang, mis näitab ära, kui millise võimsusega päikesejaama saaks igale nimetatud hoonele paigaldada arvestades hoonete katuste pindala ja asetust ilmakaarte suhtes. Projekteerimise käigus, kus arvestatakse ka hoonete kandekonstruktsioonide kandevõimet ja muid ehituslikke ning tehnilisi iseärasusi selgub lõplikult konkreetsele hoonele sobiva päikesejaama suurus. K:\LVO\Päikesepargid haldushoonetesse Päikesepargid haldushoonetesse - Shortcut.lnk
Vabanenud vahendite abil saab paigaldada päikesepaneele koguvõimsusega orienteeruvalt 600 kW. Tartu tingimustes on hinnanguline elektrienergia tootlus nimetatud võimsuse korral orienteeruvalt 600 000 kW/h aastas. Linnale tähendab see hinnanguliselt rahalist säästu 30 000 € - 60 000 € aastas. Sõltuvalt hoonete omatarbest võib kujuneda tegelikkuses sääst veelgi suuremaks.
Tulenevalt Euroopa Komisjoni rahastusreeglitest peavad projektide raames tehtavad investeeringud olema kuludesse kantud/amortiseeritud projekti eluea jooksul. Antud kontekstis (eeldusel, et projekti lõpptähtaega muudetakse) peavad investeeringud olema kuludesse kantud/amortiseeritud hiljemalt 31.07.2022. EK rahastusreeglid näevad ette, et projekti lõppkuupäevaks amortiseerimata summade osas on EK-l õigus esitada tagastusnõue. Käesoleva projekti puhul kätkeb eelnimetatud nõudeõigus riski, et EK võib esitada Tartu linnale tagastusnõude selle summa osas, milline oli päikesepaneelide raamatupidamislik jääkväärtus 31.07.2022.a. Võimaliku raamatupidamisliku lahenduse leidmiseks konsulteeriti rahandusosakonnaga ja viimase seisukohale tuginedes on teostatav ka päikesepaneelide kohene kulusse kandmine. Eelnevast tulenevalt on vajalik tagada päikesepaneelidesse tehtava investeeringu kuludesse kandmine/amortiseerimine hiljemalt 31.07.2022.a. kuupäevaga või kui see ei ole võimalik, siis arvestada võimaliku hilisema tagastusnõude riskiga.