EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
06. detsember 2019. a. nr LV-IP-0193 |
Seisukoht linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine" eelnõu kohta |
KUULATI: |
R. Raave ettekannet. |
OTSUSTATI:
|
mitte nõustuda linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteaedade rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine" eelnõuga.
|
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Seisukoht linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine" muutmine" eelnõu kohta " juurde
Linnavolikogu liige Jüri Kõre algatas eelnõu, millega teeb ettepaneku muuta Tartu Linnavolikogu 30. juuni 2016. a määruse nr 115 "Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra kehtestamine".
Eelnõuga soovitakse fikseerida koolieelse lasteasutuse kohatasu ühes kuus 64,50 eurot (praegu kehtib 15% eelneval kalendriaastal Vabariigi Valitsuse poolt kehtestatud kuutasu alammäärast, so 2019. aastal 75,00 eurot ja 2020. aastal 81 eurot) lapse kohta, kui laps kasutab lasteasutuses kohta täiskoormusega.
Analoogsete eelnõude alusel on linnavalitsus ja linnavolikogu kohatasu määraga seonduvat arutanud ka varasemalt:
1) linnavalitsus 12.12.2017 protokollilise otsusega
(http://info.raad.tartu.ee/dhs.nsf/web/viited/gpunid/G4F97EFD938209E6AC22581F4002F04C3, vt punkt 49) ja linnavolikogu ei ole kohatasu fikseerimist kindlas määras toetanud oma (http://info.raad.tartu.ee/dhs.nsf/web/viited/gpunid/G92F65EFE6434F460C22581FE002271FD, vt punkt 4).
2) 11.12.2018 protokollilise otsusega
http://info.raad.tartu.ee/dhs.nsf/web/viited/gpunid/G8399F9D07E9140EDC225828100473C13?OpenDocument, vt punkt 5, ja linnavolikogu ei ole esitatud eelnõu vastu võtnud
http://info.raad.tartu.ee/dhs.nsf/web/viited/gpunid/GFAE3D042F73ADE32C2258298001EBF7A, vt punkt 22
Nimetatud eelnõu vastuvõtmisega ei nõustu linnavalitsus alljärgnevatel põhjustel:
Haridusosakonna poolt tehtud arvestuste järgi tähendaks lasteaia kohatasu fikseerimine 64,50 eurole 2020. aastal linnale vähem tulusid ca 280 000 eurot (kui eelnõu jõustuks 01.09.2020) ja 2021. aastal ca 1 188 000 eurot (eeldusel, et kehtima jäävad ka kõik tänased soodustused).
Tartu linna eesmärgiks on pakkuda parimat alusharidust Eestis ja oleme linna arengukavas kavandanud selleks ka konkreetsed tegevused (haridustöötajatele motiveeriva ja konkurentsivõimelise palgataseme tagamine, tugiteenuste kättesaadavuse ja kvaliteedi tagamine, haridusasutuste füüsilise keskkonna kaasajastamine jne), mis kõik on ressursimahukad. Meie lasteaedades töötavad kõrge kvalifikatsiooniga õpetajad (kõrgharidusega õpetajate osakaal on ca 75%). Lisaks pakutakse nii lasteaedade kui ka täiendavate struktuuride (nt Hariduse Tugiteenuste Keskus) kaudu lasteaia lastele ja nende vanematele erinevaid hariduse tugiteenuseid, et varakult ja võimalikult hästi reageerida laste hariduslikele erivajadustele. Varajane märkamine ja sekkumine tagab selle, et kooliajaks saavad mitmed hariduslikud probleemid lahendatud ja lapsed saavad olla koolis edukad.
Koolieelsete lasteasutuste ülalpidamiskuludest moodustavad väga suure osa personalikulud (ca 80 %). Kui me tahame jätkuvalt linna lasteaedadesse kõrge kvalifikatsiooniga motiveerituid õpetajaid ja teisi spetsialiste, siis peame neile tagama ka motiveeriva töötasu. Viimastel aastatel on töötasukulud alushariduse valdkonnas kasvanud ja kasvavad tõenäoliselt veelgi, mis tähendab aga lasteaedade tegevuskulude olulist kasvu ka järgnevatel aastatel.
2020. aastaks planeeritakse munitsipaallasteaedade tegevuskulude kasvu ca 1 mln eurot, millele lisandub erasektori toetuse kasv ca 787 000 eurot. Riigilt loodab linn palgatoetusena tagasi saada ca 1,39 mln eurot (võrreldes eelmise aastaga ca 12 553 eurot vähem), mis moodustab vaid ca 5 % kõikidest lasteaia tegevuskuludest (lasteaedade tegevuskuludeks kavandatakse 2020. aastal kokku ca 25,9 mln eurot sh 1,2 mln eurot vanematelt toiduainete kulude katteks).
Samuti on vähenenud igal aastal lapsevanemate osalusprotsent lasteaedade tegevuskulude katmisel. Kui veel mõned aastad tagasi võisime rääkida, et linna eelarvest rahastatakse lasteaedade tegevuskulusid ca 80 % ja vanema osaluse arvelt ca 20 % ulatuses, siis 2020. aastaks langeb lapsevanemate osalusprotsent 16,8%-le. Kohatasu seotus töötasu alammääraga on taganud mõistlike proportsioonide säilimise olukorras, kus kulud alusharidusele järjest kasvavad.
Tabel Lapsevanema kohatasu arvelt ja linna eelarvest kaetavate tegevuskulude osakaal 2017-2020
näitaja | 2017.a | | 2018.a | | 2019.a | | 2020.a
eelnõu | |
lapsevanema kohatasu
eurodes | 3 545 066 | 19,5% | 3 792 154 | 18,3% | 3 921 215 | 16,6% | 4 141 544 | 16,8% |
linna osalus (sh riigi osalus alates 2017.a)
tegevuskulude katmisel eurodes | 14 640 771 | 80,5% | 16 972 439 | 81,7% | 19 682 608 | 83,4% | 20 487 944 | 83,2% |
kokku | 18 185 837 | 100% | 20 764 593 | 100% | 23 603 823 | 100% | 24 629 488 | 100% |
Tartus on kohatasu, eralasteaedade õppemaks ja rakendatavad soodustused omavahel seotud. Kui me kärbime kohatasu linna lasteaedades või laiendame soodustusi, siis peab otsustama, kas see kõik kehtib ka eralasteaedadele ja -hoidudele. 2020. aastal on kavandatud toetus 1170 erasektoris kohta kasutavale lapsele. Kui vastus on "jah", siis tuleb leida vahendid ka eralasteaedadele ja -hoidudele saamatajäänud tulu katmiseks, sest palgatõusu ootavad ka erasektoris töötavad õpetajad. Kui soovime säilitada olukorda, kus lapsevanemaid koheldakse võrdselt, sõltumata lasteaia omandivormist, siis tuleks linnal leida järgnevatel aastatel lisavahendid ka eralasteaedadele saamatajäänud tulu katmiseks.
Eelnevast tulenevalt ei toeta linnavalitsus linnavolikogu liikme Jüri Kõre algatatud linnavolikogu määruse eelnõu.
Koostajad:
Anne Juhkam
Riho Raave