EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
MÄÄRUS |
|
Tartu
|
23. aprill 2019. a. nr LVK-M-0073 |
Tartu Linnavolikogu 2. juuni 2011. a määruse nr 36 „Parkimistasu" muutmine |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lõike 1 punkti 2, kohalike maksude seaduse § 5 punkti 10 ja § 14¹ ning liiklusseaduse § 187 lõike 2 ja § 188 lõike 8 alusel.
§ 1. Määruse muutmine
Tartu Linnavolikogu 2. juuni 2011. a. määruses nr 36 "Parkimistasu" tehakse järgmised muudatused:
1) paragrahvi 2 lõike 1 punkt 16 tunnistatakse kehtetuks;
2) paragrahvi 2 lõiget 1 täiendatakse punktiga 371 järgmises sõnastuses:
"371) Soola tänav (lõigul Väike-Turu tn - Turu sild);";
3) paragrahvi 2 lõike 1 punktist 56 jäetakse välja tekst "(lõigul Vanemuise tn - Riia tn)";
4) paragrahvi 3 lõike 2 punkt 5 tunnistatakse kehtetuks;
5) paragrahvi 3 lõiget 3 täiendatakse punktiga 231 järgmises sõnastuses:
"231) Soola tänav (lõigul Väike-Turu tn - Turu sild);";
6) paragrahvi 3 lõike 3 punktist 39 jäetakse välja tekst "(lõigul Vanemuise tn - Riia tn)";
7) paragrahvi 5 lõike 4 punkti 3 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"3) veebiteenuse vahendusel ostetud elektrooniline parkimisluba;";
8) paragrahvi 6 lõiget 2 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"(2) Viivistasu määrad ööpäevas on järgmised:
1) 15 eurot - parkimistasu maksmisel väiksema määra järgi;
2) 30 eurot - parkimistasu maksmata jätmisel või tasutud parkimisaja ületamisel või tasulise parkimise õigust tõendava dokumendi nõuetekohaselt täitmata jätmisel või mittenõuetekohase paigaldamise eest.";
9) paragrahvi 6 täiendatakse lõikega 41 järgmises sõnastuses:
"(41) Viivistasu maksmise tähtaeg on 14 päeva mootorsõiduki või selle haagise omanikule või kasutajale viivistasu otsuse kättetoimetamisest arvates.";
10) paragrahvi 6 lõiget 6 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"(6) Viivistasu tähtpäevaks maksmata jätmise korral võib Tartu Linnavalitsus esitada viivistasu nõude koheseks sundtäitmiseks kohtutäiturile täitemenetluse seadustikus sätestatud alustel ja korras.";
11) paragrahvi 8 lõike 2 punkti 1 muudetakse ja lisatakse sõna "parkimiskaart" ette sõna "kehtiv";
12) paragrahvi 8 lõike 2 punktist 2 jäetakse välja tekst "osaliselt või";
13) paragrahvi 8 täiendatakse lõikega 21 järgmises sõnastuses:
"(21) Käesoleva paragrahvi lõike 2 punktis 2 sätestatud juhul väljastatakse elektrooniline parkimisluba kuni üheks aastaks, välja arvatud käesoleva määruse paragrahvi 11 lõikes 11 sätestatud juhul.";
14) paragrahvi 8 täiendatakse lõikega 5 järgmises sõnastuses:
"(5) Linnavalitsusel on õigus tasulisel parkimisalal avalikus huvis tehtavate ehitustööde korral, millega kaasneb külgnevale kinnistule juurdepääsu sulgemine, anda kinnistupõhiselt parkimisluba samas parkimisala piirkonnas tasuta parkimiseks.";
15) paragrahvi 9 lõiget 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"(1) Parkimistasuvabastust käesoleva määruse paragrahvi 8 lõikes 1 nimetatud juhtudel võib anda kuni üheks eelarveaastaks.";
16) paragrahvi 9 lõike 2 esimest lauset muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"(2) Parkimistasuvabastuse saamiseks esitatakse kirjalik taotlus linnamajanduse osakonnale.";
17) paragrahvi 11 täiendatakse lõikega 11 järgmises sõnastuses:
"(11) Osaliselt elektrimootorite jõul liikuva sõiduki juhile antakse käesoleva määruse paragrahvi 8 lõike 2 punktis 2 nimetatud elektrooniline parkimisluba tähtajaga kuni 31. detsember 2020. a.".
§ 2. Määruse jõustumine
(1) Määrus jõustub 1. juunil 2019. a.
(2) Määruse paragrahvi 1 punkt 12 jõustub 1. jaanuaril 2021. a.
Õiend
Tartu Linnavolikogu määruse eelnõu "Tartu Linnavolikogu 2. juuni 2011. a määruse nr 36 „Parkimistasu" muutmine " juurde
Liiklusseaduse § 187 lg 2 kohaselt kehtestab kohaliku omavalitsuse volikogu määrusega tasulise parkimise ala, parkimistasu määra või diferentseeritud määrad ja parkimistasu soodustused ja vabastused, § 188 lõike 8 kohaselt ei tohi viivistasu määr ületada 31 eurot ööpäevas. Viivistasu täpsustatud määra, sealhulgas vajaduse korral selle diferentseeritud määrad, kehtestab kohaliku omavalitsuse volikogu.
Tartu Linnavolikogu 2. juuni 2011. a määrusega nr 36 "Parkimistasu" (edaspidi määrus) on kehtestatud Tartu linna haldusterritooriumil tasuline parkimisala, parkimistasu ja viivistasu määrad, parkimistasu soodustused ja vabastused.
Käesoleva eelnõuga tehakse ettepanek teha määrusesse alljärgnevad muudatused.
Parkimisala muudatused
1) Eelnõu punktides 1 ja 4 tunnistatakse määruse § 2 lg 1 p 16 ja § 3 lg 2 p 5 kehtetuks.
A piirkonda kuuluv K. E. von Baeri tn 1a parkla muudetakse tasuta parklaks, kus kehtib ajapiirang 60 minutit. Nimetatud parkla kasutamine tasulise parklana on olnud tagasihoidlik. Parklas kehtestatakse ajalise piiranguga parkimisvõimalus, mis võimaldab tund aega linnas asju ajamas käia, kuid välistab pikaajalise parkimise. Sellist parkimiskorraldust on kasutatud mitmes kohas tasulise parkimisala kontaktvööndis.
2) Eelnõu punktides 2 ja 5 täiendatakse määruse § 2 lg 1 punktiga 371 ja § 3 lg 3 punktiga 231 järgmises sõnastuses: "Soola tänav (lõigul Väike-Turu tn - Turu sild);“.
Kuna vahetus läheduses asuvad Väike-Turu tn 2 (Sadamaturu parkla) parkla ja Soola tänav T5 parkla kuuluvad B piirkonna tasulisse parkimisalasse, on põhjendatud määrata ka nimetatud tänavalõik B piirkonna tasulisse parkimisalasse.
3) Eelnõu punktides 3 ja 6 jäetakse määruse § 2 lg 1 p 56 ja § 3 lg 3 p 39 välja tekst "(lõigul Vanemuise tn - Riia tn)".
Kuna W. Struve tänaval pargitakse ka lõigul Tiigi tn - Kitsas tn (TÜ raamatukogu ees), on põhjendatud määrata kogu W. Struve tänav B piirkonna tasulisse parkimisalasse.
Viivistasumäärade muudatused
4) Eelnõu punktis 8 muudetakse määruse § 6 lõiget 2 ja kehtestatakse täiendav viivistasu määr: 15 eurot - parkimistasu maksmisel väiksema määra järgi.
Praegu on määruse § 6 lg 2 kehtestatud ainult üks viivistasu määr - 30 eurot ööpäevas.
Kodanike poolt on tulnud väga palju negatiivset tagasisidet seoses sellega, et väiksema määra järgi tasumisel on viivistasu määr sama suur kui siis, kui parkimistasu ei ole üldse tasutud. Juhul kui parkimistasu on tasutud väiksema määra järgi, võiks viivistasu summa olla poole väiksem, 15 eurot.
Parkimistasuvabastused
5) Eelnõu punktis 12 muudetakse määruse § 8 lg 2 punkti 2, mille kohaselt on parkimistasu maksmisest vabastatud osaliselt või täielikult elektrimootori jõul liikuva sõiduki juht, kellel on linnamajanduse osakonna poolt antud elektrooniline parkimisluba. Muudatusega jäetakse välja osaliselt elektrimootorite jõul liikuva sõiduki juhi vabastus parkimistasu maksmisest. Nimetatud säte jõustub 1. jaanuaril 2021. a.
Osaliselt elektrimootorite jõul liikuvad sõidukid ehk hübriidsõidukid koguvad üha enam populaarsust. Maanteeameti andmetel oli käesoleva aasta aprilli alguse seisuga Tartu maakonnas, sealhulgas Tartu linnas registreeritud hübriidsõidukite arv järgmine:
Mootori tüüp | Tartu maakond | sh Tartu linn |
Bensiin hübriid | 474 | 341 |
Diisel hübriid | 30 | 19 |
Kokku | 504 | 360 |
Hübriidsõidukitele väljastatud tasuta parkimislubade arv viimase nelja aasta lõikes:
2015. a - 35
2016. a - 90
2017. a - 206
2018. a - 300
Täielikult elektrimootori jõul liikuvatel sõidukitel kohalik CO2 emissioon puudub. Hübriidsõiduki puhul kohalikust null-emissioonist rääkida ei saa, sest selline sõiduk tarbib keskmiselt ca 1/3 ulatuses nn rohelist elektrit ja 2/3 ulatuses fossiilset kütust. Linnavalitsus peab keskkonnasäästlikest eesmärkidest lähtuvalt vajalikuks muuta kehtivat määrust ja jätta tasuta parkimisvõimalus ainult täielikult elektrimootorite jõul liikuvatele sõidukitele. Ka teistes Eesti linnades ei ole hübriidsõidukitele tasulisel parkimisalal tasuta parkimist võimaldatud.
6) Eelnõu punktis 10 täiendatakse § 8 lõikega 5 ja antakse linnavalitsusele õigus anda tasulisel parkimisalal avalikus huvis tehtavate ehitustööde korral, millega kaasneb külgnevale kinnistule juurdepääsu sulgemine, kinnistupõhiselt parkimisluba samas parkimisala piirkonnas tasuta parkimiseks.
Nimetatud täiendus on tingitud vajadusest lahendada nende isikute parkimisprobleem, kellel ei ole võimalik avalikus huvis tehtavate ehitustööde korral parkida oma kinnistul. Sellisel juhul antakse soovi korral kinnistupõhiselt nii mitu parkimisluba samas piirkonnas tasuta parkimiseks, kui mitu parkimiskohta on kinnistul.
7) Eelnõu punktis 17 täiendatakse määruse § 11 lõikega 11, millega kehtestatakse määruse § 8 lg 2 p 2 rakendussätted, mille kohaselt antakse osaliselt elektrimootorite jõul liikuva sõiduki juhile elektrooniline parkimisluba tähtajaga kuni 31. detsembrini 2020. a.
Muud muudatused
8) Eelnõu punktis 7 muudetakse määruse § 5 lg 4 punkt 3 ja jäetakse välja sõnad "pikaajaline (alates ühest päevast)", kuna veebiteenuse vahendusel on võimalik osta pilet ka tunniks ajaks.
9) Eelnõu punktis 9 täiendatakse määruse § 6 lõikega 41 ja kirjutatakse määrusesse sisse viivitasu maksmise tähtaeg.
Paljud kodanikud on pöördunud küsimusega, millisest seadusest tuleb nõue, et viivistasu maksetähtaeg on 14 päeva. Liiklusseaduse § 188 lg 9 kohaselt ei tohi viivistasu maksmise tähtaeg olla lühem kui 14 päeva mootorsõiduki või selle haagise omanikule või kasutajale viivistasu otsuse kättetoimetamisest arvates.
10) Eelnõu punktis 10 parandatakse määruse § 6 lg 6 sõnastust keeleliselt.
11) Eelnõu punktis 11 muudetakse määruse § 8 lg 2 punkti 1 ja lisatakse sõna "parkimiskaart" ette sõna "kehtiv".
12) Eelnõu punktis 13 täiendatakse määruse § 8 lõikega 21 ja kehtestatakse elektroonilise parkimisloa kehtivusajaks kuni üks aasta, välja arvatud osaliselt elektrimootorite jõul liikuvale sõiduki juhile väljastatakse elektrooniline parkimisluba mitte kauemaks kui 31. detsembrini 2020. a.
13) Eelnõu punktis 15 muudetakse määruse § 9 lõiget 1 ja täpsustatakse, et kuni üheks eelarveaastaks antakse parkimistasuvabastust § 8 lõikes 1 sätestatud juhtudel, see tähendab riigi või kohaliku omavalitsuse ametiasutustele, mis asuvad tasulise parkimise alas ja kellel puudub hoov või siseõu või ei ole neis võimalik parkimist korraldada; muudel juhtudel lähtudes avalikest huvidest.
14) Eelnõu punktis 16 muudetakse määruse § 9 lõike 2 esimest lauset ja täpsustatakse, et mitte ainult määruse § 8 lõikes 1 nimetatud juhtudel, vaid ka lõikes 2 nimetatud alustel maksuvabastuse saamiseks tuleb esitada kirjalik taotlus linnamajanduse osakonnale.