EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
26. aprill 2019. a. nr LV-IP-0079 |
Tartu Linnavolikogule otsuse "Sihtasutuse Tartu Sport ja Sihtasutuse Tähtvere Puhkepark lõpetamine ning Tartu Linnavalitsuse hallatava asutuse Tartu Sport asutamine" eelnõu |
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 24 ja 34 ja 35 lg 2 ja 3, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Lõpetada Sihtasutus Tartu Sport (registrikood 90007922).
2. Omandada Sihtasutuselt Tartu Sport majandusüksus Tartu Sport, mis koosneb Tartu linna spordirajatisi haldavast ettevõttest ja selle majandamisega seotud ning selle majandamist teenivatest asjadest, õigustest ja kohustustest, muu hulgas ettevõttega seotud lepingutest.
3. Lõpetada Sihtasutus Tähtvere Puhkepark (registrikood 90007307).
4. Omandada Sihtasutuselt Tähtvere Puhkepark majandusüksus Tähtvere Puhkepark, mis koosneb Tähtvere puhkeparki haldavast ettevõttest ja selle majandamisega seotud ning selle majandamist teenivatest asjadest, õigustest ja kohustustest, muu hulgas ettevõttega seotud lepingutest.
5. Volitada linnavalitsust tegema kõiki toiminguid, mis on vajalikud Sihtasutuse Tartu Sport ja Sihtasutuse Tähtvere Puhkepark lõpetamiseks, likvideerimismenetluse läbiviimiseks ning Tartu Spordi ja Tähtvere Puhkepargi majandusüksuste ülevõtmiseks.
6. Asutada 1. juunil 2019. a Tartu Linnavalitsuse hallatav asutus Tartu Sport.
7. Otsus jõustub 20. mail 2019. a.
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogule otsuse "Sihtasutuse Tartu Sport ja Sihtasutuse Tähtvere Puhkepark lõpetamine ning Tartu Linnavalitsuse hallatava asutuse Tartu Sport asutamine" eelnõu " juurde
Üldist
Kohaliku omavalitsuse üksus võib omada äriühingu aktsiaid, osi või väärtpabereid, kui see on vajalik talle seadustega pandud ülesannete täitmiseks, samuti võib ta asutada sihtasutusi ja olla mittetulundusühingu liige. Omavalitsuse ühingute juhtimisele kohalduvad samad nõuded, mis erakapitalil põhinevale ühingule.
Sihtasutused on majandusüksused, mis on loodud neile antud vara valitsemiseks ja kasutamiseks. Eraõigusliku juriidilise isiku vormis tegutsemise üldiseks eelduseks on, et ühing suudab end ise ära majandada põhitegevusest teenitud tulude arvel.
Riigikontroll viis 2013. a läbi auditi, milles auditeeris Tartu linna asutatud ja osalusega äriühingutele, sihtasutustele ja mittetulundusühingutele (linnaga seotud ühingud) linnaeelarvest raha maksmist aastatel 2011–2012 ning hindas rahastamise õiguspärasust.
Auditi tulemusel leidis Riigikontroll, et Tartu linnas on ühinguid asutatud hetkevajadustest lähtudes ning hiljem pole süsteemselt analüüsitud, kas ühingute hilisem tegevus on kooskõlas neile asutamisel pandud ülesannetega. Riigikontrolli hinnangul peaks linn tulenevalt kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse põhimõtetest analüüsima oma aktsiate ja osaluste omamise põhjendatust äriühingutes, ühingute tegevusvormi põhjendatust ning ühingute tegevuse seost kohaliku omavalitsuse ülesannete täitmisega.
Tartu Linnavolikogu ja Linnavalitsus nõustusid Riigikontrolli seisukohtadega osaliselt, leides, et linnaga seotud ühingute tegutsemisvormiga seonduvaid asjaolusid hinnatakse järjepidevalt.
Sihtasutuse Tähtvere Puhkepark ja Sihtasutuse Tartu Sport põhikirjalised eesmärgid ning tulud ja linna toetuse suurus
Sihtasutus Tähtvere Puhkepark
Sihtasutuse Tähtvere Puhkepark eesmärkideks on põhikirjas aktiivseks puhkamiseks ja sportimiseks tingimuste loomine Tartu linnas ning olemasolevate puhke-, meelelahutus- ja spordirajatiste haldamine ja arendamine ning kultuuri- ja meelelahutusürituste korraldamine ja võimaluste loomine teistele korraldajatele ürituste korraldamiseks.
Nimetatud eesmärkide täitmiseks on sihtasutusel aastatel 2016-2018 olnud järgmised rahalised vahendid:
| 2016. a | 2017. a | 2018. a |
tulud kokku | 439 000 | 488 000 | 770 000 |
sh toetus Tartu linnalt | 352 000 | 406 000 | 642 000 |
linna toetuse osakaal | 80,2% | 83,2% | 82,6% |
Sihtasutus Tartu Sport
Sihtasutuse Tartu Sport eesmärkideks on põhikirjas:
1) laste- ja noortespordi, tervisespordi ja saavutusspordi arendamiseks vajalike tingimuste loomine;
2) sihtasutuse kasutusse või omandisse antud vara efektiivne majandamine ja arendamine;
3) sihtasutuse omandis oleva vara kasutamise võimaldamine spordi- ja kultuuritegevuse läbiviimiseks;
4) aastaringselt mitmekülgsete sportimisvõimaluste loomine;
5) spordi- ja kultuuriürituste korraldamine;
6) spordiklubidele õppe- ja treeningtööks tingimuste loomine.
Nimetatud eesmärkide täitmiseks on sihtasutusel aastatel 2016-2018 olnud järgmised rahalised vahendid:
| 2016. a | 2017. a | 2018. a |
tulud kokku | 1 317 000 | 1 326 000 | 1 457 000 |
sh toetus Tartu linnalt | 383 000 | 395 000 | 475 000 |
linna toetuse osakaal | 29,1% | 29,8% | 32,6% |
Mõlemale sihtasutusele on linn andnud kasutada ja hallata linnale kuuluvad spordi-, puhke- ja meelalahutushooned ning -rajatised. Nimetatud hoonete ja rajatistega seotud suuremad investeeringud tehakse linna (linnavarade osakonna kaudu) poolt, väiksemate hooldustööde tegemist on korraldanud sihtasutused ise.
Sihtasutused Tähtvere Puhkepark ja Tartu Sport ei suuda oma müügitulust ära katta oma teenuste osutamiseks vajalikke otse- ja kaudkulusid. Mõlema sihtasutuste elujõulisus sõltub linnapoolse toetuse jätkuvusest. On oluline rõhutada, et mõlema sihtasutuse tegutsemisvormi ja nende tegevuse eesmärkide vahel on teatav vastuolu, kuna eraõigusliku juriidilise isiku vormis tegutsemisele vaatamata tuleb mõlemal sihtasutusel oma eesmärkidest lähtuvalt avalikke teenuseid osutada kas tasuta või alla omahinna.
Samuti on oluline silmas pidada, et kui eraõiguslikele juriidilistele isikutele makstakse linna poolt toetust, mille abil nimetatud ühingud osutavad avalikke teenuseid, siis ei pruugi enam tegemist olla nimetatud ühingute toetamise, vaid neilt teenuse tellimisega. Toetuse andmise käsitlemisel teenuse tellimisena tuleks aga võimaldada teenuse pakkumisele konkureerida kõigil, kel on pädevus vastavat teenust osutada. Teenuse n-ö vabalt turul ostmise kohustuse korral muutuks aga linna osalemine sihtasutustes Tähtvere Puhkepark ja Tartu Sport ka sisuliselt ebamõistlikuks.
Tartu Linnavalitsuse ettepanek
Tartu Linnavalitsus on seisukohal, et kuna sihtasutused Tähtvere Puhkepark ja Tartu Sport ei suuda end ise ära majandada põhitegevusest teenitud tulude arvel, ei ole nimetatud sihtasutuste tegevuse jätkamine põhjendatud.
Arvestades kehtivast õigusest tulenevate nõuetega on põhjendatud samade teenuste osutamise jätkamiseks linnavalitsuse hallatava asutuse asutamine. Linnavalitsus teeb ettepaneku sihtasutuste Tähtvere Puhkepark ja Tartu Sport lõpetamiseks ning 1. juunist 2019. a Tartu Linnavalitsuse hallatava asutuse Tartu Sport asutamiseks. Linnavalitsuse hallatav asutus hakkab tegutsema linnavarade osakonna haldusalas.
Sihtasutuste poolt osutatavate teenuste seisakuteta jätkumiseks omandatakse mõlema sihtasutuse majandusüksused, mis koosnevad Tartu linna spordirajatisi haldavast ettevõttest ja Tähtvere Puhkeparki haldavast ettevõttest ning nende majandamisega seotud ning nende majandamist teenivatest asjadest, õigustest ja kohustustest, muu hulgas ettevõtetega seotud lepingutest.
Otsuse eelnõuga antakse linnavalitsusele volitus kõikide toimingute tegemiseks, mis on vajalikud sihtasutuste lõpetamiseks, likvideerimismenetluste läbiviimiseks ja sihtasutuste majandusüksuste ülevõtmiseks.