TARTU LINNAVALITSUS | |
MÄÄRUS | |
Tartu |
13. detsember 2018. a. nr LV-M-0029 |
Tartu linna korraldavate elutähtsate teenuste kirjeldus ja toimepidevuse nõuded |
Määrus kehtestatakse hädaolukorra seaduse § 37 lõike 2 ja Tartu Linnavolikogu 6. detsembri 2018 määruse nr 44 „Hädaolukorra seaduses sätestatud ülesannete delegeerimine § 1 lõike 2 punkti 1 alusel.
(1) Käesoleva määrusega kehtestatakse Tartu linna poolt korraldatavate elutähtsate teenuste kirjeldus ja toimepidevuse nõuded.
(2) Määruses sätestatakse nõuded elutähtsa teenuse tasemele ja valmisolekule osutada teenust ka teiste elutähtsate teenuste katkestuste korral ja hädaolukorras või muus sarnases olukorras ning nõuded elutähtsa teenuse katkestuse ennetamiseks. Samuti sätestatakse elutähtsa teenuse taastamise korraldus ja taastamise prioriteedid, tingimused, mille korral on tegemist elutähtsa teenuse ulatuslikust või raskete tagajärgedega katkestusest põhjustatud hädaolukorraga, ning hädaolukorrast või selle ohust teavitamise korraldus.
Kaugküttega varustamine kui elutähtis teenus on soojuse tootmine, soojuse edastamine teisele soojusettevõtjale, kaugküttevõrgu kaudu soojuse jaotamine liitumispunktini ja klientide varustamine soojusega. Kaugkütte teenust osutab kaugkütteseaduse § 7 lõikes 3 nimetatud soojuse tootja või võrguettevõtjast soojusettevõtja (edaspidi soojusettevõtja).
§ 3. Kaugküttega varustamise teenuse nõutud tase ja soojusettevõtja valmisolek
(1) Soojusettevõtja tagab tema omandis või valduses oleva kaugküttesüsteemiga ühendatud tarbijate pideva varustamise soojusega ja kaugküttesüsteemis järjepideva soojusringluse. Soojuskoormuse tagamiseks peab rõhkude vahe tarbija liitumispunktides olema vähemalt 0,2 baari ning pealevoolu temperatuur on vähemalt +35˚C.
(2) Soojusettevõtja tagab soojavarustuse vastavalt klientidega sõlmitud lepingutele. Üldjuhul ei tohi teenuse häirete pikkus ületada 1 tundi.
(3) Soojusettevõtja võib elutähtsa teenuse ulatuslikust või raskete tagajärgedega katkestusest põhjustatud hädaolukorras või muus sarnases olukorras langetada teenuse taset, vähendades toodangu mahtu või langetades süsteemi juhitava vee temperatuuri.
§ 4. Nõuded kaugküttega varustamise teenuse toimepidevuse tagamiseks ja teenuse katkestuse ennetamiseks
(1) Soojusettevõtja peab kaugküttega varustamise teenuse toimepidevuse tagamiseks ja teenuse katkestuse ennetamiseks tagama vähemalt:
1) vajalike oskustega personali kättesaadavuse ööpäevaringselt teenuse tagamisega seotud ülesannete täitmiseks;
2) erinevate kütuseliikide varud ja reservtootmisvõimsused selliselt, et mõne tootmisseadme rikke või kütuseliigi tarneprobleemi korral jätkub teenuse osutamine vähemalt 48 tundi;
3) autonoomse elektritoitesüsteemi, et jätkata elektrikatkestuse korral teenuse osutamist vähemalt 12 tundi;
4) vajalike kokkulepete sõlmimise teenuse osutamiseks oluliste vahendite varustajatega;
5) lepingute olemasolu vähemalt kahe sideteenuse pakkujaga ning varustama end autonoomsete sideseadmetega teenuse osutamise jätkamiseks teiste elutähtsate teenuste häirete korral.
(2) Käesoleva paragrahvi lõike 1 punktis 3 nimetatud kohustuse täitmiseks varustab soojusettevõtja autonoomse elektritoitesüsteemiga need ehitised, seadmed ja infosüsteemid, mis on olulised kaugküttega varustamise teenuse osutamiseks.
(3) Soojusettevõtja peab oma toimepidevuse riskianalüüsis kirjeldama vähemalt järgmisi riske ja arvestama nendega toimepidevuse plaani koostamisel:
1) olulise seadme või torujuhtme ulatuslik rike või purunemine, mille tõttu on teenuseta suur hulk kliente;
2) ulatuslik tulekahju soojusettevõttes;
3) oluliste vahendite ajutine puudumine erakordse vajaduse korral ja varustusahela katkemine;
4) elektrikatkestus;
5) vedelkütusega varustamise katkestus;
6) telefoni-, mobiiltelefoni- ja andmesideteenuse katkestus;
7) erakordselt rasked ilmaolud;
8) küberintsident ja/või olulise infosüsteemi häire või rike;
9) soojusettevõtte oluliste ehitiste evakueerimise või mahajätmise vajadus.
§ 5. Kaugküttega varustamise teenuse katkestuse pikim lubatud aeg, hädaolukorra määratlus, taastamise kord ja prioriteedid
(1) Kaugküttega varustamise teenus loetakse katkenuks, kui soojusettevõtja ei ole võimeline järjepidevalt ja täies mahus osutama teenust käesoleva määruse § 3 lõike 1 kohaselt.
(2) Kaugküttega varustamise teenuse ulatuslikust või raskete tagajärgedega katkestusest põhjustatud hädaolukorraks loetakse olukord, kus soojusettevõtja ei suuda kütteperioodil teenust taastada:
1) välisõhutemperatuuri -15˚C või madalama temperatuuri juures hiljemalt 8 tunni jooksul;
2) välisõhutemperatuuri -15 – 0˚C temperatuuri juures hiljemalt 12 tunni jooksul;
3) välisõhutemperatuuri alla 0 – 8˚C temperatuuri juures hiljemalt 24 tunni jooksul.
(3) Soojusettevõtja rakendab kaugküttega varustamise teenuse katkestuse korral viivitamata meetmeid, et taastada teenuse osutamine täies mahus.
(4) Kaugküttega varustamise teenuse katkestuse korral või ulatuslikust või raskete tagajärgedega katkestusest põhjustatud hädaolukorras taastab soojusettevõtja teenuse toimimise võimaluse korral esmalt ravi- ja hoolekandeasutustes ning Tartu linna evakuatsioonikohtade plaani nimekirjas olevates ulatusliku evakuatsiooni kohtades.
Veega varustamine ja kanalisatsiooniteenus kui elutähtis teenus on ühisveevärgi- ja kanalisatsiooniteenus, mida osutab ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni seaduse § 7 lõikes 11 nimetatud vee-ettevõtja (edaspidi vee-ettevõtja).
§ 7. Veega varustamise ja kanalisatsiooniteenuse nõutud tase ja vee-ettevõtja valmisolek
(1) Vee-ettevõtja tagab kliendile kvaliteetse ja vähemalt miinimumrõhuga vee kättesaadavuse ühisveevärgi kaudu ja korraldab kliendi kinnistu kanalisatsioonist reovee ärajuhtimise ja puhastamise. Sademevee süsteemiga liitunud kruntidel tagab vee-ettevõtja sademe- ja drenaaživee ärajuhtimise.
(2) Ühisveevärgi kaudu joogiks ja teisteks olmevajadusteks kasutatav vesi peab vastama õigusaktides kehtestatud joogivee kvaliteedinõuetele. Vee-ettevõtja tagab liitumispunktis tavaolukorras veerõhu vähemalt kaks baari.
(3) Vee-ettevõtja peab tagama ühisveevärgi ja -kanalisatsioonivõrgu toimimise ööpäevaringselt.
(4) Vee-ettevõtja peab tagama tuletõrjehüdrantide veega varustamise ööpäevaringselt.
(5) Hädaolukorras peab joogivesi olema tervisele ohutu.
§ 8. Nõuded veega varustamise ja kanalisatsiooniteenuse toimepidevuse tagamiseks ja teenuse katkestuste ennetamiseks
(1) Vee-ettevõtja peab veega varustamise ja kanalisatsiooniteenuse toimepidevuse tagamiseks ja teenuse katkestuse ennetamiseks tagama:
1) vajalike oskustega personali kättesaadavuse ööpäevaringselt teenuse tagamisega seotud ülesannete täitmiseks;
2) suutlikkuse jätkata teenuse osutamist elektrikatkestuse korral vähemalt 12 tundi;
3) vajalike kokkulepete sõlmimise teenuse osutamiseks oluliste vahendite varustajatega;
4) lepingute olemasolu vähemalt kahe sideteenuse pakkujaga ning varustama end autonoomsete sideseadmetega teenuse osutamise jätkamiseks teiste elutähtsate teenuste häirete korral.
(2) Käesoleva paragrahvi lõike 1 punktis 2 nimetatud kohustuse täitmiseks varustab vee-ettevõtja autonoomse elektritoitesüsteemiga need ehitised, seadmed ja infosüsteemid, mis on olulised veega varustamise ja kanalisatsiooniteenuse osutamiseks isevoolsel osal peapumplasse.
(3) Vee-ettevõtja peab hädaolukorras või muus sarnases olukorras tagama isevoolse kanalisatsiooniteenuse toimimise või leidma võimaluse ajutise kanalisatsiooniteenuse korraldamiseks. Ülepumbatavates piirkondades peab vee-ettevõtja tagama pumplate töö vähemalt kord 36 tunni jooksul.
(4) Vee-ettevõtja peab oma toimepidevuse riskianalüüsis kirjeldama vähemalt järgmisi riske ja arvestama nendega toimepidevuse plaani koostamisel:
1) olulise seadme või torustiku (magistraaltoru, pumpla, reoveepuhasti) ulatuslik rike või purunemine, mille tõttu on teenuseta suur hulk kliente;
2) joogivee reostumine ja kõlbmatuks muutumine;
3) ulatuslik tulekahju vee-ettevõttes;
4) elektrikatkestus;
5) vedelkütusega varustamise katkestus;
6) telefoni-, mobiiltelefoni- ja andmesideteenuse katkestus;
7) erakordselt rasked ilmaolud;
8) oluliste vahendite ajutine puudumine erakordse vajaduse korral ja varustusahela katkemine;
9) küberintsident või olulise infosüsteemi häire ja rike;
10) vee-ettevõtte oluliste ehitiste evakueerimise või mahajätmise vajadus.
§ 9. Veega varustamise ja kanalisatsiooniteenuse katkestuse pikim lubatud aeg, hädaolukorra määratlus ja taastamise kord
(1) Vee-ettevõtja osutatav veega varustamise ja kanalisatsiooniteenus loetakse katkenuks, kui vee-ettevõtja ei ole võimeline täies mahus osutama teenust käesoleva määruse § 7 lõigetes 1-3 kehtestatud tasemel.
(2) Veega varustamise ja kanalisatsiooniteenuse katkestuse lubatud aeg on kuni 24 tundi.
(3) Veega varustamise või kanalisatsiooniteenuse ulatuslikust või raskete tagajärgedega katkestusest põhjustatud hädaolukorraks on olukord, kui vee-ettevõtja ei suuda teenuse osutamist § 7 lõigetes 1-3 kehtestatud tasemel tagada järgmistel juhtudel:
1) olukord ohustab paljude inimeste elu või tervist või võib põhjustada suurt varalist kahju;
2) käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud veega varustamise ja kanalisatsiooniteenuse katkestuse lubatud aeg on ületatud;
3) vee-ettevõtjal puuduvad võimalused veega varustamise ja kanalisatsiooniteenuse taastamiseks.
(4) Vee-ettevõtja rakendab elutähtsa teenuse katkestuse korral viivitamata meetmeid, et taastada teenuse osutamine täies mahus.
(5) Vee-ettevõtja peab tagama hädaolukorras või muus sarnases olukorras joogiks ja teisteks olmevajadusteks minimaalselt 10 liitrit vett ööpäevas inimese kohta kuni teenuse taastamiseni.
Kohaliku tee sõidetavuse tagamine kui elutähtis teenus (edaspidi kohaliku tee sõidetavuse teenus) on kohaliku tee korrashoiu teenus, mis tagab Tartu linna teedevõrgu aastaringse toimimise ja tingimused ohutuks liiklemiseks vastavalt Tartu linnas kehtestatud tänavate ja sõiduteede seisunditasemetele ja hooldusnõuetele ning majandus- ja taristuministri 14. juuli 2015 määruse nr 92 "Tee seisundinõuded" 4. peatükile ning mida osutab ehitusseadustiku § 97 lõikes 8 nimetatud ettevõtja (edaspidi tee-ettevõtja).
§ 11. Kohaliku tee sõidetavuse tagamise nõutud tase
Tee-ettevõtja peab tagama Tartu linna haldusterritooriumil kohaliku tee sõidetavuse, lähtudes teenusele käesoleva määruse §-s 12 kehtestatud nõuetest ning arvestama, et teenuse osutamisel peab olema tagatud lume- ja libedustõrje toimimine, puistematerjalidega ja kütusega varustamine ning tehnika ja seadmete töökorras olek.
§ 12. Nõuded kohaliku tee sõidetavuse toimepidevuse tagamiseks ja teenuse katkestuse ennetamiseks
(1) Tee-ettevõtja peab kohaliku tee sõidetavuse teenuse toimepidevuse tagamiseks ja katkestuse ennetamiseks tagama:
1) tee-ettevõtjaga sõlmitud töövõtulepingus esitatud nõuete täitmise;
2) vajalike oskustega personali kättesaadavuse ööpäevaringselt teenuse tagamisega seotud ülesannete täitmiseks;
3) ilmaoludest lähtuvalt vajalikus koguses teehooldustehnika ja abivahendite olemasolu;
4) vajalike kokkulepete sõlmimise lisatehnika ja -tööjõu kaasamiseks ning muude asjakohaste meetmete rakendamiseks;
5) lepingute olemasolu vähemalt kahe kütuse tarnijaga ja vähemalt kahe sideteenuse pakkujaga ning varustama end autonoomsete sideseadmetega teenuse osutamise jätkamiseks teiste elutähtsate teenuste häirete korral.
(2) Tee-ettevõtja peab oma toimepidevuse riskianalüüsis kirjeldama vähemalt järgmisi riske ja arvestama nendega toimepidevuse plaani koostamisel:
1) erakordselt rasked ilmaolud;
2) oluliste sõidukite, tehnika või seadmete ulatuslik rike;
3) vedelkütusega varustamise katkestus;
4) ulatuslik tulekahju tee-ettevõttes;
5) oluliste vahendite või materjalivarude puudumine erakordse vajaduse korral ja varustusahela katkemine;
6) küberintsident ja/või olulise infosüsteemi häire või rike;
7) telefoni-, mobiiltelefoni- või andmesideteenuse katkestus.
§ 13. Kohaliku tee sõidetavuse tagamise katkestuse pikim lubatud aeg, hädaolukorra määratlus ja taastamise kord
(1) Kohaliku tee sõidetavuse tagamise teenus loetakse katkenuks, kui tee-ettevõtja ei ole võimeline täies mahus osutama teenust käesoleva määruse §-s 11 kehtestatud tasemel.
(2) Kohaliku tee sõidetavuse tagamise katkestuse lubatud aeg on kuni 2 tundi.
(3) Kohaliku tee sõidetavuse tagamise teenuse ulatuslikust või raskete tagajärgedega katkestusest põhjustatud hädaolukorraks on olukord, kui tee-ettevõtja ei suuda teenuse osutamist §-s 11 kehtestatud tasemel tagada järgmistel juhtudel:
1) olukord ohustab paljude inimeste elu või tervist või võib põhjustada suurt varalist kahju;
2) käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud kohaliku tee sõidetavuse katkestuse lubatud aeg on ületatud;
3) tee-ettevõtjal puuduvad võimalused kohaliku tee sõidetavuse taastamiseks.
(4) Tee-ettevõtja rakendab teenuse katkestuse korral viivitamata meetmeid, et taastada teenuse osutamine täies mahus.
(1) Elutähtsa teenuse osutaja teavitab viivitamatult elutähtsa teenuse katkestusest, selle tõttu tekkinud hädaolukorrast või selle ohust või kui teenuse katkestusega võib kaasneda reaalne oht inimeste elule, tervisele, varale või looduskeskkonnale Tartu Linnavalitsuse kriisivalvetelefonil 736 0075.
(2) Teavitus peab sisaldama vähemalt järgmist infot:
1) katkestuse toimumise aeg (kuupäev, kellaaeg või ajavahemik);
2) olukorra lühikirjeldus ning teadaolev või oletatav põhjus;
3) teenuse taastamiseks või teenuse katkestuse mõju vähendamiseks rakendatavad meetmed;
4) esialgsed andmed teadaoleva või prognoositava kahju kohta teenuse tarbijale;
5) esialgsed andmed teadaoleva või prognoositava mõju kohta teiste elutähtsate teenuste toimepidevusele.
(3) Vee-ettevõtja ja soojusettevõtja teavitavad avalikkust teenuse katkestusest põhjustatud hädaolukorrast või selle ohust 1 tunni jooksul vähemalt oma veebilehe või sotsiaalmeedia kanali ja massimeedia kaudu. Võimalusel teavitatakse teenuse tarbijaid täiendavate kanalite kaudu (nt e-post, sms-teavitus, infotelefon).
(4) Tee-ettevõtja teavitab avalikkust teenuse katkestusest põhjustatud hädaolukorrast võimalusel massimeedia kaudu.
§ 15. Linnavalitsuse tegevused
(1) Pärast käesoleva määruse § 14 lõikes 1 nimetatud teavituse saamist, kui tegemist on määruse § 5 lõikes 2, § 9 lõikes 3, § 13 lõikes 2 nimetatud olukorraga, kutsutakse kokku Tartu linna kriisimeeskond (edaspidi kriisimeeskond).
(2) Kriisimeeskond juhib hädaolukorra lahendamist kuni linna territooriumil on elutähtsa teenuse tagamine taastunud.
(3) Kriisimeeskonna koosseisu ja töökorra kinnitab linnapea käskkirjaga.
Käesoleva määruse § 4 lõike 1 punktis 5, § 8 lõike 1 punktis 4 ning § 12 lõike 1 punktis 5 nimetatud nõude autonoomsete sideseadmete varustamisega täitmise tähtaeg elutähtsa teenuse osutajale on 1. jaanuar 2022.
Linnapea | |
Linnasekretär |
Määrus on elutähtsa teenuse osutajatele edaspidi aluseks koos hädaolukorra seadusest tulenevate nõuetega elutähtsa teenuse toimepidevuse riskianalüüside ja plaanide koostamisele.