11. septembril 2018. a esitati Tartu Linnavalitsusele taotlus Tartu linnas Kase tn 1a asuva krundi kooskõlastamiseks soojussüsteemi puuraukude (edaspidi soojuspuurauk) asukohana.
Ehitusseadustiku § 124 lõike 1 kohaselt peab puurkaevu või -augu rajamist kavandav isik kooskõlastama rajatava puurkaevu või -augu asukoha kohaliku omavalitsuse üksusega. Ehitusseadustiku § 124 lõike 2 kohaselt arvestab kohaliku omavalitsuse üksus puuraugu asukoha kooskõlastamisel üld- ja detailplaneeringut, kohaliku omavalitsuse ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni arengukava ning vee-ettevõtja olemasolevaid teeninduspiirkondi.
1. Üld- ja detailplaneering
Tartu linna üldplaneeringu kohaselt peab energiatootmise fookus Tartus olema kaugküttel ning samuti tuleb luua võimalusi primaarenergia kasutust ja lokaalseid heitmeid vähendava ja taastuvatel allikatel põhineva energia tootmiseks.
Kase tn 1a krunt asub kaugkütte piirkonnas. Üldplaneeringu seletuskirja p 13.4.3.1.2 kohaselt projekteeritakse ehitis kaugküttevõrku liidetavana, välja arvatud hooned, mille soojusvarustus projekteeritakse ökoloogiliselt puhtamale või vähem kohalikku õhusaastet põhjustavale (maasoojus, päikese-, tuule- või hüdroenergia, biogaas ja elekter) kütteviisile ning sellise energialahenduse arvutuslik energiatõhususarv on väiksem kui kaugkütte kasutamise korral.
Üldplaneeringu seletuskirja punkti 13.8.1 ja joonise nr 14 Maasoojuse kasutamine kohaselt asub krunt maasoojussüsteemide sobivusalal.
Tartu Linnavolikogu 22. veebruari 2012. a otsusega nr 330 on kehtestatud Kase tn 1a detailplaneering. Planeeringu kohaselt on krundile kavandatud üks uus põhihoone, kuni 160 m2 ehitusaluse pindalaga elamu. Soojavarustus on planeeritud lahendada krundisiseselt kasutades kütmiseks gaasi või teisi olulisel määral keskkonda mittereostavaid lahendusi.
2. Tartu linna ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni arendamise kava aastateks 2016-2030
Tartu linna ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni arendamise kava aastateks 2016-2030 üheks olulisemaks eesmärgiks on säilitada põhjavee hea seisund ning tagada põhjaveevarude säästlik kasutamine. Samuti näeb ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni arendamise kava ette jätkata Tartu linna veevarustust põhjavee baasil.
Soojuspuuraukude rajamise osas sätestab arendamise kava järgmist: Tartu Linnavalitsus tellis 2012. aastal aktsiaseltsilt Maves uuringu "Geotermilise energia kasutamise võimalused Tartus", mille eesmärgiks oli analüüsida soojuspuurkaevude ja -aukude rajamise ja kasutamisega seonduvat keskkonnamõju. Uuringust nähtub, et soojuspuuraukude rajamine linnas on teatud tingimustel võimalik ja keskkonnaohutu, kui asukoha valikul, projekteerimisel ja soojuspuuraukude hooldamisel kinni pidada erinevatest uuringus kirjeldatud piirangutest ja soovitustest. Asukoha piirangud tulenevad eelkõige põhjavee kaitstusest ja põhjavee kasutusest ühisveevarustuses.
3. Vee-ettevõtja olemasolevad teeninduspiirkonnad
Tartu linna asustusüksuses on vee-ettevõtjaks määratud aktsiaselts Tartu Veevärk, kelle teeninduspiirkonnaks on asustusüksus Tartu linn. Kase tn 1a krundile kavandatava puuraugu kaudu põhjavee pumpamist ei kavandata. Kase tn 1a krundile ei ulatu veehaarete sanitaarkaitsealad.
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 30 lg 1 p 2, ehitusseadustiku § 124 lg 3, Tartu Linnavolikogu 21. mai 2015. a määruse nr 69 "Ehitusseadustikus sätestatud ülesannete delegeerimine" § 1 lg 1 ja arvestades Tartu Linnavolikogu 14. septembri 2017. a otsusega nr 494 kehtestatud Tartu linna üldplaneeringu punkti 13.8.1 ja ASi MAVES uuringut „Geotermilise energia kasutamise võimalused Tartus“ ning kinnistu omaniku taotlust, Tartu Linnavalitsus
o t s u s t a b :
1. Kooskõlastada Kase tn 1a krunt rajatava kinnise soojussüsteemi puuraukude asukohana järgmistel tingimustel:
1.1. soojuspuuraugu rajamiseks koostatakse ehitusprojekt ettevõtja poolt, kellel on hüdrogeoloogiliste tööde tegevusluba soojussüsteemi puurkaevude ja -aukude projekteerimiseks. Projekti koostamisel lähtutakse keskkonnaministri 09. juuli 2015. a määruses nr 43 "Nõuded salvkaevu konstruktsiooni, puurkaevu või -augu ehitusprojekti ja konstruktsiooni ning lammutamise ja ümberehitamise ehitusprojekti kohta, puurkaevu või -augu projekteerimise, rajamise, kasutusele võtmise, ümberehitamise, lammutamise ja konserveerimise korra ning puurkaevu või -augu asukoha kooskõlastamise, ehitusloa ja kasutusloa taotluste, ehitus- või kasutusteatise, puurimispäeviku, salvkaevu ehitus- või kasutusteatise, puurkaevu või -augu ja salvkaevu andmete keskkonnaregistrisse kandmiseks esitamise ning puurkaevu või -augu ja salvkaevu lammutamise teatise vormid" sätestatud nõuetest;
1.2. soojuspuuraugu täpse asukoha määramisel lähtutakse Tartu linna üldplaneeringu punktis 13.8.1 ja joonisel nr 14 Maasoojuse kasutamine sätestatud nõuetest ja tingimustest. Soojuspuuraukude rajamine on võimalik, kui tagatakse üldplaneeringu p 13.8.1 esitatud minimaalsed kaugused ehitistest, rajatistest ja krundi piiridest;
1.3. soojuspuuraugu projekteerimisel arvestatakse Narva veepidemega. Puuraugu sügavus peab olema väiksem Narva veepideme lasumissügavusest;
1.4. soojuskandevedelikuna kasutatakse keskkonnaohutuid aineid;
1.5. projekteerimise aluskaardiks võtta aktualiseeritud (olemasolevat situatsiooni, sh tehnovõrke tõeselt kajastav) digitaalselt mõõdistatud geodeetiline alusplaan täpsusastmega M 1:500, kus on esitatud andmed koostaja kohta (ettevõtja nimi, litsentsi nr, töö nr) ja mõõdistamise aeg. Geodeetiline alusplaan peab olema registreeritud linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna geodeesiateenistuses;
1.6. ehitusprojekt esitada digitaalselt Tartu Linnavalitsusele koos ehitusloa taotlusega menetlemiseks ehitisregistri www.ehr.ee kaudu. Ehitusprojektide vormistamisel järgida juhendit „Ehitusprojekti dokumentide vormistamise nõuded ehitusloa elektroonilisel taotlemisel“. Juhendiga saab tutvuda internetis aadressil: https://www.mkm.ee/sites/default/files/juhend_-_ehitusprojekti_digivormistamine_ehitusloa_taotlemisel_10.02.2015.pdf
2. Korraldus jõustub taotlejale teatavakstegemisest.
3. Käesoleva korralduse peale võib esitada Tartu Linnavalitsusele vaide haldusmenetluse seaduses sätestatud korras 30 päeva jooksul arvates korraldusest teada saamise päevast või päevast, millal oleks pidanud korraldusest teada saama või esitada kaebuse Tartu Halduskohtule halduskohtumenetluse seadustikus sätestatud korras 30 päeva jooksul arvates korralduse teatavakstegemisest.