Akti väljaandja: | Tartu Linnavalitsus |
Akti liik: | Istungi protokolli kantav otsus |
Teema: | Tartu Linnavolikogu otsuse "Loa andmine Tartu ühistranspordi liinivõrgu analüüsi teostamiseks ja liinivõrgu optimeerimiseks riigihanke korraldamiseks" eelnõu esitamine |
Reg. number: | LV-IP-0190 |
Seisund: | Lõpetatud |
Koostamise kp: | 19.07.2016 |
Koostaja: | Jaanus Tamm |
Ettekandja: | Valvo Semilarski |
TARTU LINNAVALITSUS | |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS | |
Tartu |
19. juuli 2016. a. nr LV-IP-0190 |
Tartu Linnavolikogu otsuse "Loa andmine Tartu ühistranspordi liinivõrgu analüüsi teostamiseks ja liinivõrgu optimeerimiseks riigihanke korraldamiseks" eelnõu esitamine |
KUULATI: | Rein Haagi ettekannet |
OTSUSTATI: |
1. kiita heaks ja esitada Tartu Linnavolikogule otsuse "Loa andmine Tartu ühistranspordi liinivõrgu analüüsi teostamiseks ja liinivõrgu optimeerimiseks riigihanke korraldamiseks" eelnõu;
2. ettekandjaks linnavolikogus määrata abilinnapea Valvo Semilarski. |
Juhataja: | |
Protokollija |
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 8, kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seaduse § 28 lg 3 ja Tartu linnavara eeskirja § 3 lg 1, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Lubada linnavalitsusel korraldada riigihange Tartu ühistranspordi liinivõrgu analüüsi teostamiseks ja liinivõrgu optimeerimiseks.
2. Otsus jõustub viiendal päeval pärast vastuvõtmist.
Liikluskoormuse muutus 2011 vs 2014. Olemasolev ühistranspordi liinivõrk on muutustele jalgu jäämas ja vajab korrigeerimist.
Väiksemaid korrektsioone liinivõrgus (väljumisajad, liinide marsruutide korrektsioonid) on teostatud pidevalt, kuid ilmselgelt oleme jõudnud olukorda, kus on tarvis ellu viia põhimõttelisemaid muudatusi, et kohandada liinivõrk vastavusse uute kujunenud tingimustega.
Ühistranspordi liinivõrgu põhjalikku analüüsi (nõudlus, peatuste asukohad, marsruudid, sõidugraafikud) teostatud ei ole ja seetõttu on ka keeruline planeerida vajalikke muudatusi.
Küll on küsitluse “Tartu ja tartlased 2013” raames uuritud linnaelanike arvamusi ühistranspordi osas. Suveperiooditi käib suur osa küsitletutest tööl autoga (44%) või jalgsi (35%), kolmandal kohal on ühistransport (21%) ning oluline osa käib tööl ka jalgrattaga (19%). Talveperioodil käivad sõiduautoga tööl pooled küsitletutest, jalgsi 32% ja ühistranspordiga 28%.
Küsitluse tulemused näitavad, et küllalt arvestatav osa elanikest eelistavad isiklikku autot ühistranspordile. Kõige suuremate puudustena Tartu linna ühistranspordis (vt. tabel) nimetati elanike poolt sõidupiletite hindu, õhtusi väljumisaegu, busside sagedusi, väljumisaegu ja marsruute.
Need, kes liiklevad autoga ja ühistransporti ei kasuta, tõid peamiste põhjustena välja mugavuse (41%) ja kiiruse (39%), mis on analoogne varasemate uuringute tulemustega. Viiendik nimetas põhjusena käike kohtadesse, kuhu bussiühendus puudub ning sama suur osa sõidugraafikute sobimatuse.
Tartu ühistranspordi liinivõrgu analüüsi ja optimeerimise eesmärgiks on tõsta ühistranspordi teenuse kvaliteeti (teenuse kättesaadavus) ja suurendada ühistranspordi osatähtsust liikumisvahendina (autode arvu vähenemise arvelt). Liinivõrgu analüüsil ja modelleerimisel lähtutakse olemasolevast liinivõrgust, inimeste liikumisvajadustest linnas ja selle lähemas ümbruses (nõudlus) ning mobiilpositsioneerimise andmestikust.
Liinivõrgu optimeerimise alused
1. Tartu linna arengukava
2. Tartu linna üldplaneering
3. Tartu linna lähivaldade (Tartu-, Ülenurme-, Tähtvere-, Luunja- ja Haaslava vald) arengukavad ja üldplaneeringud
4. Tartu linna ja lähiala elanike liikumiste uuring mobiilpositsioneerimise andmetel (2015. a)
Töö peab andma informatsiooni olemasoleva liinivõrgu muutmise vajadusest ja muutustest, mida toob endaga kaasa uus modelleeritud liinivõrk .
Töö käigus kavandatakse/modelleeritakse Tartu linna (arvestades inimeste liikumist mõjupiirkonnas - lähiümbruse vallad) ühistranspordi optimaalne liinivõrk.
Töö koosneb vähemalt järgmistest osadest:
- ühistranspordi liinivõrgu (sh. peatused) analüüs;
- ühistranspordi liinivõrgu optimeerimine;
- ühistranspordi liinivõrgu integreerimine Tartu linna lähivaldadega;
- finantsaspektid;
- keskkonnaaspektid.
Töö on jagatud kahte etappi:
Etapp 1 : Olemasoleva liinivõrgu analüüs (vastavus olemasolevale nõudlusele);
Etapp 2 : Optimaalse liinivõrgu (sh sõidugraafikud ja peatuste asukohad) väljatöötamine arvestades nõudlust ja linna ning selle mõjupiirkonna arengudokumente.
Esimeses etapis määratleb teostaja inimeste liikuvusvajadused ning analüüsib olemasoleva liinivõrgu vastavust nendele vajadustele.
Teises etapis modelleeritakse inimeste liikuvusvajadustele vastav liinivõrk. Koostatakse 2 alternatiivset liinivõrgu stsenaariumit, arvestades linna ja selle mõjupiirkonna arengudokumente.
Töö teostaja ülesandeks on koguda kokku analüüsi teostamiseks ning uue liinivõrgu modelleerimiseks tarvilik andmestik. Teostaja koostab ülevaate uuringutest ja arengudokumentidest, mis käsitlevad Tartu linna ja selle mõjupiirkonna arengusuundumusi, töökohtade ja koolide paiknemist ning muid liiklust kirjendavaid ja genereerivaid tegevusi.
Kogutakse kokku teave järgmiste näitajate kohta: liikuvus töö piirkonnas, liikumisviiside jaotus, päevane sõitude jaotumine transpordiliigi, sõidueesmärgi ja tsooni järgi (maatriksid), tipptundidel tehtavate sõitude jaotumine transpordiliigi, sõidueesmärgi ja tsooni järgi (maatriksid), muud asjakohased suhtarvud ja näitajad.
Töö teostamiseks planeeritakse kuni 12 kuud ja eeldatav maksumus on 80 000 eurot.
Osaliselt on rahalised vahendid (40 000 eurot) töö teostamiseks olemas linnamajanduse osakonna 2016. aasta eelarves. Puudujääv osa planeeritakse 2017. aasta eelarvesse.
Töö teostamiseks soovitakse kaasata kõrgetasemelist rahvusvahelist kompetentsi.