EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
MÄÄRUS |
|
Tartu
|
10. juuni 2016. a. nr LVK-M-0119 |
Tartu Herbert Masingu Kooli põhimäärus |
Määrus kehtestatakse põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse § 66 lõike 2 ja Tartu linna põhimääruse § 47 lõike 1 alusel, arvestades põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse § 39, § 42 lõiget 1, § 43 lõiget 2, § 44 lõiget 2, § 66 lõiget 1, § 71 lõike 2 punkti 4, § 74 lõiget 2, § 82 lõiget 2.
1. peatükk
Üldsätted
§ 1. Nimetus
Kooli nimetus on Tartu Herbert Masingu Kool (edaspidi kool).
§ 2. Haldusala ja õiguslik seisund
Kool on Tartu Linnavalitsuse (edaspidi linnavalitsus) hallatav munitsipaalkool, mis tegutseb Tartu Linnavalitsuse haridusosakonna (edaspidi haridusosakond) haldusalas.
§ 3. Asukoht
(1) Kool asub Tartus. Kooli aadress on Vanemuise 33, Tartu.
(2) Kooli tegutsemiskohtadeks Tartus on Vanemuise 33 ja Vanemuise 35.
§ 4. Kooli tegutsemise vorm
Kool on ühe asutusena tegutsev põhikool ja gümnaasium, kus õpivad hariduslike erivajadustega õpilased ja õpilastel on võimalik omandada põhiharidust ja üldkeskharidust.
§ 5. Kooli õppekeel
Kooli õppekeel on eesti keel.
§ 6. Õppevorm
Koolis toimub statsionaarne õpe.
§ 7. Asjaajamine
(1) Kooli asjaajamist korraldatakse linnavalitsuse kehtestatud korras.
(2) Koolil on oma koduleht http://masing.tartu.ee, mille kaudu teeb kool üldsusele kättesaadavaks avalikustamist vajavad dokumendid ja andmed.
§ 8. Pitsat ja sümboolika
(1) Koolil on oma nimetuse ja Tartu vapi kujutisega pitsat, mis vastab Tartu linna põhimääruses kehtestatud nõuetele.
(2) Koolil on oma sümboolika ja oma sümboolikaga dokumendiplangid.
§ 9. Eelarve ja pangakonto
(1) Koolil on oma eelarve Tartu linna eelarve osana.
(2) Kool kasutab linnavalitsuse pangakontosid, mis kuuluvad kontsernikonto koosseisu.
2. peatükk
Tegevuse eesmärgid ja ülesanded
§ 10. Kooli tegevuse eesmärgid
Kooli tegevuse eesmärk on:
1) võimaldada õpilastel täita koolikohustust ning omandada põhiharidust õpiraskustega õpilaste, tundeelu- ja käitumishäiretega õpilaste klassides ning väikeklassides;
2) võimaldada õpilastel omandada üldkeskharidust raskete somaatiliste haigustega õpilaste klassides;
3) võimaldada õpilastele paralleelselt õppetööga taastusravi;
4) parandada õpilaste tervislikku seisundit esmaabi osutamise, ägedate ja krooniliste haiguste ravimise (sealhulgas inhalatsioonid, ravimite manustamine), krooniliste haiguste jälgimise, füsioteraapia (ravivõimlemine, vesiravi ja massaaž) ning loov- ja psühhoteraapiaga;
5) võimaldada rehabilitatsiooniteenuseid.
§ 11. Kooli ülesanded
Kooli ülesanded on:
1) luua tingimused ja võimalused koolikohustuse täitmiseks ning põhihariduse omandamiseks, arvestades õpilaste hariduslikke erivajadusi ja võimeid;
2) luua tingimused ja võimalused üldkeskhariduse omandamiseks, arvestades õpilaste hariduslikke erivajadusi ja võimeid;
3) korraldada õpilastele eripedagoogilist, psühholoogilist ja sotsiaalpedagoogilist nõustamist;
4) kujundada sobiv õppe- ja arengukeskkond, mis toetab teadmiste, oskuste, vilumuste, väärtuste ning käitumisnormide omandamist ning võimaldab õpilasel kujuneda pidevalt arenevaks isiksuseks, kes on suuteline elama väärikalt, austama iseennast, oma perekonda, kaasinimesi ja loodust, valima ning omandama talle sobivat elukutset, tegutsema loovalt ning kandma vastutust;
5) luua tingimused oma elu, õppimise ja tööga toimetuleva isiksuse kujunemiseks;
6) tõsta ravimatuid haigusi põdevate õpilaste eneseusku ja õpetada haigusega toimetulemist;
7) luua tingimused taastusravi korraldamiseks;
8) luua koostöös Eesti Haigekassaga õpilastele tingimused rehabilitatsiooniteenuse saamiseks;
9) rakendada tugiõpet lähtuvalt õpilase erivajadusest;
10) tagada õpilastele tervisekaitsenormide kohane päevakava, õppekorraldus ja –koormus ning toitlustamine;
11) korraldada koolitervishoiuteenuse kättesaadavus vastavalt õigusaktidele;
12) koostada õppevahendeid ja -materjale;
13) luua õpilastele tingimused kultuuri- ja sporditegevuseks;
14) luua koolitöötajatele tingimused oma erialaste ja pedagoogiliste teadmiste rakendamiseks ja täiendamiseks ning korraldada koolitöötajatele koolitusi;
15) kasutada koolile eraldatud ressursse sihipäraselt ja mõistlikult õppe- ja kasvatustegevuse kvaliteedi tagamiseks;
16) teha kooli eesmärkide täitmisel koostööd õpilaste seaduslike esindajatega (edaspidi vanem), haridusosakonna, sotsiaal- ja tervishoiutöötajate, lastekaitsespetsialistide, teiste koolide ning muude organisatsioonide ja isikutega nii Tartu linna, Eesti kui ka rahvusvahelisel tasandil;
17) võimaldada erinevate õppeasutuste õpilastel ja üliõpilastel sooritada koolis õppepraktikat;
18) tutvustada oma tegevust teistele õppeasutustele ja üldsusele.
3. peatükk
Kooli juhtimine
6. peatükk
Õpilaste ja vanemate õigused ja kohustused
§ 32. Õpilaste õigused ja kohustused
(1) Õpilasel on õigus ja kohustus täita õpiülesandeid ja osaleda temale kooli päevakavas või individuaalses õppekavas ettenähtud õppes.
(2) Õpilasel on õigus:
1) omandada koolis tasuta põhiharidust või üldkeskharidust;
2) nõuda õppe korraldamist vastavalt oma individuaalsetele õpivajadustele, sobivate õppemeetodite valimist ning vajaduse korral diferentseeritud õppe korraldamist;
3) nõuda kooli õppekavale vastava õppe otstarbekat korraldamist;
4) saada õppekavas ettenähtu omandamiseks õpetajalt täiendavat õppetunnivälist õpiabi õpetaja tööaja piires;
5) õppida individuaalse õppekava järgi;
6) õppida koduõppe vormis õigusaktidega sätestatud alustel;
7) võtta osa koolis korraldatavast õppekavavälisest tegevusest;
8) saada koolist teavet ja selgitusi koolikorralduse, õppimisvõimaluste ning enda õiguste ja kohustuste kohta;
9) teha ettepanekuid kooli direktorile ja õpetajatele õppe paremaks korraldamiseks;
10) olla valitud õpilaskonna esindajana õpilasesindusse;
11) pöörduda hädaabi saamiseks koolitöötaja poole;
12) saada koolis õppimise ajaks õpilaspilet;
13) saada koolilõunat vastavalt päevakavale;
14) kasutada õppekavavälises tegevuses tasuta oma kooli rajatisi, ruume, raamatukogu, õppe-, spordi-, tehnilisi ja muid vahendeid vastavalt kooli kodukorrale;
15) saada haridusosakonnast teavet koolikorralduse ja oma õiguste kohta;
16) pöörduda oma õiguste kaitseks haridusosakonna, linnavalitsuse, Haridus- ja Teadusministeeriumi, maavanema ja kooli hoolekogu poole;
17) kasutada muid õigusi, mis on ettenähtud kooli tegevust reguleerivates õigusaktides.
(3) Õpilane on kohustatud:
1) täitma koolikohustust, osalema õppetöös õpilase jaoks koolis ettenähtud päevakava ja õppekorralduse kohaselt;
2) õppima oma võimete kohaselt;
3) täitma kooli kodukorda ning kandma vastutust selle rikkumise eest;
4) täitma mõjutusmeetmeid ja kasutama tugimeetmeid;
5) käituma koolis väärikalt ja järgima üldtunnustatud moraalinorme;
6) suhtuma kaasinimestesse lugupidavalt, hoidma loodust ja säästma keskkonda;
7) hoidma kooli head mainet;
8) hoidma kooli kasutuses olevat linnavara ja muid esemeid;
9) täitma teisi õigusaktidest tulenevaid kohustusi.
(4) Varalise kahju, mille õpilane on koolile tekitanud, hüvitab õpilane või tema vanem kooli kodukorras ja õigusaktides sätestatud viisil.
§ 33. Vanemate õigused ja kohustused
(1) Vanematel on õigus:
1) saada koolist teavet ja selgitusi koolikorralduse, õppimisvõimaluste ning enda õiguste ja kohustuste kohta;
2) teostada piiratud teovõimega õpilase õigusi;
3) taotleda oma lapsele koduõppe rakendamist;
4) otsustada lapsele kooli poolt pakutavate tugimeetmete rakendamise üle;
5) osaleda vanemate koosolekul;
6) kandideerida vanemate esindajana kooli hoolekogusse;
7) teha koolile ettepanekuid õppe ja koolielu paremaks korraldamiseks;
8) pöörduda oma õiguste kaitseks haridusosakonna, linnavalitsuse, Haridus- ja Teadusministeeriumi, maavanema ja kooli hoolekogu poole.
(2) Vanemad on kohustatud:
1) võimaldama ja soodustama koolikohustuse täitmist;
2) looma koolikohustuslikule õpilasele kodus õppimist soodustavad tingimused ja õppes osalemise eeldused;
3) esitama koolile oma kontaktandmed ja teavitama nende muutustest;
4) tutvuma koolielu reguleerivate aktidega;
5) tegema koostööd kooliga, et tagada õpilasele tema individuaalsetest vajadustest lähtuv õpe;
6) kasutama meetmeid, mida kool talle pakub;
7) pöörduma kooli ettepanekul nõustamiskomisjoni poole;
8) taotlema vajaduse korral koolilt või haridusosakonnalt koolikohustuse täitmise tagamise meetmete rakendamist.
§ 34. Koostöö kooli, vanema ja õpilase vahel
(1) Kooli ja vanemate koostöö koordineerimiseks kutsub direktor kokku õpilaste vanemate koosoleku arvestusega, et kõigile vanematele antakse vähemalt üks kord aastas võimalus osaleda vanemate koosolekul. Kooli direktor on vähemalt ühe viiendiku klassi õpilaste vanemate nõudmisel kohustatud kokku kutsuma selle klassi õpilaste vanemate koosoleku.
(2) Õpilase arengu toetamiseks korraldab kool temaga arenguvestlusi, mille põhjal lepitakse kokku edasises õppes ja arengu eesmärkides. Arenguvestluse korraldamise tingimused ja korra kehtestab kooli direktor käskkirjaga.
7. peatükk
Koolitöötajad
§ 35. Koolitöötajate õigused ja kohustused
(1) Koolitöötajate tööülesanded, õigused, kohustused ja vastutus on määratud töölepingus (sealhulgas ametijuhendis), töökorralduse reeglites, kollektiivlepingus, kooli kodukorras, seadustes ja nende alusel antud õigus- ja haldusaktides.
(2) Õpetajate kohustuseks on õpetada õpilasi kooli õppekava järgi, arvestades kooli ning õpetatavas haridusliigis ja -tasemel seatud eesmärke ja ülesandeid, toetada iga õpilase arengut ning aidata õpilasel kujundada huvi- ja võimetekohast õpiteed.
(3) Tugispetsialistide kohustuseks on toetada õpilast kooli õppekava täitmisel ja pakkuda õpilasele selleks vajalikke tugiteenuseid.
(4) Kooli teiste töötajate kohustuseks on tagada kooli häireteta töö, asjaajamise korraldamine, heaperemehelik majandamine, linnavara ja muude esemete säilimine ning korrasolek.
(5) Koolitöötajad on kohustatud andma õpilase kohta teavet linnavalitsuse ametnikule, kelle pädevusse kuuluvad sotsiaaltöö või lastekaitseküsimused, kui on selgunud, et õpilase kodune kasvukeskkond on ebarahuldav või kui õpilane on kehalise, emotsionaalse või seksuaalse väärkohtlemise ohver.
(6) Koolitöötajatel on õigus:
1) täiendada oma erialaseid või pedagoogilisi teadmisi vastavalt töölepingu seadusele ja täiskasvanute koolituse seadusele;
2) töötada töötervishoiu ja tööohutuse seaduses ning selle alusel vastuvõetud õigusaktides sätestatud nõuetele vastavates töötingimustes;
3) esitada kooli direktorile ettepanekuid õppekorralduse parandamiseks ning pöörduda oma õiguste kaitseks haridusosakonna poole.
(7) Koolitöötajatel on keelatud avalikustada õpilaselt saadud teavet õpilase ja tema perekonna kohta, välja arvatud juhul, kui andmete avaldamise kohustus tuleneb seadusest.
8. peatükk
Kooli tegevuseks loodud tingimused
§ 36. Vara
(1) Kooli kasutuses olev vara on koolile sihtotstarbeliseks valdamiseks, kasutamiseks ja käsutamiseks antud maa, hooned, rajatised, seadmed, inventar ja muu linnavara, õigused ning hüved. Kooli kasutuses oleva linnavara omanikuks on Tartu linn.
(2) Linnavara valdamine, kasutamine ja käsutamine ning Tartu linnale rahaliste kohustuste võtmine toimub Tartu linnavara eeskirjas ja teistes õigusaktides sätestatud korras.
§ 37. Rahalised vahendid ja raamatupidamine
(1) Kooli tegevust rahastatakse riigieelarvest ja linnaeelarvest, sihtotstarbelistest ning projektipõhistest eraldistest ja annetustest ning õppekavavälisest tasulisest tegevusest saadud laekumistest.
(2) Kooli õppekavaväliseks tegevuseks on:
1) huvitegevus;
2) pikapäevarühma tegevus;
3) kooli kasutuses oleva vara üürimine ja rentimine;
4) koolieelikute ettevalmistusrühma tegevus;
5) koolituste korraldamine;
6) kultuuriürituste korraldamine;
7) paljundusteenus.
(3) Kooli direktor otsustab, kas õppekavavälist tegevust viiakse läbi tasulise või tasuta teenusena. Tasuliste teenuste hinnad kehtestatakse linnavolikogu kehtestatud korras.
(4) Kooli raamatupidamisarvestust korraldab rahandusosakond koos kooli direktoriga vastavalt õigus- ja haldusaktidele.
9. peatükk
Järelevalve
§ 38. Haldusjärelevalve
(1) Haldusjärelevalvet kooli õppekasvatustegevuse üle teeb Haridus- ja Teadusministeerium või maavanem õigus- ja haldusaktides sätestatud tingimustel ja korras.
(2) Kui haldusjärelevalve tulemusel tehtud ettekirjutuse täitmata jätmisel rakendatakse sunniraha, tasutakse see kooli eelarvest.
§ 39. Teenistuslik järelevalve
Kooli ja kooli direktori tegevuse õiguspärasuse, sihipärasuse ja otstarbekuse üle teeb teenistuslikku järelevalvet linnavalitsus.
10. peatükk
Kooli ümberkorraldamine ja tegevuse lõpetamine
§ 40. Kooli ümberkorraldamine ja tegevuse lõpetamine
(1) Kooli ümberkorraldamise ja tegevuse lõpetamise otsustab linnavolikogu.
(2) Kooli tegevuse lõpetamisel tagab linnavalitsus kooli õpilastele võimaluse jätkata õpinguid teises koolis.
(3) Kooli tegevuse lõpetamisel täidab kooli direktor kooli tegevuse käigus Tartu linnale võetud kohustused ja nõuab sisse võlad, arvestades linnavalitsuse asjakohaste juhistega.
Tartu Herbert Masingu Kooli põhimäärus on kinnitatud Tartu Linnavolikogu 14. aprilli 2011. a otsusega nr 188.
Kuna põhimäärust on vaja kaasajastada, esitame kinnitamiseks uue põhimääruse eelnõu.
Alates 2014. aastast kehtestab linnavolikogu asutuste põhimäärused määrusega, seetõttu ei ole antud eelnõus sätet eelmise põhimääruse kehtetuks tunnistamise kohta. See esitatakse eraldi eelnõuga.
Olulisemad muutused:
1) Õpilaskodu
Alates 01.09.2016 alustab kooli juures tegutsemist õpilaskodu, milles on riigi toetatavad kohad.
2) Järelevalve
Riigi tasandil on vahepeal muudetud "riiklik järelevalve" "haldusjärelevalveks", kuigi selle läbiviimise korraldus ja põhimõtted on jäänud samaks. Vastav muudatus on eelnõus kajastatud.
Põhimääruse kaasajastamiseks on muudetud üksikute sätete sõnastust.