Tartu Linnavalitsus ei toeta Tartu Linnavolikogu Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsiooni algatatud linnavolikogu otsuse „Ülesande andmine Tartu Linnavalitsusele“ eelnõud.
Tartu Linnavolikogu 26.06.2014. a määruse nr 24 kohaselt on alates 01.09.2014. a Tartu linna lasteaedades lapsevanema poolt kaetav osa (kohatasu) 15% töötasu alammäärast. Kuni 01.09.2014. a oli kohatasu suuruseks 11% töötasu alammäärast.
Kohatasu tõstmist 15%le töötasu alammäärast ei tehtud kergekäeliselt. Nimetatud muudatuse eesmärgiks oli kindlustada kõikidele lasteaiakoha soovijatele piisaval arvul kohti lasteaedades ja tagada lapsevanemate võrdne kohtlemine. Muudatusega sooviti, et sama eagrupi laste osas kehtiks sarnase teenuse eest kohatasu samas määras ja see ei erineks sõltuvalt teenusepakkuja omandivormist. Nimetatud muudatusele eelnes väga pikk ning põhjalik analüüs, arutelud ja läbirääkimised erinevate huvigruppidega. Paralleelselt kohatasu tõstmisega nähti ette täiendavad võimalused hinnatõusu kompenseerimiseks vähekindlustatud peredele.
Pärast 2014. aastat ei ole linn enam kohatasu osakaalu töötasu alammäärast muutnud. Kohatasu reaalsuuruse suurenemine on sõltunud riigi tasandil töötasu alammäära tõstmisest. 2016. aastal on alammäär 430 eurot, mis on 2013. aasta tasemest 34,4% suurem.
2013. aastal kulus linna eelarvest lasteaedade ülalpidamiseks 12 610 539 eurot ja 2016. aastal kulub 17 316 982 eurot. Kui võrreldavate aastate (2013 vs 2016) vahel on töötasu alammäär tõusnud 320 eurolt 430 euroni (so 34,4%), siis samal ajal on suurenenud linna kulud lasteaedade ülalpidamisel 37,3%. Sellest võrdlusest saame teha järelduse, et töötasu alammäära tõus kajastab adekvaatselt lasteaia ülalpidamiskulude tõusu ning kohatasu seotus palga alammääraga on heaks baasiks, et täita eesmärki, mille järgi nii linn kui vanemad peavad ühiselt osalema lasteaedade kulude tõusu katmises.
Kuna ühiskonnas on toimumas olulised muudatused, suurenemas on nii töötasu alammäärad (nii abistavatel töötajatel kui ka õpetajatel) kui ka keskmine töötasu, siis on selge, et sellega kaasneb ka lasteaia ülalpidamiskulude tõus, mille katmiseks peavad osalema nii linn kui ka vanemad. Seetõttu ei ole mõistlik fikseerida vanemate osalust teatud kindlale summale, kuna selline lahendus ei arvesta muutusi ühiskonnas.
Tartu linn toetab vähekindlustatud peresid lasteaia kohamaksu ja toidu tasumisel Tartu Linnavolikogu 24. jaanuari 2013 määruse nr 81 „Täiendavate sotsiaaltoetuste maksmise kord” alusel.
2015. aasta 9 kuu andmetel on vastavalt määrusele toetatud kohamaksu 50% ulatuses 61 lapsel. Need on pered, kus sissetulek ühe pereliikme kohta on väiksem kui pool palga alammäära. Samal perioodil on 100% kohamaksu toetust määratud 270 lapsele. Need on pered, kes elavad toimetulekupiiril ja saavad toimetulekutoetust.
Lisaks kohamaksule toetatakse neid peresid (331 last) ka toidu eest tasumisel, see on alati 100% toidupäeva maksumusest. 9 kuu statistika alusel on kohamaksu toetust määratud kokku 144 766 eurot ja toidutoetust 95 385 eurot. Toetus laieneb kõigile sihtgrupi lastele olenemata lasteasutuse omandivormist.
Lisaks vähekindlustatud peredele toetab linn ka paljulapselisi peresid. Nimelt peab vanem kohatasu maksma ainult esimese ja teise lasteaias käiva lapse eest, kõikide järgnevate lasteaias käivate laste eest kohatasu maksma ei pea. Sellisel juhul vabastatakse vanem kohatasu maksmisest kolmanda lapse eest sõltumata pere majanduslikust olukorrast. Seega on ühel perel vaja maksimaalselt tasuda kahe lapse eest samal ajal.