EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
07. oktoober 2015. a. nr LV-IP-0256 |
Tartu Linnavolikogu otsuse ""Tartu linna liiklusohutusprogramm 2016 - 2025" koostamise algatamine" eelnõu esitamine |
Võttes aluseks Tartu Linnavolikogu 19. aprilli 2012. a määruse nr 65 "Tartu linna arengudokumentide koostamise kord" § 14 lg 2 ja § 23 , Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Algatada "Tartu linna liiklusohutusprogramm 2016-2025" koostamine.
2. Tartu linna liiklusohutusprogramm 2016-2025 peab sisaldama vähemalt:
2.1. olemasoleva liiklusolukorra analüüsi, sealhulgas:
2.1.1. liikluse arengutrende;
2.1.2. senist liiklusohutusalast tegevust ja peamisi liiklusalaseid probleeme;
2.1.3. liiklejate hoiakuid ja käitumismalle;
2.1.4. liiklusohutusalaste koolitust, teabelevi, meediakajastusi ja kampaaniaid;
2.1.5. infrastruktuuri olukorda ja arengut;
2.1.6. liiklusjärelevalvet;
2.1.7. liiklusõnnetuste statistikat ja analüüsi;
2.1.8. koostööd naaberomavalitsuste ja -piirkondadega, riigiteedevõrgu arenguid ja vastastikuseid mõjusid;
2.2. strateegiat, sealhulgas:
2.2.1. visiooni, strateegilisi eesmärke ja meetmeid;
2.2.2. tegevuste ja investeeringute kava aastateks 2016-2020.
3. Otsus jõustub viiendal päeval pärast vastuvõtmist.
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogu otsuse ""Tartu linna liiklusohutusprogramm 2016 - 2025" koostamise algatamine" eelnõu esitamine " juurde
Liiklusseaduse (LS) § 5 lg 1 kohaselt on rahvusliku liiklusohutusprogrammi eesmärgiks meetmete efektiivsem rakendamine liiklusohutuse järjepidevaks tõhustamiseks ja liiklusõnnetuste läbi hukkuvate ning vigastada saavate inimeste arvu pidevaks vähendamiseks. LS § 5 lg 2 kohaselt viivad rahvuslikku liiklusohutusprogrammi ellu ministeeriumid ja ametkonnad, kelle pädevuses on liiklusohutusalaste meetmete väljatöötamine ja rakendamine, kohalikud omavalitsused, riiklikud ja mitteriiklikud institutsioonid, kelle pädevuses on liiklejate koolitamine ja nendes õigete hoiakute ning ohutute liiklusharjumuste kujundamine, § 5 lõike 3 kohaselt korraldatakse kohaliku omavalitsuse tasandil rahvusliku liiklusohutuseprogrammi elluviimist regionaalsete ja kohalike liiklusohutusprogrammide ning tegevuskavade kaudu.
Praegu kehtib Tartu Linnavolikogu 10. veebruari 2011. a määrus nr 33 "Tartu linna liiklusohutusprogramm 2011-2015" ning liiklusohutusealase tegevuse planeerimiseks on vaja koostada ja vastu võtta järgmiseks perioodiks uus liiklusohutusprogramm.
Ohutu liiklemise tagamine on meie kõigi kohustus. Kohaliku omavalitsuse vastutus ei seisne mitte ainult teehaldaja vastutuses, vaid kohalik omavalitsus omab suurt rolli ka kõigi nende tegevuste planeerimisel ja täitmisel, mis otseselt või kaudselt mõjutavad liiklust ja selle ohutust.
28
Liiklusohutusprogramm on arengudokument, mille abil olemasoleva olukorra analüüsile tuginedes kavandatakse tulevikku suunatud liiklusohutust parandavaid tegevusi. Seega on tegemist valdkondliku arengukavaga, mille koostamisel tuleb lähtuda valdkondliku arengukava koostamise nõuetest. Kohaliku omavalitsuse liiklusohutusprogrammi koostamise kohustus on määratletud liiklusseaduses, samuti määratleb kohaliku tasandi liiklusohutusprogrammide koostamise vajaduse Eesti rahvuslik liiklusohutusprogramm aastateks 2003-2015. Eesti rahvuslik liiklusohutusprogramm aastateks 2016 - 2025 on veel koostamisel, kuid peaks Vabariigi Valitsuse poolt veel käesoleval aastal heakskiidu saama.
Nendele õigusaktidele tuginedes peab kohalik omavalitsus kavandama tegevused liiklusohutusliku olukorra hindamiseks ja analüüsimiseks ning koostama rakendusplaani.
Kohaliku liiklusohutusprogrammi optimaalse kehtivusperioodi määramisel on arvestatud Eesti rahvusliku liiklusohutusprogrammi kehtivusperioodi.
Liiklusohutusprogramm koosneb sisuliselt kahest osast: olemasoleva olukorra analüüs ning strateegia (visioon, eesmärgid, meetmed ja tegevused). Olemasoleva liiklusohutuse olukorra analüüsi tulemusena luuakse strateegia tulevikuks, mille kaudu jõutakse probleemide lahendamiseni.
Liiklusohutusprogrammi koostamiseks plaanitakse välja kuulutada hange koostaja leidmiseks, samuti kinnitatakse linnavalitsuse korraldusega töö koostamise kava, mis määrab ajalised etapid ja ülesanded ning juhtrühma koosseisu.
2016. aasta tegevuskulude eelnõusse on arvestatud järgmised liiklusohutusprogrammi rakendusplaani meetmed tulenevalt liiklusseaduse § 5 lg 3 ja vastavalt väljakujunenud praktikale.
Meede 1 Liiklusohutust puudutavate omaalgatuslike projektide (sh kampaaniad, liiklusteemalised päevad jne) toetamine
Meede 2 Linnavalitsuse spetsialistide täiendkoolitusvõimaluste tagamine liiklusohutuse ja sellega seonduvate valdkondade osas
Meede 3 Kohalikele liikluskäitumise ebakohtadele suunatud liiklusohutuskampaaniate läbiviimine, kasutades kohalikke teabevahendeid ja korraldades avalikke üritusi
Meede 4 Liikluskeskkonda arvestavad eskiislahendused jalgratta- ja jalgteede tähistamiseks
Meede 5 Jalgratta- ja jalgteede tähistuse korrastamine ja uuendamine
Meede 6 Ülekäiguradadele kohtvalgustuse paigaldamine
Meede 7 Liikluse rahustamine elamualadel (tehnilised vahendid) ja vajadusel õuealade piiride täpsustamine
Meede 8 Jalgrataste hoiukohtade rajamine
Meede 9 Ohtlike teelõikude ja ülekäiguradade inspekteerimine (sh liiklusmärkide seisukord ja nähtavus; teekattemärgistuse seisukord; fooriprogrammide vastavus oludele)
Meede 10 Ohtlike teelõikude ja ülekäiguradade korrastamine liiklusohutuse suurendamise eesmärgil
Meede 11 Ühissõidukipeatuste korrastamine
Meede 12 Ülelinnaliste ürituste raames (nt jalgratta hooaja avamine) liiklusohutuse temaatika käsitlemine