EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
03. august 2015. a. nr LV-IP-0203 |
Tartu Linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 05. detsembri 2013. a määruse nr 1 "Reklaamimaks" täiendamine" eelnõu esitamine |
Määrus kehtestatakse kohalike maksude seaduse § 10 lõike 2 alusel.
§ 1. Tartu Linnavolikogu 05. detsembri 2013. a määruse nr 1 "Reklaamimaks" § -i 3 täiendatakse punktiga 7 järgmises sõnastuses:
"7) kinnistule, millel toimub ehitamine, ehitamise ajaks paigaldatud ehitustöid teostava ettevõtja nimi või kaubamärk.".
§ 2. Määrus jõustub 15. oktoobril 2015. a.
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogu määruse "Tartu Linnavolikogu 05. detsembri 2013. a määruse nr 1 "Reklaamimaks" täiendamine" eelnõu esitamine " juurde
Tartu Linnavolikogu 05. detsembri 2013. a määruse nr 1 "Reklaamimaks" § 3 sätestab maksustatava reklaami ja maksuvabastuse. Kehtiva määruse kohaselt kuulub maksustamisele Tartu linna territooriumile paigaldatud reklaam, välja arvatud:
1) reklaam pindalaga kuni 0,5 m2 (kaasa arvatud);
2) reklaam hoone vaateaknal ja uksel;
3) lasteaia, lastehoiu, üldharidus- ja huvikooli, teatri, kino, muuseumi, näituse, kultuuri-, spordi- ja heategevusliku ürituse reklaam;
4) kultuuri-, spordi- ja heategevusliku ürituse toimumise kohas ja toimumise ajal selle ürituse sponsori reklaam;
5) müügikoha hooajalise laienduse inventaril (varikatus, päevavari, piire, mööbel jms) ja hooajalise müügikoha kujunduses kasutatav reklaam;
6) reklaamiseaduse kohaselt reklaamina mittekäsitatav majandus- ja kutsetegevuse koha tähistus, mis on paigaldatud kinnistule, kus majandus- ja kutsetegevuse koht asub.
Eelnõuga tehakse ettepanek täiendava maksuvabastuse andmiseks. Ettepanek on muuta maksuvabaks kinnistule ehitamise ajaks paigaldatud ehitustöid teostava ettevõtja nimi või kaubamärk.
30. juunini 2015. a kehtinud ehitusseaduse kohaselt oli ehitise omanik kohustatud panema ehitamise alustamisel, kui ehitatakse ehitis, mis ei ole väikeehitis, üksikelamu, suvila, aiamaja, taluhoone, riigisaladust või salastatud välisteavet sisaldav ehitis, riigikaitseline ehitis või ehitise teenindamiseks vajalik rajatis, nähtavale kohale kogu ehitamise ajaks informatsioonitahvli, milles sisaldub informatsioon ehitise, ehitusloa, ehitamise alustamise aja ja lõpetamise tähtaja, projekteerimisettevõtja, ehitusettevõtja ja omanikujärelevalve tegija kohta. Tegemist ei olnud reklaamiga, vaid kohustusliku teabega.
Uues ehitusseadustikus nimetatud nõuet ei ole, samas on ehitusseadustiku rakendamine veel käimas ning kõik madalama astme õigusaktid ei ole veel välja töötatud. Eeldatavasti tekib sarnane kohustus mõnda ehitusvaldkonna määrusesse. Küll aga näeb ehitamise hea tava ette vastava infotahvli paigaldamist. Seega hetkel õigusaktides otsest nõuet informatsioonitahvli paigaldamiseks ei ole, kuid vana seaduse kohaselt paigaldatud tahvlid on ehitusobjektidel olemas.
Praktikas kombineeritakse informatsioonitahvleid ettevõtja reklaamiga ning piiri tõmbamine reklaami ja infotahvli vahel on aeg-ajalt keeruline ning vaidlusterohke. Samuti on erinevad ettevõtjad püüdnud ehitustöödelt tuleneva tolmu, aga ka oma vara säilimise eesmärgil piirata ehitusobjekti piirdega, millele on kujundatud ehitusettevõtja nimi või kaubamärk ja ka muu informatsioon. Ehitusobjektide piiramine on üldisest linnapilti säästev ning seetõttu teretulnud. Kui seda ollakse valmis suuremas mahus tegema tingimusel, et piirdele saab paigaldada reklaami, on tulemus linna jaoks positiivne.
Maksuvaba reklaami paigaldamise võimalus võib linnapilti ka risustada, samas on ehitusobjektide puhul siiski tegemist mööduvate nähtustega, reklaam tohib eelnõu kohaselt üleval olla üksnes ehitamise ajal. Samuti on risustamist piiravaks meetmeks asjaolu, et maksuvabalt lubatakse paigaldada üksnes ehitustöid teostava ettevõtja nimi või kaubamärk, mitte aga igasuguseid kaubamärke ega informatsiooni ettevõtte kohta, samuti ei ole võimalik maksuvabalt müüa piirdele reklaamipinda teistele ettevõtjatele.
Täiendava maksuvabastuse andmine ei mõjuta oluliselt reklaamimaksu laekumisi, ehitusobjektidele paigaldatud reklaamilt on linnaeelarvesse laekunud aastas mõni tuhat eurot, mis ei ole proportsioonis tööajaga, mis kulutatakse ettevõtjate tähelepanu juhtimisele, et reklaami eest tuleb maksta reklaamimaksu või vaidlemisele maksukohustuse üle.
Seega kaasneks täiendava reklaamimaksuvabastuse andmisega järgmised positiivsed asjaolud:
- laheneks hetkeolukord olemasolevate infotahvlitega, st kellelgi ei saaks tekkida kahtlust, kas ehitusseadustiku kehtiva redaktsiooni kohaselt ei tuleks neid hakata pidama reklaamiks, kuna otsest kohustust seaduses infotahvlit paigaldada ei ole;
- ettevõtjatel tekiks suurem motivatsioon piirata ehitusobjekte tolmulendumist tõkestava ja ehitusobjekti piirava piirdega, kui piirdele tohiks paigaldada tasuta reklaami;
- linnavalitsus vabaneks vaidlustest ettevõtjatega selle üle, kas ja kui suures ulatuses võib infotahvli koosseisus või ehitusobjektil ettevõtja nime ja kaubamärki eksponeerida;
- täiendava maksuvabastuse andmine ei too kaasa märkimisväärset reklaamimaksu laekumise langust.