EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
MÄÄRUS |
|
Tartu
|
10. juuni 2015. a. nr LVK-M-0087 |
Nõuded taksoveol kasutatavatele mootorsõidukitele ja taksoveoteenuste hinnakirjale |
Määrus kehtestatakse ühistranspordiseaduse § 64 lõike 10, § 66 lõike 3 punktide 1 ja 3 alusel.
§ 1. Nõuded taksoveol kasutatavatele mootorsõidukitele
Taksoveol kasutatav mootorsõiduk peab vastama järgmistele nõuetele:
1) sõiduk peab olema ehitatud sõitjate veoks;
2) sõidukil peab olema vähemalt viis istekohta ja vähemalt neli ust, välja arvatud mahtuniversaal, mille paremal küljel peab olema vähemalt kaks ust;
3) sõiduk peab olema komplektne, nähtavate avariitunnusteta, värvi- ja roostekahjustuseta ning tehniliselt sõidukorras;
4) sõiduki salongi sisustus peab vastama sõiduki mudelile, istmed peavad olema plekkideta, terved ja deformatsioonita;
5) sõiduki pagasiruum peab võimaldama transportida sõitja pagasit;
6) sõiduk peab olema varustatud töökorras konditsioneeri või kliimaseadmega;
7) sõiduki heitenorm peab vastama vähemalt Euro 5 standardile;
8) sõiduk peab olema puhas nii seest kui väljast.
§ 2. Taksoveoteenuste loetelu
(1) Vedaja võib kehtestada taksoveol hinnad ainult järgmistele teenustele:
1) sõidu alustamise tasu - sõidualustustasu;
2) sõidukilomeetritel põhinev tasu - sõidukilomeetritasu;
3) sõidu ajal põhinev tasu - ajatasu.
(2) Vedaja võib diferentseerida käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud hinnad lähtuvalt teenuse osutamise ajast, kehtestades hinnad päeval kella 06.00 kuni 23.00-ni ja öösel kella 23.00 kuni 06.00-ni tingimusel, et päevase ja öise hinna muutus taksomeetris toimub automaatselt.
§ 3. Taksoveoteenuste hinnakirja vorm
(1) Hinnakirja vormid on esitatud määruse lisas.
(2) Hinnakirja teksti kirjatüüp on Arial Narrow ja kirja suurus on vähemalt 48.
(3) Hinnakirja tekst peab olema musta ja taust valget värvi.
§ 4. Rakendussätted
(1) Sõidukitele, mis ei vasta käesoleva määruse paragrahvi 1 punktis 7 sätestatud nõudele, kehtivad enne 1. oktoobrit 2015. a välja antud sõidukikaardid neis märgitud tähtajani, kuid mitte kauem kui 1. oktoobrini 2018. a.
(2) Tartu Linnavolikogu 7. detsembri 2006. a määrus nr 46 "Volituse andmine taksoteenuse osutamist reguleerivate õigustloovate aktide kehtestamiseks" tunnistatakse kehtetuks.
(3) Määrus jõustub 1. oktoobril 2015. a.
Õiend
Tartu Linnavolikogu määruse eelnõu "Nõuded taksoveol kasutatavatele mootorsõidukitele ja taksoveoteenuste hinnakirjale " juurde
1. oktoobril 2015 jõustub uus ühistranspordiseadus. Uue ühistranspordiseaduse üheks eesmärgiks on parandada taksoveoteenuse kvaliteeti sellekohase regulatsiooni korrastamisega. Kui praegu on põhilised nõuded taksoveoteenusele sätestatud ühistranspordiseaduses, selle alusel kehtestatud majandus- ja kommunikatsiooniministri 26. mai 2004. a määruses nr 141 "Sõitjate bussiliiniveo, bussijuhuveo, taksoveo ja pagasiveo üldeeskiri" ja nendes sätestatud volituste alusel kohaliku omavalitsuse kehtestatud määrustes, siis uues ühistranspordiseaduses on loobutud selle sätestamisest, mida võlaõigusseadus juba sisaldab, ning seaduses reguleeritakse ainult olukordi, mida peetakse võrreldes võlaõigusseadusega vajalikuks erinevalt reguleerida või täpsustada. Seega on alates 1. oktoobrist 2015 kõik olulised taksoveoteenuse nõuded sätestatud ühistranspordiseaduses ning kohalikele omavalitsustele on antud õigus kehtestada üksikuid nõudeid.
Uue ühistranspordiseaduse kohaselt võib valla- või linnavolikogu kehtestada määrusega:
1. taksoveol kasutatavatele sõidukitele teenuse kvaliteeti, sealhulgas sõitjate mugavust ja keskkonnasäästlikkust tagavad nõuded (§ 64 lg 10);
2. taksoveoteenuste hinnakirja vormi ning eristada neid vastavalt sõidualustustasu, sõidukilomeetritasu või ajatasu määrale (§ 66 lg 3 p 1);
3. sõidualustustasu, sõidukilomeetritasu ja ajatasu kõrgeima lubatava määra taksoveol, arvestades et vedaja suudaks katta osutatava teenusega seotud otsekulud, kapitalikulu ja proportsionaalse osa üldkuludest ning teeniks vähemalt mõistlikku ärikasumit (§ 66 lg 3 p 2);
4. loetelu teenustest, üksnes millele võib kehtestada hinnad, sealhulgas võib eristada teenuse osutamist päeval ja öösel (§ 66 lg 3 p 3).
Tegemist on volitusnormidega, millega valla- või linnavolikogudele antakse võimalus vastavate regulatsioonide kehtestamiseks, kui selleks vajadus on, kohustust ei ole.
Praegu kehtib kaks taksoveoteenust puudutavat määrust: Tartu Linnavolikogu 7. detsembri 2006. a määrus nr 46 "Volituse andmine taksoteenuse osutamist reguleerivate õigustloovate aktide kehtestamiseks" ja Tartu Linnavalitsuse 12. detsembri 2006 määrus nr 31 "Tartu linna taksoveo nõuded". Mõlemad tunnistatakse 1. oktoobrist 2015. a kehtetuks.
Eelnõu paragrahvis 1 sätestatakse nõuded taksoveol kasutatavatele mootorsõidukitele
Kehtiva ühistranspordiseaduse § 54 lg 4 kohaselt võib valla- ja linnavalitsus kehtestada sõitjate mugavust ja ohutust tagavad nõuded taksoveol kasutatavatele bussidele ja sõiduautodele. Tartu Linnavalitsuse 12. detsembri 2006. a määruse nr 31 paragrahvis 8 on kehtestatud järgmised sõidukile esitatavad sõitjate mugavust ja ohutust tagavad nõuded:
1. sõiduk peab olema ehitatud sõitjate veoks. Sõidukil peab olema vähemalt viis istekohta ning vähemalt neli ust, v.a mahtuniversaalid;
2. sõiduk peab olema ilma nähtavate avariiliste vigastuste, värvikahjustusteta, roostekahjustusteta ja komplektne;
3. sõiduk peab olema puhas nii seest kui väljast. Sõiduki puhtuse hindamisel arvestatakse sõiduki väljanägemist tervikuna, aga samuti salongi ja pagasiruumi puhtust. Salong peab sisustuselt vastama antud mudelile, olema puhas, istmed plekkideta, vigastusteta ja deformatsioonita;
4. sõiduk peab olema varustatud ABS piduritega, katalüsaatoriga (bensiinimootoriga auto), esimeste turvapatjadega ja konditsioneeri või kliimaseadmega. Eelnimetatud seadmed peavad olema töökorras;
5. sõidukis peab olema väikelaste vedamiseks turvatool või muu laste turvaiste.
Uue ühistranspordiseaduse volitusnormist on välja jäetud ohutust puudutavate nõuete kehtestamise võimalus, kuna ohutuse tase ei tohiks erineda selle tõttu, kus sõiduk liigub või millist vedu teostab. Lisandunud on sõidukitele teenuse kvaliteeti, aga ka keskkonnasäästlikkust tagavate nõuete kehtestamise võimalus. Teenuse kvaliteeti sätestavad nõuded võivad puudutada näiteks sõiduki uste arvu, istmete minimaalset vahet, pagasiruumi suurust vms. Keskkonnasäästlikkust tagavad nõuded puudutavad näiteks heitgaase ja mürataset. Kehtestatavad nõuded peavad vastama keskkonnaministri 22. septembri 2004. a määruses nr 122 "Mootorsõiduki heitgaasis sisalduvate saasteainete heitkoguste, suitsususe ja mürataseme piirväärtused" kehtestatud nõuetele. See tähendab, et kõnealuse volitusnormi alusel saab ühistranspordis kasutatavatele sõidukitele kehtestada eelnimetatud määrustega võrreldes vaid rangemaid nõudeid.
Alates 1. jaanuarist 2011 peavad uued sõidukid olema vähemalt Euro 5 mootoritega. Selle ajani sai esmaregistreerida ka Euro 4 mootoritega sõidukeid. Euro 5 heitenormiga muudeti rangemaks tahkete osakeste ja lämmastikoksiidide heitekoguste piirmäärad nii bensiini- kui diiselmootoritega sõidukitele. Euro 5 heitenorm kohustab kasutama diiselautode puhul tahmaosakeste filtrit, kuna nende tahkete osakeste ja lämmastikoksiidide tase on täna 4 kuni 5 korda kõrgem kui bensiinimootoriga sõidukitel.
Eelnõu paragrahvist 1 on välja jäetud ohutust puudutavad nõuded ning olulise täiendusena on lisatud keskkonnasäästlikkust tagav nõue: sõiduki heitenorm peab vastama vähemalt Euro 5 standardile. Eelnõu paragrahvis 1 sätestatud nõuetele peavad vastama kõik sõidukid, millele tullakse alates 1. oktoobrist 2015 taotlema taksoveoteenuse osutamiseks sõidukikaarti. Eelnõu rakendussätete kohaselt kehtivad sõidukitele, mis ei vasta käesoleva määruse eelnõu § 1 punktis 7 kehtestatud nõudele, enne 1. oktoobrit 2015. a välja antud sõidukikaardid neis märgitud tähtajani, kuid mitte kauem kui 1. oktoobrini 2018. a.
Eelnõu paragrahv 2. Taksoveoteenuste loetelu
Tartu Linnavalitsuse 12. detsembri 2006. a määruse nr 31 paragrahvis 9 on kehtestatud samad teenused.
Eelnõu § 3. Taksoveoteenuste hinnakirja vorm
Tartu Linnavalitsuse 12. detsembri 2006. a määruse nr 31 paragrahvis 9 on kehtestatud sarnased teenused, lisandunud on hinnakirja vorm.
Eelnõus ei ole peetud vajalikuks kehtestada sõidualustustasu, sõidukilomeetritasu ja ajatasu kõrgeimat lubatavat määra taksoveol, kuna hinna paneb reeglina paika turg ja Tartus ei ole hind probleeme tekitanud.