TARTU LINNAVALITSUS | |
KORRALDUS | |
Tartu |
25. september 2014. a. nr LV-K-1070 |
Korraldatud jäätmeveo ainuõiguse pikendamine veopiirkonnas 1 |
Kohaliku omavalitsuse ülesandeks on korraldada oma haldusterritooriumil olmejäätmete kogumine ja vedu. 2008. aastal viis linnamajanduse osakond läbi avaliku konkursi korraldatud jäätmeveo ainuõiguse andmiseks veopiirkonnas 1. Tartu Linnavalitsuse 25. augusti 2009. a korraldusega nr 925 anti Ragn-Sells ASile alates 1. novembrist 2009. a kolmeks aastaks ainuõigus korraldatud jäätmeveoks Tartu linna veopiirkonnas 1.
Korraldatud jäätmeveo konkursside läbiviimises toimusid 2011. a alguses olulised muudatused, senised haldusmenetluse korras läbi viidavad konkursid asendusid teenuste kontsessiooniga vastavalt riigihangete seadusele. Kuna praktika korraldatud jäätmeveo kontsessioonide andmise osas oli alles kujunemisjärgus ja Tartu Ringkonnakohus oli 05. juuni 2012. a kohtumäärusega haldusasjas nr 3-12-52 taotlenud Euroopa Kohtult eelotsust mitmetes korraldatud jäätmeveo teenuste kontsessioone puudutavates küsimustes, leidis linnavalitsus, et enne eelotsust ei ole võimalik üheselt ja kindlalt määratleda korraldatud jäätmeveo kontsessiooni andmise tingimusi ega uut riigihanget välja kuulutada ja pidas antud olukorras vajalikuks pikendada senikehtinud ainuõigust. Selline otsus oli kooskõlas Ragn-Sells ASi ja Tartu linna vahel 23. septembril 2009. a sõlmitud ainuõiguse andmise lepingu nr JV5-PK1 punktiga 6.3, mille kohaselt juhul, kui ainuõiguse tähtaja lõppemisele järgnevaks päevaks ei ole avaliku konkursi alusel valitav uus teenuse pakkuja selgunud või ei ole uus teenuse pakkuja suuteline jäätmevedu alustama, pikendatakse ainuõigust kuni päevani, mil uus teenuse pakkuja on suuteline jäätmevedu alustama, ja jäätmeseaduse § 68 lõikega 1, mille kohaselt on korraldatud jäätmeveo teenuse osutajaga sõlmitava hankelepingu kestus kuni viis aastat (enne 01.01.2011 kehtinud jäätmeseaduse § 58 lg 1 redaktsioon: Korraldatud jäätmeveo konkursil edukaks tunnistatud ettevõtjal on kohaliku omavalitsuse üksuse määratud jäätmeliikide osas määratud veopiirkonnas jäätmeveo eri- või ainuõigus kuni viis aastat). Tartu Linnavalitsuse 28. augusti 2012. a korraldusega nr 919 pikendati ainuõiguse tähtaega kuni 30. oktoobrini 2013. a. Tartu Linnavalitsuse 17. septembri 2013. a korraldusega nr 923 pikendati ainuõiguse tähtaega 30. oktoobrini 2014. a.
Käesolevaks ajaks on Euroopa Kohus eelpool nimetatud eelotsuse teinud. Linnavalitsus on arvestades jäätmeseaduse § 68 lõiget 1 korraldanud Tartu linna veopiirkonnas 1 korraldatud jäätmeveo teenuse osutaja leidmiseks teenuste kontsessiooni lähtuvalt riigihangete seaduses sätestatust. Seoses kohtuvaidlusega hankedokumentide üle ei ole võimalik ainuõiguse lõppemisele järgnevaks päevaks välja selgitada uut teenuse pakkujat ning alates 31. oktoobrist 2014. a ei ole võimalik käivitada jäätmevedu uue vedajaga.
Kuna hankelepingu sõlmimise järgselt kulub ca 3 kuud täiendavalt uute jäätmelubade vormistamisele ning arvestada tuleb ka käimasoleva kohtuvaidluse, võimalike uute vaidlustustega jms, on põhjendatud ja avalikes huvides pikendada veelkord Ragn-Sells ASile antud korraldatud jäätmeveo ainuõigust veopiirkonnas 1. Ainuõiguse lõppemisel veopiirkonnas 1 tekiks jäätmeveo teenuse osutamisel nn vabaturu piirkond, kus jäätmeveo hind ei ole omavalitsuse poolt kontrollitav, ei ole piisavalt efektiivselt tagatud kõigi jäätmevaldajate liitumine jäätmekäitlussüsteemiga, on raskendatud jäätmekäitlusalane järelevalve. Samuti ei ole avalikes huvides ega jäätmeseadusega mõttega kooskõlas tekitada olukord, kui piirkonnas, kus kohalik omavalitsus on juba rakendanud korraldatud jäätmevedu, tekib jäätmeveo teenuse osutamisel ajutiselt vabaturg, Korraldatud jäätmeveol on ka keskkonnasäästmise aspektid – piirkonnas on üks vedaja ning see tagab optimaalsed veograafikud ning väiksema liikluskoormuse.
Arvestades eeltoodut ja võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 3 p 7, § 6 lg 1, § 30 lg 1 p 2, jäätmeseaduse § 66 lg 2, Tartu Linnavolikogu 28. juuni 2012. a määruse nr 71 "Tartu linna jäätmehoolduseeskiri" § 1 lg 3 ning Ragn-Sells ASi ja Tartu linna vahel 23. septembril 2009. a sõlmitud ainuõiguse andmise lepingu nr JV5-PK1 punkti 6.3 ning arvestades avalikku huvi, Tartu Linnavalitsus
o t s u s t a b:
1. Pikendada Tartu Linnavalitsuse 25. augusti 2009. a korraldusega nr 925 Ragn-Sells ASile antud korraldatud jäätmeveo ainuõigust veopiirkonnas 1 kuni piirkonnas korraldataval riigihankel edukaks tunnistatud ettevõtjaga sõlmitava kontsessioonilepingu jõustumiseni, kuid mitte kauemaks kui 31. oktoobrini 2016. a.
2. Sõlmida kokkulepe Tartu linna ja Ragn-Sells ASi vahel 23. septembril 2009. a sõlmitud ainuõiguse andmise lepingusse nr JV5-PK1 punktis 1 nimetatud muudatuse tegemise kohta.
3. Volitada punktis 2 nimetatud lepingu muutmise kokkulepet sõlmima linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak.
4. Korraldus jõustub Ragn-Sells ASile teatavakstegemisest.
5. Korralduse peale võib esitada Tartu Linnavalitsusele vaide haldusmenetluse seaduses sätestatud korras 30 päeva jooksul arvates korraldusest teada saamise päevast või päevast, millal oleks pidanud korraldusest teada saama või esitada kaebuse Tartu Halduskohtule halduskohtumenetluse seadustikus sätestatud korras 30 päeva jooksul arvates korralduse teatavaks tegemisest.
Linnapea | |
Linnasekretär |
Avaliku konkursi pakkumise kutse dokumendi p 34.4 sätestas: “Juhul, kui ainuõiguse tähtaja lõppemisele järgnevaks päevaks ei ole avaliku konkursi alusel valitav uus Töövõtja selgunud või ei ole uus ainuõiguse saaja suuteline jäätmevedu alustama, pikeneb ainuõiguse tähtaeg automaatselt kuni päevani, mil uus Töövõtja on suuteline jäätmevedu alustama.”. Sama säte on fikseeritud Ragn-Sells ASi ja Tartu linna vahel 23. septembril 2009. a sõlmitud ainuõiguse andmise lepingus nr JV5-PK1 p 6.3.
Selle sätte eesmärgiks oli välistada olukord, et kord juba korraldatud veoga kaetud piirkonnas hakkaksid ajutiselt kehtima nn vabaturu tingimused. Selline olukord oleks eksitav jäätmevaldajatele, põhjustaks olulist segadust, raskendaks jäätmekäitlusalast järelevalvet ning oleks osale jäätmevaldajatest ebasoodne majanduslikust aspektist. Vabaturu tingimuste puhul on probleemiks ka elanikkonna motiveerimine jäätmete liigiti kogumisel, kuna vanapaberikonteinerite tühjendamine ei toimu tasuta nagu korraldatud jäätmeveo käigus. Seda sätet ei vaidlustanud ükski konkursil osalenud ettevõtja.
Korraldatud jäätmeveo konkursside läbiviimises toimusid 2011. a alguses olulised muudatused, senised haldusmenetluse korras läbi viidavad konkursid asendusid teenuste kontsessiooniga vastavalt riigihangete seadusele.
2012. a oli praktika kontsessioonide osas alles kujunemisjärgus. Tartu Ringkonnakohus oli 05. juuni 2012. a kohtumäärusega haldusasjas nr 3-12-52 taotlenud Euroopa Kohtult eelotsust mitmetes korraldatud jäätmeveo teenuste kontsessioone puudutavates küsimustes.Arvestades olukorda jäätmekäitlusturul ja jäätmekäitlusega seonduvas õigusloomes pidas Tartu Linnavalitsus vajalikuks pikendada senikehtinud ainuõigust. Tartu Linnavalitsuse 28. augusti 2012. a korraldusega nr 919 pikendati ainuõiguse tähtaega kuni 30. oktoobrini 2013. a. Tartu Linnavalitsuse 17. septembri 2013. a korraldusega nr 923 pikendati ainuõiguse tähtaega 30. oktoobrini 2014. a.
Käesoleval ajal on menetlemisel riigihanke "Korraldatud jäätmevedu Tartus" (viitenumber 153433) pakkumused ja paralleelselt toimub kohtuvaidlus hankedokumentide osas.
Kuna lepingu sõlmimise järgselt kulub 3 kuud täiendavalt uute jäätmelubade vormistamisele, oleks avalikes huvides ning jäätmeseaduse mõttega ja ka Ragn-Sells ASi ja Tartu linna vahel 23. septembril 2009. a sõlmitud ainuõiguse andmise lepingu nr JV5-PK1 punktiga 6.3 kooskõlas pikendada veelkord Ragn-Sells ASile antud korraldatud jäätmeveo ainuõigust veopiirkonnas 1.
Ainuõiguse lõppemisel veopiirkonnas 1 tekiks jäätmeveo teenuse osutamisel nn vabaturu piirkond, kus jäätmeveo hind ei ole omavalitsuse poolt kontrollitav ning ei ole piisavalt efektiivselt tagatud kõigi jäätmevaldajate liitumine jäätmekäitlussüsteemiga. Samuti seab korraldatud jäätmeveo leping jäätmevedajale konkreetsed kohustused ja kvaliteedinõuded jäätmeveo teenuse osutamisel ning selle kaudu on linnavalitsusel paremad võimalused teostada kontrolli ettevõtjate tegevuse üle. Vabaturu tingimustes on linna võimalused ettevõtja kontrollimiseks piiratud ning samuti ei ole linnal õigust kehtestada piirhindasid jäätmeveole, mis tavapraktikas toob kaasa linnakodanikule jäätmeveo märgatavamalt kõrgemad hinnad võrreldes piirkondadega, kus on käivitatud korraldatud olmejäätmevedu. Samuti ei ole põhjendatud, avalikes huvides ega jäätmeseadusega mõttega kooskõlas olukord, kui piirkonnas, kus kohalik omavalitsus on juba rakendanud korraldatud jäätmevedu, tekib jäätmeveo teenuse osutamisel uuesti ajutiselt vabaturg, mille tingimustes on jäätmevaldaja kohustatud ise jäätmevedaja leidma ja oma jäätmekäitlust iseseisvalt korraldama. Korraldatud jäätmeveol on ka keskkonnasäästmise aspektid – piirkonnas on üks vedaja ning see tagab optimaalsed veograafikud ning väiksema liikluskoormuse.
Ragn-Sells ASile antud korraldatud jäätmeveo ainuõiguse veopiirkonnas 1 pikendamisel jätkub piirkonnas korraldatud jäätmevedu, jääb olemata segadus elanikkonna hulgas. Kokkuvõttes pikendatakse ainuõigust ettevõttega, kes on leitud avaliku konkursi korras ning selline pikendamise võimalus oli ette nähtud juba konkursi välja kuulutamise ajal.
Lepingu pikendamisel jäävad kehtima senised lepingutingimused - säilivad senised hinnad ning Tartust pärinevad segaolmejäätmed laaditakse ümber Aardlapalus.