Tartu linna üldplaneeringu teemaplaneering "Vabaplaneeringuga alade parkimispõhimõtted" (teemaplaneering) ja keskkonnamõju strateegiline hindamine (KSH) algatati Tartu Linnavolikogu 22. detsembri 2011. a otsusega nr 310.
Teemaplaneeringu eesmärk on leida põhimõtteline lahendus kortermajade piirkondade ehk vabaplaneeringuliste alade parkimisprobleemile. Probleem on ilmnenud viimasel kümnendil seoses suure autostumise kasvu ja kavandatud lahenduse poolikuks jäämise tõttu. Meeldiva elukeskkonna säilitamise huvides ei saa parkimisprobleemi lahenduseks olla lihtsalt võimalikult paljude parkimiskohtade rajamine ainult korteriühistute soovidest lähtudes. Teemaplaneeringu ülesandeks on leida lahendus, kus on tagatud kvaliteetne elukeskkond, mille loomulikuks osaks on nii parklad, mänguplatsid, haljasalad kui jalgrattateed.
Kõrgetasemelise keskkonnakaitse tagamiseks ning säästva arengu edendamiseks peeti vajalikuks korraldada teemaplaneeringu koostamise käigus keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 33 lg 1 p 2 kohane keskkonnamõju strateegilin hindamine (KSH).
Tartu Linnavolikogu 20. märtsi 2014. a otsusega nr 58 suunati teemaplaneering ja KSH aruanne avalikule väljapanekule. Avalik väljapanek toimus 8. aprillist kuni 6. maini 2014. a. Avalikud arutelud toimusid 21. aprillil ja 2. juunil 2014. a.
Teemaplaneeringu avaliku väljapaneku ja arutelude ajal esitasid asjast huvitatud planeeringulahenduse kohta omapoolseid ettepanekuid. Linnavalitsus võttis laekunud ettepanekute ja vastuväidete osas seisukohad 20. mai 2014. a korraldusega nr 529.
Tagasisidet on andnud kaks pöördumise tegijat, kelle ettepanekuid arvestati osaliselt. 2. juunil 2014. a toimunud avalikul arutelul teatas kaks ettepanekut teinud Kalle Kulbok, et on linnavalitsuse seisukohtadega päri ja vaidlust üles ei jää. Avaliku väljapaneku välisel ajal on tehtud koostööd teise osaliselt arvestatud ettepaneku tegija Peep Männiksaarega. Peep Männiksaar tegi ettepaneku mitte ette näha Uus tn 63d kinnistule parkimishoone võimalust ning vähendada parkimisrajatise mahtu 100 parkimiskohale.
Uus tn 63d kinnistu on üldmaa, kus asub amortiseerunud staadion ja osa alast hõlmab puurkaevu sanitaarkaitsevöönd. Naaberaladel (teemaplaneeringu ala 2) puudub kompleksse parkimisala paigutamise võimalus ning parkimisala asetuse tõttu (pääs otse Turu sillale) on see sobilik kesklinna külastuseks nö pargi ja kõnni parklaks. Kuigi praegu nõudlus parkla järele on väike tuleb arvestada perspektiiviga, kus hetkel Ülejõel asuvate kvartalite hoonestus on realiseeritud ning senised parkimisvõimalused kaovad. Samas tekib puurkaevu likvideerimisel suhtelist suur pind ning siis on võimalik nii parkimisala kui mänguväljakute paigutamine Uus tn 63d kinnistule. Parkla väljaehitamise eeltingimuseks on, et kogu krundile koostatakse detailplaneering, mis lahendab lisaks parklale ka ülejäänud kinnistuosa.
Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakond tegi kompromissettepaneku, millega ettepaneku tegija ka sisuliselt nõustus. Kompromissiks pakuti senise planeeritud 185 parkimiskoha asemel kuni 130 kohta, mis tagab parkimisvõimalused lähipiirkonna elanikele ning võimaldab päevast ristkasutust kesklinna teenindamiseks.
Kuna Peep Männiksaar ei ole oma ettepanekust planeerimisseaduse § 21 lõike 6 alusel loobunud, edastatakse teemaplaneering planeerimisseaduse § 23 kohaselt koos teabega arvestamata jäänud ettepaneku kohta maavanemale järelevalve teostamiseks.
Vastavalt Tartu Linnavalitsuse seisukohtadele ja esitatud ettepanekutele on planeeringulahendust korrigeeritud ning linnaplaneerimise ja maakorralduse osakond on vastava informatsiooni edastanud kõikidele isikutele, kes ettepanekuid esitasid.
Teemaplaneering on kooskõlastatud maavanema poolt 11. detsembri 2013. a määratud kooskõlastajatega ning teemaplaneeringu koostamise käigus on läbi viidud keskkonnamõju strateegilise hindamine (aruanne on 19. juunil 2014. a saanud heakskiidu Keskkonnaameti Jõgeva-Tartu regioonilt).
Lähtudes eeltoodust, võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 1 ja § 30 lg 1 p 2, planeerimisseaduse § 21 lg 4, § 23 lg 1 p 2, Tartu linna ehitusmääruse § 13 lg 5, § 17 lg-d 1 ja 2, arvestades 8. aprillist kuni 6. maini 2014. a toimunud planeeringu avalikul väljapanekul laekunud kirjalikke ettepanekuid ja vastuväiteid ning 21. aprillil ja 2. juunil 2014. a toimunud avaliku arutelu tulemusi, Tartu Linnavalitsus
o t s u s t a b :
1. Võtta informatsioon Tartu linna üldplaneeringu teemaplaneeringu "Vabaplaneeringuga alade parkimispõhimõtted" avaliku väljapaneku ja arutelu tulemustest teadmiseks.
2. Nõustuda Peep Männiksaare ettepaneku osas kompromisslahendusega, kus Uus tn 63d kinnistule nähakse teemaplaneeringuga ette maksimaalselt 130 parkimiskohaga parkla (ca 3000m2) rajamine.
3. Lugeda lahendamata jäänud planeeringuvaidluseks Peep Männiksaare ettepanek planeeritava parkimisala paiknemise kohta Uus tn 63d kinnistul.
4. Planeering esitada koos teabega arvestamata jäänud ettepaneku kohta maavanemale järelevalve teostamiseks.
5. Tartu Linnavalitsuse esindajaks planeeringu järelevalve küsimustes määrata planeeringuteenistuse juhataja Indrek Ranniku.
6. Korraldus jõustub 15. juulil 2014. a.