EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
23. mai 2014. a. nr LV-IP-0185 |
Tartu Linnavolikogu määruse "Avaliku ürituse korraldamise ja pidamise nõuded" eelnõu esitamine |
Määrus kehtestatakse korrakaitseseaduse § 59 lõike 1 alusel.
1. peatükk
Üldsätted
§ 1. Määruse eesmärk
Avaliku ürituse korraldamise ja pidamise nõuded kehtestatakse eesmärgiga tagada avaliku ürituse pidamine selliselt, et avalikul üritusel oleks tagatud avalik kord, liiklusohutus, osavõtjate ohutus, samuti eesmärgiga koordineerida linnas korraldatavate avalike koosolekute, avalike ürituste ja spordiürituste toimumist ning tagada nende isikute õigused avaliku koha kasutamisel, kes avalikust üritusest osa võtta ei soovi.
§ 2. Avalik üritus
Avalik üritus on avalikus kohas toimuv ja avalikkusele avatud lõbustusüritus, võistlus, etendus, kaubandusüritus või muu sellesarnane inimeste koos olemine.
§ 3. Määruse reguleerimisala
(1) Määrus reguleerib avalike ürituste korraldamise ja pidamise nõudeid, mis toimuvad määratlemata isikute ringile kasutamiseks antud või määratlemata isikute ringi kasutuses oleval maa-alal vabas õhus (sh staadionil).
(2) Käesolev määrus ei reguleeri staadionil toimuva spordivõistluse või spordiürituse korraldamist ja pidamist.
2. peatükk
Avaliku ürituse korraldamine
§ 4. Avaliku ürituse korraldamise soovist teavitamine
(1) Avaliku ürituse korraldamise soovist teavitatakse linnavalitsust avaliku ürituse teate esitamisega linnavalitsuse kultuuriosakonnale (edaspidi osakond) vähemalt kümme tööpäeva enne avaliku ürituse toimumist, kuid mitte varem kui kuus kuud enne ürituse toimumist.
(2) Avaliku ürituse korraldamise soovist teavitatakse linnavalitsust avaliku ürituse teate esitamisega osakonnale vähemalt kakskümmend tööpäeva enne avaliku ürituse toimumist, kuid mitte varem kui kuus kuud enne ürituse toimumist, kui avaliku ürituse kestvus on 3 päeva või enam või avalikku üritust soovitakse pidada tööpäeval ajavahemikul 8.00-17.00 Vabaduse pst, Munga, Ülikooli, Vanemuise ja Uueturu tänavatega piirneval alal ning kui avaliku ürituse eeldatav osavõtjate arv on 500 inimest või enam.
(3) Avaliku ürituse teates peavad sisalduma järgmised andmed:
1) avaliku ürituse korraldaja (juriidilise isiku puhul juriidilise isiku määratud füüsilisest isikust avaliku ürituse korraldaja õigusi ja kohustusi kandev isik) nimi, isikukood ja elukoht ning kontaktandmed;
2) avaliku ürituse nimi;
3) avaliku ürituse toimumise koht;
4) avaliku ürituse vorm;
5) avaliku ürituse sisu;
6) eeldatav avalikus üritusest osavõtjate arv;
7) avaliku ürituse pidamise aeg (sh ettevalmistusaeg, alguse ja lõpu kellaaeg ning koristusaeg);
8) selgitus, miks avalik üritus peab toimuma ajal, mil kehtivad kõrgendatud piirangud müra ja valgusefektide suhtes;
9) ajutise ehitise või muu inventari paigaldamise soov;
10) reklaami või muu teabe avalikustamise soov;
11) liikluse või parkimise ümberkorraldamise või tänava sulgemise vajadus (sh liikluskorraldust tagava isiku nimi ja kontaktandmed);
12) turvateenuse osutamise vajadus (sh turvateenuse pakkuja nimi ja kontaktandmed);
13) ilutulestiku korraldamise või muu pürotehnika kasutamise soov;
14) kaubandustegevuse korraldamise soov (sh kaubanduse korraldaja nimi ja kontaktandmed);
15) tasuta toitlustamise või tasuta toidu pakkumise soov;
16) helitehnika kasutamise vajadus;
17) vajadusel muud andmed.
(4) Avaliku ürituse teatele tuleb lisada:
1) liikluse või parkimiskorralduse skeem, millel on näidatud parkimisvõimalused, vajalikud liikluskorraldusvahendid, liikluse korraldamise eest vastutav isik ja tema kontaktandmed, kui korraldamisega kaasneb vajadus liikluse ümberkorraldamiseks;
2) turvaplaan, millel on märgitud turvalisust tagavate töötajate arv ja tööülesanded, turvatsoonid ning esemed, mida on keelatud kaasa võtta, kui avaliku ürituse olemusest tulenevalt võib eeldada kõrgendatud turvariski selle läbiviimise ajal;
3) illustreeriv joonis, kui soovitakse püstitada ajutist ehitist, paigaldada suuremõõtmelist inventari või avalikustada reklaami või muud teavet;
4) Tartu maavanema veesõidukite liiklust reguleeriv korraldus, kui avalikku üritust soovitakse läbi viia Emajõel.
(5) Avaliku ürituse teate ja sellele lisatavad dokumendid allkirjastab avaliku ürituse korraldaja või tema volitatud esindaja.
§ 5. Avaliku ürituse teate menetlemine
(1) Osakond korraldab avaliku ürituse teate kooskõlastamise isikutega, kes lähtuvalt avaliku ürituse teate esitatud andmetest omavad vajalikku pädevust.
(2) Kui kooskõlastaja leiab, et esitatud andmed on kooskõlastuse andmiseks ebapiisavad, võidakse avaliku ürituse korraldajalt nõuda täiendavate selgituste või dokumentide esitamist või toimingute sooritamist.
§ 6. Avaliku ürituse pidamise luba
(1) Avaliku ürituse pidamiseks annab loa osakonna peaspetsialist otsusega, kui avaliku ürituse teade on esitatud käesoleva määruse nõuetele vastavalt ning saanud vajalikud kooskõlastused.
(2) Avaliku ürituse pidamise loas märgitakse järgmised andmed:
1) avaliku ürituse korraldaja (juriidilise isiku puhul juriidilise isiku määratud füüsilisest isikust avaliku ürituse korraldaja õigusi ja kohustusi kandev isik) nimi, isikukood ja kontaktandmed;
2) avaliku ürituse nimi;
3) avaliku ürituse toimumise koht;
4) avaliku ürituse pidamise aeg (sh ettevalmistusaeg, alguse ja lõpu kellaaeg ning koristusaeg);
5) avaliku ürituse pidamisega kaasnev õigus tänava sulgemiseks;
6) avaliku ürituse korraldamisel elektrienergia kasutamise õigus linna elektrivõrgust;
7) avaliku ürituse teate kooskõlastamisel korraldajale tehtud märkused, mida ürituse korraldamisel ja pidamisel arvestada.
.
§ 7. Avaliku ürituse pidamise loa andmisest keeldumine
(1) Osakonna peaspetsialist keeldub avaliku ürituse pidamise loa andmisest otsusega, kui:
1) avaliku ürituse teate kooskõlastamisel on kooskõlastaja jätnud kooskõlastuse andmata ning välistanud ürituse toimumise korraldaja soovitud viisil või asukohas;
2) avalik üritus on vastuolus kehtivate õigusaktidega või on soovitud kohas ja ajal sobimatu;
3) avaliku ürituse korraldaja on jätnud varem peetud üritustel olulisel määral täitmata õigusaktidest või kokkulepetest tulenevad nõuded ning on alust eeldada rikkumise kordumist;
4) avaliku ürituse teade on esitatud pärast käesoleva määruse § 4 lõigetes 1 või 2 nimetatud tähtaega ning osakonna peaspetsialist ei pea võimalikuks ürituse pidamise luba etteteatamistähtaja lühidust arvestades anda.
(2) Osakonna peaspetsialist võib jätta avaliku ürituse pidamise loa otsusega andmata, kui samas kohas ja samal ajal toimub varem väljastatud loa kohaselt teine avalik üritus või on linnavalitsusel teave samas kohas ja samal ajal toimuvast avalikust koosolekust või spordiüritusest.
3. peatükk
Avaliku ürituse pidamine
§ 8. Avaliku ürituse pidamise nõuded
(1) Avalikku üritust tohib pidada üksnes käesoleva määruse kohaselt antud loa olemasolul.
(2) Juriidilisest isikust avaliku ürituse korraldaja peab määrama füüsilise isiku, kes kannab tema eest avaliku ürituse korraldaja õigusi ja kohustusi.
(3) Avaliku ürituse korraldaja või käesoleva paragrahvi lõike 2 kohaselt määratud isik peab olema avaliku ürituse teate esitamisest kuni ühe päeva möödumiseni avaliku ürituse lõppemisest avaliku ürituse teates esitatud kontakttelefonil kättesaadav.
(4) Avaliku ürituse korraldaja on kohustatud:
1) täitma avaliku ürituse korraldamise loas esitatud tingimusi ja arvestama tehtud märkustega;
2) tagama avaliku ürituse rahumeelse pidamise ja avalikust üritusest osavõtjate ohutuse;
3) tagama, et avalikult ürituse pidamisel kasutatavad esemed ei ohusta avalikul üritusel mitteosalevaid isikuid, vara või keskkonda;
4) lõpetama viivitamata avaliku ürituse, kui avaliku üritusega tekitatakse oluline või kõrgendatud vahetu oht või ilmnevad korrakaitseseaduse §-s 62 nimetatud asjaolud;
5) täitma politsei või muu pädeva korrakaitseorgani antud korraldusi korra tagamiseks avalikul üritusel;
6) tagama avaliku ürituse pidamise kohast avaliku ürituse ajaks paigaldatud asjade eemaldamise mõistliku aja jooksul pärast avaliku ürituse lõppemist;
7) tagama pärast avaliku ürituse lõppemist selle pidamise kohas avaliku ürituse tõttu tekkinud jäätmete koristamise.
4. peatükk
Rakendussätted
§ 9. Tartu linnavara eeskirja muutmine
Tartu Linnavolikogu 12. septembri 2013. a määruse nr 89 "Tartu linnavara eeskiri" § 17 lõige 2 tunnistatakse kehtetuks.
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogu määruse "Avaliku ürituse korraldamise ja pidamise nõuded" eelnõu esitamine " juurde
1. juulil 2014. a jõustub korrakaitseseadus, mis muudab senist avalike kogunemiste regulatsiooni. Siiani reguleeris avalike koosolekute korraldamist avalike koosolekute seadus ning avalike ürituste korraldamise kohta seaduses sätted puudusid. Avalike koosolekute seadus tunnistatakse korrakaitseseaduse jõustumisel kehtetuks.
Korrakaitseseaduse regulatsiooni kohaselt esitatakse edaspidi avalike koosolekute teated politseile ning politsei informeerib teatest kohalikku omavalitsust, kes peab korraldama vajadusel liikluse ümberkorraldamise. Kohalikul omavalitsusel muud kohustused avalike koosolekutega seoses puuduvad.
Korrakaitse seaduse § 59 lõike 1 kohaselt kehtestab kohaliku omavalitsuse üksuse haldusterritooriumil avalike ürituse korraldamise ja pidamise nõuded kohaliku omavalitsuse volikogu määrusega. Ka varasemalt oli avalike ürituste korraldamine Tartu linnas reguleeritud, seda linnavalitsuse määrusega ning lähtuvalt vajadusest tagada avalikul üritusel avalik kord, liiklusohutus, osavõtjate ohutus, samuti eesmärgiga koordineerida linnas korraldatavate avalike koosolekute, avalike ürituste ja spordiürituste toimumine. Kuna varasemalt volitusnormi seadustest avalike ürituste korraldamise regulatsiooni andmiseks ei tulnud, oli valdkond reguleeritud kui kohaliku elu korraldamisel olulise tähtsusega küsimus.
Käesolev määruse eelnõu lähtub varasemast regulatsioonist niivõrd kuivõrd see on võimalik. Muudatused võrreldes kehtiva linnavalitsuse kehtestatud määrusega tulenevad vähesemal määral korrakaitseseaduse regulatsioonist ning enamjaolt praktikas tõusetunud probleemidest.
Käesolev määrus käsitleb avalike ürituste korraldamise ja pidamise nõudeid, kui avalik üritus toimub määratlemata isikute ringile kasutamiseks antud või määratlemata isikute ringi kasutuses oleval maa-alal vabas õhus (sh staadionitel). Siiski ei reguleeri määrus staadionil toimuva spordivõistluse või spordiürituse korraldamist ja pidamist. Nimetatud regulatsioon lähtub põhimõttest, et reguleerimist vajab olukord üksnes siis, kui üritust soovitakse korraldada vabas õhus asuvas kohas, mis tavapäraselt on määratlemata isikutele vabalt kasutatav. Staadionid on rajatud eesmärgiga viia seal läbi treeninguid ning korraldada spordivõistlusi ja muid spordiüritusi. Kui staadionit soovitakse aga kasutada muud liiki ürituste pidamiseks (nt laat, perepäev, koertenäitus jne), siis tuleb selleks taotleda avaliku ürituse pidamise luba. Muudes avalikes kohtades avalike ürituste korraldamist ei pea linnavalitsus põhjendatuks, kuna sellisel juhul sekkutaks liialt ürituse korraldaja ja avaliku koha omaniku privaatsfääri (nt võiks avalikus kohas toimuvaks ürituseks olla ka kaubamajas toimuv moeetendus või spordihoones toimuv perepäev).
Avaliku ürituse korraldamise soovist teavitatakse linnavalisust kultuuriosakonna kaudu avaliku ürituse teate esitamisega. Avaliku ürituse teates tuleb märkida olulised üritusega seotud asjaolud (vt § 4 lõige 3). Kultuuriosakond korraldab avaliku ürituse teate kooskõlastamise vajadusel linnavalitsuse erinevate osakondadega, samuti politsei, päästeameti, keskkonnaameti, veterinaar- ja toiduameti, aga ka tehnovõrkude ja -rajatiste omanikega. Üritustest, mida kavandatakse läbi viia tööpäeval ajavahemikus 8.00-17.00 Vabaduse pst, Munga, Ülikooli, Vanemuise ja Uueturu tänavatega piirneval alal ning kui avaliku ürituse eeldatav osavõtjate arv on 500 inimest või enam või üritusest, mille pikkus on 3 päeva või rohkem, on kultuuriosakonnal kavatsus informeerida linnavalitsust enne loa andmist, kuna sellised üritused võivad oluliselt mõjutada kesklinna tavapärast elurütmi.
Kui avaliku ürituse teade on läbinud kooskõlastusringi ning vastab esitatud nõuetele, annab kultuuriosakonna peaspetsialist avaliku ürituse korraldajale loa avaliku ürituse pidamiseks. Avaliku ürituse pidamise loas märgitakse järgmised andmed:
1) avaliku ürituse korraldaja (juriidilise isiku puhul juriidilise isiku määratud füüsilisest isikust avaliku ürituse korraldaja õigusi ja kohustusi kandev isik) nimi, isikukood ja kontaktandmed;
2) avaliku ürituse nimi;
3) avaliku ürituse toimumise koht;
4) avaliku ürituse pidamise aeg (sh ettevalmistusaeg, alguse ja lõpu kellaaeg ning koristusaeg);
5) avaliku ürituse pidamisega kaasnev õigus tänava sulgemiseks;
6) avaliku ürituse korraldamisel elektrienergia kasutamise õigus linna elektrivõrgust;
7) avaliku ürituse teate kooskõlastamisel korraldajale tehtud märkused, mida ürituse korraldamisel ja pidamisel arvestada.
Avaliku ürituse pidamise loast tuleb teavitada politseid, vastav nõue on sätestatud korrakaitseseaduse §is 60.
Määruse eelnõu §i 7 sätestatud juhtudel saab avaliku ürituse pidamise loa andmisest keelduda. Praktikas ei ole keeldumised eriti sagedased, kuna korraldajad püüavad kooskõlastajate märkustest lähtuvalt oma plaane korrigeerida.
Võrreldes kehtiva määrusega on käesoleva regulatsiooni täiendatud nõuetega avaliku ürituse pidamise ajaks. § 8 sätestatud nõuete sõnastamisel on kasutatud eeskujuna korrakaitseseaduses avaliku koosoleku pidamisele esitatud nõudeid.
Kuna korrakaitseseadus jõustub 1. juulil k. a, siis on kavatsus jõustada käesolev määrus esimesel võimalusel pärast selle riigi teatajas avalikustamist.
Määruse rakendussätetes tunnistatakse kehtetuks Tartu linnavara eeskirja säte, mis andis linnavalitsusele õiguse kehtestada avalike koosolekute ja avalike ürituste korraldamiseks linnavara kasutusse andmise korra. Nimetatud säte oli varasemalt aluseks ülalnimetatud hetkel veel kehtiva määruse andmisel. Edaspidi vastava regulatsiooni andmise vajadus puudub.