EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
02. mai 2014. a. nr LV-IP-0158 |
Tartu Linnavolikogule määruse „Tartu linna eelarvest lapsehoiuteenuse rahastamise kord” eelnõu esitamine |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 5 ja sotsiaalhoolekande seaduse § 12¹ lg 2 alusel.
1. peatükk
Üldsätted
§ 1. Reguleerimisala
(1) Tartu linna eelarvest lapsehoiuteenuse rahastamise kord reguleerib lapsehoiuteenuse osutamise ja rahastamise tingimusi ja korda.
(2) Käesolev kord ei reguleeri riigi rahastatava lapsehoiuteenuse rahastamist.
2. peatükk
Tartu linna eelarvest rahastatava lapsehoiuteenuse osutamise tingimused ja kord
§ 2. Lapsehoiuteenuse osutamine
(1) Tartu linna eelarvest rahastatava lapsehoiuteenuse osutamine peab vastama õigusaktides sätestatud nõuetele. Lapsehoiuteenuse osutaja ja lapsehoidja peavad oma töös lähtuma lapse huvidest, lapse seadusliku esindaja (edaspidi vanem) juhistest, lapsehoiuteenuse osutaja ja vanema vahel sõlmitud lepingust või lapsehoiuteenuse osutamise kohta antud haldusaktist, tagades lapse hooldamise, arendamise ja turvalisuse.
(2) Lapsehoiuteenuse osutaja tagab lapsehoiuteenuse raames võimalusel lapsele muusika- ja liikumistegevuse korraldamise, mille aeg on planeeritud päevakavasse.
(3) Lapsehoiuteenuse osutaja ja vanema vahel peab olema sõlmitud kirjalik või elektrooniline leping või lapsehoiuteenuse osutaja peab olema andnud haldusakti, mis peab muuhulgas sisaldama lapse isikuandmeid, lapsehoiuteenuse kasutamise alguse kuupäeva, lapsehoiuteenuse eest vanema makstava tasu suurust, toitlustamise eest makstava toidupäevamaksumuse suurust, lapsehoiuteenuse osutamise koha aadressi ning tingimusi lapsehoiuteenuse kestuse kohta päevas ja kuus (sh lapsehoiuteenuse kasutamise nädalapäevad ja kellaajad).
(4) Tartu Linnavalitsusel (edaspidi linnavalitsus) on õigus kehtestada määrusega Tartu linna eelarvest rahastatava lapsehoiuteenuse osutamisele käesoleva paragrahvi esimeses lõikes sätestatud nõuetele täpsustavad tingimused, lähtudes lapse huvidest, heast tavast, mõistlikkuse ja proportsionaalsuse põhimõtetest.
§ 3. Lapsehoiuteenuse ajaline maht
(1) Lapsehoiuteenust võib osutada täisajaliselt või osaajaliselt.
(2) Täisajalise lapsehoiuteenuse kestus on 40 tundi nädalas.
(3) Osaajalise lapsehoiuteenuse kestus on alla 40 tunni nädalas.
§ 4. Toitlustamine
(1) Laps peab süüa saama vähemalt iga 3 kuni 3,5 tunni järel.
(2) Toitlustamisteenuse hind ei või olla kõrgem vastava valdkonna turuhinnast.
§ 5. Lapsehoiuteenuse osutamise dokumenteerimine
Lapsehoiuteenuse osutaja koostab üldtööplaani ja lapsehoiuteenust kasutavate laste päevakava ning peab arvestust lapse tegeliku lapsehoiuteenuse kasutamise kohta.
§ 6. Lapsehoiuteenuse osutamise kohta andmete esitamine
(1) Lapsehoiuteenuse osutaja peab kandma enda, osutatava lapsehoiuteenuse, lapsehoiuteenust kasutava lapse ja vanema andmed ülelinnalisse andmebaasi.
(2) Tartu Linnavalitsuse haridusosakonna (edaspidi haridusosakond) juhatajal on õigus kehtestada otsusega ülelinnalisse andmebaasi andmete kandmise ja seal olevate andmete kasutamise juhised.
§ 7. Täiendavate teenuste osutamine
Täiendavate teenuste osutamine toimub kokkuleppel vanemaga. Vanema jaoks on täiendav teenus vabatahtlik.
3. peatükk
Tartu linna eelarvest lapsehoiuteenuse rahastamise tingimused ja kord
§ 8. Lapsehoiuteenuse osutamise alustamine, laiendamine ja lõpetamine
(1) Lapsehoiuteenuse osutaja, kes soovib alustada Tartu linna eelarvest rahastatava lapsehoiuteenuse osutamist või laiendab teenuse pakkumist uutesse ruumidesse, teavitab kirjalikult või elektrooniliselt haridusosakonda vähemalt neli kuud enne lapsehoiuteenuse osutamise alustamist või laiendamist, esitades seejuures andmed lapsehoiuteenuse osutaja, lapsehoiuteenuse osutamise või laiendamise alguskuupäev, lapsehoiuteenuse osutamise tegevuskoha ja orienteeruva lapsehoiuteenust kasutama hakkavate laste arvu kohta.
(2) Tartu linna eelarvest rahastatava lapsehoiuteenuse osutaja teavitab lapsehoiuteenuse osutamise lõpetamisest haridusosakonda kirjalikult või elektrooniliselt kolm kuud enne lapsehoiuteenuse osutamise lõpetamist.
§ 9. Lapsehoiuteenuse rahastamise tingimused
Tartu linna eelarvest rahastatakse lapsehoiuteenust, kui:
1) lapsehoiuteenuse osutaja ja lapsehoidja vastab õigusaktides esitatud nõuetele;
2) lapsehoiuteenus ja selle osutamine vastab käesoleva määruse 2. peatükis esitatud nõuetele;
3) lapsehoiuteenuse osutaja on haridusosakonnale esitanud kehtiva tegevusloa;
4) lapsehoiuteenuse osutajal puudub maksuvõlg;
5) lapsehoiuteenust kasutav laps on pooleteise kuni seitsmeaastane (või kuni koolis õppima asumiseni);
6) lapsehoiuteenust kasutava lapse ja ühe vanema elukoha andmetena on rahvastikuregistrisse kantud Tartu linn;
7) lapsehoiuteenust kasutav laps ei kasuta riigi rahastatavat lapsehoiuteenust, teise õppeasutuse hoiuteenust või samaaegselt teise lapsehoiuteenuse osutaja lapsehoiuteenust;
8) lapsehoiuteenuse osutaja on haridusosakonnale esitanud vanemaga sõlmitud lepingu lapsehoiuteenuse osutamise kohta või lapsehoiuteenuse osutamise kohta antud haldusakti.
§ 10. Lapsehoiuteenuse rahastamise korraldus
(1) Kui lapsehoiuteenuse osutaja on õigeaegselt teavitanud haridusosakonda Tartu linna eelarvest rahastatava lapsehoiuteenuse osutamise alustamisest või laiendamisest ning täidetud on käesoleva määruse paragrahvis 9 sätestatud tingimused, eraldatakse talle lapsehoiuteenust kasutava lapse eest lapsehoiuteenuse toetus (edaspidi lapsehoiutoetus) kalendrikuu kohta.
(2) Täisajalise lapsehoiuteenuse eest eraldatakse lapsehoiutoetus kuumäära alusel. Osaajalise lapsehoiuteenuse korral otsustab haridusosakond, kas lapsehoiuteenust kasutava lapse eest eraldatakse lapsehoiutoetus tunni- või päevamäära alusel arvestusliku kuu eest, mis on neli täisnädalat.
(3) Kui Tartu linna eelarvest rahastatava lapsehoiuteenuse osutamine algab või lõpeb kalendrikuu kestel, siis eraldatakse lapsehoiutoetus lähtudes lapsehoiuteenuse tegelikust kasutusajast tunni- või päevamäära alusel.
(4) Lapsehoiutoetus makstakse välja hiljemalt lapsehoiuteenuse osutamisele järgneva kuu 15. kuupäevaks ülekandega lapsehoiuteenuse osutaja pangakontole.
§ 11. Toetuse määrade kehtestamine
(1) Linnavalitsus kinnitab määrusega lapsehoiutoetuse suuruse tunni-, päeva- ja kuumäära. Linnavalitsus võib lähtuvalt lapse vanusest kinnitada erineva suurusega kuumäärad.
(2) Linnavalitsuse kinnitatav kuumäär ei või olla väiksem Tartu koolieelsete munitsipaallasteasutuste keskmisest lasteaiakoha kuumaksumusest, mida on korrutatud koefitsiendiga 0,85. Tartu koolieelsete munitsipaallasteasutuste keskmise lasteaiakoha kuumaksumuse arvutamiseks jagatakse Tartu linna eelarves tegevusala „Alusharidus” alla kinnitatud tööjõu- ja majandamiskulud, millest on maha arvatud vanema poolt kaetav osa, riigieelarveliste eraldiste arvelt kaetavad kulud, lasteasutuse hoonetega seotud kasutusrendi kulud, köögipersonali tööjõukulud ja tasuliste teenuste eest saadud tulud, Tartu koolieelsetes munitsipaallasteasutustes kinnitatud õppekohtade koguarvuga ja kalendrikuude arvuga. Lisaeelarvega tehtud muudatusi ei arvestata.
(3) Linnavalitsuse kinnitatav toetuse määr ei või olla väiksem eelnenud kalendriaastal kehtinud määrast, v.a juhul, kui Tartu linna eelarve tegevusala „Alusharidus” alla kinnitatud tööjõu- ja majandamiskulud vähenevad.
§ 12. Lapsehoiuteenuse eest täiendava toetuse eraldamine
(1) Tartu linna eelarvest rahastatava lapsehoiuteenuse osutajale eraldatakse täiendav toetus lapse kohta, kui:
1) täisajalise lapsehoiuteenuse eest maksab vanem lapsehoiuteenuse osutajale tasu, mis ei ületa Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel lapsevanema poolt kaetavat osa;
2) lapsehoiuteenuse osutaja korraldab lapsehoiuteenuse raames muusika- ja liikumistegevust vähemalt kaks astronoomilist tundi igal nädalal lapse kohta.
(2) Täiendava toetuse suurus on 15% Vabariigi Valitsuse kehtestatud töötasu alammäärast. Täiendava toetuse arvuline suurus arvutatakse täpsusega kaks kohta pärast koma, kohaldades ümardamise reeglit.
(3) Lapsehoiuteenuse osutaja peab täiendava toetuse saamiseks esitama kirjaliku või elektroonilise taotluse, tuues välja, millisest kuupäevast täiendava toetuse eraldamist taotletakse.
(3) Kui Tartu linna eelarvest rahastatava lapsehoiuteenuse osutamine algab või lõpeb kalendrikuu kestel, siis eraldatakse täiendav toetus lähtudes lapsehoiuteenuse tegelikust kasutusajast.
(4) Täiendav toetus makstakse välja hiljemalt lapsehoiuteenuse osutamisele järgneva kuu 15. kuupäevaks ülekandega lapsehoiuteenuse osutaja pangakontole.
§ 13. Lapsehoiutoetuse ja täiendava toetuse sihtotstarve
Lapsehoiuteenuse osutaja võib lapsehoiutoetust ja täiendavat toetust kasutada tegevuskulude katteks.
§ 14. Lapsehoiuteenuse osutaja teavitamiskohustus
(1) Lapsehoiuteenuse osutaja on kohustatud haridusosakonda teavitama koheselt kõikidest asjaoludest, mis tingivad või võivad tingida Tartu linna eelarvest lapsehoiuteenuse rahastamise lõpetamise, sh lastest, kellele on Tartu linna eelarvest rahastatava lapsehoiuteenuse osutamine lõppenud, ja esitama vanema vastava tahteavalduse, kui lapsehoiuteenuse osutamine ei ole lõppenud lapsehoiuteenuse osutaja algatusel.
(2) Lapsehoiuteenuse osutaja on kohustatud viivitamatult teavitama haridusosakonda järelevalveorgani tehtud ettekirjutustest ja nende täitmisest.
§ 15. Lapsehoiutoetuse ja täiendava toetuse tagasinõudmine ja väljamaksmise peatamine
(1) Haridusosakond peatab lapsehoiutoetuse ja täiendava toetuse väljamaksmise, kui Tartu linna eelarvest lapsehoiuteenuse rahastamise aluseks olevad tingimused ei ole täidetud, lapsehoiuteenuse osutaja ei luba haridusosakonna esindajat lapsehoiuteenuse osutamiseks kasutatavatesse ruumidesse kontrolli teostamiseks või ei esita nõutud andmeid ja dokumente tähtaegselt.
(2) Kui pärast lapsehoiutoetuse või täiendava toetuse väljamaksmist selgub, et Tartu linna eelarvest lapsehoiuteenuse rahastamise aluseks olevad tingimused ei olnud täidetud, on haridusosakonnal õigus tasaarveldada aluseta makstud toetus väljamaksmisele kuuluva toetusega või nõuda aluseta väljamakstud toetus tagasi.
4. peatükk
Järelevalve
§ 16. Järelevalve
(1) Haridusosakonnal on õigus igal ajal kontrollida Tartu linna eelarvest lapsehoiuteenuse rahastamise ja täiendava toetuse eraldamise aluseks olevate tingimuste täitmist ja toetuse kasutamise sihtotstarbelisust.
(2) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatud kontrolli teostamiseks on haridusosakonnal õigus:
1) nõuda Tartu linna eelarvest rahastatava lapsehoiuteenuse osutajalt lapsehoiuteenuse osutamisega seotud andmete ja dokumentide (sh vanemalt saadud tasu kohta) esitamist;
2) küsida Tartu linna eelarvest rahastatavat lapsehoiuteenust kasutavalt vanemalt andmeid lapsehoiuteenuse kasutamise kohta;
3) siseneda eelneval kokkuleppel Tartu linna eelarvest rahastatava lapsehoiuteenuse osutamiseks kasutatavatesse ruumidesse lapsehoiuteenuse osutamisega seotud asjaolude kontrollimiseks.
(3) Tartu linna eelarvest rahastatava lapsehoiuteenuse osutaja peab lapsehoiuteenusega seotud dokumente säilitama vähemalt viis aastat, kui õigusaktis ei ole ette nähtud pikemat dokumentide säilitamise aega.
5. peatükk
Lõppsätted
§ 17. Määruse rakendamine 2014. aastal
(1) Käesoleva määruse § 6 jõustub 1. jaanuaril 2015. a.
(2) Ajavahemiku juuli-august 2014. a eest makstakse lapsehoiutoetused välja 25. juulil, arvestades käesolevas määruses sätestatud lapsehoiutoetuse eraldamise aluseks olevaid tingimusi lapsehoiuteenuse toetuse määrade järgi, mille on linnavalitsus kehtestanud Tartu Linnavolikogu 28. juuni 2007. a määruse nr 64 „Tartu linna eelarvest lapsehoiuteenuse rahastamise kord” alusel.
(3) Täiendava toetuse eraldamist alustatakse 1. septembrist 2014. a.
§ 18. Määruse täiendamine ja kehtetuks tunnistamine
(1) Tartu Linnavolikogu 24. jaanuari 2013. a määrust nr 81 "Täiendavate sotsiaaltoetuste maksmise kord" täiendatakse järgmiselt:
1) § 21 lõiget 1 punkti 1 täiendatakse ja sõnastatakse järgmiselt: "1) koolieelses lasteasutuses ja lapsehoius käivale lapsele (edaspidi laps) kohamaksu ja toidutoetuse saamiseks ajavahemikul 1.-20. august ja 1.-20. veebruar;";
2) § 23 lõiget 1 täiendatakse ja sõnastatakse järgmiselt: "(1) Kohamaksu toetus on koolieelses lasteasutuses ja lapsehoius koha kasutamisel lapsevanema poolt kaetava osa hüvitamiseks makstav toetus.".
(2) Tartu Linnavolikogu 28. juuni 2007. a määrus nr 64 „Tartu linna eelarvest lapsehoiuteenuse rahastamise kord” tunnistatakse kehtetuks.
§ 19. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 10. juulil 2014. a.
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogule määruse „Tartu linna eelarvest lapsehoiuteenuse rahastamise kord” eelnõu esitamine " juurde
Tartu linn oli Eestis üks esimesi kohalikke omavalitsusüksusi, kes hakkas toetama lapsehoiuteenuse osutamist. 2007. a reguleeriti lapsehoiuteenuse osutamist ja rahastamist esmakordselt sotsiaalhoolekande seaduses. Tartu linn alustaski 2007. aastal lapsehoiuteenuse toetamisega.
Esialgu tegutsesid Tartus üksikud lapsehoiuteenuse osutajad. Tänaseks on lapsehoiuteenuse osutajaid ca 70, kes pakuvad teenust ca 600 lapsele.
Lapsehoiuteenuse toetamise kord on olnud muutmata alates 2007. a, mil see vastu võeti. Kord on senini toiminud ilma suuremate probleemideta, kuid sagenenud on lastevanemate pöördumised, milles soovitakse linnalt munitsipaallasteaia ja erahoiu hinnavahe hüvitamist.
Vajadus uue korra järgi ongi tekkinud eelkõige seetõttu, et Tartu linn on endale eesmärgiks seadnud vanemate võrdse kohtlemise teenustasude maksmisel. Senini on lapsehoiuteenuse hinna kujundanud vaba turg. Tulevikus on soov aga üks osa vanema makstavast tasust võtta linna kanda ja sellisel juhul seada lapsehoiuteenuse osutajatele tingimuseks, et vanemalt võetav tasu ei ületa Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel lapsevanema poolt kaetavat osa (KELS-i kohaselt võib lapsevanema tasu olla kuni 20% Vabariigi Valitsuse kehtestatud töötasu alammäärast).
Kuna Tartu on tuntud oma paindliku lähenemisega, siis soovitakse seda ka jätkata tulevikus. Lapsehoiuteenuse osutajatel on võimalik valida, kas nad langetavat oma teenuse hinda vanema jaoks ja saavad osa tulust linna käest või lepivad linna baastoetusega ja jätkavad vanematelt suurema tasu kogumist.
Kui lapsehoiuteenuse osutaja otsustab langetada vanema jaoks hinda, eraldatakse talle täiendav toetus.
Kehtiv kord nägi ette ulatuslikud protseduuri reeglid toetuse taotlemiseks. Uues korras on keskendutud toetuse eraldamise tingimuse määratlemisele, eeldusel, et haridusosakond kontrollib tingimuste täitmist ja lapsehoiuteenuse osutaja ise muretseb selle eest, et toetuse eraldamise aluseks olevate tingimuste täitmist on võimalik kontrollida. Vastasel juhul ei saa ta toetust.
Uue korraga kaasneb lapsehoiuteenuse osutajate jaoks toetuse väljamaksmise korra muutumine. Senini maksti lapsehoiuteenuse toetust kvartaalselt kvartali esimese kuu 25. kuupäeval terve kvartali eest. Uue korra järgi hakatakse lapsehoiuteenuse toetust maksma teenuse osutamise kuule järgneva kuu 15. kuupäevaks.
Praegu kehtiv kord eeldas tagantjärele mahukate tasaarvelduste tegemist. Kui toetus maksta välja pärast teenuse osutamist, on toetuse eraldamise aluseks olevate tingimuste täitmine selgem ning selliselt saab vältida mahukaid tasaarveldusi.
Uue korra jõustumine peaks aset leidma hiljemalt juulis 2014, sest 30.06. lõpeb kvartal, mille eest lapsehoiuteenuse osutajad on toetuse saanud 25. aprillil. Seejärel toetatakse üleminekuajal (juuli-august) lapsehoiuteenuse osutamist ettemaksuna ning 1. septembrist hakatakse täielikult rakendama uut korda.
Lapsehoiuteenuse puhul on sotsiaalhoolekande seadus andnud rahastajale õiguse kehtestada tingimusi ka teenuse osutamisele. Uue korra teises peatükis on ette nähtud vajalikud tingimused. Nende kehtestamise vajalikkus tuleneb linnavalitsuse senisest kogemusest lapsehoiuteenuse toetuse eraldamisel.