Tartu Maavalitsus esitas keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse (KeHJS) § 36 lõikega 3 Tartu Linnavalitsusele seisukohavõtuks Tartu maakonnaplaneeringu keskkonnamõju strateegilise hindamise (KSH) programmi eelnõu.
Maakonnaplaneeringu koostamine algatati Vabariigi Valitsuse 18. juuli 2013 korraldusega nr 337 „Maakonnaplaneeringute algatamine“ ning Tartu maakonnaplaneeringu keskkonnamõju strateegiline hindamine algatati Tartu maavanema 03.09.2013 korraldusega nr 1-1/501 „Tartu maakonnaplaneeringu keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamine“. Vabariigi Valitsuse 18. juuli 2013 korralduse lisas on kinnitatud ka lähteseisukohad maakonnaplaneeringute koostamiseks.
Tulenevalt KeHJS § 2 lõikest 2 on keskkonnamõju strateegilise hindamise eesmärgiks keskkonnakaalutluste arvestamine strateegiliste planeerimisdokumentide koostamisel ja kehtestamisel, kõrgetasemelise keskkonnakaitse tagamine ja säästva arengu edendamine. Sealhulgas peavad planeeringu koostaja ja keskkonnamõju strateegilise hindamise läbiviija KSH oluliseks eesmärgiks keskkonna-, sotsiaal-kultuuriliste ja majanduslike kaalutluste vahel tasakaalustatud planeeringu kujundamise toetamist.
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 30 lg 1 p 3, keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 36 lõike 3, arvestades Tartu Maavalitsuse 19.12.2013 kirja nr 9-2/3726-1 ning Tartu maakonnaplaneeringu keskkonnamõju strateegilise hindamise programmi eelnõud, Tartu Linnavalitsus
o t s u s t a b:
1. Anda Tartu maakonnaplaneeringu keskkonnamõju strateegilise hindamise programmi eelnõu osas järgmised seisukohad:
1.1. Asustuse suunamisega seotud keskkonnamõjude osas täiendavalt hinnata valglinnastumise mõjusid Tartu linna tänavavõrgule, sotsiaal- ja haridusvaldkonnale, teha ettepanekud planeeringus valglinnastumise negatiivsete mõjude vältimiseks Tartu linna lähialadel, sh. Tartu linna ja lähitagamaa vaheliste transpordivoogude vähendamiseks läbi sotsiaal-, haridus ja teenindusobjektide rajamise lähivaldadesse, teha ettepanekud Tartu linnaregiooni suuruse, linliku asustuse elanike arvu ja asukoha piiritlemiseks.
1.2. Taristu arendamisega seotud keskkonnamõjude osas hinnata Tallinn-Luhamaa maantee mõju Tartu linna keskkonnale. Analüüsida ja hinnata, millise autoliikluse intensiivsuse juures on viimane piir linna läbiva maanteelõigu rekonstrueerimiseks või selle viimiseks väljapoole linna territooriumi. Anda hinnang Rail Baltica trassi kavandamise võimalikkuse osas maakonda.
Analüüsida ja hinnata keskkonnamõjusid seoses Jõhvi-Tartu-Valga maantee Emajõe jõeületuskoha väljaviimisega Tartu linnast Maanteeameti Lõuna regiooni poolt tellitud nn Põhja ümbersõidu projekti alusel.
1.3. Maa- ja veealade üldiste kasutustingimuste määramisega seotud keskkonnamõjude osas täiendavalt hinnata Emajõe üleujutusalade säilitamise vajadust ning piiritleda tingimused nende säilitamiseks, hinnata linna lähiümbruses linlaste lühiajalise puhkamise alade piisavust, kättesaadavust, seotust ja kvaliteeti (nn. rohelise vööndi kujundamise võimalusi) ning teha ettepanekud maa-alade vastava otstarbega reserveerimiseks, hinnata linna lähiümbruses asuvate veekogude kasutusvõimalusi avalike supluskohtadena ning teha ettepanekud supluskohtade avamiseks, säilitamiseks ja vajadusel laiendamiseks.
1.4. Energiakasutusega seotud keskkonnamõjude osas hinnata energiavarustuse turvalisust (elektrivarustus, soojavarustus, gaasivarustus) nii igapäevase tarbimiskindluse kui ka ekstreemolukordade (pikk külm periood, torm) tehnilisel põhjusel või õnnetuse läbi varustuse katkemise tõttu (330kV õhuliini katkemine, avarii katlamajas jm). Samuti on vaja hinnata laialdase alternatiivenergia tootmise (maasoojus, päikeseenergia, tuuleenergia) ja -tarbimise mõjusid EE elektrivõrgule (klientide lahkumine EE võrgust, EE poolt toodetava energia tarbimise vähenemine).
1.5. Täpsustada programmis, et aruande koostamise raames analüüsitakse planeeringu realiseerimisega kaasnevat võimalikku mõju bioloogilisele mitmekesisusele, populatsioonidele, taimedele, loomadele, pinnasele, vee ja õhu kvaliteedile, maastikele, kliimamuutustele ja kultuuripärandile.
2. Teha ettepanek, korraldada võimalusel aruande avalik väljapanek septembris 2015 a.
3. Tartu Maavalitsusel edastada informatsioon esitatud märkuste arvestamise kohta täiendavalt Tartu Linnavalitsusele enne programmi avalikustamist.
4. Korraldus jõustub ... jaanuaril 2014. a.