Tartu Linnavolikogu 14.10.2010 otsusega nr 122 algatati Tartu linna üldplaneeringu teemaplaneering „Tartu linna ülikoolide, rakenduskõrgkoolide ja TÜ Kliinikumi ruumiline areng”. Teemaplaneeringu eesmärgiks on Tartu kui ülikoolilinna ruumiliste arengusuundade täpsustamine lähtuvalt kõrgharidusasutuste ruumilistest vajadustest ja võimalustest.
Teemaplaneeringu koostamise algataja ja kehtestaja on Tartu Linnavolikogu, asukohaga Raekoda, Tartu 51003, koostamise korraldaja on Tartu Linnavalitsus, asukohaga Raekoda, Tartu 50089, koostajad on Tartu linn ja Pille Metspalu (e-post pille@hendrikson.ee).
Vastavalt planeerimisseaduse § 1 lg-le 5 korraldatakse planeeringute elluviimisega kaasneva keskkonnamõju strateegilist hindamist (KSH) keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduses (KeHJS) sätestatud juhtudel ja korras. KeHJS § 33 määratleb juhud, mil KSH läbiviimine on kohustuslik, sh KeHJS § 33 lg 1 p 2 kohaselt on KSH kohustuslik üldplaneeringu koostamise käigus. Käesoleval juhul on tegemist teemaplaneeringuga, mis koostatakse Tartu linna üldplaneeringu täpsustamiseks ja täiendamiseks. KeHJS ei sätesta otsesõnu linna üldplaneeringut täpsustava teemaplaneeringu osas KSH algatamise kohustuslikkust või selle algatamise vajalikkuse üle kaalutlemist. Teemaplaneering on pikaajaline strateegiline arengudokument, mis annab põhimõttelise aluse edasisteks ruumilisteks ja maakasutusega seotud otsusteks kõrghariduse valdkonnas.
Teemaplaneeringu lähteseisukohtades on planeeringu ülesanded nimetatud järgnevalt:
1.Tartu Ülikooli kesklinna kampuse arendamine Vanemuise tänavast kuni Botaanikaaiani ning kõrgkoolide hoonete vaheliste liiklemisseoste ja nendega seotud teenuste paiknemise võimalike muutuste määramine. 2. Ülikoolide ja rakenduskõrgkoolide maade ja hoonete tulevase kasutuse määramine.
3. Ülikoolide ja rakenduskõrgkoolide maade ja hoonete vastastikku integreeritud kasutamise võimaluste leidmine.
4. Ülikoolide poolt vabastatavate hoonete ja maade kasutusvõimaluste kaalumine riigiasutuste ja linna spordi-, kultuuri-, haridus- ja sotsiaalhoolekandeasutuste rajamiseks.
5. Liikluse tekke, hoonetevaheliste liikumise, parkimisküsimuste ja säästlike liiklemisviisidega juurdepääsude lahendamine.
Planeerimisseaduse järgi on üldplaneeringu ja üldplaneeringu teemaplaneeringu näol tegemist sama liigi planeeringutega. Käsitlevate teemavaldkondade ring ning sellest tulenevalt ka kaasnevate mõjude ulatus aga ei ole võrreldavad. Üldplaneering on iseloomult väga mitmetahuline, erinevaid valdkondi hõlmav dokument, seevastu teemaplaneering võib käsitleda vaid üht kitsast valdkonda, nagu ka antud juhul. Seetõttu leiab linnavalitsus, et keskkonnamõju strateegilise hindamise läbiviimine teemaplaneeringu koostamise käigus ei ole tingimata otstarbekas ja vajalik, vaid selle vajadust tuleb kaaluda KeHJS sätestatud korras. Vastava kaalutlusotsuse alused on esitatud alljärgneva loeteluna.
Tartu Linnavalitsus on seisukohal, et antud teemaplaneeringu KSH algatamiseks puudub vajadus järgnevatel põhjustel:
1. Teemaplaneeringuga ei kavandata olulise keskkonnamõjuga tegevust (KeHJS § 6 lg 1).
2. Teemaplaneeringuga kavandatava tegevusega ei kaasne ohtu inimese tervisele ja keskkonnale.
3. Teemaplaneering keskendub juba välja arendatud ja ehitatud intensiivse maakasutusega keskkonna – Tartu linna kõrgharidusasutuste maa-alade – edasistele kasutusviisidele ja tulevikuplaanidele, kus inimmõju juba avaldub ning avaldub jätkuvalt ka juhul, kui planeeringuga kavandatavat tegevust ellu ei viida. Teemaplaneering ei puuduta seega otseselt kaitsealuseid objekte, Natura 2000 võrgustiku alasid ega maakonna tasandil määratletud rohevõrgustiku ning väärtusliku maastiku alasid. Teemaplaneeringu lahenduse väljatöötamisel arvestatakse planeeringuala tundlikkusega, lähtudes eelkõige ehitatud keskkonnas avalduvast kultuuripärandist.
4. Teemaplaneering loob üldise strateegilise aluse kavandatavatele tegevustele kõrgharidusasutuste maa-alade arendamisel ja kasutamisel, tegevuste elluviimine toimub läbi edasise detailsema planeerimis- ja projekteerimistegevuse.
5. Kõrgharidusasutuste maa-alad on suures osas määratud kehtiva Tartu linna üldplaneeringuga, mille elluviimisega kaasnevaid mõjusid on analüüsitud üldplaneeringu keskkonnamõju hindamise käigus. Käesolev teemaplaneering mõjutab üldplaneeringut kui strateegilist planeerimisdokumenti, täpsustades ja täiendades antud teemat, kuid ei näe ette olulise ja otsese keskkonnamõjuga muutusi, mis vajaksid hindamist täiendava KSH raames. Teemaplaneeringu rolli keskkonnakaalutluste integreerimisel teistesse valdkondadesse ning Euroopa Liidu keskkonnaalaste õigusaktide nõuete ülevõtmisel ei saa pidada oluliseks, kuna planeering puudutab eelkõige linna kultuurilise ja mentaalse keskkonnaga seotud teemavaldkondi.
6. Planeeringuga kavandatava tegevuse elluviimisega ei mõjutata eeldatavasti saastetasemeid määral, mis võiks põhjustada õigusaktidega kehtestatud nõuete täiendavat ületamist Tartu linnas ja linna lähialadel, samuti ei kaasne planeerimisdokumendi elluviimisega teisi olulisi keskkonnaprobleeme.
7. Teemaplaneeringu lahenduse elluviimisega ei kaasne piiriülest mõju ega olulisi kumulatiivseid mõjusid.
Tuginedes KeHJS § 33 lg-le 6 palus linnavalitsus Keskkonnaameti seisukohta teemaplaneeringule KSH algatamise ja läbi viimise vajalikkuse osas.
Lähtudes kavandatavast tegevusest ja kehtivast seadusandlusest asus Keskkonnaameti Jõgeva-Tartu regioon seisukohale, et KSH algatamine käesolevale üldplaneeringu teemaplaneeringule ei ole otstarbekas, sest planeeritav tegevus ei too endaga kaasa olulise keskkonnamõju avaldumist KeHJS tähenduses (kiri nr 23.08.2011 nr JT 6-8/26354-2).
Arvestades eeltoodut ning võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 1, 30 lg 1 p 2, planeerimisseaduse § 8 lg 2 p 2, keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 33 lg 2 p 1, § 34 lg 1, § 35 lg-d 5 ja 6, Tartu linna ehitusmääruse § 36 lg 1 ning Keskkonnaameti seisukohta, Tartu Linnavalitsus
o t s u s t a b:
1. Jätta algatamata Tartu linna üldplaneeringu teemaplaneeringu "Tartu linna ülikoolide, rakenduskõrgkoolide ja TÜ Kliinikumi ruumiline areng" keskkonnamõju strateegiline hindamine.
2. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal teatada keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamata jätmise otsusest ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded, ajalehes Postimees ning Tartu linna koduleheküljel. Teemaplaneeringu koostamise algatamise ja keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamata jätmise otsusega saab tutvuda Tartu linna koduleheküljel www.tartu.ee ning tööpäevadel Tartu Linnavalitsuse linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnas, asukohaga Raekoja plats 3, Tartu.
3. Korraldus jõustub 15. mail 2013. a.
4. Korralduse peale võib esitada Tartu Linnavalitsusele vaide haldusmenetluse seaduses sätestatud korras 30 päeva jooksul arvates korraldusest teadasaamise päevast või päevast, millal oleks pidanud korraldusest teada saama või esitada kaebuse Tartu Halduskohtule halduskohtumenetluse seadustikus sätestatud korras 30 päeva jooksul arvates korralduse teatavakstegemisest.