EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
KORRALDUS |
|
Tartu
|
05. märts 2013. a. nr LV-K-0305 |
Osalemine projektis "Rohkem biogaasibusse" (More Baltic Biogas Bus) |
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 30 lg 1 p 2 ja Tartu Linnavolikogu 14. mai 2009. a määruse nr 116 „Välisprojektides osalemise kord“ § 1 lg 2 p 3, § 3 lg 1, § 4 lg 1 ja arvestades Tartu Linnavalitsuse 09. juuni 2009. a määrust nr 17 "Välisprojektides osalemise korra rakendamise kord", Tartu Linnavalitsus
o t s u s t a b:
1. Osaleda partnerina projektis "Rohkem biogaasibusse" (More Baltic Biogas Bus), mis esitatakse rahastamiseks Läänemere programm raames.
2. Projekti kogumaksumuse heakskiitmisel summas 74818 eurot, kaasfinantseerida projekti kuni 11223 euro ulatuses.
3. Määrata projekti Tartu linna poolseks projekti koordinaatoriks linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak, kes omab punktis 1 nimetatud projekti raames Tartu linna nimel allkirjaõigust.
4. Määrata projekti Tartu linna poolseks kontaktisikuks linnamajanduse osakonna projektijuht Jaanus Tamm.
5. Korraldus jõustub 13. märtsil 2013. a.
Õiend
Tartu Linnavalitsuse korralduse eelnõu "Osalemine projektis "Rohkem biogaasibusse" (More Baltic Biogas Bus) " juurde
Projekti nimi ja number
VP-13-0042 - Rohkem biogaasibusse -
Lühikokkuvõte
Biogaasi kasutamine busside kütusena alandab heitkoguseid ja aitab parandada linnaõhu kvaliteeti ning on ühtlasi tõhusaks strateegiaks ühistranspordis, et vähendada transpordi negatiivset mõju seoses kliimamuutustega. Biogaasi saab toota mitmesugusest biolagunevast materjalist (jäätmed, sõnnik, reoveesetted, haljasmass), luues sel viisil energeetilist sõltumatust ja ka uusi töökohti. Biogaasi puhastamisel mootorikütuseks omandab see sama kvaliteedi ja omadused kui on maagaasil (metaan) ning seda saab kasutada kütusena sõidukites. Hübriidjõuallikaga (gaas+elekter) bussid suurendavad veelgi biogaasibusside energiatõhusust ja mitmekülgsust.
Projekt "Rohkem biogaasibusse" on projekti "Baltic Biogas Bus" jätkuprojektiks. BBB projekti eesmärgiks oli koostöö Läänemere piirkonna linnade ja piirkondadega biogaasibusside kasutuselevõtuks. Projekti raames loodud strateegiad ja poliitikad aitavad tutvustada biogaasi mootorikütusena. Projekti käigus analüüsiti vajalikke meetmeid biogaasi kasutuselevõtuks ja leviku laiendamiseks. Projekt "Baltic Biogas Bus" oli esimene etapp, kus analüüsiti ja kavandati rahvusvahelise koostöö raames investeeringuid. Jätkuprojekti "Rohkem biogaasibusse" raames viiakse investeeringuid ellu ja hinnatakse nende tulemuslikkust.
Tartu linn osales projektis "Baltic Biogas Bus" partnerina. Projekti juhtpartneriks oli Stockholmi linna ühistranspordiettevõte Stockholm Lokaltrafik AB, kes osaleb jätkuprojektis assotsieerunud partnerina. Baltic Biogas Bus projekti partnerite hinnangul oli projekt igati edukas. Kui BBB projekti alguses (2009. aasta detsember) oli Eestis ainult 1 surugaasitankla ja 4 surugaasi kütusena tarbivat sõidukit, siis 2013. aasta alguses on tanklate arv kasvamas juba neljani (viies lisandub eeldatavalt 2013. aasta lõpul) ning sõidukite arv on ületanud 200 piiri. Ka Tartu linnaliinidel sõidavad 5 gaasibussi. Käesoleval aastal on saabumas Pärnu ja Narva linnaliinidele gaasi- ja hübriidbussid (gaas + elekter). Kahtlemata ei saa kõiki neid saavutusi pidada ainult BBB projekti tulemiks, kuid oma olulise panuse nimetatud arengutele on BBB projekt kahtlemata andnud. Projekti kaasabil on koostatud Tartu linna transpordi arengukava 2012-2020 ning panustatud Eesti õigusloomesse (Vedelkütuste seadus) ja riiklikult oluliste arengudokumentide koostamisse või täiendamisse (Riiklik transpordi arengukava 2014-2020, Eesti taastuvenergia tegevuskava aastani 2020).
Eesmärk ja alleesmärgid
Jätkuprojekti eesmärgiks on Läänemere piirkonna huvigruppide võrgustiku toel teostada konkreetsed investeeringud biogaasi kui mootorikütuse tootmiseks ning kasutamiseks linnaliinibussides. Esimeses etapis (Baltic Biogas Bus projekt) tehtud uuringute tulemusena selgus, et peamisteks probleemideks (takistusteks) biogaasibusside laiemale levikule on nende busside energiatõhusus ja biogaasi puhastamine mootorikütuseks. Seetõttu on jätkuprojekti eesmärgiks esitleda parimaid võimalikke tehnoloogiaid just nende kahe teema osas. Kõik partnerid on kaasatud hangete protsessi (hanketingimuste väljatöötamine, hangete läbiviimine) ning investeeringute järelevalve- ja hindamise protsessi.
Jätkuprojektiga soovitakse kindlustada Tartu linna transpordi arengukavas 2012-2020 ja Tartu linna arengukavas 2012-2020 seatud säästva ühistranspordi eesmärkide saavutamine.
Tegevused
Põhiosa eelarvest kasutatakse investeeringuteks:
hübriid jõuallikaga (gaas + elekter) biogaasibussid;
keskkonnasäästliku sõidustiili mõõteseadmed bussidele; mobiilne biogaasi puhastusseade (Rzeszow, Poola).
Projekti raames tehtavad investeeringud valmistatakse ette, viiakse ellu ja hinnatakse kogu partnerite rühma poolt. Saadud tulemusi kõrvutatakse ja võrreldakse Läänemere piirkonna riikides. Teabe avalikustamisel ja levitamisel lähtutakse projekti "Baltic Biogas Bus´" poolt loodud kommunikatsiooniplaani põhimõtetest.
Tartu linna tegevused kavandatavas projektis hõlmavad erinevaid analüütilisi tegevusi:
- hübriidbusside kasutuse analüüs ja hinnangut nende võimalikule sobivusele meie keskkonda;
- säästvate juhtimisvõtete rakendamise tulemuste analüüs;
- väiksemõõtmeliste biogaasi puhastusseadmete efektiivsuse ja sobivuse analüüs.
Investeeringuid Tartus planeeritud ei ole.
Põhitegevustele lisanduvad ka tugitegevused (teavitustöö, biogaasi tootmisvõimaluste selgitamine jm)
Tulemused
Projektist saadud teadmised ja kogemused moodustavad silla järgmise põlvkonna alternatiivsete mootorikütuste kasutuselevõtuks, mis on kooskõlas EL-i uue strateegiaga, "Clean Power for Transport - Euroopa alternatiivkütuste strateegia" (COM (2013) 17/2 (24. jaanuar 2013).
Biogaasi tõhus kasutamine vähendab kontrollimatut metaaniheidet atmosfääri ja asendab fossiilkütuste kasutamist transpordisektoris. Lisaks avaldavad biogaasibussid positiivset mõju linnaõhu kvaliteedile ning on madalama müratasemega kui diiselbussid. Biogaasibusside kasutuselevõtt aitab seeläbi parandada elukvaliteeti Läänemere piirkonna linnades.
Kavandatava projekti peamiseks väljundiks Tartu linnale on varemalt seatud eesmärgi, s.o biogaasibusside kasutuselevõtt järgmise ühistransporditeenuse pakkuja leidmiseks läbiviidava riigihanke tulemusena (2017. a), saavutamine.
Eelarve
Projekti (Tartu linna) kogumaksumus 74818 eurot
Tartu linna kaasfinantseering 11223 eurot
Toetus Tartu linnale 63595 eurot
Sildfinantseerimise vajadus
Jah
Eelarve peamiste kululiikide lõikes
Tööjõukulu - 59818 EUR
Ostetud teenused - 12000 EUR
Reisikulud - 3000 EUR
Rahastaja
ERDF - Interreg IVB
Läänemere programm
Partnerid
Projekti juhtpartner ja tema kontaktid: Västerås Lokaltrafik AB - Rootsi [Retortgatan 7, SE-721 30, Västerås, Rootsi, e-post: peter.liss@abvl.se, tel. +46 (0)21-4701800]
Partnerid: Biogas Ost - Rootsi, Skyss - Norra, HOG Energy - Norra, Riia linn - Läti, Kaunase Autobussifirma - Leedu, Instituut MTI - Poola, Rzeszow´i linn - Poola, Stockholm Lokaltrafik AB - Rootsi, Tartu linn - Eesti
Projekti koordinaator Tartu Linnavalitsuses:
Rein Haak
Projektijuht ja tema kontaktandmed:
Jaanus Tamm (jaanus.tamm@raad.tartu.ee)
Projekti seos linna arengudokumentidega
Tartu linna transpordi arengukava 2012-2020 , Tartu linna arengukava 2012-2020 . Säästva ühistranspordi arendamine. Biogaasi kasutuselevõtt linna ühistranspordisüsteemis.
Tähtajad
Projekti esitamine: 01.04.2013
Projekti elluviimine: 03.06.2013 - 30.09.2014