EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
OTSUS |
|
Tartu
|
09. jaanuar 2013. a. nr LVK-O-0476 |
Loa andmine sõiduautode liisimise riigihanke korraldamiseks |
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 1 ja Tartu linnavara eeskirja § 71 lg 3, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Lubada Tartu Linnavalitsusel korralda riigihange 3 sõiduauto kasutusrendile võtmiseks viieks aastaks.
2. Otsus jõustub viiendal päeval pärast vastuvõtmist.
Õiend
Tartu Linnavolikogu otsuse eelnõu "Loa andmine sõiduautode liisimise riigihanke korraldamiseks " juurde
Tartu Linnavalitsuse osakondade käsutuses olevad ametisõidukid on osaliselt käesolevaks ajaks nii füüsiliselt kui ka moraalselt vananenud. Olukorda linnamajanduse osakonnas ja linnakantseleis on mõnevõrra leevendanud nelja elektriauto kasutuselevõtt 2012. aastal, kuid vaatamata sellele on enamike linnamajanduse osakonna käsutuses olevate sõidukite ehitusaastad siiski vahemikus 1999-2000. Arhitektuuri ja ehituse osakonna kasutuses olev Opel Astra Caravani ehitusaasta on 2001.
Autode amortiseerumine põhjustab pidevaid ja küllalt suuri remondikulusid ja toob endaga kaasa häireid igapäevases töökorralduses (amortiseerunud sõidukid ei taga ametnikelt nõutavat tegevusoperatiivsust). Lisaks eelnevale on vanemate autode kütusekulu suur ja seda eriti võrrelduna kaasaegsete autodega. Tartu linnas on juba kasutusele võetud surugaasil töötavad keskkonnasõbralikud bussid ja sarnast kütust tarbivad sõiduautod on loogiliseks jätkuks senisele keskkonnasõbralikku transporti toetavale poliitikale.
Olukorra leevendamiseks planeeritakse soetada kasutusrendi korras kolm surugaasil (CNG, maagaas, biogaas) töötavat autot (kaks autot linnamajanduse osakonnale ning üks auto arhitektuuri ja ehituse osakonnale). Kogu hanke hinnanguline maksumus on koos käibemaksuga 75 000 eurot, mis kaetakse linna eelarvest viie aasta jooksul. Sõidukid soetatakse liisinguga (kasutusrent). Liisingu perioodiks on 60 kuud ja esimeseks sissemakseks 10% sõiduki maksumusest. Arvestuslikud igakuised kulutused (liisingumakse, liikluskindlustus, kaskokindlustus, tehnohooldus, kütusekulu) ühe sõiduki kohta on 420 eurot, mis teeb kolme sõiduki korral orienteeruvaks igakuiseks kuluks 1260 eurot ja aastaseks kuluks 15 120 eurot. Linnamajanduse osakonnal on raha autode liisimiseks vajalike kulude katmiseks ette nähtud 2013. aasta eelarves. Arhitektuuri ja ehituse osakond planeerib katta vastavad kulud ametiautode ülalpidamiseks 2013. aastal eelarves ette nähtud jooksvate kulude arvelt.
Väljavahetatavate sõidukite jooksvate kulutuste (kütus, remondi- ja hoolduskulud, kindlustuskulu) analüüs näitab, et vanemate sõidukite keskmine kulu ühes kuus on 220 eurot sõiduki kohta (andmed on esitatud linnamajanduse osakonna kolme sõiduauto keskmise kulu näitel). Surugaasil töötava auto jooksvad kulutused on ühes kuus arvestuslikult (sama suure läbisõidu juures) 155 eurot ehk 30% võrra madalamad. Maagaasi hind on hetkel Tartu ja Tallinna tanklates 0,77 €/kg ja sõiduauto tarbib keskmiselt 4,6-5 kg maagaasi 100 km kohta. Võrdluseks on bensiini 95E hind tanklas 1,299 €/l ja samaväärse sõiduauto bensiinikulu keskmiselt 6,5-7 liitrit 100 km kohta.
Surugaasil töötavate autode kasuks räägib asjaolu, et nende autode jooksvad kulud hooldusele ja kütusele on madalamad kui bensiini- või diiselautodel. Siia tuleb lisada keskkonnahoiu aspekt, gaasiauto eraldab bensiini- ja diiselautoga võrrelduna vähem heitmeid – CO2 (süsinikdioksiid) heitmeid 80% vähem, CO (süsinikoksiid) heitmeid 35% vähem ja NOx (lämmastikoksiidid) heitmeid 30% vähem. Bensiini- või diiselsõiduk eraldab aastas atmosfääri 4110 kg CO2 heidet, 112 kg CO heidet, 33 kg NOx heidet. Surugaasil töötavate autode soetamine on kooskõlas Tartu kui keskkonnasõbraliku linna suundumustega.
Lähtudes keskkonna säästmisest ning sõiduki ülalpidamiskuludest oleks gaasiautole tõsiseltvõetav alternatiiv elektriauto soetamine. Elektri-, surugaasi- ja bensiiniauto ühe kilomeetri maksumuste võrdlus on toodud järgmisel diagrammil:
2012. aastal soetatud elektriautod on aidanud ametnikel keskkonnasõbralikult ning madalate kuludega oma igapäevaseid töösõite korraldada, kuid osadel ametikohtadel (näiteks teede- ja liikluskorraldusteenistuses) ei võimaldaks elektriautode talvine maksimaalne läbisõiduressurss kõiki vajalikke ametisõite teha. Sellest tulenevalt on käesolevas eelnõus tehtud ettepanek elektriautode asemel surugaasil töötavate autode soetamiseks. Surugaasil töötava auto eelisteks võrreldes elektriautoga on ka suurem kandevõime ning võimalus paigaldada autole veokonks (elektriautol see võimalus puudub). Linnamajanduse osakonnal on sageli vajalik erinevate üritustega seoses (näiteks koristuskampaaniad, ajutised liikluskorralduse muudatused jne) kasutada veohaagiseid.
Planeeritava hankelepingu olulisimad tingimused on alljärgnevad.
Hankelepingu objektiks on kolme surugaasil töötava sõiduauto kasutusrendi korras liisimine järgmistel tingimustel:
- liisinguperioodi kestus on 60 kuud;
- liisingu esmane sissemakse on 10% auto maksumusest;
- liisingu jääkmaksumus on vähemalt 11% auto maksumusest;
- igakuised liisingmaksed on võrdses suuruses ja tasutakse fikseeritud kuupäeval;
- garantiiremonti ja hooldust tehakse Tartu linnas või võimaldatakse hankijale 24h tasuta autoabi (sealhulgas sõiduki tasuta teisaldamine ja transport mujal asuvasse autoriseeritud töökotta ja tagasi) ning asendusauto garantiiremondi või hooldustööde tegemise perioodiks, kui nimetatud töid tehakse mujal kui Tartu linnas;
- ühispakkujad vastutavad hankelepingu täitmise eest solidaarselt;
- sõiduautode tarnetähtaeg on maksimaalselt 16 nädalat arvates hankelepingu sõlmimisest.