I Jäätmekava kehtestamine, ülevaatamisega seotud asjaolud
Tartu linna jäätmekava 2010-2014 kehtestati Tartu Linnavolikogu 18. märtsi 2010. a määrusega nr 8. Jäätmekava kehtestati jäätmeseaduse § 42 alusel.
Jäätmeseaduse § 43 kohaselt ajakohastatakse kohaliku omavalitsuse jäätmekava ühe aasta jooksul pärast riigi jäätmekava ajakohastamist. Käesoleval ajal toimub riigi jäätmekava koostamine perioodiks 2014-2020 ning seega tuleb linnal jäätmekava uuendada kindlasti 2014. aastal.
Tartu Linnavolikogu linnamajanduskomisjoni 30. mai 2012. a koosolekul peeti vajalikuks üle vaadata linna jäätmekava.
Jäätmekava täitmise osas esitatakse igal aastal aruanne Tartu Linnavolikogu revisjonikomisjonile.
II Jäätmekava olulisemad eesmärgid
Tartu linna jäätmekava hõlmab jäätmemajanduse olukorra kirjeldust ning püstitab jäätmehoolduse eesmärgid aastateks 2010-2014. Kavas tuuakse välja eesmärkide elluviimise tegevuskava ning investeeringu vajaduse jäätmemajanduse arendamiseks. Jäätmekavas püstitatud eesmärkide saavutamine on ette nähtud läbi järgmiste meetmete ja tegevuste:
1. Meede 1 Jäätmehoolduse korraldamise pikaajaline planeerimine
1.1. Tartu linnas elanike teadlikkuse tõstmiseks jäätmehooldust puudutavate koolituste, kampaaniate ning teavitustöö läbiviimine;
1.2. täiendavate jäätmemajandust puudutavate uuringute läbiviimine;
1.3. Tartu jäätmekava ning sellega seatud eesmärgid ning tegevused vaadatakse üle igal aastal, koostatakse ülevaade jäätmekava täitmisest;
1.4. riigi jäätmekavaga kooskõlas oleva Tartu linna jäätmekava ja jäätmehooldust reguleerivate õigusaktide kehtestamine ja ajakohastamine;
1.5. korraldatud jäätmeveo korraldamine;
1.6. koostöö arendamine naaberomavalitsustega.
2. Meede 2 Jäätmehoolduse infrastruktuuri arendamine ja haldamine
2.1. Uute jäätmejaamade rajamine;
2.2. jäätmete veokulu optimeerimine ning ladestamispõhise jäätmekäitluse vähendamine;
2.3. pakendijäätmete kogumisvõrgu täiendamine ja ühtlustamine;
2.4. jäätmete liigiti kogumise ja sortimise edasi arendamine;
2.5. jäätmete kogumiskohtade heakorra parandamine;
2.6. jäätmekäitluse infrastruktuuri haldamine.
3. Meede 3 Vanade reostuskollete likvideerimine
3.1. Reostuskollete likvideerimine ja jäätmete keskkonnaohutu käitlemine
4. Meede 4 Seire ja järelevalvesüsteemi tõhustamine
4.1. Linnavalitsuse poolse järelevalve korraldamine jäätmekäitluse üle.
Tartu linna jäätmekäitluse arengute osas on kavas välja toodud erinevad võimalikud alternatiivid
Alternatiivide peamiseks erinevuseks on jäätmete lõppkäitluse lahendus, kõigi variantide puhul on ettenähtud jäätmete liigiti kogumine.
I Sortimine ja jäätmete maksimaalne ringlussevõtt
Selle stsenaariumi kohaselt nähakse ette segaolmejäätmete kogumine tekkekohas ning erinevate taaskasutatavate jäätmete maksimaalne liigitikogumine. Segaolmejäätmete osas nähakse ette sortimine Aardlapalu ümberlaadimisjaamas ning seejärel taaskasutusse suunamine (materjalina või energiakasutusena)
II Jäätmete biomehaaniline töötlemine
Selle stsenaariumi kohaselt nähakse ette segaolmejäätmete kogumine tekkekohas ning erinevate taaskasutatavate jäätmete maksimaalne liigitikogumine. Nähakse ette segaolmejäätmete stabiliseerimine biomehhaanilise töötlemise kaudu ning jäätmekütuse valmistamine.
III Jäätmete energiakasutus
Nähakse ette segaolmejäätmete kogumine tekkekohas ning erinevate taaskasutatavate jäätmete maksimaalne liigitikogumine. Segaolmejäätmed suunatakse masspõletusse Tallinnas.
III Taustainfo -jäätmevaldkonnas toimuv
Jäätmevaldkonnas toimuvad mitmed sündmused, millised võivad mõjutada kohalikku omavalitusust, sh jäätmekava.
Oluliste asjaoludena võib välja tuua järgneva:
1) Käesoleval ajal on koostamisel riigi jäätmekava perioodiks 2014-2020. Pärast riigi jäätmekava kinnitamist tuleb linnal ühe aasta jooksul ajakohastada kehtiv jäätmekava või koostada uus jäätmekava. Riigi jäätmekavas esitatakse muu hulgas jäätmepoliitika põhisuunad ning kava koostamisega viiakse paralleelselt läbi keskkonnamõju strateegiline hindamine.
2) Valmimas on jäätmete masspõletamise tehas Irus, mis alustab katsepõletamist jaanuaris ning eeldatavasti käivitab täismahus tööga 2013. a suvel. Ragn-Sells AS korraldab Tallinnas jäätmekütuse tootmist ning AS Tallinna Jäätmete Taaskasutuskeskus (endine Tallinna Prügila) toodab samuti segaolmejäätmetest jäätmekütust. Jäätmete taaskasutamisega seotud rajatised on koondunud Tallinnasse ning kolmel keskusel kokku on võimsust kogu Eesti segaolmejäätmete voo käitlemiseks.
3) Diskussioone on tekitanud Eesti Jäätmekäitlejate Liidu (EJKL) ja Konkurentsiameti
ettepanekud jäätmeseaduse muutmiseks. EJKL on teinud riigikogule ettepaneku muuta
jäätmeseadust ning kaotada korraldatud jäätmeveo süsteem seni kehtinud kujul.
Konkurentsiamet on teinud Keskkonnaministeeriumile ettepaneku muuta jäätmeseadust ning tunnistada kehtetuks korraldatud jäätmevedu puudutavad sätted. Konkurentsiamet teeb ka ettepanku jäätmeseaduse muutmiseks selliselt, et oleks välistatud jäätmekäitluskohtadele ainuõiguse andmine kohaliku omavalitsuse poolt (st jäätmete suunamine kindlasse jäätmekäitluskohta omavalitsuse poolt). Diskussioonid nimetatud teemadel on käimas.
4) Jätkuvalt valitseb teatav segadus küsimuses, kas omavalitsusel on õigus määrata jäätmekäitluskohta korraldatud jäätmeveo raames või mitte. Jäätmeseaduse kohaselt tuleb omavalitsusel korraldatud jäätmeveo hankedokumendis nimetada jäätmekäitluskoht.
Omavalitsuse õigust/kohustust nimetada jäätmekäitluskoht on vaidlustanud jäätmevedajad, kes käsitlevad sellist tegevust ettevõtlusvabaduse piiramisena. Tartu Ringkonnakohus on Sillamäe Linnavalitsuse ja Ragn-Sells ASi vahelises kohtuasjas taotlenud jäätmekäitluskoha määramisega seonduvates küsimustes eelotsust Euroopa Kohtult. Euroopa Kohtu eelotsusega peaks saabuma selgus jäätmekäitluskoha määramisega seonduvates küsimustes, kui enne eelotsust ei muudeta jäätmeseadust.
IV Jäätmekava muutmise vajadus
Jäätmekava on vaja muuta, kui esineb üks või mitu alljärgnevatest tingimustest:
1) õigusaktidest tulenevalt on vajadus jäätmekava muuta,
2) linn kavandab projekte (investeeringuid), milliste nimetamine valdkondlikus arengukavas on eelduseks positiivsele rahastamisotsusele,
3) esineb praktiline vajadus korrigeerida jäätmekavas toodut, kuna jäätmekavas toodu on vastuolus tegelikkusega;
4) esineb olulisi kavatsusi, plaane, mis ei ole kajastatud jäätmekavas või mis on vastuolus kehtiva jäätmekavaga jms).
Õigusaktides ei ole tehtud sellisel kujul muudatusi, mis tingiksid jäätmekava muutmise. Kui jäätmeseadust peaks vastavalt EJKL ja Konkurentsiameti soovitustele korrigeeritama, siis on linna jäätmekava muutmine hädavajalik. Eeldatavasti selguvad põhimõttelist laadi küsimused riigi jäätmekava menetlemise käigus ja seejärel on võimalik ja vajalik koostada uus jäätmekava Tartu linna jaoks.
Käesoleval ajal ei ole ette näha projekte, tegevusi või kavatsusi, millised oleksid vastuolus jäätmekavaga või ei oleks kajastatud jäätmekavas. Jäätmekavas toodud meetmed, eesmärgid ja tegevused on jätkuvalt aktuaalsed.
Linnavalitsus teeb ettepaneku jätta jäätmekava kehtima senisel kujul