Tartu Linnavalitsus algatas 13.02.2007 korraldusega nr 204 Raadi linnaosas asuva riigikaitsemaa detailplaneeringu koostamise eesmärgiga määrata kruntide hoonestamiseks ehitusõigus.
Detailplaneeringu koostamise algataja, korraldaja ja kehtestaja on Tartu Linnavalitsus (Raekoda, 50089 Tartu). Detailplaneeringu koostaja on Kobras AS.
Keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse (edaspidi KeHJS) § 6 lg 2 p 10 tuleb anda eelhinnang selle kohta, kas infrastruktuuri ehitamise või kasutamise valdkonna tegevusel on oluline keskkonnamõju. Vastavalt Vabariigi Valitsuse 29. augusti 2005. a määruse nr 224 "Tegevusvaldkondade, mille korral tuleb kaaluda keskkonnamõju hindamise algatamise vajalikkust, täpsustatud loetelu" § 13 p 2 kohaselt tuleb keskkonnamõju hindamise algatamise vajalikkust kaaluda infrastruktuuri valdkonna tegevuse korral keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 6 lõikes 1 ning eelnimetatud määruses nimetamata juhul ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni, bussi- ja autoparkide, elurajooni, staadioni, haigla-, ülikooli-, vangla- ning muude samalaadsete projektide arendamise korral.
KeHJS § 33 lg 1 p 3 kohaselt korraldatakse keskkonnamõju strateegilist hindamist strateegilise planeerimisdokumendi koostamise käigus enne strateegilise planeerimisdokumendi kehtestamist õigusaktiga, kui see dokument on detailplaneering, mille alusel kavandatav tegevus on eeldatavalt olulise keskkonnamõjuga, lähtudes KeHJS § 6 lõigetes 2-4 sätestatust. Võimaliku olulise keskkonnamõju selgitamiseks tuleb KeHJS § 6 lg 2 kohaselt koostada eelhinnang lähtudes KeHJS § 6 lg 3 toodud kriteeriumitest.
1. Tegevuse ala ja selle lähiümbruse keskkonnatingimused
1.1 Maakasutus, looduskeskkond, kultuuriväärtused
Planeeritav ala hõlmab Tartus Raadi-Kruusamäe linnaosas krunte aadressidega Raatuse tn 110, Raatuse tn 112, Puiestee tn 112c ja osaliselt Roosi tn 91. Krundid asuvad Raadi endisel sõjaväe territooriumil. Kruntide kasutamise sihtotstarbed on riigikaitsemaa ja tootmismaa. Krundid on Tartu linna ja riigi omandis
Planeeringuala piirneb põhjast endise Raadi lennuvälja alaga, idast garaažide ja endiste militaarehitiste piirkonnaga, läänest kodutute loomade varjupaiga, perspektiivse linnahalli ja ühiskondlike ehitiste maaga, lõunast korterelamute ja Puiestee tänavaga.
Loodusvarasid ega kultuurimälestisi alal ei ole. Ümbruskonnas puuduvad Natura 2000 kaitsealad ning loodus- ja maastikukaitsealad.
Planeeringualal paiknevad nelja III kaitsekategooria taimeliigi – suur käopõll (Listera ovata), soo-neiuvaip (Epipactis palustris), siberi võhumõõk (Iris sibirica) ja kahkjaspunane sõrmkäpp (Dactylorhiza incarnata) – leiukohad ning kahe III kaitsekategooria loomaliigi – veekonn (Rana esculenta) ja tiigikonn (Rana lessonae) – leiukohad.
2. Tegevuse iseloom
Detailplaneeringu koostamise algatamise eesmärk on kaaluda ehitusõiguse määramise võimalust alale riigikaitselise otstarbega hoonete rajamiseks. Ehitusõigust taotletakse ca 40-le hoonele.
Tartu linna üldplaneeringu kohaselt on ala juhtfunktsiooniks riigikaitsemaa. Planeeringulahendus on linna üldplaneeringuga kooskõlas.
3. Tegevusega kaasnevad tagajärjed
Kui tegevuse elluviimisel rakendatakse õigusaktide nõudeid, ei kaasne kavandatava tegevusega eeldatavalt järgmisi võimalikke mõjusid:
− vee, pinnase, õhu saastatus;
− müra;
− vibratsioon;
− valguse levik;
− soojuse eraldumine;
− kiirguse eraldumine;
− lõhna teke;
− mõju Natura 2000 võrgustiku alale või mõnele muule kaitstavale loodusobjektile;
− piiriülene mõju.
Planeeritav tegevus ei too eeldatavalt kaasa olulist keskkonnamõju. Tegevuse käigus tekkivad jäätmed antakse üle vastavat jäätmeluba omavale ettevõttele, jäätmed käideldakse vastavalt Tartu linna jäätmehoolduseeskirjale. Kui alal tuvastatakse pinnasereostuse olemasolu, tuleb enne ehitustegevuse alustamist reostunud pinnas likvideerida ja käidelda nõuetekohaselt ning sellisel juhul ei esine ohtu pinnasele ega põhjaveele.
Linnavalitsus on küsinud detailplaneeringu elluviimisega kaasneva keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamise vajalikkuse üle otsustamiseks seisukohta Keskkonnaametilt. Keskkonnaamet vastas, et lähtudes teadaolevast infost ei kaasne Keskkonnaameti hinnangul tegevusega eeldatavalt olulist keskkonnamõju ning KSH algatamine ei ole eeldatavalt vajalik. Keskkonnatingimustega arvestamine on võimalik planeerimisseaduse § 9 lg 2 p 8 kohaselt planeeringumenetluse käigus. Planeerijate hulka on kaasatud keskkonnamõju hindamise pädevusega eksperte, mille tõttu eeldatavalt on sisuliselt tagatud keskkonnatingimustega arvestamine planeerimismenetluse ja planeeringu koostamise käigus.
Eeltoodust tulenevalt on linnavalitsus seisukohal, et kavandatav tegevus ei ole KeHJS mõistes olulise keskkonnamõjuga tegevus ja planeeringule ei ole vajalik keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamine.
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 1, keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 6 lg 2 p 10, § 33 lg 1 p 3, § 34 lg 1, § 35 lg-d 5 ja 6, Vabariigi Valitsuse 29.08.2005 määruse nr 224 "Tegevusvaldkondade, mille korral tuleb kaaluda keskkonnamõju hindamise algatamise vajalikkust, täpsustatud loetelu" § 13 p 2, Tartu linna ehitusmääruse § 36 lg 1, Tartu Linnavalitsus
o t s u s t a b :
1. Jätta algatamata Raadi linnaosas asuva riigikaitsemaa detailplaneeringu keskkonnamõju strateegiline hindamine.
2. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal teatada 14 päeva jooksul detailplaneeringu keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamata jätmise otsusest ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded, ajalehes Postimees ning Tartu linna koduleheküljel. Detailplaneeringu koostamise algatamise ja keskkonnamõju strateegilise hindamise mittealgatamise otsusega saab tutvuda Tartu linna koduleheküljel ning tööpäevadel Tartu Linnavalitsuse linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnas, asukohaga Raekoja plats 3.
3. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal korraldada detailplaneeringu algatamise teate ilmumine ajalehes Postimees ja Tartu linna koduleheküljel ühe kuu jooksul pärast planeeringu algatamise otsuse tegemist.
4. Korraldus jõustub 19. detsembril 2012. a.