EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
05. detsember 2012. a. nr LV-IP-0309 |
Tartu Linnavolikogu määruse "Volituste andmine liiklusseaduses ja teeseaduses sätestatud ülesannete täitmiseks" eelnõu esitamine |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 2 alusel.
§ 1. Volituste andmine liiklusseadus sätestatud ülesannete täitmiseks
Volitada Tartu Linnavalitsust täitma liiklusseadusega kohalikule omavalitsusele pandud ülesandeid ning kehtestama liiklusseaduse rakendamiseks vajalikke regulatsioone määrusega.
§ 2. Volituste andmine teeseaduses sätestatud ülesannete täitmiseks
Volitada Tartu Linnavalitsust täitma teeseadusega kohalikule omavalitsusele ja Tartu linnale kui tee omanikule pandud ülesandeid ning kehtestama teeseaduse rakendamiseks vajalikke regulatsioone määrusega.
§ 3. Määruse kehtetuks tunnistamine
Tartu Linnavolikogu 24. aprilli 2008. a määrus nr 90 "Liiklusseaduses kohalikule omavalitsusele ja teeseaduses tee omanikule pandud küsimuste otsustamise delegeerimine" tunnistatakse kehtetuks.
§ 4. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 25. detsembril 2012.
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogu määruse "Volituste andmine liiklusseaduses ja teeseaduses sätestatud ülesannete täitmiseks" eelnõu esitamine " juurde
Tartu Linnavalitsuse 24. aprilli 2008. a määrusega nr 90 "Liiklusseaduses kohalikule omavalitsusele ja teeseaduses tee omanikule pandud küsimuste otsustamise delegeerimine" delegeeriti Tartu linnas liikluse korraldamisega ja liiklusohutuse tagamisega seotud küsimuste otsustamine ning tee liiklusväliseks otstarbeks kasutamiseks lubade andmine ja lubade andmiseks tingimuste kehtestamine linnavalitsusele.
1. Uus liiklusseadus paneb kohalikule omavalitsusele mitmeid erinevaid ülesandeid:
1) elanikkonna seas, koolides ja lasteasutustes liiklusohutusalase selgitus- ja kasvatustöö läbiviimise korraldamine (§ 3 lg 5);
2) planeeringute koostamisel ja kehtestamisel liiklusohutusnõuete järgimise tagamine (§ 3 lg 6);
3) rahvuslikku liiklusohutusprogrammi elluviimine liiklejate koolitamise ja nendes õigete hoiakute ning ohutute liiklusharjumuste kujundamise teel (§ 5 lg 2);
4) olenevalt liiklus- ja teeoludest, ohutusest ja sõiduki kategooriast asulasisesel teel suurima lubatud sõidukiiruse suurendamine 90 kilomeetrini tunnis. (§ 15 lg 2 p 2);
5) valvega hoiukoha asukoha, kuhu sõidukit võib liiklusseaduse § 92 lõikes 2 sätestatud alustel teisaldada, kehtestamine (§ 92 lg 4). Sõiduki teisaldamise õigus politseiasutusel ja kohalikul omavalitsusel (§ 92 lg 5). Eratee omanikul on õigus nõuda sõiduki teisaldamist politseiasutuselt või kohalikult omavalitsuselt (§ 92 lg 51);
6) õigus kehtestada kohaliku omavalitsuse üksuse territooriumil täiendavaid nõudeid maastikusõidukite liiklemisele (§ 153 lg 3);
7) liikumispuudega ja pimeda inimese liiklemise ja neid teenindavate sõidukite parkimise ning liikumispuudega inimeste juhitavate sõidukite parkimise korraldamine (§ 166);
8) liikumispuudega või pimedat inimest teenindava sõiduki parkimiskaardi välja andmine (§ 167 lg 4).
Liiklusseaduse § 187 lõike 2 kohaselt on kohaliku omavalitsuse volikogu pädevuses määrusega tasulise parkimise ala, parkimistasu määra või diferentseeritud määrade, parkimistasu soodustuste ja vabastuste kehtestamine. See jääb ka edaspidi volikogu pädevusse.
2. Teeseaduses on kohaliku omavalitsusele pandud järgmised ülesanded:
1) riiklikus teeregistris kohalike teede registreerimine ja ettepaneku tegemine avalikuks kasutamiseks määramata eratee registrisse kandmiseks (§ 11 lg 1 ja 2);
2) Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivis 2008/96/EÜ maanteede infrastruktuuri ohutuse korraldamise kohta (ELT L 319, 29.11.2008, lk 59–67) sätestatud pädeva asutuse ülesannete täitmine kohalikel teedel, üleeuroopalise teedevõrgu teedel Eestis direktiivi nõudeid täites liiklusohutusele avalduva mõju hindamise, liiklusohutuse auditeerimise, liiklusohutuse ja ohutuse kontrollimise korraldamine. Pädev asutus võib kohaldada direktiivi nõudeid ka nendel avalikult kasutatavatel teedel, mis ei kuulu üleeuroopalisse teedevõrku (§ 25 lg 22).
Teeseaduses on sätestatud arvukalt tee omaniku kohustusi ja õigusi. Peamised avalikult kasutatava tee omaniku kohustused on sätestatud teeseaduse § 37, mille kohaselt on tee omanik kohustatud:
1) korraldama tee kasutamist ja kaitset;
2) teostama tee ülevaatust ja hoidma tee kehtestatud nõuetele vastavas seisundis;
3) kõrvaldama teelt liiklust ohustava või nähtavust piirava istandiku, puu, põõsa või muu liiklusele ohtliku rajatise, prahi, hukkunud loomad ja linnud;
4) liiklusõnnetuse korral ja muus teisi liiklejaid ohustavas olukorras paigaldama tee kasutajat hoiatavad või liiklust ümbersuunavad liikluskorraldusvahendid;
5) andma teavet tee sulgemisest ja muudatustest tee kasutamiskorralduses.
Samuti võib tee omanik tee hoiuks või liiklusohutuse tagamiseks tee või selle osa teatavaks ajaks sulgeda või teel liiklust piirata ning tal on kohustus hüvitada liiklejale tee kasutamiskõlbmatuse tõttu ning teeseaduse või selle alusel antud õigusakti rikkumise tõttu tekitatud kahju.
Teeseaduse § 36 lg 1 kohaselt on tee ja tee kaitsevööndis tee omaniku nõusolekuta keelatud ehitada hooneid või rajatisi ning rajada istandikke, ehitada kiirendus- või aeglustusrada, peale- või mahasõiduteed, alalist või ajutist müügipunkti või muud teeninduskohta, takistada jalakäijate liiklemist neid häiriva tegevusega, paigaldada valgustusseadet või teabe- ja reklaamivahendit, korraldada spordivõistlust või muud rahvaüritust jms.
Samuti sätestab teeseadus tee omaniku õigused, milleks on muuhulgas:
1) õigus anda teemaad kasutada teisele isikule ilma hoonestusõiguseta tingimusel, et see ei raskenda teehoidu ega halvenda liiklusolusid;
2) õigus anda teed liiklusväliseks otstarbeks kasutamiseks;
3) õigus nõuda tee või tee kaitsevööndi kahjustajalt või risustajalt teehoiukulude katteks hüvitist;
4) õigus nõuda veoste või sõitjate veoga tegelev ettevõtjalt andmeid teed kasutavate sõidukite, vedude mahu, teekonna ning sõitude sageduse kohta;
5) õigus seada ohutu liiklemise tagamiseks nii ajutisi kui ka alalisi piiranguid jms.
Kuna eelpool nimetatud liiklusseaduses ja teeseaduses sätestatud ülesanded on sellised, mida tuleb täita pidevalt ja operatiivselt ning linnavalitsus täidab osalt neid ka praegu, siis on mõistlik nende ülesannete täitmine volitada kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 2 alusel linnavalitsusele. Nimetatud sätte kohaselt seadusega kohaliku omavalitsuse, kohaliku omavalitsusüksuse või kohaliku omavalitsusorgani pädevusse antud küsimusi otsustab kohaliku omavalitsuse volikogu, kes võib delegeerida nende küsimuste lahendamise valitsusele.
Kuna mõningates küsimustes on lisaks toimingutele seaduste täitmiseks vajalik anda rakendusakte, siis on linnavalitsusele antud ka regulatsioonide kehtestamise volitus. Üheks näiteks vajaliku regulatsiooni kohta on teede ja tänavate sulgemise loa taotlemise ja andmise kord.