1. Olemasolev olukord
Tartu linnas on 456 tänavat ja nendele on tähistatud 480 ülekäigurada, millest 94 on reguleeritud jalakäijate fooridega. Valdav osa ülekäiguradadest on maha märgitud ristmikele.
Liiklusseaduse kohaselt annavad tähistatud ülekäigurajad jalakäijatele eesõiguse tee ületamisel. Arvestades aga liikuvatest sõidukitest tulenevat ohtu, võib jalakäijatele väära turvatunde pakkumine osutuda teatavates olukordades ka mittemõistlikuks. Viimase, 2011. aasta liiklusõnnetuste statistika kohaselt toimus Tartus 119 inimvigastustega õnnetust. Domineerivad kergliiklejatega (jalakäijad, jalgratturid) toimunud õnnetused, millest osa toimus ka ülekäiguradadel.
Tähistatud ülekäigud on rajatud erinevatel aegadel ja arvestatud on sellel ajal kehtinud nõudeid ning liiklustihedusi. Ülekäiguradade ehituse aluseks on tavaliselt kooskõlastatud teetööde projektid, milles on kaalutud kõiki võimalikke liiklusohte ning planeeritud on vajalikud teetööd. Lisaks tähistatakse ülekäiguradasid ka liikluses osalejate endi taotluste alusel. Tavaliselt on taotlejateks liikluse haavatavam pool, s.t jalakäijad. Populaarne loosung "SEBRA AITAB" on jalakäijates tekitanud ülekäiguradade suhtes (mõnikord ohtliku) kindlustunde. Nii ongi uute ülekäiguradade taotlejad põhiliselt lapsevanemad, kes muretsevad on lapse koolitee pärast ning eakad, kes on mures bussipeatuse või kaupluse juurde minnes tee ületamise pärast. Praktiliselt iga nädal esitatakse linnale mõni ettepanek uute ülekäigukohtade rajamiseks. Viimase ajal on näiteks lapsevanemad taotlenud piki Jaama tänavat mitut täiendavat ülekäiku (Mäe – Kivi lõigule) ja piki Tähe tänavat (Sõbra -Vaba lõigule ning füüsikahoone juurde). Taotlused on esitatud ka Aardla – Lemmatsi, Jalaka – Aardla ristmikele ja Ropka teele uute ülekäikude rajamiseks.
Linnamajanduse osakond on aastate jooksul tellinud ülekäiguradade kohta mitmeid erinevaid projektlahendusi, analüüse ja auditeid. Siinkohal väike ülevaade nendest:
2002. a - Jalakäijate ülekäiguradade liiklusohutuse audit Tartu linnas (inseneribüroo "Stratum")
2006. a- Riia tn 130/132 (politseimaja ja Decora) väljasõit Riia tänavale koos reguleeritud jalakäijate ülekäigukohaga (OÜ Liiklusbüroo)
2008. a - Liiklusohutusaudit Tartu linnas Riia - Turu - Soola -Kalevi ja Pikk - Raatuse ristmiku piirkonnas (IB Stratum)
2010. a Piirete paigaldus Raudtee tn ka Roopa tn jalakäijate raudteeületuskohale Kraavi tänava piirkonnas (OÜ Liiklusbüroo)
2010. a - Eksperthinnangud ja liikluskorraldusprojektid ülekäiguradade rajamiseks Tartu linna (Liiklusbüroo).
2010. a - Eksperthinnang fooriga reguleeritud ristmike ja ülekäiguradade optimaalsete asukohtade kohta Tartu linnas Kalda teel (OÜ Liiklusbüroo).
2011. a - Liiklusohutuse inspekteerimine Tartu linnas Narva - Roosi ja Võru - Sõbra ristmiku piirkonnas (Liikluslahendus OÜ).
2012. a valmis Tallinna Ülikooli Haapsalu Kolledžis diplomitöö "Reguleerimata ülekäiguradade ohutuse analüüs Tartu linna magistraaltänavatel" (Indrek Vähi).
Ülekäiguradadel toimuvate liiklusõnnetuste ennetamiseks ja vähendamiseks on linn kasutanud erinevaid võimalusi:
1) spetsiaalsete valgustite paigaldamine tähistatud ülekäikudele. Töödega alustati 2006. aastal ja tänaseks on 120 ülekäiku saanud erivalgustuse. Töödega jätkatakse;
2) liiklusmärkide rõhutatud esiletoomine, ümbritsedes märgised kollakas-rohelise fluorestseeriva valgustpeegeldava kilega (Aruküla teel, Jakobi tn-l, Aardla tänaval enne Tähe ringristmikku jne);
3) lasteasutuste juurde teekünniste paigaldamine (nn „lamavad politseinikud“ – Lina tn kooli kõrval Kalevi tn-l, Katoliku kooli kõrval Jakobi tn-l, Tartu Forseliuse Gümnaasiumi kõrval Tähe tn-l jne);
4) vastavate teeprojektidega kaasaegsete teeületuskohtade väljaehitamine (Jaama tn-l Kivilinna bussipeatuses, Ravila tänaval Nooruse bussipeatuses, Võru tn-l Sõbra ristmikul jne).
Viimaste aastate liiklusõnnetuste statistikat analüüsides ilmneb, et mõned ülekäigud on õnnetuste suhtarvu poolest teistest üle. Näiteks Fortuuna ülekäik (Narva mnt ristmikul), Narva mnt ülekäigud (Kivi ja Roosi ristmikel), Riia tn ülekäik (Raja tn ristmikul) jne. Üldisema pildi käesoleval aastal linnatänavatel juhtunud liiklusõnnetuste asukohtadest annab liikluskindlustusfond internetis oma kodulehel (vt lisa).