EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
05. detsember 2011. a. nr LV-IP-0298 |
Tartu Linnavolikogule määruse „Tartu linna koolieelsetes munitsipaallasteasutustes vanemate poolt kaetava osa maksmisest vabastamise kord” eelnõu esitamine |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 5 alusel.
§ 1. Reguleerimisala
Määrusega sätestatakse kolme ja enama lapsega peredele Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määra (edaspidi „vanemate poolt kaetava osa määr”) maksmisest vabastuse andmise tingimused ja kord.
§ 2. Lapsevanema poolt kaetava osa maksmisest vabastamine
(1) Kui vanemal on kolm või enam pooleteist kuni seitsmeaastast last, siis on tal õigus taotleda kolmanda ja järgneva lapse eest 100% ulatuses vabastust vanemate poolt kaetava osa määrast tingimusel, et vanema ja laste elukoht asub rahvastikuregistri andmetel Tartu linnas.
(2) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatud õigus vabastusele on ka isikul, kes saab riiklike peretoetuste seaduse alusel lapsetoetust kolmanda või järgneva lapse kohta, kui tema peres on kolm või enam pooleteist kuni seitsmeaastast last ning tema ja laste elukoht asub Eesti rahvastikuregistri andmetel Tartu linnas.
(3) Vabastus antakse koolieelses munitsipaallasteasutuses kohta kasutava vanima ja sõltuvalt laste arvust peres vanuseliselt järgmise lapse kohta.
§ 3. Vabastuse taotlemine ja vabastuse andmise otsustamine
(1) Käesoleva määruse § 2 lõigetes 1 või 2 nimetatud isik esitab lasteasutusele taotluse vabastuse saamiseks. Taotluses peavad olema välja toodud taotleja ees- ja perekonnanimi, isikukood, laste ees- ja perekonnanimed, isikukoodid ning vajadusel kinnitus kolmanda või järgneva lapse eest lapsetoetuse saamise kohta.
(2) Esitatud taotlust menetleb (sh kontrollib vabastuse andmise eelduseks olevaid asjaolusid ja lahendab taotluse) haridusosakond. Taotluse menetlus lõpeb:
1) taotluse rahuldamisega ja vabastuse andmisega alates taotluse esitamisele järgnevast kuust või
2) taotluse rahuldamata jätmisega, kui käesoleva määruse § 2 lõigetes 1 või 2 nimetatud nõuded ei ole täidetud.
§ 4. Vabastuse lõppemine
(1) Vabastus lõpeb käesoleva määruse § 2 lõigetes 1 või 2 nimetatud vabastuse andmise aluseks olevate asjaolude muutumisel (äralangemisel).
(2) Vabastuse saanud isik on kohustatud lasteasutust käesoleva paragrahvi lõike 1 punktides 1 kuni 3 nimetatud asjaolude muutumisest koheselt teavitama.
(3) Haridusosakond kontrollib iga aasta jaanuari- ja septembrikuus ning vajadusel muul ajal vabastuse andmiseks aluseks olnud asjaolude olemasolu.
(4) Kui vanema esitatud andmete alusel või kontrollimise käigus selgub, et isikul puudub õigus vabastusele, otsustab haridusosakond vabastuse lõpetamise alates vabastuse andmise aluseks olevate asjaolude muutumisele järgnevast kuust ning lisab täiendavalt maksmisele kuuluva summa võimalusel otsuse tegemisele järgneva kuu arvele või nõuab selle eraldi sisse.
§ 5. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 1. jaanuaril 2012. a.
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogule määruse „Tartu linna koolieelsetes munitsipaallasteasutustes vanemate poolt kaetava osa maksmisest vabastamise kord” eelnõu esitamine " juurde
Tartu Linnavolikogu 10. novembri 2011. a määrusega nr 49 kehtestati Tartu linna koolieelsete munitsipaallasteasutuste rahastamisel vanemate poolt kaetava osa määr ning Tartu Linnavalitsus jätkas kolme- ja enamalapselisele perele vabastuse andmise osas seisukoha kujundamist.
Käesolevaga eelnõu vastuvõtmisega annab linnavolikogu teatud eelduste täitmisel vanematele 100%lise vabastuse vanema poolt kaetava osa määrast. Nimetatud eeldusteks on:
1) vanemal on 3 või enam last,
2) need lapsed on vanuses 1,5-7 aastat,
3) vanem ja lapsed elavad rahvastikuregistri andmetel Tartu linnas.
Vanemaga on võrdsustatud isik, kes ei ole kõikides peres olevate laste bioloogiline vanem, kuid kes saab kolmanda ja enama lapse pealt lapsetoetust. Seega saavad vabastuse ka koos elavate vanemate lapsed, isegi kui kõik lapsed ei ole mõlema vanema bioloogilised lapsed.
Vabastuse andmise tingimuste osas tuli lahendada järgmised küsimused:
1. Üldine seisukoht on, et vabastus peaks laienema vanematele, kellel on rohkem kui kaks last, kuid seejuures tekitas küsimusi
1) kas vanema kolm last peavad kasutama kohta üksnes koolieelsetes munitsipaallasteasutustes või
2) laieneb see ka peredele, kellel vähemalt üks laps kasutab kohta munitsipaallasteaias ja teised lapsed on kas eralasteaias või hoius lapsehoidja juures või
3) laieneb vabastus kõikidele peredele, kus on kolm 1,5- kuni 7-aastast last, sõltumata kas keegi osutab lastele hoiuteenust.
Kui piirata vabastuse saajate ringi hoiuteenust saavate lastega, siis ei saa vabastust taotleda nt isikud, kes ootavad munitsipaallasteaias kohta, sh pole seda saanud, kuna linn ei ole oma kohustust täitnud. Viimati nimetatud juhul ei ole vanemal võimalust vabastust taotleda üksnes seetõttu, et linn pole kohta eraldanud. Selline lahendus on ebaõiglane kohaootejärjekorras olevate vanemate suhtes.
2. Kas lisaks vanemale, kellel endal on kolm või enam last, peaks vabastus olema ka peredel, kus kasvab kolm või enam last, kuid kellel on erinev isa või ema (lapsed ei ole mõlema koos last kasvatava vanema bioloogilised lapsed)?
Kuna pere määratlemine on keeruline ja selle kontrollimine raske, siis kaaluti erinevaid variante:
1) kui lapsed ja neid kasvatavad isikud elavad rahvastikuregistri andmetel ühes kohas või
2) kui isikud on moodustanud pere riiklike peretoetuste seaduse alusel 3. ja järgneva lapse pealt lapsetoetuse saamiseks.
Esimese variandi puhul osutus probleemiks pere, kelle andmed on rahvastusregistris Tartu linna täpsusega ja ühtlasi ka asjaolu, et kõik isikud, kelle elukohaks on määratud üks aadress, ei pruugi veel peret ja leibkonda moodustada. Selle kontrollimine on aga keeruline.
Alternatiivse lahendusena on võimalik lähtuda Sotsiaalkindlustusameti andmetest, kuna lapsetoetuse saamiseks saavad isikud Sotsiaalkindlustusametilt toetuse saamiseks moodustada pere 3. ja enama lapse pealt lapsetoetuse saamiseks. Need andmed on kättesaadavad X-tee kaudu.
Selgitamist vajas, millised kulud kaasnevad või tulu vähenemine kaasneb linnale. Eelkõige omab siin tähtsust, kui suur on vabastuse saajate arv. Rahvastikuregistrisse tehtud järelepärimise vastuse kohaselt on Tartu linnas 2012 jaanuaris ca 60 vanemat, kellel on 3 või enam last vanuses 1,5-7 aastat, augustis on selliseid vanemaid 90.
Kontrollida ei olnud aga võimalik nn kärgperede arvu, kelle lapsed on vanuses 1,5-7 aastat. Arvestuslikult võime ligikaudu lähtuda järgmisest:
Statistikaameti andmetel elab Tartumaal 65 200 leibkonda ning kogu Eestis on vähemalt kolme lapsega paaride osakaal 1,7%. Tartu linna leibkondade arvu leidmisel lähtusime arvestusest, et Tartu linna elanike arv moodustab ca 69% Tartumaa elanike arvust, seega on arvestuslikult Tartus 44 870 leibkonda. Kogu Eesti kohta teadaolevat osakaalu arvestades, et 1,7% on vähemalt kolme lapsega paare, saame, et Tartus võiks olla ca 760 vähemalt kolme lapsega paari.
Vabastuse saamisel on aga tingimuseks, et kolm last peavad olema vanuses 1,5-7 aastat. Oletame, et selliseid peresid võiks olla ca 1/5 kõikidest kolme ja enama lastega peredest, st ca 150.
Vanema poolt kaetava osa määra laekumisel tuleb arvestada:
1) kolm last vanuses 1,5-7 käivad munitsipaallasteaias
Lapsed | Vanema poolt kaetava osa määr kuus 2011 (eurodes) | Vanema poolt kaetava osa määr kuus 2012 (eurodes) | Muutus 2012 võrreldes 2011 (eurodes) |
1. laps | 22,24 | 30,58 | 8,34 |
2. laps | 22,24 | 30,58 | 8,34 |
3. laps | 22,24 | 0 | -22,24 |
Kokku | 66,72 | 61,16 | -5,56 |
2) kolmest lapsest käivad munitsipaallasteaias kaks
Lapsed | Vanema poolt kaetava osa määr kuus 2011 (eurodes) | Vanema poolt kaetava osa määr kuus 2012 (eurodes) | Muutus 2012 võrreldes 2011 (eurodes) |
1. laps | 0 | 0 | 0 |
2. laps | 22,24 | 30,58 | 8,34 |
3. laps | 22,24 | 0 | -22,24 |
Kokku | 44,48 | 30,58 | -13,9 |
3) kolmest lapsest käib munitsipaallasteaias üks
Lapsed | Vanema poolt kaetava osa määr kuus 2011 (eurodes) | Vanema poolt kaetava osa määr kuus 2012 (eurodes) | Muutus 2012 võrreldes 2011 (eurodes) |
1. laps | 0 | 0 | 0 |
2. laps | 0 | 0 | 0 |
3. laps | 22,24 | 0 | -22,24 |
Kokku | 22,24 | 0 | -22,24 |
Kui eeldada, et Tartus on ca 150 peret, kellele vabastus laieneb ja eeldada, et 150 perest 20% puhul kasutab kohta munitsipaallasteasutuses kolm last, 60% puhul kasutab kohta kaks last ja 20% puhul üks laps (eeldatavad osakaalud on tuletatud rahvastikuregistri andmete alusel määratletud vabastuse saajate osakaalude alusel), siis vähenevad laekumised linnaeelarvesse:
1. 30x-5,56=166,8 eurot kuus
2. 90x-13,9=1251 eurot kuus
3. 30x-22,24=667,2 eurot kuus
Kokku 2085 eurot kuus ja 25 020 eurot aastas.
Kõik nimetatud arvud on eeldatavad. Tegelik taotlejate arv selgub vastava regulatsiooni vastuvõtmisel laekunud taotluste alusel. Kui 150 pere asemel oleks õigus vabastusele 200 perel, oleks tulem järgmine
1. 40x-5,56=222,4 eurot kuus
2. 120x-13,9=1668 eurot kuus
3. 40x-22,24=889,6 eurot kuu
Kokku 2780 eurot kuus ja 33 360 eurot aastas.
Seega oleks ka sellise arvu juures võimalik vabastus tagada.