EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
04. jaanuar 2011. a. nr LV-IP-0003 |
Tartu Linnavolikogule määruse "Tartu linna liiklusohutusprogramm 2011-2015" eelnõu esitamine |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 7, § 37 lg 4 p 2, Tartu linna põhimääruse § 391 ja § 40 lg 4 alusel ning arvestades “Eesti rahvuslikku liiklusohutusprogrammi aastateks 2003-2015” ja Tartu Linnavolikogu 14. septembri 2006. a määrust nr 35 "Tartu linna arengukava aastateks 2007-2013".
§ 1. Võtta vastu Tartu linna liiklusohutusprogramm 2011-2015 vastavalt lisale.
§ 2. Määrus jõustub ... jaanuaril 2011. a.
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogule määruse "Tartu linna liiklusohutusprogramm 2011-2015" eelnõu esitamine " juurde
Liiklusõnnetused on muutumas üha olulisemaks ülemaailmseks rahvaterviseprobleemiks, mistõttu on tuleb liiklusõnnetustega kaasnevate sotsiaal-majanduslike kahjude ennetamiseks rakendada nii riiklikul kui ka kohaliku omavalitsuse tasandil ennetavaid meetmeid. Rahvusvaheline kogemus on tõestanud, et liiklusohutuse taseme olulise paranemise eelduseks on läbimõeldud ja edukalt elluviidud strateegia ning seda toetavad tegevused. Positiivse näitena saab välja tuua ka 2003. aastal kinnitatud Eestis rahvusliku liiklusohutusprogrammi 2003–2015, mille strateegiliseks eesmärgiks oli saavutada aastaks 2015 tase, kus Eesti teedel hukkunute arv ei ületaks 100 inimest. Kuigi esialgu tundus eesmärk ambitsioonikas (aastal 2002 hukkus Eesti teedel 224 inimest), siis saavutati see juba 2009. aastal.
Lisaks riiklikule tegevusele antud valdkonnas, on oluline ka kohaliku omavalitsuse panus, mistõttu on rahvusliku liiklusohutusprogrammi rakendusplaanis, hetkel aastateks 2007−2011, sätestatud kohustused ka kohalikele omavalitsustele. Muuhulgas tuleb aastaks 2010 koostada kohalik liiklusohutusprogramm vähemalt Tallinnas, Pärnus ja Tartus. Vastavalt liiklusseadusele on liiklusohutusprogrammid kohaliku omavalitsuse tasandil liiklusohutuspoliitika elluviimise korraldamise alusdokumendiks. Liiklusohutusprogramm on arengudokument, mille abil olemasoleva olukorra analüüsile tuginedes kavandatakse tulevikku suunatud liiklusohutust parandavaid tegevusi. Seega võib liiklusohutusprogrammi defineerida valdkondliku arengukavana, mille koostamisel tuleb lähtuda valdkondliku arengukava koostamise nõuetest.
Tartu linna liiklusohutusprogrammi eesmärk on eelkõige vähendada inimkannatanutega liiklusõnnetuste, neis vigastatute ja hukkunute arvu. Programmi strateegiline eesmärk on saavutada aastaks 2015 Tartu linnas olukord, kus liiklusõnnetustes ei ole ühtegi hukkunut ja vigastatute arv langeb vähemalt 50% 2009. aasta tasemega võrreldes.
Strateegilise eesmärgi saavutamiseks on keskendutud viiele valdkonnale: liiklusohutusalase tegevuse korraldamine ja seadusandlus, liiklusalane koolitus, liiklusohutuse kampaaniad ja teavitus, järelevalve ning üldise liikluskeskkonna ohutus. Valdkondlike eesmärkide püstitamisel ning meetmete ja tegevuste valikul on lähtutud põhimõttest, et liiklusohutuse strateegilise eesmärgi saavutamine on võimalik vaid laiahaardelise lähenemisega liiklusohutusprobleemidele ning organisatsioonidevahelise, aga ka linnavalitsuse erinevate osakondadevahelise koostöö tõhustamisega.
Tartu Linnavolikogu 11.11.2010 otsusega nr 134 kiideti heaks "Tartu linna liiklusohutusprogramm 2011-2015" projekt ja suunati avalikule väljapanekule. Avalik väljapanek toimus ajavahemikul 15. november kuni 7. detsember 2010. a ja avaliku väljapaneku kohtadeks olid Tartu Linnavolikogu ja Tartu Linnavalitsuse infopunkt ning Tartu linna veebileht, avalik arutelu toimus 8. detsembril 2010. a. Vastavalt Tartu linna põhimääruse § 40 lg 1 teavitati avalikust väljapanekust Tartu linna veebilehel ja ajaleht Postimees vahendusel.
Avaliku väljapaneku kestel esitasid ettepanekud järgmised isikud:
Kalle Kulbok;
Peep Mardiste - Erakond Eestimaa Rohelised;
Avo Rosenvald - linnavolinik;
Ilmar Pihlak - TTÜ emeriitprofessor.
Tartu Linnavalitsuse seisukohad esitatud ettepanekutele ning ettepanekud on esitatud järgmises tabelis:
Liiklusohutusprogrammis on eeltoodud linnavalitsuse seisukohtadega arvestatud. Selleks et tagada tegevuste elluviimine, koostab linnamajanduse osakond pärast arengukava kinnitamist liiklusohutusprogrammi lisana rakendusplaani, kus iga planeeritud tegevuse puhul on määratletud nii kaasatud osapooled kui ka elluviimise eest vastutav osakond. Liiklusohutusprogrammi viiakse ellu vastavalt rakendusplaanis sätestatud kohustustele kaasates kõiki valdkonna arendamisest huvitatud organisatsioone ja huvigruppe. Liiklusohutusprogrammi valdkondlike eesmärkide, meetmete ja tegevuste ülevaatamine ning muutmise vajaduse hindamine lähtuvalt püstitatud strateegilisest eesmärgist toimub iga-aastaselt.
Tartu liiklusohutusprogramm on valminud projekti "Läänemere piirkonna biogaasil sõitev ühistransport" (Baltic Biogas Bus Project) raames ja Euroopa Liidu toel ning on osaliselt ka 2011. aastal valmiva Tartu transpordi arengukava osa. Programmi koostamist juhtisid linnavalitsuse linnamajanduse osakonna liikluskorraldusteenistuse spetsialistid.