Tartu linna tänavate aastaringse hoolduse tagamiseks ajavahemikul 01.01.2009. a - 30.06.2011. a viidi 2008. aastal läbi riigihange.
Hankedokumendi tingimuste koostamisel arvestati varasemate analoogsete riigihangete ja nende põhjal sõlmitud lepingute tulemusi, kogemusi ning metoodikat, linnavolinike soove ja ettepanekuid, aga samuti teiste linnade ja riikide kogemusi.
Riigihanke tingimustes suurendati tööpiirkondi ja senise 3 asemel jagati linn 2-ks piirkonnaks (piiriks Narva mnt ja Võru tn joon). Tööpiirkonna pindala suurenemine tõstis ettevõtjale masinate ja tööjõu kasutamise efektiivsust ning parandas logistilist potentsiaali, samas säilis konkurents. Pikaajalise riigihanke perioodiks võeti kiirelt muutuva ja raskesti prognoositava majanduse arenguetapi taustal ajaperiood 2009-2011 - 2,5 aastat, mis vähendas määramatuse osast tulenevat riski hinna pakkumisel.
Hanke tingimustesse ja lepingusse viidi algselt veel järgmised uuendused:
1. Kõnniteede hooldusel võtta kasutusele väiksemagabariidiline ja kergem, üle 0 kraadi C korral jäätmeid koguv tehnika, seniste harjade asemel – maksimaalse laiusega 1,5 m. See võimaldaks hooldada senisest rohkem kõnniteid mehaaniliselt, samas kogudes kõik jäätmed ja prahi, väldiks kõnniteega külgnevate haljasalade ja lillepeenarde kahjustamist ning kõnniteekatete deformeerimist.
2. Võtta kloriididega töötlemisel osaliselt või täielikult kasutusele lisandid Eco Thaw, Safe Code vms, mis vähendaks oluliselt kloriidide kahjulikku mõju sillakonstruktsioonidele, teekattele, teepiiretele, sõidukitele, loodusele jne. Põhja-Ameerikas ja Kanadas tehtud uuringud näitavad, et sama hooldustaseme säilitamisel on aastane kloriidide kasutamine vähenenud 25-30%, teehooldusmasinate väljasõidud 30% ja vastava piirkonna teed ja eriti sillad on vajanud viimasel 7 aastal oluliselt vähem remonti.
3. Võtta kruusateede kastmisel kasutusele Soomes kasutatav tolmutõrje kemikaal Dustex, mida lisatakse kastmisveele ja mis tagaks 3-ööpäevase tolmutõrje kestmise pärast ühekordset töötlemist. Siiani kasutatud ainult veega kastmine toimub kuivade ilmadega 4 korda päevas 7.00-17.00 maksimaalselt 2,5 tunniste intervallidega. Samas kuivatab päike väga kuivade ilmadega tee juba 1 tunniga ja õhtupoolikutel jääb suhteliselt pikk tolmava teega aeg .
4. Teehooldussõidukitel teha kohustuslikuks rakendada GPS põhist asukoha jälgimise ja salvestamise süsteemi, mille kõiki andmeid nii reaalajas kui salvestistena saaks kasutada ka tellija - nii töö kvaliteedi kontrollimisel kui võimalike vaidluste ja linna, kui teeomaniku vastu esitatavate hagide lahendamisel.
Hankedokumente täiendati tellija mitmete võimalustega valida ja otsustada enne pakkumuste kinnitamist ja lepinguperioodi kestel kord aastas hinna vähendamiseks tehnoloogia valikuid, lisandite kasutamist, töörežiime jne. See osutus väga kasulikuks, kuna juba 2009. a märtsikuisel lepingu hinna vähendamisel 2009-ks aastaks, oli võimalik kasutada 10% võrra nii hinna vähendamiseks jäetud valikuid, kui ka peamiselt suviste tööde mahtude vähendamist. 2009. aasta lõpus, teise kärpega 2010. aastaks, lisandus sellele loobumine kõigist lisanditest ja GPS seadmete kasutamisest.
Riigihanke alusel on lepingud sõlmitud idapiirkonnas ASiga CLEANAWAY ja läänepiirkonnas TÄNAVAPUHASTUSE ASiga.
2009. aastal oli kuni 1. märtsini lepinguga kahe firma poolt hooldusele võetud tänavad vastavalt linnavolikogu määrusele (17.01.2008. nr 80). 4. ja 3. seisunditasemega teid, s.o. põhi- ja jaotustänavaid 1037 tuh. m2, 120 km, kõnniteid 25 km ehk 74 tuh/ m2, autoparklaid 66 tuh/ m2, 269 bussipeatust, 340 ülekäigukohta ning käsitsi puhastatavaid rajatisi (bussipeatused, trepid, sillad, hüdrandid jne.) kokku 11 tuh/ m2. Libeduse- ja lumetõrje koos nimetatud objektidelt vajadusel teostatava lume äraveoga teostati kompleksselt. 3. seisunditaseme tänavatel kasutati töötlemist niisutatud soolaga (NaCl) ja 4. seisunditaseme tänavatel NaCl koos 3% Eco Thaw lisandiga.
Samuti telliti perioodil selle lepingu mahus 2. seisunditasemega 974 tuh m2 sõiduteede (kõrvaltänavate) libedustõrjet liivaga (teostusaeg kuni 8 tundi).
Põhitänavate (38 km, 4 talihoolduse tase) libedustõrje toimus maksimaalselt 2 tunni- ja sahkamine 4 tunni jooksul. Jaotustänavate (76 km, 3. talihoolduse tase) libedustõrje toimus 4 tunni- ja sahkamine 8 tunni jooksul. Tõusudel ja sildadel teostati libedustõrje 30 min jooksul.
Lähtudes 2009. lisa- ja 2010. aasta põhieelarvetest tulenenud kärpevajadusest ning töövõtjatega saavutatud kokkulepetest, muutis linnavalitsus vastavalt samast määrusest tulenevale volitusele, kahel korral, (26.05.2009. a korraldus nr 586 ja 29.12.2009. a korraldus 1472) linnavolikogu määrusega (17.01.2008. nr 80) kehtestatud tänavate seisunditasemeid kuni käesoleva hanke lõpuni, s.o. 30.06.2011. aastani. Mõlemas piirkonnas alandati peaaegu kõikide (v.a. südalinna tänavad) rentsliga tänavate suvist puhastuse tihedust ühe astme võrra ja kehtestas uueks tänavate talihoolduse seisunditasemeks kõikidel 4. seisunditasemega tänavatel, välja arvatud Jakobi tn lõigus Kroonuaia-Veski; Narva mnt lõigus Puiestee-Jaama; Riia tn lõikudes Võidu sild (k.a) - Akadeemia ja Vaksali-Väike-Kaar ning Sõpruse pst lõigus Kalda tee - Kalevi, 3. talihoolduse seisunditase. Põhitänavatel on seega täna vaid 2,7 km, ehk 7,2% säilinud 4 talihoolduse tase.
Veel on aastaringse pea-ja jaotustänavate hoolduse lepingutes idapiirkonnas ohtlike kohtade libedustõrje aega pikendatud 30 minutilt 1 tunnile; parklate lume- ja libedustõrje tellimisel, 8 tunnise etteteatamisega; kõnniteede hooldustsükkel 6 tundi ning loobutud Eco Thaw kloriidilisandi kasutamisest ja tänavate puhastamisest talvel, lumeta ajal. Suvel on loobutud tolmutõrje kemikaali Dustexi kasutamisest idapiirkonnas, kus see oli kallim. Samuti on vähendatud nii idapiirkonnas veega kastmiskordade arvu neljalt kolmele kui läänepiirkonnas Dustexiga kastmismahtu 216,6-lt km-lt 120-le km-le. Lepingulist lumeveo mahtu vähendati 2010. aastal läänepiirkonnas 7000 m3-lt 2000 m3-le ja idapiirkonnas 3000 m3-lt 0 m3-le.
Kõrvaltänavate 2 talihoolduse seisunditasemega (viis piirkonda kokku 974 tuh/m2) sahkamine toimus enne kärpeid kuni 12 tunni jooksul.
Hooldust teostavad 2007. a riigihanke võitnud 2 ettevõtjat: AS Bron Teenindus (1 piirkond) ja AS Teho (4 piirkonda).
Tänavate talvised hooldusnõuded on sätestatud Majandus ja kommunikatsiooniministri määruses nr 45 (17.12.2002. a) ja kehtivate lepingutega olid need 1 märtsini 2009 täidetud.
Pärast 1 märtsi 2009. a, on kuni lepingu lõppemiseni 30.08.2010. a, 10% kokkuhoiu saavutamiseks väiksema liiklusega kõrval- ja tupiktänavate hooldus (10 % kogumahust) viidud 12 tunnisele ettetellimisel hooldusele järgneva 12 h jooksul ja (7 % kogumahust, Vana –Ihaste tn) hooldusele 24 h jooksul nõuetekohase 12 tunni asemel.
Lumevedu on lepingu alusel südalinnast teostatud 2010. a läänepiirkonnas kokku 1338 m3 ja vedu on piiratud miinimumini. Veetud on ainult südalinna jalakäijate tsooni tänavatelt, tasulise parkimise alal paiknevatelt kitsastelt tänavatelt, kus see on olnud hädavajalik. Lumeveo 1 m3 lepingujärgseks hinnaks koos lume ladustusplatside hoolduse, sulamisjärgse koristuse ja äraveovalmidusega kuni 2000 m3/ööpäevas on idapiirkonnas 34,26 kr ja läänepiirkonnas 144,03 kr. Kuna keskmiste talvede järgi arvestatud kogu linna lumeveo maht 10 000 m3 tuli viia kärbete tõttu 2000 m3 –ni, siis tagamaks tänavatel ka lumerohkel talvel sõidukite ja jalakäijate liiklus, on tulnud lumevallide teisaldamiseks, koostöös töövõtjatega, leida uusi ja ökonoomsemaid lahendusi. Tööde teostamiseks minimaalsete kuludega on kasutatud peamiselt lumerootorit, maksimaalse võimaliku suurusega laadureid ja upitajat. milledele on võetud hinnapakkumised soodsaimale tunnihinnale. Tänavatel, kust ei ole võimalik valle rootoriga või otstarbekas laaduriga teisaldada (teisalduskaugus üle 300 m), on teostatud igale tänavale eraldi hinnapäring veoks kas lähimasse täiendavalt kokku lepitud parki, haljasalale laiemale kohale teemaal, kokkuleppel teise omanike kinnistutele jne, või lepingujärgsesse lumeladestuskohta. Täiendavad rahalised vahendid on eraldatud linnavalitsuse reservfondist.
Sõlmitud lepingu täitmine on arvestades majandussurutisest tingitud eelarvekärpeid ja rohke lumega talve, seni kulgenud hästi. Tartu linn on saanud tänavate hoolduse teenust selle mahu, kvaliteedi ja hinnaga, mis lepingutes fikseeritud ja kokkuhoiuvajaduse ilmnemisel on töövõtjad teinud lepingu muutuste sisseviimisel operatiivset ja konstruktiivset koostööd ning ilmutanud paindlikkust odavamate lumeteisaldusvõtete rakendamisel ja linnaliikluse tagamisel.