TARTU LINNAVOLIKOGU | |
MÄÄRUS | |
Tartu |
16. juuni 2009. a. nr LVK-M-0130 |
Tartu Linnavolikogu 28. septembri 2006. a määruse nr 40 "Tartu linna ehitusmäärus" muutmine |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 29 alusel ja arvestades planeerimisseaduse § 5, ehitusseaduse § 19 lg 4 ning asjaolu, et 01.05.2009 jõustusid ehitusseaduse olulised muudatused.
§ 1. Muuta Tartu Linnavolikogu 28. septembri 2006. a määrust nr 40 "Tartu linna ehitusmäärus" järgmiselt:
1) tunnistada kehtetuks § 23 lõige 4;
2) tunnistada kehtetuks § 23 lg 9 punktid 2 ja 3;
3) muuta § 26 lõiget 1 ja sõnastada see järgmiselt:
"(1) Projekteerimistingimused määratakse detailplaneeringu koostamise kohustuse puudumise korral. Projekteerimistingimused hoonete püstitamiseks ja laiendamiseks ning aluspinnasega kohtkindlalt ühendatud reklaamialuste (-konstruktsioonide) püstitamiseks määrab ehitusosakond. Rajatiste püstitamiseks ja laiendamiseks määrab projekteerimistingimused planeerimisosakond.";
4) muuta § 26 lõiget 2 ja sõnastada see järgmiselt:
"(2) Detailplaneeringu koostamise kohustuse korral määratakse vajadusel lisatingimused, mis täpsustavad ehitise arhitektuurseid ja ehituslikke tingimusi, mida detailplaneering ei sisalda. Lisatingimused hoonete püstitamiseks ja laiendamiseks ning aluspinnasega kohtkindlalt ühendatud reklaamialuste (-konstruktsioonide) püstitamiseks määrab ehitusosakond. Rajatiste püstitamiseks ja laiendamiseks määrab lisatingimused planeerimisosakond.",
5) tunnistada kehtetuks § 26 lõige 3;
6) tunnistada kehtetuks § 26 lg 4 punktid 10, 11 ja 12;
7) muuta § 26 lg 4 punkti 13 ja sõnastada see järgmiselt:
"13) ja muud vajalikud arhitektuursed ja ehituslikud tingimused.";
8) tunnistada kehtetuks § 29;
9) tunnistada kehtetuks § 30 lõige 2;
10) muuta § 30 lõiget 3 ja sõnastada see järgmiselt:
"(3) Väikeehitis peab olema arhitektuurses kooskõlas krundi ja ümbruse varasema hoonestusega.";
11) muuta § 41 lõiget 2 ja sõnastada see järgmiselt:
"(2) Akende ja uste vahetamisel peavad uued olema analoogsed esialgsetega, säilitades materjalid, gabariidid, ruudujaotuse ja profiilid. Lubatud on sisemise raami ühekordne klaas vahetada klaaspaketi vastu.";
12) muuta osade V-VII numbrid ja asendada need numbritega IV-VI ja peatükkide 4 - 10 numberid ja asendada need numbritega 3 - 9.
§ 2. Kinnitada Tartu linna ehitusmääruse terviktekst vastavalt lisale.
§ 3. Määrus jõustub 10. juulil 2009. a.
Esimees | |
Lisa | |
Tartu Linnavolikogu | |
määruse eelnõu nr LVK-M-0130 juurde | |
TARTU LINNA EHITUSMÄÄRUS (Tartu Linnavolikogu 28.09.2006 määruse nr 40 terviktekst seisuga ...07.2009) Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lg 1 p 29 ja lg 2, planeerimisseaduse § 5 ja ehitusseaduse § 19 lg 4 alusel ning arvestades keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seadust, lennundusseadust, maakatastriseadust, raudteeseadust ja teeseadust. I OSA ÜLDOSA 1. peatükk Üldsätted § 1. Ehitusmääruse ülesanded Tartu linna ehitusmääruse (edaspidi ehitusmäärus) ülesanneteks on: 1) linna ruumilise planeerimise, ehitusliku projekteerimise ja ehitamise üldiste põhimõtete ning reeglite seadmine; 2) Tartu Linnavolikogu (edaspidi linnavolikogu) ja Tartu Linnavalitsuse (edaspidi linnavalitsus) vahel planeerimis- ja ehitamisalaste ülesannete jaotuse määramine. § 2. Planeerimis- ja ehitusalase tegevuse avalikustamine (1) Linna planeerimis- ja ehitusalane tegevus on avalik. (2) Linnavalitsus korraldab ajalehes Postimees (edaspidi ajalehes) ja Tartu linna veebilehel (edaspidi koduleheküljel) järgmise teabe avaldamise: 1) planeeringu menetlemisega seotud teadaanded; 2) kehtestatud üldplaneeringu ülevaatamise tulemused; 3) informatsioon kavatsetavatest planeeringutest; 4) projekteerimistingimuste määramised; 5) ehituslubade andmised; 6) kasutuslubade andmised; 7) keskkonnamõju hindamisega seonduvad teadaanded; 8) keskkonnamõju strateegilise hindamisega seonduvad teadaanded. § 3. Ülesannete jaotus planeerimis- ja ehitusvaldkonna korraldamisel (1) Planeerimis- ja ehitusvaldkonna küsimusi otsustavad linnavolikogu ja linnavalitsus, kui seaduses või ehitusmääruses ei ole sätestatud teisiti. (2) Seaduse või ehitusmääruse alusel linnavolikogu pädevusse kuuluvate otsuste ettevalmistamist korraldab linnavalitsus. (3) Linna planeerimisvaldkonna küsimused valmistab otsustamiseks ette linnavalitsuse linnaplaneerimise ja maakorralduse osakond (edaspidi planeerimisosakond). (4) Linna ehitusvaldkonna küsimused valmistab otsustamiseks ette linnavalitsuse arhitektuuri ja ehituse osakond (edaspidi ehitusosakond). (5) Linnavalitsus võib volitada tema pädevusse kuuluvat küsimust otsustama linnavalitsuse struktuuriüksuse. (6) Linnavalitsus võib ehitusmäärusega tema struktuuriüksustele antud pädevust muuta (struktuuriüksuste vahel ümber jaotada) või struktuuriüksuse pädevusse antud küsimused enda otsustada võtta. (7) Linnavalitsus võib linna sihipärase ruumilise arengu tagamiseks, linnalise tähtsusega planeeringute ning ehitiste eskiislahenduste läbivaatamiseks ja arhitektuurivõistluste korraldamiseks ning ehitusprojektide läbivaatamiseks moodustada nõuandvaid töögruppe. Nõuandvate töögruppide koosseisu ja tegutsemise alused kinnitab linnavalitsus. II OSA PLANEERIMINE 2. peatükk Planeeringute koostamine ja avalikkuse osalemine selles § 4. Planeeringu koostamise algatamine (1) Planeeringu koostamise algatamise vormikohane ettepanek esitatakse planeerimisosakonnale. Ettepaneku vorminõuded kinnitab linnavalitsus. (2) Planeerimisosakonnal on planeeringu koostamise algatamise ettevalmistamiseks õigus taotleda planeeringu koostamisest huvitatud isikult täiendavaid planeeringu algatamisega seotud dokumente, s.h planeeringu eskiislahendust. Eskiislahendusega tuleb näidata olemasolevate ja planeeritavate hoonete asukohad, liikluse ja parkimise lahendus ning haljastamise põhimõtted. (3) Kui planeeringu algatamise ettepanek on vastuolus linna üldplaneeringuga või seda täpsustava teemaplaneeringuga, maa-ala kohta kehtiva detailplaneeringuga või ei arvesta ruumilise arenguga kaasneva majandusliku, sotsiaalse ja kultuurilise keskkonna ning looduskeskkonna pikaajalisi suundumusi ja vajadusi, informeerib planeerimisosakond eelnimetatud asjaolu(de)st kirjalikult ettepaneku tegijat. Planeerimisosakond teatab planeeringu algatamise ettepaneku tegijale osakonna seisukoha planeeringu algatamise ja võimalike lähtetingimuste kohta ning annab ettepaneku tegijale mõistliku tähtaja oma seisukoha esitamiseks. (4) Linnavolikogu otsustab: 1) linna või selle osa üldplaneeringu koostamise algatamise; 2) üldplaneeringu teemaplaneeringu koostamise algatamise; 3) olulise ruumilise mõjuga objekti asukohavalikuks üldplaneeringu koostamise algatamise; 4) linnaga piirneva(te) kohaliku(e) omavalitsus(t)ega ühise üldplaneeringu koostamise algatamise; 5) linna või selle osa üldplaneeringu või teemaplaneeringu muutmise ettepanekut sisaldava detailplaneeringu koostamise algatamise; 6) detailplaneeringu, millega määratakse miljööväärtuslik hoonestusala või kui planeeritaval maa-alal asub miljööväärtuslik hoonestusala, koostamise algatamise; 7) detailplaneeringu, kui planeeritaval maa-alal asub riiklik muinsuskaitseala, koostamise algatamise; 8) kalda ehituskeeluvööndi vähendamise või suurendamise ettepanekut sisaldava detailplaneeringu koostamise algatamise. (5) Linnavalitsus otsustab planeeringu koostamise algatamise käesoleva paragrahvi lõikes 4 sätestamata juhtudel. (6) Planeeringu koostamise algatamisel kinnitatakse planeeringu lähteseisukohad ja planeeritava ala piirid. Detailplaneeringu lähteseisukohtade vorminõuded kinnitab linnavalitsus. § 5. Planeeringu koostamise algatamisest loobumine (1) Planeeringu koostamise algatamisest võib põhjendatud juhtudel loobuda. Loobumise põhjused võivad olla seotud järgmiste asjaoludega: 1) algatamise ettepanek on vastuolus piirkonna väljakujunenud linnaehitusliku miljööga; 2) maa-ala kohta on olemas kehtiv detailplaneering; 3) algatamise ettepanek on vastuolus linna või selle osa üldplaneeringuga või teemaplaneeringuga; 4) detailplaneeringu kehtestamine võib kaasa tuua avalikule sektorile põhjendamatuid kulutusi või kaasneb oluline keskkonnamõju; 5) algatamise ettepanek ei arvesta ruumilise arenguga kaasneva majandusliku, sotsiaalse ja kultuurilise keskkonna ning looduskeskkonna pikaajalisi suundumusi ja vajadusi; 6) muudel juhtudel seoses avalike huvidega. (2) Planeeringu koostamise algatamisest loobumise otsustab planeeringu algatamise õigust omav organ. § 6. Planeeringu koostamise algatamise otsuse kehtetuks tunnistamine (1) Planeeringu koostamise algatamise otsuse võib tunnistada kehtetuks, kui kahe aasta jooksul otsuse tegemisest ei ole linnavolikogu või linnavalitsus planeeringut vastu võtnud vastavalt ehitusmääruse paragrahvile 12. (2) Enne planeeringu koostamise algatamise otsuse kehtetuks tunnistamist informeerib planeerimisosakond planeeringu koostamise algatamise ettepaneku tegijat planeeringu koostamise algatamise otsuse kehtetuks tunnistamise kavatsusest ja annab talle mõistliku tähtaja oma seisukoha esitamiseks. § 7. Planeeringukavatsusest ja algatatud planeeringust informeerimine (1) Kavatsetavatest planeeringutest informeerib planeerimisosakond avalikkust ajalehes ja koduleheküljel üks kord aastas. (2) Planeeringu algatamise korral annab planeerimisosakond ühe kuu jooksul avalikkusele informatsiooni planeeritava maa-ala suuruse ja asukoha kohta ning tutvustab planeeringu eesmärke ajalehes ja koduleheküljel. (3) Kui detailplaneeringu koostamise algatamisel on teada, et detailplaneeringu kehtestamine võib kaasa tuua kinnisasja või selle osa võõrandamise vajaduse, teatab planeerimisosakond tähtsaadetisena edastatud kirjaga detailplaneeringu algatamisest vastava kinnisasja omanikule. (4) Linnavalitsus teavitab maavanemat planeeringu algatamisest kahe nädala jooksul pärast planeeringu algatamise otsuse tegemist. § 8. Planeeringu koostamise õigus ja planeeringu vormistamine (1) Planeeringuid võib koostada või nende koostamist juhtida planeeringu koostaja, kellele linnavalitsus on planeeringu koostamise ülesandeks teinud. (2) Linnavalitsus võib algatatud detailplaneeringu koostamisest huvitatud isikuga sõlmida lepingu detailplaneeringu koostamise ja rahastamise kohta. Leping sõlmitakse ühe kuu jooksul vastava taotluse esitamisest. Lepingu vormi kinnitab linnavalitsus. (3) Planeeringu koostamise aluskaardiks on planeerimisosakonnas registreeritud digitaalne topo-geodeetiline alusplaan. Nõuded topo-geodeetilise alusplaani, planeeringu koosseisu ning vormistamise kohta kinnitab linnavalitsus. § 9. Ajutine ehituskeeld planeeringu koostamise ajal (1) Planeeringu koostamise ajal otsustab ajutise ehituskeelu kehtestamise linnavalitsus. (2) Ajutise ehituskeelu kehtestamise kavatsusest planeeringu koostamise ajal, selle põhjustest ja kehtestamise otsusest teatab planeerimisosakond tähtsaadetisena edastatud kirjaga kinnisasja omanikule, keda ajutine ehituskeeld puudutada võib või puudutab. § 10. Koostöö planeeringu koostamisel (1) Planeeringu koostaja kaasab planeeringu koostamisse: 1) planeeritava maa-ala kinnisasjade omanikud; 2) planeeritava maa-ala elanikud; 3) planeeringualal asuvate ja/või kavandatavate tehnovõrkude ja -rajatiste omanikud; 4) riigiasutused või kaitseala valitseja, kui planeeritaval maa-alal asub riikliku kaitse alla võetud maa-ala või üksikobjekt või kaitsealuse objekti piiranguvöönd või planeeringuga tehakse ettepanek selle kaitse alla võtmiseks; 5) teised huvitatud isikud, sh planeeritava ala naaberkruntide omanikud. (2) Planeeringu mahus tuleb esitada dokumendid, mis tõendavad käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud koostöö toimumist. (3) Koostööd maakonnaplaneeringu, linna või selle osa üldplaneeringu, teemaplaneeringu ja linnaga piirneva kohaliku omavalitsuse ning linna ühise üldplaneeringu koostamisel korraldatakse planeerimisosakonna kaudu. (4) Linna või selle osa üldplaneeringu, teemaplaneeringu, linna või selle osa üldplaneeringut muutva detailplaneeringu ja kaitse alla võetud maa-alale koostatava detailplaneeringu osas või muudel planeeringu lähteseisukohtades määratud juhtudel korraldab planeerimisosakond koostöös planeeringu koostajaga vähemalt ühe planeeringu eskiislahendusi tutvustava avaliku arutelu. (5) Linna või selle osa üldplaneeringu, teemaplaneeringu ja linnaga piirneva kohaliku omavalitsuse territooriumile koostatava ühise üldplaneeringu eskiislahenduse kiidab heaks ja suunab tutvustamiseks avalikule arutelule linnavolikogu. (6) Muude, käesoleva paragrahvi lõikes 5 nimetamata planeeringute eskiislahenduse kiidab heaks ja suunab tutvustamiseks avalikule arutelule linnavalitsus. § 11. Planeeringu kooskõlastamine (1) Planeeringu koostaja esitab lähteseisukohtadele vastava planeeringu planeerimisosakonnale, kes korraldab vajalike kooskõlastuste hankimise. (2) Linna või selle osa üldplaneeringule, teemaplaneeringule, linnaga piirnevate kohalike omavalitsuste territooriumile koostatavale ühisele üldplaneeringule ja linna või selle osa üldplaneeringut muutvale detailplaneeringule taotleb planeeringu riigiasutuse või maakonna keskkonnateenistusega kooskõlastamise vajaduse määramise maavanemalt planeerimisosakond. (3) Käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud taotlus esitatakse pärast planeeringu lähteseisukohti ja eskiislahendust tutvustavat arutelu. (4) Maavanema poolt määratud riigiasutuste ja muud planeeringu lähteseisukohtades sätestatud kooskõlastused hangib planeerimisosakond. (5) Planeeringu kooskõlastamisel esitatud ettepanekute ja vastuväidete kohta võtab seisukoha linnavalitsus. (6) Maakonnaplaneeringu, linnaga naabrusse jäävate kohalike omavalitsuste üldplaneeringu ja riiklikult tähtsa ehituse asukohta määrava planeeringu kooskõlastamise otsustab linnavolikogu. (7) Linna naabrusse jääva kohaliku omavalitsuse territooriumi kohta koostatud detailplaneeringu linnale kooskõlastamiseks esitamise korral otsustab planeeringu kooskõlastamise linnavalitsus. § 12. Planeeringu vastuvõtmine ja avaliku väljapaneku korraldamine (1) Planeeringu vastuvõtmise ja avaliku väljapaneku korraldamise otsustab planeeringu algatamise õigust omav organ. (2) Planeeringu avaliku väljapaneku aja ja koha teatab ajalehes ja koduleheküljel planeerimisosakond. Muud teadete avaldamise kohad määrab linnavalitsus. (3) Planeeringu avalikku väljapanekut korraldab planeerimisosakond. Planeerimisosakond tagab huvitatud isikute juurdepääsu planeeringule ja kõigile planeeringuga seotud materjalidele. (4) Kui detailplaneeringuga kavandatu toob kaasa kinnisasja sundvõõrandamise vajaduse või muudab omaniku tahte vastaselt senist maakasutust või krundi ehitusõigust, teatab planeerimisosakond tähtsaadetisena edastatud kirjaga vastava kinnisasja omanikule planeeringu avaliku väljapaneku aja ja koha hiljemalt kaks nädalat enne avaliku väljapaneku algust. § 13. Seisukoha võtmine avaliku väljapaneku ajal laekunud ettepanekute ja vastuväidete kohta ning avaliku arutelu korraldamine (1) Avaliku väljapaneku ajal esitatud ettepanekute ja vastuväidete osas võtab seisukoha linnavalitsus. (2) Linnavalitsus informeerib linnavolikogu poolt vastuvõetud planeeringu avaliku väljapaneku ajal esitatud ettepanekutest ja vastuväidetest linnavolikogu vastavat komisjoni. (3) Ühe kuu jooksul pärast planeeringu avaliku väljapaneku lõppemist korraldab planeerimisosakond avaliku väljapaneku tulemuste tutvustamiseks planeeringu avaliku arutelu. Planeerimisosakond teatab avaliku arutelu aja ja koha ajalehes ning koduleheküljel. (4) Planeerimisosakond teatab avaliku väljapaneku ajal ettepanekuid ning vastuväiteid esitanud isikutele linnavalitsuse seisukoha ettepanekute ning vastuväidete kohta ning avaliku arutelu toimumise aja ja koha kahe nädala jooksul pärast avaliku väljapaneku lõppemist. (5) Kui avalikul arutelul ei nõustuta linnavalitsuse seisukohtadega ja ettepanekuid ning vastuväiteid esitanud isikud ei loobu nendest planeerimisseaduses sätestatud korras, arutab linnavalitsus vastavaid ettepanekuid ja vastuväiteid uuesti ning otsustab vajadusel planeerimislahenduse muutmise ja avaliku väljapaneku ning avaliku arutelu kordamise. (7) Planeerimisosakond avaldab informatsiooni planeeringu avaliku väljapaneku ja avaliku arutelu tulemuste kohta ajalehes ja koduleheküljel. (8) Planeerimisosakond edastab avaliku väljapaneku ja avaliku arutelu tulemused kirjalikult planeeringu koostajale. Planeeringu koostaja teeb planeeringus vajalikud parandused ja täiendused ning esitab selle planeerimisosakonnale, kes kontrollib paranduste õigsust. § 14. Detailplaneeringu koostamine lihtsustatud korras Linnavalitsus võib planeerimisseaduses sätestatud juhtudel loobuda ehitusmääruse §-ides 12 ja 13 toodud nõuete täitmisest ja asendada need planeeritava krundi ning naaberkruntide omanike kooskõlastustega. § 15. Planeeringut koostamata lubatud tegevused (1) Linnavalitsus annab seaduses sätestatud juhtudel loa ilma detailplaneeringut koostamata hoone ehitusprojekti koostamiseks ning maa-ala kruntimiseks, krundi sihtotstarbe muutmiseks ja rajatise ehitusprojekti koostamiseks. § 16. Riiklikult tähtsa ehitise asukohaettepaneku üle läbirääkimiste pidamine ja riiklikult tähtsa ehitise asukohta määrava planeeringu koostamine (1) Riiklikult tähtsa ehitise asukohaettepaneku kohta läbirääkimiste pidamise ning otsuse tegemise otsustab linnavolikogu. (2) Riiklikult tähtsa ehitise asukohta määrava planeeringu koostamisega seotud otsused teeb ning vajalikud kooskõlastused annab linnavolikogu. Linnavolikogu võib volitada teatud otsuste tegemise või kooskõlastuste andmise linnavalitsusele. 3. peatükk Järelevalve planeeringute koostamise üle, planeeringute kehtestamine ja kehtetuks tunnistamine § 17. Järelevalve planeeringute koostamise üle (1) Linnavalitsus esitab planeerimisseadusest tulenevatel juhtudel planeeringu koos teabega arvestamata jäänud vastuväidete kohta järelevalve teostamiseks maavanemale. (2) Tartu linna esindaja planeeringu järelevalve küsimustes määrab linnavalitsus. (3) Otsuse järelevalve tulemuste arvestamise kohta teeb linnavalitsus. (4) Kui järelevalvet teostav maavanem ei anna planeeringule heakskiitu, otsustab linnavalitsus eriarvamuse lahendamiseks Siseministeeriumi poole pöördumise või planeeringu muutmise. (5) Käesoleva paragrahvi lõikes 3 nimetatud otsuse edastab planeeringu koostajale planeerimisosakond. Planeeringu koostaja muudab järelevalve tulemuste alusel planeeringut ning esitab planeeringu planeerimisosakonnale, kes kontrollib paranduste õigsust. § 18. Detailplaneeringu kehtestamise eeldused Detailplaneeringu kehtestamiseks peavad olema selgitatud järgmised asjaolud: 1) kes on tänava väljaehitaja kuni planeeritud krundini; 2) kes on üldkasutatava haljastuse väljaehitaja kuni planeeritud krundini; 3) kes on välisvalgustuse väljaehitaja kuni planeeritud krundini; 4) kes on sademevete kanalisatsiooni väljaehitaja kuni planeeritud krundini; 5) tehnovõrkude ja –rajatiste väljaehitamise seosed kruntide hoonestamisega; 6) haljastuse, parklate ning muude krundile kavandatavate rajatiste (mänguväljakud jms) väljaehitamise seosed krundi hoonestamisega; 7) vajadusel eraõigusliku isiku maal asuva, olemasoleva või kavandatava tänava avalikult kasutatavaks teeks või puhkeala avalikult kasutatavaks puhke- ja virgestusalaks määramise tingimused. § 19. Planeeringu kehtestamine ja sellest teatamine (1) Linnavolikogu otsustab linnavolikogu poolt vastuvõetud planeeringu kehtestamise. (2) Linnavalitsus otsustab linnavalitsuse poolt vastuvõetud planeeringu kehtestamise. (3) Kui detailplaneering sisaldab linna või selle osa üldplaneeringu või teemaplaneeringu muutmise ettepanekut ja maavanem on järelevalve käigus muudatustega nõustunud, kannab planeerimisosakond muudatused vastavasse planeeringusse ja arhiveerib need eraldi kaustana ning linnavolikogu kehtestab detailplaneeringu. (4) Pärast planeeringu kehtestamist planeerimisosakond: 1) teatab planeeringu kehtestamisest ajalehes ja koduleheküljel; 2) saadab planeeringu kehtestamise otsuse ärakirja ning kehtestatud planeeringu maavanemale ja riigi maakatastri pidajale; 3) teatab tähtsaadetisena edastatud kirjaga üldplaneeringu või detailplaneeringu kehtestamisest: a) isikutele ja kinnisasja omanikele, kelle ettepanekuid ja vastuväiteid planeeringu kehtestamisel ei arvestatud; b) kinnisasja omanikele, kelle senist maakasutust või ehitusõigust kehtestatud planeeringu alusel kitsendatakse; c) kinnisasja omanikele, kelle kinnistule kehtestati planeeringu koostamise ajal ehituskeeld. § 20. Planeeringu kehtetuks tunnistamine (1) Planeeringu kehtetuks tunnistamise otsustab linnavolikogu. (2) Planeerimisosakond teatab planeeringu kehtetuks tunnistamisest ja selle põhjustest ajalehes ja koduleheküljel. § 21. Planeeringu koostamiseks vajalike materjalide ja kehtestatud planeeringute kättesaadavus ning säilitamine (1) Planeeringute koostamise üle peab arvestust ja planeeringutega seotud materjalide säilitamist korraldab planeerimisosakond. (2) Kehtestatud planeeringute ja kõigi planeeringutega seotud ning linnavalitsuse käsutuses olevate materjalidega saavad huvitatud isikud tutvuda planeerimisosakonnas osakonna vastuvõtuaegadel ja koduleheküljel. § 22. Kehtestatud planeeringute ülevaatamine (1) Kehtestatud planeeringud vaatab üle linnavolikogu. (2) Linnavalitsus informeerib planeeringute ülevaatamise tulemustest maavanemat. (3) Planeerimisosakond teatab planeeringu ülevaatamise tulemustest ajalehes ja koduleheküljel. III OSA EHITAMINE 4. peatükk Ehitamise üldnõuded, projekteerimine, ehitusluba ja kasutusluba § 23. Nõuded ehitisele (1) Ehitis peab olema projekteeritud ja ehitatud hea ehitustava ja üldtunnustatud linnaehituslike põhimõtete järgi. Ehitis peab: 1) olema teostuselt heatasemeline, kõrge arhitektuurse tasemega ning linnaruumi rikastav; 2) sobima ümbritsevasse keskkonda ja arvestama väljakujunenud arhitektuurset olukorda. (2) Hoone paigutatakse ja püstitatakse planeeringuga või projekteerimistingimustega ette nähtud hoonestusalale ja tema põhimaht kohustuslikule ehitusjoonele. (3) Ehitis peab olema projekteeritud ja ehitatud nii, et oleks tagatud vaba juurdepääs selle ning teiste vahetus naabruses asuvate ehitiste remondiks, hoolduseks ja tulekahjude ning muude avariide ja õnnetuste likvideerimiseks. (4) Kehtetu (Tunnistatud kehtetuks Tartu Linnavolikogu ....07.2009 määrusega nr ....) (Punktid 2 ja 3 tunnistatud kehtetuks Tartu Linnavolikogu ....07.2009 määrusega nr ....) (Muudetud Tartu Linnavolikogu ....07.2009 määrusega nr ....) (Muudetud Tartu Linnavolikogu ....07.2009 määrusega nr ....) (Tunnistatud kehtetuks Tartu Linnavolikogu ....07.2009 määrusega nr ....) (Punktid 10, 11 ja 12 tunnistatud kehtetuks Tartu Linnavolikogu ....07.2009 määrusega nr ....) 13) ja muud vajalikud arhitektuursed ja ehituslikud tingimused (Muudetud Tartu Linnavolikogu ...07.2009 määrusega nr ....). (5) Linnavalitsus kinnitab projekteerimistingimuste vorminõuded. (Tunnistatud kehtetuks Tartu Linnavolikogu ....07.2009 määrusega nr ....) (Tunnistatud kehtetuks Tartu Linnavolikogu ....07.2009 määrusega nr ....) (Muudetud Tartu Linnavolikogu ....07.2009 määrusega nr ....) 5. peatükk Ehitusjärelevalve § 35. Ehitusjärelevalve korraldamine (1) Ehitusjärelevalvet ehitusseaduse § 59 mõistes teostab ehitusosakond. Ehitusjärelevalvet teetööde osas teeseaduse § 39 mõistes teostab linnamajanduse osakond. (2) Ehitise omanik esitab ehitusosakonnale ehitamise alustamise kohta vormikohase teatise vähemalt kolm tööpäeva enne ehitamise alustamist. Muude nõutavate dokumentide hulgas tuleb uusehitise korral esitada ehitise mahamärkimise akt. (3) Ehitamise alustamise teatisega määrab ehitise omanik omanikujärelevalve tegija ja ehitusettevõtja antud objektil vastavalt ehitusseaduse §-le 30. Omanikujärelevalve tegija või ehitusettevõtja isiku vahetumisel esitab ehitise omanik vastava muudatuse kohta ehitusosakonnale teate. (4) Hoone 0-tsükli (vundamendi) valmimisel esitab ehitise omanik või ehitaja ehitusosakonnale vundamendi teostusmõõdistuse, mis on eelnevalt registreeritud planeerimisosakonnas. Kui ehituse käigus on tekkinud viga, tohib ehitamist jätkata pärast vea kõrvaldamist ehitusosakonna ehitusjärelevalve ametniku loal. (5) Teede ja tänavate ning tehnovõrkude ehitamiseks ja remondiks, puurimistöödeks ja muudeks mullatöödeks Tartu linna territooriumil tuleb taotleda linnamajanduse osakonnast kaeveluba vastavalt "Kaevetööde eeskirjale". Kaeveluba ei ole nõutav ehituskrundil vundamendisüvendi ja muude projektikohaste süvendite kaevamiseks, kui antud objektile on väljastatud ehitusluba. (Muudetud Tartu Linnavolikogu 05.02.2009 määrusega nr 108) IV OSA KESKKONNAMÕJU HINDAMINE 6. peatükk Keskkonnamõju ja keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamine, korraldamine ja sellest teavitamine § 36. Keskkonnamõju hindamise ja keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamine, korraldamine ja teavitamine (1) Keskkonnamõju hindamise ja keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamise või algatamata jätmise otsustab linnavalitsus. (2) Linnavalitsus otsustab keskkonnamõju hindamise ja keskkonnamõju strateegilise hindamise programmi ja aruande avaliku väljapaneku ning avaliku arutelu toimumise aja ja koha. (3) Keskkonnamõju hindamist korraldab linnamajanduse osakond, kes korraldab 1) keskkonnamõju hindamise programmi ja aruande avaliku väljapaneku ja avaliku arutelu ning 2) keskkonnamõju hindamisega seotud teadete avaldamise vastavalt keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse paragrahvidele 16 ja 21. (4) Keskkonnamõju strateegilist hindamist korraldab planeerimisosakond, kes korraldab: 1) keskkonnamõju strateegilise hindamise programmi ja aruande avaliku väljapaneku, avaliku arutelu ja esitab aruande heakskiitmiseks keskkonnamõju strateegilise hindamise järelevalvajale ning 2) keskkonnamõju strateegilise hindamisega seotud teadete avaldamise vastavalt keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse paragrahvidele 37 ja 41. § 37. Strateegilise planeerimisdokumendi kehtestamisest teavitamine Strateegilise planeerimisdokumendi kehtestamisest vastavalt keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse paragrahvile 44 teavitab planeerimisosakond. V OSA MILJÖÖVÄÄRTUSLIK HOONESTUSALA 7. peatükk Üldsätted § 38. Üldnõuded miljööväärtusega piirkondades (1) Ehitustegevuses miljööväärtusega hoonestusalal peab järgima hoonestus- ja ehitustavasid (kinnistute suurus, tänavate ja hoovide kattematerjal, ehitusjoon, hoonete korruselisus, paigutus ja mastaap, traditsioonilised ehitus- ja viimistlusmaterjalid, haljastustavad, krundi tänavapoolsed piirded jms) ning soodustama hoonestusala terviklikkuse säilimist ja taastamist. (2) Hoone laiendamisel tuleb korrastada hoone kõik fassaadid. Uushoonete tänavaga külgnev sein tuleb kujundada fassaadina, kuhu on paigutatud aknad ja vähemalt üks sissepääs hoonesse. (3) Ehitiste vahetusse lähedusse ja ehitistele paigaldatav reklaam ei tohi varjata ega segada vaadet miljööväärtuslikele hoonetele või nende detailidele. 8. peatükk Planeerimine ja ehitamine miljööväärtuslikul hoonestusalal § 39. Planeerimise nõuded (1) Kvartalite hoonestuspõhimõtete muutmise otstarbekuse otsustab detailplaneeringu algatamisel linnavolikogu, arvestades algset planeeringut ning hiljem kehtestatud planeeringuid. (2) Planeeringus: 1) esitatakse graafiliselt väljakujunenud ja säilinud krundistruktuuriga piirkonnad, kultuuriväärtusega ehitised (ka abihooned) ning näidatakse pärast 1944. aastat lisandunud ehitiste asukohad ja võrdlusena muudetud kruntide piirid; 2) esitatakse graafiliselt kaitsealuste objektide asukohad, säilitatavad ning avatavad vaated ning antakse tingimused väärtusliku haljastuse säilimiseks; 3) määratakse säilitatavad ja restaureeritavad ehitised, tänavanurkade hoonestamise põhimõtted, üldised arhitektuurinõuded (katusekalded, harjajooned, välisviimistluseks sobivad materjalid, säilitatavad väikevormid hoonetel, piirete tüübid ja kõrgus). § 40. Projekteerimise nõuded (1) Ehitiste püstitamise, laiendamise või rekonstrueerimise projektide koostamisele peavad eelnema ehitusajaloolised või arheoloogilised uuringud, mille vajadus määratakse planeeringuga või projekteerimistingimustega. (2) Uuringute alusel koostatakse eritingimused, mis on projekteerijale täitmiseks kohustuslikud. Uuringute aruannetest ja eritingimustest esitatakse üks eksemplar ehitusosakonnale, kus korraldatakse nende säilitamine. (3) Miljööväärtusega hoonestusalal on väikeehitise, mille ehitusalune pindala on 20 – 60 m2, ehitusprojekti koostamine kohustuslik. § 41. Ehitamise nõuded (1) Hoonete rekonstrueerimisel ja laiendamisel tuleb tagada arhitektuuriväärtuslike objektide ja nende osade (fassaadi, eksterjööri- ja interjööridetailide, sealhulgas akende ja uste, laudvoodri, dekoratiivvormide, piirdeaedade jms) säilimine, restaureerimine ja võimalusel ka eksponeerimine. (2) Akende ja uste vahetamisel peavad uued olema analoogsed esialgsetega, säilitades materjalid, gabariidid, ruudujaotuse ja profiilid. Lubatud on sisemise raami ühekordne klaas vahetada klaaspaketi vastu. (Muudetud Tartu Linnavolikogu ...07.2009 määrusega nr ...) (3) Miljööväärtuslike hoonete seinakatte või katuse remontimisel või vahetamisel tuleb kasutada algseid või algsele lähedasi materjale. (4) Uute hoonete välisviimistluses tuleb kasutada laia laudist või krohvi, akende ja uste kujundus peab sobima piirnevate hoonete akende ja ustega, katusekatte materjalina tuleb kasutada tsingitud valtsplekki või katusekivi. (5) Miljööväärtusega hoonestusaladel ning linna üldkeskuses (Pargi ja Aida tänava, Emajõe, Paju tänava, Pika, Sauna, Laia, K. E. v. Baeri, Vallikraavi, J. Kuperjanovi, Pepleri ja Väike-Tähe tänavatega piirneval alal) on lisaks muudele tingimustele keelatud elektrikilpide ning muude tehniliste seadmete ja juhtmete paigaldamine hoonete fassaadidele ning nende ette. Juhtmed ja ühendused tuleb monteerida seinakatte alla. Kui muinsuskaitse eritingimused ei näe ette teisiti, tuleb õhuliinide rekonstrueerimisel kasutada maakaableid. § 42. Ehitise lammutamise nõuded (1) Miljööväärtusega hoonestusala ehitist saab lammutada, kui seda pole võimalik ehitustehnilise ekspertiisi andmetel enam restaureerida. Vajadusel võib ehitusosakond tellida täiendava ekspertiisi. (2) Enne 1944. aastat ehitatud hoone lammutamise loa taotlemisel tuleb hoone kohta koostada ajalooline õiend, mis sisaldab tekstilist osa hoonete kujunemis- ja ehitusloost, fotofikseeringuid, väljavõtteid arhiivi- ja inventariseerimisjoonistest. (3) Hoone lammutamisel suunatakse taaskasutusse materjalid, mida on võimalik kasutada ja mis muidu häviksid. VI OSA RAKENDUSSÄTTED 9. peatükk Ehitusmääruse rakendamine § 43. Riiklik ehitisregister Riiklikku ehitisregistrisse edastab andmeid ja väljastab kinnitatud väljavõtteid ehitusosakond. § 44. Linnavalitsuse ja linnavalitsuse struktuuriüksuste volitamine (1) Maakatastriseaduse § 18 lõigetes 4 ja 5 nimetatud küsimusi otsustab linnavalitsus. (2) Raudteeseaduse § 31 lõikes 2 nimetatud arvamuse annab linnavalitsus. (3) Lennundusseaduse § 35 nimetatud kooskõlatused hangib planeerimisosakond. § 45. Puu raiumiseks loa andmise korra muutmine Tartu Linnavolikogu 1. juuli 2004. a määruse nr 79 "Puu raiumiseks loa andmise kord" punkt 2.4. tunnistatakse kehtetuks. § 46. Ehitusmääruse rakendamine (1) Tartu Linnavolikogu 19. juuni 2003. a määrus nr 33 “Tartu linna ehitusmäärus” tunnistatakse kehtetuks. (2) Määrus jõustub 1. novembril 2006. a. |