EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
INFORMATSIOON |
|
Tartu
|
07. aprill 2009. a. nr LVK-I-0036 |
Informatsioon revisjonikomisjonile teede ja tänavate hooldamise töövõtulepingute tingimuste täitmisest |
Tartu linna tänavate aastaringse hoolduse tagamiseks 2009. ja sellele järgnevatel aastatel viidi 2008. aastal läbi neli riigihanget. Algse hankedokumendi tingimuste koostamisel arvestati varasemate analoogsete riigihangete ja nende põhjal sõlmitud lepingute tulemusi, kogemusi ning metoodikat, linnavolinike soove ja ettepanekuid, aga samuti teiste linnade ja riikide kogemusi.
Esimese riigihanke tingimustes suurendati tööpiirkondi ja senise 3 asemel jagati linn 2-ks piirkonnaks (piiriks Narva mnt ja Võru tn joon). Tööpiirkonna pindala suurenemine tõstis ettevõtjale masinate ja tööjõu kasutamise efektiivsust ning parandas logistilist potentsiaali, samas säilis konkurents. Lepingu pikkuseks planeeriti algselt 6 aastat, mis on minimaalne uue tehnika täieliku amortiseerumise aeg ja võimaldas eeldatavalt optimaalsete kuludega kasutusele võtta linna soovitud töökindlamat, keskkonnasõbralikumat ja linlasi vähem häirivat tehnikat.
Lisaks seati hanke tingimustesse veel järgmised muutused:
1. Kõnniteede hooldusel võtta kasutusele väiksemagabariidiline ja kergem, üle 0 kraadi C korral jäätmeid koguv tehnika, seniste harjade asemel – maksimaalse laiusega 1,5 m. See võimaldaks hooldada senisest rohkem kõnniteid mehaaniliselt, samas kogudes kõik jäätmed ja prahi, väldiks kõnniteega külgnevate haljasalade ja lillepeenarde kahjustamist ning kõnniteekatete deformeerimist.
2. Võtta kloriididega töötlemisel osaliselt või täielikult kasutusele lisandid Eco Thaw, Safe Code vms, mis vähendaks oluliselt kloriidide kahjulikku mõju sillakonstruktsioonidele, teekattele, teepiiretele, sõidukitele, loodusele jne. Põhja-Ameerikas ja Kanadas tehtud uuringud näitavad, et sama hooldustaseme säilitamisel on aastane kloriidide kasutamine vähenenud 25-30%, teehooldusmasinate väljasõidud 30% ja vastava piirkonna teed ja eriti sillad on vajanud viimasel 7 aastal oluliselt vähem remonti.
3. Võtta kruusateede kastmisel kasutusele Soomes kasutatav tolmutõrje kemikaal Dustex, mida lisatakse kastmisveele ja mis tagaks 3-ööpäevase tolmutõrje kestmise pärast ühekordset töötlemist. Siiani kasutatud ainult veega kastmine toimub kuivade ilmadega 4 korda päevas 7.00-17.00 maksimaalselt 2,5 tunniste intervallidega. Samas kuivatab päike väga kuivade ilmadega tee juba 1 tunniga ja õhtupoolikutel jääb suhteliselt pikk tolmava teega aeg .
4. Teehooldussõidukitel teha kohustuslikuks rakendada GPS põhist asukoha jälgimise ja salvestamise süsteemi, mille kõiki andmeid nii reaalajas kui salvestistena saaks kasutada ka tellija - nii töö kvaliteedi kontrollimisel kui võimalike vaidluste ja linna, kui teeomaniku vastu esitatavate hagide lahendamisel.
Hankele laekus kahe piirkonna peale seitse pakkumist neljalt pakkujalt. Vaatamata konkurentsile osutusid pakkumuste hinnad ootamatult kõrgeks - 2009. aasta hind võrreldes 2008. aasta eelarvega on 1,94 korda kõrgem. Arvestades asjaolu, et riigihanke tulemusena aastateks 2008-2014 saadud pakkumuste hinnad ületasid märgatavalt Tartu linna eelarvelisi võimalusi, läks otsustamine Tartu Linnavolikokku.
Tagamaks aastaringsete hooldustööde tõrgeteta sujumine, korraldati operatiivselt teine, läbirääkimistega riigihange vanadel tingimustel tänavate hoolduse tagamiseks juunis- uulis, kuni volikogu otsuse langetamiseni. Juunis langetas volikogu otsuse pakkumused tagasi lükata ja seetõttu korraldati operatiivselt kolmas läbirääkimistega riigihange tänavate hoolduse tagamiseks augustist detsembrini, kuna uue, muudetud tingimustega avatud riigihanke nõuetekohaseks läbiviimiseks oli vaja vähemalt 4-5 kuud.
Neljanda, uue pikaajalise riigihanke perioodiks võeti kiirelt muutuva ja raskesti prognoositava majanduse arenguetapi taustal, lühem ajaperiood 2009-2011 - 2,5 aastat, mis vähendas määramatuse osast tulenevat riski hinna pakkumisel. Aluseks võeti esimese hanke hankedokumendid, mida täiendati mitmete tellija võimalustega valida ja otsustada enne pakkumuste kinnitamist ja lepinguperioodi kestel kord aastas hinna vähendamiseks tehnoloogia valikuid, lisandite kasutamist, töörežiime jne. See osutus edukas ja hange õnnestus sõlmida esimese hankega võrreldes aasta lõikes üle 5 milj kr võrra soodsamalt. Samas kasutati 2009. a märtsikuisel lepingu hinna vähendamisel 10% võrra nii hinna vähendamiseks jäetud valikuid, kui ka peamiselt suviste tööde mahtude vähendamist.
Viimase hanke võitjaks osutus idapiirkonnas AS CLEANAWAY ja läänepiirkonnas TÄNAVAPUHASTUSE AS.
2009. aastal oli kuni 1. märtsini lepinguga kahe firma poolt hooldusele võetud tänavad vastavalt linnavolikogu määrusele (17.01.2008. nr 80). 4. ja 3. seisunditasemega teid, s.o. põhi- ja jaotustänavaid 1037 tuh. m2, 120 km, kõnniteid 25 km ehk 74 tuh/ m2, autoparklaid 66 tuh/ m2, 269 bussipeatust, 340 ülekäigukohta ning käsitsi puhastatavaid rajatisi (bussipeatused, trepid, sillad, hüdrandid jne.) kokku 11 tuh/ m2. Libeduse- ja lumetõrje koos nimetatud objektidelt vajadusel teostatava lume äraveoga teostati kompleksselt. 3. seisunditaseme tänavatel kasutati töötlemist niisutatud soolaga (NaCl) ja 4. seisunditaseme tänavatel NaCl koos 3% Eco Thaw lisandiga.
Samuti telliti perioodil selle lepingu mahus 2. seisunditasemega 974 tuh m2 sõiduteede (kõrvaltänavate) libedustõrjet liivaga (teostusaeg kuni 8 tundi).
Põhitänavate (38 km, 4 talihoolduse tase) libedustõrje toimus maksimaalselt 2 tunni- ja sahkamine 4 tunni jooksul. Jaotustänavate (76 km, 3. talihoolduse tase) libedustõrje toimus 4 tunni- ja sahkamine 8 tunni jooksul. Tõusudel ja sildadel teostati libedustõrje 30 min jooksul.
Kõrvaltänavate 2 talihoolduse seisunditasemega (viis piirkonda kokku 974 tuh/m2) sahkamine toimus kuni 12 tunni jooksul.
Hooldust teostavad 2007. a riighanke võitnud 2 ettevõtjat: AS Bron Teenindus (1 piirkond) ja AS Teho (4 piirkonda).
Tänavate talvised hooldusnõuded on sätestatud Majandus ja kommunikatsiooniministri määruses nr 45 (17.12.2002.a.) ja kehtivate lepingutega olid need 1 märtsini täidetud.
Pärast 1 märtsi on 10% kokkuhoiu saavutamiseks väiksema liiklusega kõrval- ja tupiktänavate hooldus (10 % kogumahust) viidud 12 tunnisele ettetellimisel hooldusele järgneva 12 h jooksul ja (7 % kogumahust, Vana –Ihaste tn) hooldusele 24 h jooksul nõuetekohase 12 tunni asemel.
Lisaks on idapiirkonnas ohtlike kohtade libedustõrje aega pikendatud 30 minutilt 1 tunnile; parklate lume- ja libedustõrje tellimisel, 8 tunnise etteteatamisega; loobutud Eco Thaw kloriidilisandi kasutamisest ja tänavate puhastamisest talvel, lumeta ajal. Suvel on loobutud tolmutõrje kemikaali Dustexi kasutamisest ja mõlemas piirkonnas alandatakse peaaegu kõikide (v.a. südalinna tänavad) rentsliga tänavate suvist puhastuse tihedust ühe astme võrra.
Lumevedu on teostatud 2009. a läänepiirkonnas kokku 1772 m3 ja vedu on alates veebruarist piiratud miinimumini. Veetud on ainult südalinna jalakäijate tsooni tänavatelt, tasulise parkimise alal paiknevatelt kitsastelt tänavatelt, kus see on olnud hädavajalik. Lumeveo 1 m3 hinnaks koos lume ladustusplatside hoolduse, sulamisjärgse koristuse ja äraveovalmidusega kuni 2000 m3/ööpäevas on idapiirkonnas 31,99 kr ja läänepiirkonnas 141,34 kr.
Vastavalt lepingule on käesoleval talveperioodil rakendatud tähtaegselt tegemata või ebakvaliteetselt teostatud tööde puhul hooldussumma vähendamist 25 korral kokku summas 85 665,77 kr.
Sõlmitud lepingu täitmine on kulgenud edukalt. Tartu linn on saanud tänavate hoolduse teenust selle mahu, kvaliteedi ja hinnaga, mis lepingutes fikseeritud ja kokkuhoiuvajaduse ilmnemisel on töövõtjad teinud lepingu muutuste sisseviimisel operatiivset ja konstruktiivset koostööd.