L. Puusepa tn 3 krunt asub Tartu linna üldplaneeringu kohaselt väikeelamumaal Tammelinna miljööväärtusega hoonestusalal. Miljööväärtusega hoonestusala eesmärk on tagada 1920.─1930. aastatel kujunenud Tamme aedlinna tervikstruktuuri, selle planeeringu, haljastuse, maastikuelementide ning kaug- ja sisevaadete ning seal paikneva ehitusajaloolise väärtusega hoonestuse ja miljöölise terviklikkuse säilimine.
OÜ BFG esitas 30.08.2006 ettepaneku algatada detailplaneeringu koostamine eesmärgiga rajada L. Puusepa tn 3 krundile perearstikeskus. Tuginedes muuhulgas linnavalitsusele laekunud L. Puusepa tn 3 krundi naaberkruntide omanike kirjalikele vastuseisudele perearstikeskuse rajamise osas, ei peetud detailplaneeringu algatamist otstarbekaks.
30.11.2006 esitas OÜ BFG ettepaneku detailplaneeringu koostamise algatamiseks eesmärgiga L. Puusepa tn 3 krundile kuni 200 m² ehitusaluse pinnaga elamu rajamiseks. Soovitud planeering algatati Tartu Linnavolikogu 18.01.2007 otsusega nr 167. Tartu Linnavalitsuse 20.02.2007 korralduse nr 243 alusel lepingut detailplaneeringu koostamise korraldamise ja rahastamise õiguse üleandmiseks ei sõlmitud, kuna OÜ BFG poolt seda ei allkirjastatud. 30.03.2008 esitas OÜ BFG avalduse nimetatud otsuse ja korralduse kehtetuks tunnistamiseks. Tartu Linnavalitsuse 26.08.2008 korraldusega nr 938 tunnistati kehtetuks Tartu Linnavalitsuse 20.02.2007 korraldus nr 243. Tartu Linnavolikogu 18.01.2007 otsust nr 167, millega algatati detailplaneering, ei ole kehtetuks tunnistatud.
06.11.2006 otsustati väljastada omaniku taotluse alusel ehitise kasutusluba L. Puusepa 3 elamu-apteegile, seoses ehitise kasutamise otstarbe osalise muutmisega apteegiks ning määrati L. Puusepa 3 katastriüksuse uueks sihtotstarbeks 40% väikeelamumaa (EE) ja 60% ärimaa (Ä).
16.aprillil 2008 esitas L.Puusepa 3 omaniku esindaja AS Baltic Future Group juhataja Küllike Lääne avalduse L.Puusepa 3 elamu-apteegi II korruse eluruumide kasutusotstarbe muutmiseks. Ruume sooviti kasutada arsti (psühhiaatri) kabinettidena. Tartu Linnavalitsuse 17.07.2008 korraldusega nr 814 otsustati väljastada ehitusluba hoone rekonstrueerimiseks ning määrata ehitusloa alusel katastriüksuse sihtotstarbeks 100% ärimaa. 27.01.2009 otsustas linnavalitsus väljastada kasutusloa L.Puusepa 3 rekonstrueeritud apteek-perearstikeskuse II ehitusjärgule.
OÜ BFG esitas 06.02.2009 linnavalitsusele ettepaneku detailplaneeringu koostamise algatamiseks eesmärgiga määrata ehitusõigus Puusepa tn 3 krundile uue äriotstarbelise hoone püstitamiseks. Uue hoone ehitusaluseks pindalaks soovitakse 300 m².
Linnavalitsus saatis 09.03.2009 planeeringust huvitatud isikule kirja, kus teatab, et on endiselt seisukohal, et L. Puusepa tn 3 krundil ei ole ärihoone kavandamine linnaehituslikult sobilik. Uue hoonena on lubatav kavandada vaid elamut. Vastusena teatas OÜ BFG 31.03.2009 kirjaga, et palub veel kord võtta nende poolt esitatud taotlus planeeringu koostamise algatamiseks menetlusse, kuna L. Puusepa tn 3 kinnistul paikneb tänaseks renoveeritud 69,6 m² ehitusaluse pinnaga (suletud netopind 98,9 m²) hoone, milles vastavalt Tartu Linnavalitsuse poolt väljastatud kasutusloale nr 115/09 tegutseb apteek ja on avatud arstikeskus.
Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna 16.04.2009 kirjas OÜle BFG selgitati täiendavalt detailplaneeringu koostamise algatamise ettepaneku menetlemisega seonduvaid asjaolusi. Selgitati, et Tartu Linnavolikogu 28.09.2006 määruse nr 40 "Tartu linna ehitusmäärus" § 4 lg-s 3 on sätestatud, et kui planeeringu algatamise ettepanek on vastuolus linna üldplaneeringuga või seda täpsustava teemaplaneeringuga, maa-ala kohta kehtiva detailplaneeringuga või ei arvesta ruumilise arenguga kaasneva majandusliku, sotsiaalse ja kultuurilise keskkonna ning looduskeskkonna pikaajalisi suundumisi ja vajadusi, informeerib linnaplaneerimise ja maakorralduse osakond eelnimetatud asjaolu(de)st kirjalikult ettepaneku tegijat.
Seepeale palus OÜ BFG 07.05.2009 kirjaga linnavalitsusel veelkord kaaluda planeeringu algatamise ettepaneku tegija vaatenurki leides, et elamu planeerimine antud asukohas ei ole otstarbekas.
Osakond väljendas veelkordselt seisukohta, et L. Puusepa tn 3 krundil ei ole uue ärihoone või olemasoleva laiendamise kavandamine linnaehituslikult sobilik ega ole kooskõlas miljööväärtusliku hoonestusala kaitse eesmärkidega, kuna rikub ajalooliselt väljakujunenud aedlinna kompaktsust nii hoone funktsiooni kui ka sellest tuleneva hoonestuslaadiga. Osakond teatas, et on ette valmistanud linnavolikogule esitamiseks detailplaneeringu koostamise algatamisest loobumise eelnõu.
03.08.2009/88 kirjas palubPeeter Lääne, OÜ Jaanson & Lääne juhataja ja OÜ BFG osanik, veelkord kaaluda võimalust arstivastuvõtu ruumide laiendamiseks või anda nõu alternatiivsete variantide osas.
Osakond otsustas kutsuda kokku planeeringuala naabrid, et selgitada välja nende seisukohad eelnimetatud planeeringu koostamise algatamise ettepaneku suhtes.
Osakonnas toimus 22.10.2009 koosolek, kus naabrid väljendasid vastuseisu planeeringu algatamisele ärifunktsiooniga hoone kavandamiseks krundile. Koosolekul otsustati, et naabrid esitavad oma lõpliku seisukoha kahe nädala jooksul.
Oma seisukohta väljendasid kirjalikult Lembitu tn 7 kaasomanikud Marge Tamme ja Valdek Tamme, Puusepa tn 1 kaasomanik Katrin Saul ja Taavi Saul ning Lembitu tn 9 viie korteri elanike nimel Margo Parts. Naabrid väljendavad kirjades seisukohta, et on vastu detailplaneeringu algatamisele ärifunktsiooniga hoone ehitamise eesmärgil. Põhjenduseks toovad nad asjaolu, et tegemist on miljööväärtusega hoonestusalal asuva eramajade rajooniga ja perearstikeskuse kavandamine eramajade vahele ei ole sobiv. Samuti on meditsiiniasutusi ümbruskonnas küllaga ja veel ühe sama funktsiooniga hoone toomine piirkonda ei ole põhjendatud. Äritegevuse laiendamine krundil toob kaasa suurema liikluskoormuse, parkimiskohtade vajaduse ja sellega seoses haljastatuse osakaalu vähenemise.
Lembitu tn 7 kaasomanikud leiavad, et L. Puusepa tn 3 krundile on sobilik ehitada individuaalelamu.
Puusepa tn 5 krundi üks omanikest Peeter Ratnik on andnud nõusoleku soovitud eesmärgil detailplaneeringu algatamiseks.
Planeerimisseaduse § 1 lg 2 järgi on planeerimise eemärgiks tagada võimalikult paljude ühiskonnaliikmete vajadusi ja huvisid arvestavad tingimused säästva ja tasakaalustatud ruumilise arengu kujundamiseks, ruumiliseks planeerimiseks, maakasutuseks ning ehitamiseks. Planeerimisseaduse § 8 lg 3 järgi on üldplaneeringu eesmärkideks linna ruumilise arengu põhimõtete kujundamine, kavandatava ruumilise arenguga kaasneda võivate majanduslike, sotsiaalsete ja kultuuriliste mõjude ning looduskeskkonnale avalduvate mõjude hindamine ning selle alusel säästva ja tasakaalustatud ruumilise arengu tingimuste seadmine maa- ja veealade üldiste kasutamis- ja ehitustungimuste määramine, miljööväärtuslike hoonestusalade määramine ning nende kaitse- ja kasutamistingimuste seadmine. Tartu linna üldplaneeringu 5. peatüki sissejuhatavas osas on märgitud, et miljööväärtusega hoonestusaladel ja nende piiridest väljajäävate miljööväärtusega hoonete juures taotletakse linnaosa ajaloolise miljöö ning ehitiste säilitamist, uurimist, taastamist ja eksponeerimist. Üldplaneeringu punktis 5.2.1. "Kaasneda võivad mõjud ning säästva ja tasakaalustatud arengu tingimised" on märgitud, et üldplaneeringuga on kavandatud miljööväärtusega hoonestusalade kaitse- ja kasutamistingimused. Tagada tuleb miljööväärtusega hoonestusalade säilimine tingimuste kehtestamisega detailplaneeringutele ja ehitusprojektidele, arvestades iga konkreetse ala iseärasusi.
Praktikas on linnaehitusliku miljöö mõiste sisustamisel välja toodud linnaehitusliku miljöö kujunduselementidena nii arhitektuur, haljastus, kui ka tänavavõrk ja krundijaotus. Olulise tähtsusega on miljööväärtusega hoonestusaladel ka kujunenud sotsiaalne keskkond. Neis piirkondades välja kujunenud traditsioonilised elamise viisid, inimeste vahelised suhted, igapäevaelu on tähtis osa miljööst. Linnaehituslik keskkond kui kultuurikeskkond vajab tervikuna tähelepanu ja kaitsmist. Sarnaselt looduskeskkonnale on ehituskeskkond taastamatu väärtus.
L. Puusepa, Vambola, Väke kaare, Lembitu tn vahelise kvartali krundid, v. a L. Puusepa tn 3 krunt, on hoonestatud 1-2 korruseliste elamutega. L. Puusepa tn 3 katastriüksusele on määratud sihtotstarbeks 100% ärimaa maakatstriseaduse § 18 lg 5 alusel seoses ehitusloa väljastamisega L. Puusepa 3 hoone rekonstrueerimiseks. Kuigi katastriüksuse sihtotstarve on käesoleval ajal ärimaa, ei ole piisavalt põhjendatud olemasolevast sihtotstarbest lähtuvalt äriotstarbelise hoone kavandamine.
Linnale on teada ka naabrite selge vastuseis taotletud hoonestuse osas juba planeeringu lähteseisukohtade tutvustamisel. Lähiümbruse elanikel on õiguspärane ootus Tamme aedlinna miljööväärtusliku keskkonna säilimiseks. Avalik huvi miljööväärtusliku keskkonna säilitamiseks kaalub üles kinnistu omaniku soovi laiendada Puusepa tn 3 krundil asuvat apteek-perearstikeskust kavandades uue ärihoone rajamist.
Käesoleva otsusega on otstarbekohane tunnistada kehtetuks Tartu Linnavolikogu 18.01.2007 otsus nr 167 "L. Puusepa 3 detailplaneeringu algatamine ja lähteseisukohtade kinnitamine", kuna krundi omanik ei soovi eelnimetatud otsuses toodud lähteseisukohtadele vastavat detailplaneeringut koostada.
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 1, Tartu linna ehitusmääruse § 4 lg 4 p 6, § 5 lg 1 p 1 ja lg 2 ning arvestades Tartu Linnavolikogu 6. oktoobri 2005. a määrusega nr 125 kehtestatud Tartu linna üldplaneeringut ja OÜ BFG 30.03.2008 esitatud avaldust Tartu Linnavolikogu 18.01.2007 otsuse nr 167 kehtetuks tunnistamiseks, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Tunnistada kehtetuks Tartu Linnavolikogu 18.01.2007 otsus nr 167 "L. Puusepa 3 detailplaneeringu algatamine ja lähteseisukohtade kinnitamine".
2. Loobuda OÜ BFG poolt 06.02.2009 esitatud detailplaneeringu algatamise ettepaneku kohase detailplaneeringu koostamise algatamisest krundile L. Puusepa tn 3.
3. Otsus jõustub OÜle BFG teatavakstegemisest.
4. Otsuse peale võib esitada Tartu Linnavolikogule vaide haldusmenetluse seaduses sätestatud korras 30 päeva jooksul arvates otsuse teadasaamise päevast või päevast, millal oleks pidanud otsusest teada saama või esitada kaebuse Tartu Halduskohtule halduskohtumenetluse seadustikus sätestatud korras 30 päeva jooksul arvates otsuse teatavakstegemisest.