Planeeringu algatamise ettepaneku tegijaks on Tartu Linnavalitsus, lähtudes Tartu Linnavolikogu 14. septembri 2006. a määrusega nr 35 kinnitatud "Tartu linna arengukava aastateks 2007-2013" lisa punktidest 1.6.2 ja 1.3.2.1. Tartu Linnavalitsuse 14. novembri 2006. a korraldusega nr 1702 algatati Ringtee silla ja selle juurdepääsude detailplaneering, kinnitati lähteseisukohtad ning algatati detailplaneeringu keskkonnamõju strateegilise hindamine.
Lähteseisukohtade alusel korraldati avatud pakkumismenetlusega riigihange, mille käigus laekus töö teostamiseks üks pakkumine ASilt K&H. Kuna pakkumise hind ületas oluliselt eelarves vastava töö tegemiseks ettenähtud vahendeid, otsustas Tartu Linnavalitsus oma 27. veebruari 2007. a korraldusega nr 283 pakkumise tagasi lükata.
Pärast toimunud pakkumismenetlust otsustati, et eesmärgiga alandada töö hinda on vajalik lähteseisukohti muuta selliselt, et teedetehnilist külge käsitleb planeering minimaalsel vajalikul tasemel ning et paralleelselt oleks võimalik teostada erinevaid planeeringu koostamiseks vajalikke toiminguid (silla eskiislahendused, eelprojekti koostamine, mille käigus määratakse silla ja teeosa tehnilised parameetrid), seetõttu on nõuete leevendamine planeeringu etapis põhjendatud.
Eelnevast tulenevalt otsustas linnavalitsus oma 10. juuli 2007. a korraldusega nr 895 muuta 14. novembri 2006.a korraldust nr 1702 ja kinnitas uued planeeringu lähteseisukohad.
Peale uute lähteseisukohtade kinnitamist asus linnavalitsus ette valmistama uue riigihanke väljakuulutamist. Riigihanke ettevalmistamisel peetud konsultatsioonide käigus selgus, et detailplaneeringu koostamine enne tänava trassi asukoha määratlemist ning oluliste tee- ja sillaehituselementide eskiiside olemasolu ei ole otstarbekas. Kuna tänava ja silla ehituslikud lahendused võivad olla sedavõrd erinevad oma tehniliselt teostatavuselt, majanduslikult tasuvuselt ja keskkonnamõjult, on esialgu mõistlik eskiisi tasemel määrata tänava koridor (valides koostatavatest variantidest optimaalsem), konstruktsiooni põhilahendused ja tänava parameetrid koos samaaegselt läbi viidava keskkonnamõju hindamise protsessiga. Nii saab optimaalse variandi valikul juba arvestada ka keskkonnamõjusid. Eelprojekti koostamisel täpsustatud tänava asukoha järgi saab määrata detailplaneeringu ala ja koostada detailplaneering. Seega on käesoleva korralduse alusel algatatava detailplaneeringu eesmärgiks õiguslike aluste loomine maakorralduslikeks töödeks Ringtee silla ja selle juurdepääsude rajamise eesmärgil.
Kuna osa planeeritavast alast jääb Ülenurme valla territooriumile, tehakse planeeringut ja keskkonnamõju hindamist puudutavad otsused paralleelselt ka Ülenurme vallas. Planeeringu algatamine Ülenurme valla osas otsustati Ülenurme Vallavalitsuse 23. mai 2007. a korraldusega nr 135.
Planeeringuala määramisel on lähtutud optimaalsuse printsiibist, on valitud minimaalne võimalik ala, et hoida kokku mõõdistus- ja planeerimiskulusid. Turu tänava poolt on alasse haaratud Turu-Ringtee ristmik, et see liiklussõlm saaks lahendatud. Ihaste poolt on planeeringuala valik tingitud sellest, et edasine lõik juurdepääsuteest on haaratud koostamisel olevasse Ihaste põik 2 ja lähiala detailplaneeringu alasse ning seega puudub vajadus selle ala uuesti planeerimiseks. Planeeringulahendused peavad teineteisega arvestama.
Kuna Tartu linna üldplaneeringuga määratud Ringtee silla ja juurdepääsude ala jääb osaliselt Natura 2000 ja perspektiivse Ihaste sihtkaitsevööndi alale, on linnavalitsus seisukohal, et planeeringule tuleb läbi viia ka keskkonnamõju strateegiline hindamine.
Eeltoodud põhjustel on osutunud vajalikuks Tartu Linnavalitsuse 10. juuli 2007 korralduse nr 895 ja 14. novembri 2006. a korralduse nr 1702 muutmine. Õigusakti selguse ja ühese mõistetavuse huvides on olnud otstarbekohane tunnistada nimetatud Tartu Linnavalitsuse korraldused kehtetuks ning anda uus õigusakt.
Detailplaneeringu koostamise korraldaja ja kehtestaja on Tartu Linnavalitsus, asukohaga Raekoda, Tartu 50089. Detailplaneeringu koostaja selgitatakse välja riigihanke tulemusel. Detailplaneeringu koostamise algatamise ja keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamise otsusega saab tutvuda tööpäevadel Tartu Linnavalitsuse linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnas, asukohaga Raekoja plats 3.
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 1, 30 lg 1 p 2, planeerimisseaduse § 9 lg 12, § 10 lg 5, keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 6 lg 2 p 10, § 33 lg 1 p 3 ja § 34 lg 1, § 35 lg-d 5 ja 6, Vabariigi Valitsuse 29. augusti 2005. a määruse nr 224 "Tegevusvaldkondade, mille korral tuleb kaaluda keskkonnamõju hindamise algatamise vajalikkust, täpsustatud loetelu" § 13 p 8, Tartu linna ehitusmääruse § 4 lg-d 5 ja 6, § 36 lg 1 ning arvestades Tartu Linnavolikogu 6. oktoobri 2005. a määrusega nr 125 kehtestatud Tartu linna üldplaneeringut ja Ülenurme Vallavalitsuse 23. mai 2007. a korraldust nr 135, Tartu Linnavalitsus
o t s u s t a b:
1. Algatada Ringtee silla ja selle juurdepääsude detailplaneeringu koostamine ning detailplaneeringu keskkonnamõju strateegilise hindamine.
2. Planeering tuleb koostada vastavalt Tartu Linnavalitsuse 30. oktoobri 2006. a määruse nr 27 Lisale 5 “Detailplaneeringu koosseisu ja vormistamise nõuded”, arvestades järgnevate täiendavate seisukohtadega:
2.1 Planeeringu kaartide mõõtkavaks on kaardil "Planeeringuala lähipiirkonna funktsionaalsed ja linnaehituslikud seosed" 1: 10 000, teistel kaartidel 1:2000.
2.2 Planeeringu eskiislahendusena tuleb välja töötada vajaliku teemaa reserveerimiseks krundijaotuskava mõõtkavas 1:1000 arvestades ühtlase tänava laiusega võimalikult pikas ulatuses. Planeeringuala (lõigus Turu tn- Ringtee tn ristmik kuni Räpina mnt) täpsustub eelprojekti alusel valitud silla ja tänavate asukohale. Krundijaotuskavale tuleb peale kanda graafiline informatsioon teemaa piiridesse jääva olemasoleva, kavandatava või kavandatud krundijaotuse ning ehitusõiguse kohta. Kaardil peab olema tabel teabega piirnevate maaüksuste omanike kohta (kinnistusregistriosa number, katastriüksuse tunnus, nimi ja aadress, omaniku nimi ja elukoht) ning looduses olevate piiripunktide tähistuse kohta:
vähemalt 10 m tänava äärejoonest;
Jalg- ja/või jalgrattatee olemasolul 4 m kergliiklustee muldkeha alumisest servast kuid mitte vähem kui 10 m kergliiklustee käiguraja servast.
Vajalike maaüksuste omanike andmed edastab projekteerijale tellija.
2.3 Planeeringualasse jäävad kinnistud kaasata planeeringulahendusse ulatuses, mis võimaldab lahendada juurdepääsu (nii sõidukite kui jalgratturite ja jalakäijate) avalikult kasutatavalt tänavalt. Määrata lubatavad pöörded tänavalt või piiride osad, kust väljasõitude rajamine on keelatud (avaliku ruumi analüüs);
2.4 Planeeringu põhilahendusena määrata Tartu Idaringtee Tartu Linnavalitsuse poolt kinnitatud variandi ja punktis 2.2. nimetatud krundijaotuskava alusel põhitänava, selle juurdepääsude aluse ja vajalike kogujatänavate alune maa. Kohaliku omavalitsuse omandis oleva ja kohaliku omavalitsuse omandisse taotletava, riigi omandis oleva ja riigi omandisse taotletava, reformimata jätkuvalt riigi omandis oleva ning vajadusel eraomandis oleva ja eraomandisse taotletava maa baasil tuleb moodustada transpordimaa sihtotstarbega krundid, jättes neist välja Emajõe aluse maa;
Vajadusel näidata eraomandis olevate kruntide osade määramine, mis peavad olema avalikult kasutatavad tänavamaa osad;
Vajadusel teha muudatusettepanekud algatatud ja/või koostamisel olevate detailplaneeringutesse, ja/või kehtestatud planeeringute (osaliseks) tühistamiseks või ümberplaneerimiseks.
2.5 Näidata põhiliste tehnovõrkude asukohad.
2.6 Vajadusel teha ettepanekud kaitse alla võetud maa-alade ja üksikobjektide kaitserežiimi täpsustamiseks, muutmiseks või lõpetamiseks ja maa-alade või üksikobjektide kaitse alla võtmiseks.
2.7 Planeeringule tuleb hankida planeeringualal asuvate kruntide omanike seisukohad planeeringulahenduse osas. Planeering tuleb kooskõlastada Lõuna-Eesti Päästekeskuse, Tartumaa Keskkonnateenistuse, Veeteede Ameti ja Ülenurme Vallavalitsusega.
2.8 Detailplaneeringu lähteseisukohti ja eskiislahendust tutvustava arutelu korraldamine on vajalik.
3. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal teatada keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamise otsusest ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded, ajalehes Postimees ning Tartu linna koduleheküljel.
4. Volitada Tartu Linnavalitsuse nimel keskkonnamõju strateegilise hindamise käigus vajalikke dokumente allkirjastama linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna juhataja Urmas Ahven.
5. Korraldus jõustub 30 aprillil 2008. a.
6. Käesoleva korralduse peale võib esitada Tartu Linnavalitsusele vaide haldusmenetluse seaduses sätestatud korras 30 päeva jooksul arvates korraldusest teadasaamise päevast või päevast, millal oleks pidanud korraldusest teada saama või esitada kaebuse Tartu Halduskohtule halduskohtumenetluse seadustikus sätestatud korras 30 päeva jooksul arvates korralduse teatavakstegemisest.