EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
KORRALDUS |
|
Tartu
|
18. juuni 2006. a. nr LV-K-1063 |
Tartu Linnavalitsuse 13.06.2006 a korralduse nr 936 "Eesti Rahva Muuseumi ja Tartu valla lõunaosa (I etapi) detailplaneeringu eskiislahenduse heakskiitmine Tartu linna territooriumi osas ja kooskõlastamine Tartu valla territooriumi osas ning avaliku arutelu korraldamine" täiendamine
|
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 1 ja § 30 lg 1 p 2, planeerimisseaduse § 16 lg 3, Tartu linna ehitusmääruse § 8 lg 4, 6 ja 7 ning arvestades Tartu Linnavolikogu 06. oktoobri 2005. a määrusega nr 125 kehtestatud Tartu linna üldplaneeringut ning Tartu Vallavalitsuse 12.06 2006 kirja nr 7-2/889, Tartu Linnavalitsus
o t s u s t a b:
1. Täiendada Tartu Linnavalitsuse 13.06.2006 a korralduse nr 936 "Eesti Rahva Muuseumi ja Tartu valla lõunaosa (I etapi) detailplaneeringu eskiislahenduse heakskiitmine Tartu linna territooriumi osas ja kooskõlastamine Tartu valla territooriumi osas ning avaliku arutelu korraldamine" ning sõnastada see tervikuna järgnevalt:
"1. Kiita heaks Eesti Rahva Muuseumi ja Tartu valla lõunaosa (I etapi) detailplaneeringu eskiislahendus Tartu linna territooriumi osas vastavalt lisale koos järgmiste märkustega:
1.1 ümbertõstetavale puurkaevule leida sobivam asukoht, mis ei lõhuks pargi kujundust;
1.2 täpsustada Raadi järve keskmine veepiir ning sätastada nõue, et kavandatud tegevused planeeringualal ja naabruses ei tohi kaasa tuua selle muutumist;
1.3 Pos 7 krundile kavandatud teemapark vajab edasisel planeerimisel detailsemat käsitlust, võimalike eksponaatide - taluhoonete - paigutamiseks määrata tinglik hoonestusala, kus hoonete täpsem asukoht määratakse projekteerimise käigus;
1.4 edasisel planeerimisel leida lahendus, kus teemapark ja Raadi mõisa kompleks ei oleks rõhutatult lahutatud. Eelistada tuleb sujuvamat üleminekut, mitte tugeva piiriga eraldamist.
1.5 planeeringuga määratleda alad, mille osas tuleb enne ehitamist jääkreostuse väljaselgitamiseks ja selle likvideerimiseks teostada keskkonnamõju hindamine.
2. Kooskõlastada Eesti Rahva Muuseumi ja Tartu valla lõunaosa (I etapi) detailplaneering Tartu valla territooriumi osas vastavalt lisale koos järgmiste märkustega:
2.1 planeeringus arvestada unikaalse maastikuga, tuua välja säilitamisele kuuluvad looduslikud ja inimtekkelised maastikuelemendid Pos 7 valla territooriumile jääva puhkeala, Pos 4, Pos 13 ja Pos 14 osas;
2.2 Pos 1 ja Pos 4 kavandatud kaubanduskeskuste sedavõrd suure ehitusaluse pinna ja kõrgusega hoone ei sobi ruumiliselt Eesti Rahva Muuseumi kontaktvööndisse ning kaubanduskeskuse kasutussse võtmise järgsed transpordivood ja külastajate hulk muutuvad objekti kavandatavas asukohas senisega võrreldes oluliselt. Seetõttu ei nõustu Tartu Linnavalitsus esitatud lahendusega ning teeb järgmised ettepanekud:
- vähendada hoone kõrgust sellises mahus, kus hoone ei domineeriks Raadi ajaloolise mõisakompleksi ja muuseumi uue hoone suhtes;
- planeeringuga seada tingimus, kus ühe lahushoone suurim ehitusalune pindala ei ületaks 7000 ruutmeetrit;
- jätta ära kohustuslik ehitusjoon ja sätestada enne esimesele hoonele ehitusloa andmist hoonestuskava koostamise ning selle Tartu linnaga kooskõlastamise nõue. Hoonestuskava juurde tuleb teostada liiklusuuring hoonestuskavaga planeeritava kaubanduskeskuse kasutussse võtmise järgsete transpordivoogude analüüsimiseks;
- hoonestusala planeerimisel peab ette nägema ühtse parkimislahenduse hoone mahus või kaetud parklas. Narva mnt ääres on tühjale maale paigutatud piirkonna asukohta linna piiril ja naaberobjektide iseloomu arvestades ebaproportsionaalselt suur parkimisala. Parkimisala liigendada enam haljastusega põhimõttel, kus maapealse, hoone mahust väljas oleva parkimisala ei oleks suurem ku 60% kõrghaljastatavast alast;
- pos 1 ja 4 kruntide täisehitus ei tohi ületada 35%.
2.3 võrreldas Pos 1 ja 4 antud lahendusega on Pos 13 ja 14 lahendus hoonestuse osas liiga detailne. Hoonestusalad anda üldisemad ja sätestada enne esimesele hoonele ehitusloa andmist hoonestuskava koostamise ja selle Tartu linnaga kooskõlastamise nõue;
2.4 planeeringuga määratleda alad, mille osas tuleb enne ehitamist jääkreostuse väljaselgitamiseks ja selle likvideerimiseks teostada keskkonnamõju hindamine;
2.5 arvestada, et sõltuvalt vallavalitsuse poolt kooskõlastamiseks esitatud Tartu valla lõunaosa liiklusskeemi kooskõlastamise märkustest tuleb planeeringu edasisel koostamisel muuta esitatud liikluslahendust.
2.6. korrigeerida kaitsevööndid koostöös Tartumaa keskkonnateenistuse ja Muinsuskaitseametiga;
2.7. Pos 11 krunt kas likvideerida või määrata see ajutiseks katastriüksuseks;
2.8. sätestada, et väravavahi maja jääb muinsuskaitse alla;
2.9 muuseumi ajaloolise peavärava ees viia parkimiskohtade arv miimimumini jättes sinna vaid invakohad;
2.9. juhul, kui planeeringu kooskõlastamise ja/või selle avaliku väljapaneku järel muutub planeeringu põhilahendus, esitada see uuesti kooskõlastamiseks Tartu linnale.
3. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal korraldada punktis 1 nimetatud detailplaneeringu lähteseisukohti ja eskiislahendust tutvustav arutelu.
4. Määrata arutelu ajaks 11. juuli 2006. a kell 16:00 ja kohaks linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna nõupidamiste ruum Raekoja plats 3 III korrus.
5. Edastada informatsioon eelnõus käsitletud planeeringust linnavolikogule."
6. Korraldus jõustub ....
Õiend
Tartu Linnavalitsuse korralduse eelnõu "Tartu Linnavalitsuse 13.06.2006 a korralduse nr 936 "Eesti Rahva Muuseumi ja Tartu valla lõunaosa (I etapi) detailplaneeringu eskiislahenduse heakskiitmine Tartu linna territooriumi osas ja kooskõlastamine Tartu valla territooriumi osas ning avaliku arutelu korraldamine" täiendamine
" juurde
Vastavalt Tartu Linnavalitsuse 07.03.2006 korraldusega nr 361 kinnitatud lähteülesandele on planeeringu koostajal AS K&H-l valminud käesolev detailplaneering.
Planeeringuala suurusega ca 197 ha asub Tartu linna põhjaosas ja Tartu valla lõunaosas. Tegemist on kahe omavalitsuse ühise planeeringuga, mis kehtestatakse mõlemas omavalitsuses, kumbki oma territooriumi osas. Planeeringualal asuvad Tartu linna piirides Raadi järv, Raadi mõis ja Raadi park.
Planeeritavale alale on kavandatud 21 krunti. Suur osa alast on reformimata riigimaa. Sihtotstarvetest on maa-alale kavandatud järgnevad: ühiskondlike hoonete maa, üldmaa, tootmishoonete maa, transpordimaa ja ärimaa.
Pos-le 1 on kavandatud kaubanduskeskuse ehitamine, suurima lubatud ehitusaluse pindalaga 75000 m² (võrdluseks- Lõunmakeskuse ehitusalune pindala on 24 000 m² ja kõrgusega 18 meetrit maapinnast.
Pos-i 4 hoonestusala täpset funktsiooni planeeringuga ei määrata, kuid lubatud on ühiskondliku funktsiooniga ja ärifunktsiooniga hooned. Pos 1 ja Pos 4 hoonete arhitektuurinõuded on ühtsed.
Pos-le 7 (Raadi mõisa peahoonet ümbritseval alal) on planeeritud kuni 13 hoonet, ehitusaluse pindalaga 24050 m², uutel hoonetel on lubatud kõrguseks 9 meetrit maapinnast, vanadel hoonetel säilib olemasolev kõrgus. Uued hooned peavad stiililt kokku sobima olemasoleva mõisakompleksi hoonetega.
Pos-le 12 on kavandatud uus Eesti Rahva Muuseumi hoone (hoonestusala H1). Hoonestusala H2 täpset funktsiooni planeeringu koostamise ajal pole teada, kuid lubatud on ühiskondliku hoone funktsiooniga hoone. Suurimaks lubatud ehitusaluseks pindalaks krundil on määratud 28721 m². Eesti Rahva Muuseumi hoone ehitatakse vastavalt arhitektuurikonkursi võidutööle.
Pos-le 13 on ette nähtud hotelli, SPA ja jäähalli ehitamine. Planeeritud on ka erinevad spordiväljakud.
Pos-le 14 on ette nähtud puurkaevu teenindav hoone, mis soovituslikult ehitatakse maa alla.
Pos-de 11 ja Narva mnt 175 täpset funktsiooni pole teada, kuid lubatud on ühiskondliku funktsiooniga hooned.
Pos-dele 2, 3 ja 10 on planeeritud alajaama ehitamine.
Planeeringuga nähakse ette ka transpordimaa sihtotstarbelised krundid.
Juurdepääsud on kavandatud Vahi tänava pikenduselt, Narva mnt pikenduselt ja planeeringuga kavandatud teedelt. Planeeringuala läbivaks ja arvatavasti suurima liikluskoormusega teeks on kavandatud uus teelõik Sõpruse pst-Jaama tn ristmikult endise lennuvälja juhtimiskeskuse juurde ning sealt edasi rekonstrueeritava Narva mnt pikenduse ringristmikule. Nimetatud tee on planeeritud neljarealisena, kahepoolse jalgteega ning ühepoolse nelja meetri laiuse jalgrattateega. Lähtuvalt Tartu linna üldplaneeringust on ka Vahi tänava pikendus planeeritud neljarealisena. Kuna Narva mnt poolses osas asub väärtuslik park, siis seal on kavandatud neljarealine tee ilma eraldusribata, et tee alla jääks minimaalselt puid. Ülejäänud planeeringuala teed on kavandatud kaherealistena. Planeeringuga on sätestatud, et teede ja parklate alune pind ei tohi ületada 33% krundi pindalast. Parklad tuleb nõuetele vastavalt liigendada kõrghaljastusega.
Planeering teeb ettepaneku vähendada Raadi järve ja tiigi ehituskeeluvööndit osaliselt 50-lt meetrilt 0 meetrile, et oleks suuremad võimalused ERM-i uue peahoone projekteerimiseks ja ehitamiseks, kasutades ära ala maastikulist ja ajaloolist situatsiooni.
Planeeringulahenduse väljatöötamisel on tunda, et osade kruntide puhul ei ole välja kujunenud selget tulevikunägemust ja seega puudub ala tervikliku kujunduse kontseptsioon. Valla territooriumi puhul ei ole teostatud maastikulist analüüsi, et välja selgitada säilitamist väärivad maastikuelemendid jne. Samuti on kaubanduskeskuse piirkonda antud parkimisalad liiga totaalsed, vähese haljastusega liigendatud lahendus ei sobitu piirkonda kavandatud muude objektide ja seda eriti muuseumikompleksi iseloomuga.
Osakond on linnavalitsusele esitanud planeeringu läbivaatamise tulemused ka 13.06. 2006 toimunud istungile.
Istungile järgnenud nädala jooksul on planeering läbi vaadatud muinsuskaitsekomisjonis ning teostatud osakonna poolt ka täiendav paiklik ülevaatus. Eelneva tulemusel teeb osakond ettepaneku täiendada kooskõlastamisega antavaid märkusi vastavalt eelnõule.
Vaatamata märkustele on selge, et planeeringu peamine eesmärk- Eesti Rahva Muuseumi ehitamiseks õigusliku aluse - detailplaneeringu koostamine, on lahendatud ning seega võib planeeringu suunata eskiislahendust tutvustavale arutelule.
Koostas:
Indrek Ranniku
LPMKO planeeringuteenistuse juhataja
Lisa Tartu Linnavalitsuse korralduse eelnõu nr juurde