Saabunud kiri: Pöördumine Ülikooli tänava rekonstrueerimise projekti kooskõlastamise küsimuses

Asja number: 2016-20826
Sari: 8-13.2 Kirjavahetus linnamajanduse küsimustes juriidiliste isikutega
Teema: Pöördumine Ülikooli tänava rekonstrueerimise projekti kooskõlastamise küsimuses
Registreeritud: 05.12.2016
Kellele saadetud: Valvo Semilarski
Dokumendi liik: Kiri
Edastamise viis: E-post

Saatja:
Kontaktisik UP
Saatja kuupäev: 05.12.2016

Menetlemine:
Seisund: Registreeritud
Vastutav töötaja: Rein Haak
Kellele suunatud: Urmas Klaas; Jarno Laur; Tõnis Arjus; Urmas Mets; Siim Mitt; Mati Raamat
Vastamise tähtaeg: 05.01.2017
Seotud dokumendid:
Show details for Saabunud kiri:Saabunud kiri:
Hide details for Saabunud kiri:Saabunud kiri:
From: Urmas Past <urmas@baltikinnisvara.ee>
To: Valvo Semilarski <Valvo.Semilarski@raad.tartu.ee>, Ain Tammvere <ain@estiko.ee>, Juhan Kolk <juhan.kolk@gmail.com>
Cc: Urmas Past <urmas@baltikinnisvara.ee>
Date: 03.12.2016 16:03
Subject: Re: Ülikooli tn projektlahendus




Lugupeetud Valvo Semilarski

Pöördume teie poole, kuna meile on saabunud SKA Inseneribüroo OÜ-lt kooskõlastamiseks Tartu LV telimusel valminud Ülikooli tänava rekonstrueerimise projekt.
Esitatud projekti kooskõlastada ei ole võimalik, kuna selles kajastatud seisukohad erinevad oluliselt lähenemisest Ülikooli tänava arendamiseks, mida oleme korduvalt arutanud Ülikooli tänava äärsete kinnistute omanike esindajate Ülikooli tänava ettevõtjate kohtumistel teiega ja Tartu LV teiste liikmetega. Kõigil nendel kohtumistel on Tartu linna esindajad ja Ülikooli tänava äärsete kinnistute omanike esindajad ühiselt jõudnud samadele seisukohtadele Ülikooli tänava rekonstrueerimise vajaduste kohta. Refereerin neid arutatud peamisi punkte veelkord.

1. Tartu linn on pikaajaliselt arendanud ja ellu viinud kava, mille kohaselt ainult jalakäijatele mõeldud tänavateks kesklinnas on Rüütli tänav, Raekoja plats ja Küüni tänav (edaspidi ALA). Selle ALA varjatud laiendamise katse, mida esitatud projekt teostaks, muudaks Ülikooli tänava äärsetel kinnistutel ja kog ALA-s majandustegevusega tegelemise ilma igasuguse arusaadava põhjenduse või vajaduseta oluliselt raskemaks, seades ohtu paljude ettevõtete majandustulemused, järelikult ka maksulaekumised neilt ettevõtetelt.

2. ALA, kui ulatusliku piirkonna teenindamiseks on vajalik tagada võimalikult otstarbekas ja sujuv liiklus- ja parkimiskorraldus ALA ümbritsevatel tänavatel- Vabaduse puiesteel, Riia, Vanemuise ja Ülikooli tänavatel. ALA-l töötavad igapäevaselt Tartu LV, Tartu Ülikool, mitmed suured hotellid, paljud toitlustusasutused, bürood ja teenindusasutused oma partnerite ja klientidega. Kindlasti peab arvestama ka ALA paljude elanike huvidega. Absurdsena kõlaks idee taastada ajalooline munakivi-, savikruusa või muu taoline taoline tänavakate, või paigaldada neid imiteeriv (tõstetud) klompkivikate aktiivse autoliiklusega Vabaduse puiesteel või Riia tänaval. Samavõrd põhjendamatu oleks taoline tegevus ka aktiivse transpordivooga Ülikooli tänava jaoks, siiski selgitame allpool veelkord, miks on ka idee Ülikooli tänava katmisest kaasaegse kvaliteetse asfaltkatte asemel oluliselt kallima mitmesuguste kivi- ja betoonkivikatete keeruka kombinatsiooniga põhjendamatu raharaiskamine. Kui siiski on selgunud, et Tartu linna investeeringute eelarves on piisavalt vabu rahalisi vahendeid, võime omalt poolt soovitada, milliseid Tartu jaoks tõeliselt vajalikke projekte võiks finantseerida.

3. Vaadeldes alates p.3-st mõistlikku (liikluse) korraldamist ainult Ülikooli tänava rekonstrueerimise seisukohast, tuleb märkida, et kõigi ALA-l paiknevate asutuste töö korraldamiseks on hädavajalik tagada igapäevane ulatusliku teenindava transpordivoo juurdepääs, sagedane suuregabariidiliste masinate lühiajaline peatumise võimalus ilma liiklusvoo totaalse segipaiskamiseta (kaubaveo- ja prügiautod, autobusssid hotellikülastajate ja nende kohvritega, taksod jms.), samuti parkimise võimalus Ülikooli tänava ääres ka mujal kui Tartu LV suletud parklas jpm. Transpordivahendite seismine ummikutes või nende liikumine üle mistahes takistuste (munakivi vms. sillutis, ’’lamavad politseinikud’’) suurendab saastekoormust ja põhjustab kõigile asjaosalistele samuti läheduses viibijatele põhjendamatut lisastressi. Transpordivoo otstarbeka korraldamise ja kulueffektiivsuse seisukohast on arukaim lahendus- tänaseks väljakujunenud ühesuunalise liikluslahendusega liiklus- ja parkimiskorraldus, vajalik on lihtsalt uuendatud ja kvaliteetne asfaltkate Ülikooli tänaval Vanemuise tänavast kuni Raekojani. Otstarbekas oleks kasutada tänasest madalamaid ja ’’ümaramaid’’ äärekive.Peaks säilitama tänase parkimiskohtade arvu, muutes mõned parkimiskohad (lähtuvalt Ülikooli tänava äärsete kinnistute omanike ja ettevõtjate vajadusest) sellisteks, et lubatud on ainult lühiajaline peatumine. Ülikooli tänava äärsete kinnistute omanikel on vaja Tartu LV abi et takistada igasugust peatumist väravate ees ja parkimist ainult lühiajalist peatumist lubaval alal. Politsei ega keegi muu kahjuks selles mures ei aita. Kuna Tartu kesklinnas napib parkimiskohti, siis võiks tõsiselt arutada Tartu LV kinnise parkla kasutamist kõigi liiklejate jaoks.

4. Ka jalakäijatele (eriti lapsevankritega noorpered, samuti invaliidid, ratastega kohvreid vedavad turistid või tudengid ja kõrgetel kontsadel preiilid-prouad) sobib kvaliteetne alfaltkate rohkem kui kõnnitee graniitplaadid. Isegi Tartu Raekoda ümbritsevate graniitplaatide tühjades vuugivahedes on meie naiskolleegid korduvalt murdnud oma kõrgeid kontsi, samadesse vuugivahedesse jäävad kinni ka väiksemad eelloetletud liikurvahendite rattad.
Muidugi võib ju proovida administratiivses korras keelata kõrgete kontsade kandmise, samuti lapsevankrite ja kohvritega tänavatel liikumise, sundides preilidele-prouadele jalga viisud-pastlad ja rakendades munitsipaalsed hobuvankrid kohvreid ja väikelapsi teenindama.

5. Talvine lumi/muda, mis on Eestis paratamatu, kataks kogu eri kivikatete ’’mitmekesisuse ja ilu’’ nii pooleks aastaks vaatajate eest täiesti. Lumekoristus ja igat sorti muud tänavakoristust on odavam, kiirem ja lihtsam korraldada asfaldil kui kivikatete keerukal kombinatsioonil.

Toetame igati Tatu LV soovi Ülikooli tänava katete kordategemiseks, peame sealjuures aga oluliseks lähteülesande püstitamisel lähtuda tegelikust praktilisest vajadusest ja tervest mõistusest. Tartu linna, kesklinna ja Ülikooli tänava areng on meile oluline, oleme selles edasiliikumiseks valmis teiega lähiajal kohtuma.


Lugupidamisega,

Juhan Kolk, Ain Tammvere ja Urmas Past

Ülikooli tänava äärsete kinnistute omanike ja Ülikooli tänava ettevõtjate nimel