EELNÕU
TARTU LINNAVOLIKOGU |
OTSUS |
|
Tartu
|
12. veebruar 2024. a. nr LVK-O-0188 |
"Tartu linna välisõhus leviva keskkonnamüra vähendamise tegevuskava aastateks 2024-2028" vastuvõtmine ja avalikule väljapanekule suunamine |
Võttes aluseks atmosfääriõhu kaitse seaduse § 64 lg 8 ja Tartu Linnavolikogu 18. mai 2023. a määruse nr 52 "Tartu linna arengudokumentide koostamise kord" § 6 lg 1 ja § 8 ning arvestades keskkonnaministri 20. oktoobri 2016. a määrust nr 39 "Välisõhu mürakaardi, strateegilise mürakaardi ja müra vähendamise tegevuskava sisu kohta esitatavad tehnilised nõuded ja koostamise kord", Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Võtta vastu "Tartu linna välisõhus leviva keskkonnamüra vähendamise tegevuskava aastateks 2024-2028" vastavalt lisale ning suunata see avalikule väljapanekule.
2. Määrata avaliku väljapaneku ajaks 19. veebruar kuni 17. märts 2024 ja avaliku väljapaneku kohaks Tartu linna veebileht.
3. Otsus jõustub vastuvõtmisele järgneval päeval.
Õiend
Tartu Linnavolikogu otsuse eelnõu ""Tartu linna välisõhus leviva keskkonnamüra vähendamise tegevuskava aastateks 2024-2028" vastuvõtmine ja avalikule väljapanekule suunamine " juurde
Keskkonnamüra vähendamise tegevuskava on arengudokument, mis kirjeldab meetmeid, mida on võimalik rakendada keskkonnamüra tekke ja leviku vähendamiseks Tartu linnas.
Keskkonnamüra tegevuskava koostamise vajadus tuleneb Euroopa parlamendi ja Nõukogu direktiivi 2002/49/EÜ nõuetest, mis siseriiklikult on sätestatud atmosfääriõhu kaitse seaduses.
Atmosfääriõhu kaitse seaduse § 66 lg 2 kohaselt korraldab strateegilise mürakaardi koostaja vähemalt iga viie aasta järel välisõhu strateegilise mürakaardi ja selle alusel koostatud müra vähendamise tegevuskava läbivaatamise, vajaduse korral muutmise ning Terviseametile ja Kliimaministeeriumile esitamise.
Tegevuskava koostatakse aastaid 2024-2028 silmas pidades, kuid mitmed meetmed on juba rakendamisel. Tegevuskava eesmärk on leida optimaalsed meetmed, et vähendada keskkonnamürast tingitud kahjulikke mõjusid (ja mürahäiringut) eelkõige seal, kus müra mõju ning mürast mõjutatud inimeste arv on suur. Vaiksetes piirkondades on eesmärk mürataseme suurenemise vältimine. Tartu linna välisõhus leviva keskkonnamüra vähendamise tegevuskava põhineb 2022. aastal valminud Tartu linna välisõhu strateegilisel mürakaardil.
Tegevuskava koostamisel on arvestatud järgmiste arengudokumentidega: Tartu linna üldplaneering 2040+, Tartu linna arengukava 2018-2027 ja eelarvestrateegiaga 2024-2027, Tartu linna energia- ja kliimakava „Tartu energia 2030“, Tartu jalgrattaliikluse strateegiline tegevuskava 2020-2040 ning regionaalse ühistranspordi- ja multimodaalsete transpordilahenduste arendamise tegevuskava.
Müra vähendamise tegevuskava on dokument võimalustest ja meetmetest, mida oleks võimalik erinevatel osapooltel rakendada keskkonnamüra vähendamiseks. Kohaliku omavalitsuse ja müra tekitajate ülesanne on teavitada avalikkust müra olukorrast ja müra võimalikust toimest elanikkonnale ning rakendada tegevuskavas seatud meetmeid keskkonnamüra vältimiseks, ennetamiseks ja vähendamiseks ning keskkonnamüra taseme säilitamiseks seal, kus see on madal.
Tartu linna mürarikkad piirkonnad on peamiselt seotud suure liikluskoormusega tänavatega. Võimalikud liiklusmüra tekke vähendamise meetmed on lubatud sõidukiiruse vähendamine, autoliikluse jaoks mõeldud tee-ala vähendamine (nt kergliiklejate kasuks), raskeliikluse liikumise piiramine või ümbersuunamine, vaiksemate rehvide ja vaiksemate teekattematerjalide kasutamine. Reaalsetes oludes mõjutab mürataset ka teede-tänavate (samuti sõidukite) tehniline seisukord.
Oluline liiklusmüra vähendamise meede on erasõidukitega tehtavate sõitude vajaduse vähendamine, millele aitavad kaasa eelkõige ühistranspordi ja jalg- ning kergliiklusteede võrgustiku arendamine ning laialdasema kasutamise soosimine.
Raudteemüra on Tartus mõnevõrra vähem probleemne (mürast mõjutatud inimeste koondarvu vaadates), kuid raudteekoridori vahetus läheduses on siiski tegemist märgatava häiringuallikaga. Samas on raudtee kaubarongide liikluskoormused viimastel aastatel märkimisväärselt vähenenud, sealjuures on eriti järsk langus leidnud aset aastatel 2022-2023.
Tööstusmüra ei ole Tartu linnas tervikuna suur probleem ning tööstusmürast mõjutatud elanike arv on 2022. a strateegilise mürakaardi kohaselt oluliselt vähenenud võrreldes eelmise, 2017. a mürakaardiga. Olemasolevate tööstusobjektide puhul tuleb müra vähendamisel (vastava vajaduse ilmnemisel) lähtuda eelkõige objektipõhisest lähenemisest ning probleemsetes piirkondades kontrollmõõtmiste alusel müra vähendavate meetmete rakendamise nõude kehtestamisest.
Käesolev tegevuskava annab üldhinnangu piirkonna suuremate müraallikate poolt tekitatava müra piiramiseks ning kõrge tasemega mürast mõjutatud inimeste arvu vähendamiseks. Tegevuskavas ei käsitleta detailselt üksikuid lokaalseid mürakaebusi: hoonete ventilatsiooniseadmed, soojuspumbad, heakorratööd konkreetsetes piirkondades (sh lehepuhurid ja teehooldusmasinad), muru niitmine, naabrite tekitatud müra, avaliku korra rikkumised, töökeskkonna müra. Samuti ei hõlma uuring aasta jooksul lühiajaliselt või ajutiselt töötavaid ning pistelisi häiringuid põhjustavaid müraallikaid. Üksikjuhtumitega kaasnevate müraprobleemide lahendamisel tuleb järgida tavaprotseduuri (kaebuse esitamine Terviseametile, kontrollmõõtmiste teostamine ning vajadusel ettekirjutuse koostamine ning müra vähendamise meetmete rakendamine).
Müra vähendamise tegevuskava meetmete planeerimisel tuleb arvestada, et meetme tulemusel väheneks müratase eelkõige seal, kus see võib avaldada kahjulikku mõju inimese tervisele ning mürahäiring väheneb võimalikult paljudel elanikel.
Tegevuskava avalik väljapanek
Tartu Linnavolikogu 18. mai 2023. a määruse nr 52 "Tartu linna arengudokumentide koostamise kord" § 6 lg 2 kohaselt on avaliku väljapaneku kestus vähemalt neli nädalat. Teade eelnõu avalikustamise kohta avaldatakse Tartu linna veebilehel.
.................
Arengu- ja planeerimiskomisjoni 06.02.2024 koosoleku protokoll nr 30:
Otsustati:
1.1. toetada tegevuskava avalikustamisele suunamist;
1.2. teha ettepanek pikendada avaliku väljapaneku aega 6 nädalani.
Keskkonnakomisjoni 07.02.2024 koosoleku protokoll nr 29:
Otsustati:
1.1. eelnõud toetada;
1.2. nõustuda tegevuskava avalikuks väljapanekuks eelnõus sätestatud 4 nädalase ajaga. Tegevuskava edasise menetluse tihedast ajagraafikust lähtuvalt avaliku väljapaneku pikendamist vajalikuks ei peetud.
Linnavalitsuse 13.02.2024 istungi protokoll nr 11:
21. Muudatusettepanek linnavolikogu menetluses olevale otsuse "Tartu linna välisõhus leviva keskkonnamüra vähendamise tegevuskava aastateks 2024-2028" vastuvõtmine ja avalikule väljapanekule suunamine" eelnõule
KUULATI: Rein Haagi ettekannet.
OTSUSTATI: 21.1. nõustuda linnavolikogu arengu- ja planeerimiskomisjoni 6. veebruari 2024 koosolekul tehtud ettepanekuga ja esitada linnavolikogu menetluses oleva otsuse "Tartu linna välisõhus leviva keskkonnamüra vähendamise tegevuskava aastateks 2024-2028" vastuvõtmine ja avalikule väljapanekule suunamine" eelnõule muudatusettepanek sõnastada eelnõu § 2 järgmiselt: "2. Määrata avaliku väljapaneku ajaks 19. veebruar kuni 31. märts 2024 ja avaliku väljapaneku kohaks Tartu linna veebileht.".