Akti väljaandja: | Tartu Linnavolikogu |
Akti liik: | Otsus |
Teema: | Tartu kesklinna üldplaneeringu kehtestamine |
Reg. number: | 366 |
Seisund: | Allkirjastatud |
Vastuvõtmise kp: | 30.06.2016 |
Jõustumise kp: | 15.07.2016 |
Eelnõu: | Tartu kesklinna üldplaneeringu kehtestamine |
Failid: | Lisa_Tartu kesklinna YP seisukohad.pdf ( 2192 kb ) LVKO2016063000366.bdoc ( 1903 kb ) |
TARTU LINNAVOLIKOGU | |
OTSUS | |
Tartu
|
30. juuni 2016. a. nr 366 |
Tartu kesklinna üldplaneeringu kehtestamine |
Vastavalt Tartu Linnavalitsuse seisukohtadele ning laekunud ettepanekutest ja vastuväidetest lähtuvalt on planeeringulahendust korrigeeritud. Sealhulgas otsustati jätta hoonestamata Kaubamaja ja Vanemuise teatri vaheline haljasala, lisada planeeringusse lisaks hoonete kõrguspiirangule ka minimaalne korruselisus. Arvestades enam rohelisuse säilitamise põhimõttega, võeti seisukoht, et Holmi parki näidatud hoonestusala siseselt võib hoonestus hõlmata kogu pindalast kuni 70 protsenti. Planeeringus otsustati täpsustada mitmeid liikluskorralduslikke ja vanalinna parkimisega seotud teemasid. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakond on vastava informatsiooni edastanud kõikidele isikutele, kes arvamusi esitasid.
Tartu Linnavalitsus otsustas 15. märtsi 2016. a korraldusega nr 233 esitada planeeringu koos teabega arvestamata jäänud vastuväidete kohta Tartu maavanemale järelvalve teostamiseks, lugedes lahendamata jäänud planeeringuvaidluseks arvestamata jäänud ja osaliselt arvestatud ettepanekud ning vastuväited.
Tartu kesklinna üldplaneeringu järelevalve teostamise raames toimus Tartu Maavalitsuses 26.04.─29.04.2016 ja 05.05.2016 üldplaneeringu avaliku väljapaneku käigus arvestamata jäänud ettepanekute ja vastuväidete esitajate ja linnavalitsuse esindajate ärakuulamine. Maavanema juures osapoolte ärakuulamise järel saavutatud kokkulepete alusel ning maavanema seisukohti arvestades on planeeringut veel kord korrigeeritud.
Tuginedes planeerimisseaduse § 23 lõikes 3 sätestatud järelevalve teostaja pädevusele, on maavanem oma 23.05.2016 kirjaga nr 7-5/945-20 andnud Tartu kesklinna üldplaneeringule eelnimetatud seaduse § 23 lg 6 kohase heakskiidu ning teinud ettepaneku planeering kehtestada.
Maavanema seisukohad avalikul väljapanekul esitatud, planeeringu koostamisel arvestamata jäetud ettepanekute ja vastuväidete kohta on koos linna seisukohtadega koondatud tabelisse, mis asub käesoleva otsuse lisas.
Linnavolikogu rõhutab planeeringu kehtestamisel järgmist.
Kesklinna ruumilise arengu kavandamisel on kaasatud avalikkust märkimisväärses ulatuses. Linn on korraldanud avalikud väljapanekud kesklinna arengustrateegia koostamisel (linna kodulehel), kesklinna üldplaneeringu eskiislahenduse menetlemisel (Tartu Linnavolikogu 27. juuni 2013. a otsus nr 500). Planeeringut on kogu selle protsessi käigus kajastatud meedias (ligikaudu 130 kajastust). Planeeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise avalikul väljapanekul laekunud ettepanekute rohkuse, mitmekesisuse ja põhjalikkuse alusel leiab linn, et avalikkus on piisavas ulatuses protsessi kaasatud, avalikkuse seisukohad on välja selgitatud ning saadud teave on piisav kaalutlusotsuse tegemiseks kesklinna planeerimise sõlmküsimuste osas. Linn on nii kogu linna kui kesklinna ruumilise arengu üldisemate suundumuste määratlemisel lähtunud üleriigilises planeeringus Eesti 2030+ toodust, kus on rõhutatud linnade planeerimisel nende kompaktsuse säilitamise ja sisestruktuuride tihendamise vajadusele. Samuti arvestab linn koostatava Tartumaa maakonnaplaneeringu põhimõtteid, kus rõhutatakse Tartu linnakeskuse regionaalset tähtsust. Nii Tartu kesklinna üldplaneering kui selle aluseks olev kesklinna arengustrateegia rõhutavad kesklinna eelisarengut, selle tihendamist ja keskusfunktsioonide osakaalu ning kvaliteedi tõstmist. Kesklinna arengustrateegias välja toodud visioonis rõhutatakse muuhulgas ka kesklinna tähtsust aktiivse kultuurielu toimumiskohana. Toodud eesmärkide täitmiseks tuleb leida hea asukoha ja piisava suurusega hoonestusalad. Tartu linna morfoloogia – linnaruumi kompaktne kuju – annab väga tugevad eelised jätkusuutliku ning säästva arengu põhimõtetest lähtuva linnaruumi kujundamisele. Keskkonnamõjude strateegilise hindamise aruande ptk 2.1 toob välja üldplaneeringu vastavuse Leipzigi hartale, Euroopa säästva ruumilise arengu printsiipidele ja jätkusuutliku maakasutuse kavandamise põhimõtetele. Strateegilises, pikaajalise ruumilise planeerimise plaanis, mis hõlmab endas kogu Lõuna-Eesti keskusena funktsioneerimist, võimaldab planeeringulahendus koos täiendavate ehitusmahtudega saavutada laiapõhjaliselt jätkusuutliku arengu. Haljasalade vähenemine, mida kompenseeritakse linnahaljastuse kvaliteedile täiendava tähelepanu pööramisega, on vaid üks komponent mõjudespektri tervikpildis, mis ei saa olla ainukeseks aluseks strateegilise otsuse langetamisel. Ka koostatav Tartumaa maakonnaplaneering märgib, et ehkki ehitussurve on vähendanud sidusust Emajõe kallastel Tartu linnas, on barjäär ümbritsevate looduslike alade külluse tõttu väheoluline.
Samuti on linn seisukohal, et sõjajärgsel ajal väljaspool ajaloolist vanalinna on kujunenud uus linnaehituslik struktuur, linna elanike arv võrreldes sõjaeelse ajaga on ligikaudu kahekordistunud ning muutunud on kesklinna funktsioonid ja liikluskorraldus. Seetõttu ei poolda linn üldpõhimõttena ajaloolise ehituskeskkonna ja tänavavõrgu taastamist, vaid soodustab planeeringuga kaasaegse, tulevikku suunatud linnaruumi kujunemist.
Planeerimisalase tegevuse korraldamine valla või linna haldusterritooriumil on kohaliku omavalitsuse pädevuses. Kohalik omavalitsus tagab maakasutuse ja ehitamise aluseks vajalike planeeringute olemasolu ning planeeringu koostamisel avalike huvide ja väärtuste ja huvitatud isikute huvide tasakaalustatud arvestamise, mis saab olla planeeringu kehtestamise eelduseks.
Planeeringu kehtestamise kaalutlemisel lähtub linnavolikogu lisaks planeeringudokumentidele käesoleva otsuse lisas sisalduvatest linnavalitsuse ja maavanema seisukohtadest. Linnavolikogu on seisukohal, et käesoleva üldplaneeringu lahenduse osas on linn kaalutlusõiguse teostamisel arvestanud nii avalikke huve ja väärtusi kui ka maaomanike õigusi ja huve.
Lähtudes eelnevast ja võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 1, § 22 lg 1 p 31, ehitusseadustiku ja planeerimisseaduse rakendamise seaduse § 1 lg 1, kuni 30.06.2015 kehtinud planeerimisseaduse § 24 lg 3, Tartu linna ehitusmääruse § 19 lg 1 ning arvestades Tartu Linnavolikogu 6. oktoobri 2005. a määrusega nr 125 kehtestatud Tartu linna üldplaneeringut, Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Kehtestada Tartu kesklinna üldplaneering vastavalt lisale.*
2. Linnavalitsuse linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal korraldada planeeringu kehtestamise teate ilmumine ajalehes Postimees ja Tartu linna koduleheküljel ühe kuu jooksul planeeringu kehtestamise päevast arvates.
3. Otsus jõustub 15. juulil 2016. a.
4. Käesoleva otsuse vaidlustamiseks on igal isikul õigus ühe kuu jooksul arvates päevast, millal isik sai teada või pidi teada saama planeeringu kehtestamisest, pöörduda Tartu Halduskohtusse, kui ta leiab, et see otsus on vastuolus seaduse või muu õigusaktiga või selle otsusega on rikutud tema õigusi või piiratud tema vabadusi.
* lisa asub linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnas
Vladimir Šokman Esimees |