EELNÕU
TARTU LINNAVALITSUS |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS |
|
Tartu
|
02. mai 2024. a. nr LV-IP-0106 |
Tartu Linnavolikogule määruse "Tartu Linnavolikogu 21. aprilli 2022. a määruse nr 17 "Tartu Filmifondi toetus" muutmine" eelnõu esitamine |
Määrus kehtestatakse kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 22 lõike 1 punkti 5 alusel.
§ 1. Määruse muutmine
Tartu Linnavolikogu 21. aprilli 2022. a määrust nr 17 "Tartu Filmifondi toetus" muudetakse järgmiselt:
1) määruse paragrahvi 4 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"§ 4. Riigiabi
(1) Käesolevas määruses nimetatud toetus on käsitletav:
1) vähese tähtsusega abina komisjoni määruse (EL) nr 2023/2831, milles käsitletakse Euroopa Liidu toimimise lepingu artiklite 107 ja 108 kohaldamist vähese tähtsusega abi suhtes (ELT L, 2023/2831, 15.12.2023) (VTA määrus), artikli 3 mõistes või
2) kultuuri edendamiseks ja kultuuripärandi säilitamiseks antava abina Euroopa Komisjoni määruse (EL) nr 651/2014 ELi aluslepingu artiklite 107 ja 108 kohaldamise kohta, millega teatavat liiki abi tunnistatakse siseturuga kokkusobivaks (ELT L 187, 26.06.2014, lk 1–78) (üldine grupierandi määrus), III peatüki 11. jao tähenduses (üldise grupierandi määruse artikkel 54 abi audiovisuaalsele teosele).
(2) Toetuse andmisel kohaldatakse vastavalt konkurentsiseaduse paragrahvis 33 või paragrahvis 342 ja paragrahvi 492 lõikes 3 sätestatut.
(3) Vähese tähtsusega abi korral ei tohi toetuse suurus koos käesoleva määruse alusel taotletava toetusega mis tahes kolme aasta pikkuse ajavahemiku jooksul ületada 300 000 eurot ühe ettevõtja kohta.
(4) Vähese tähtsusega abi suuruse arvestamisel loetakse üheks ettevõtjaks sellised ettevõtjad, kes on omavahel seotud VTA määruse artikli 2 lõike 2 kohaselt.
(5) Toetust ei anta kultuuri edendamiseks ja kultuuripärandi säilitamiseks antava abina taotlejale:
1) kellele Euroopa Komisjoni või Euroopa Kohtu eelneva otsuse alusel, millega sama liikmesriigi antud abi on tunnistatud ebaseaduslikuks või väärkasutatuks ja ühisturuga kokkusobimatuks, on esitatud seni täitmata korraldus abi tagasi maksta;
2) kes on raskustes üldise grupierandi määruse artikli 2 punkti 18 mõistes.
(6) Vähese tähtsusega abi ei anta VTA määruse artikli 1 lõikes 1 sätestatud juhul.
(7) Vähese tähtsusega abi andmisel võetakse arvesse VTA määruse artiklis 5 sätestatud erinevateks eesmärkideks antava vähese tähtsusega abi kumuleerimisreegleid.";
2) määruse paragrahvi 6 lõike 1 punkt 4 tunnistatakse kehtetuks;
3) määruse paragrahvi 6 lõike 3 punkt 1 tunnistatakse kehtetuks;
4) määruse paragrahvi 6 lõiget 3 täiendatakse punktidega 71 ja 72 järgmiselt:
"71) regiooni esilinastuse korraldamisega seotud turunduskulu;
72) tootmistasu (milles sisaldub produtsendi tasu) kuni 10% regiooni kogueelarvest või juhul kui tootmisettevõtja majandus- ja kutsetegevuse koht on registreeritud regioonis ja tootmisettevõtja omab regioonis majandus- või kutsetegevuse kohta kuni 20% regiooni kogueelarvest;"
5) määruse paragrahvi 6 lõiget 4 täiendatakse punktiga 11 järgmiselt:
"11) üldkulu (halduskulu, raamatupidamise kulu jms);"
6) määruse paragrahvi 6 täiendatakse lõikega 5 järgmiselt:
"(5) Abikõlblikud on kulud, mis on tehtud toetuse taotlemise väljakuulutamise aasta 1. jaanuarist kuni järgneva kalendriaasta 31. detsembrini.".
7) määruse paragrahvi 7 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
"§ 7. Toetuse määr
(1) Toetuse maksimaalne määr on kuni 25% toetuse taotleja poolt regioonis teose tootmiseks tehtud abikõlblikest kuludest.
(2) Toetuse maksimaalne määr on kuni 35% toetuse taotleja poolt regioonis teose tootmiseks tehtud abikõlblikest kogukuludest, kui on täidetud vähemalt üks järgmistest tingimustest:
1) teose sisu on olulisel määral seotud regiooniga;
2) teose tootmisega otsesel seotud kuludest vähemalt 30% on kulud, mis vastavad käesoleva määruse paragrahvi 6 lõikes 1 sätestatule;
3) regioonis on planeeritud rohkem kui 10 võttepäeva.".
§ 2. Määruse jõustumine
(1) Käesoleva määruse paragrahvi 1 punkti 1 rakendatakse alates 1. jaanuarist 2024. a.
(2) Määrus jõustub 1. juulil 2024. a.
Õiend
Tartu Linnavalitsuse istungi protokolli kantava otsuse eelnõu "Tartu Linnavolikogule määruse "Tartu Linnavolikogu 21. aprilli 2022. a määruse nr 17 "Tartu Filmifondi toetus" muutmine" eelnõu esitamine " juurde
Tartu Linnavolikogu 21. aprilli 2022. a määrusega nr 17 kehtestati "Tartu Filmifondi toetus". Tartu Filmifondi rakendusüksus on Sihtasutus Tartu Loomemajanduskeskus, kes tegeleb taotlusvoorude korraldamisega, taotluste menetlemise ja toetuste andmise ning aruandluse kontrolliga.
Käesoleva aasta algusest on muutunud vähese tähtsusega riigiabi piirmäär ning selle arvestamise loogika, seetõttu tuleb määruse § 4 ümber sõnastada. Kuivõrd vähese tähtsusega abi piirmäära tõsteti, siis on ka filmifondist võimalik ühele ettevõtjale üldsummana rohkem toetust anda. Vähese tähtsusega abi korral ei tohi käesoleva aasta algusest toetuse suurus koos käesoleva määruse alusel taotletava toetusega mis tahes kolme aasta pikkuse ajavahemiku jooksul ületada 300 000 eurot ühe ettevõtja kohta, varasem piirmäär oli 200 000 eurot.
Järgnevad määruse muudatused puudutava abikõlblikke kulusid ja abikõlblikkuse perioodi ja toetuse määra.
Abikõlbliku kuluna on lisatud regiooni esilinastuse korraldamisega seotud turunduskulu. Kehtivas määruses on abikõlblikuna nimetatud: muu teose tootmisega otseselt seotud kulu (sealhulgas casting, tõlkimine, majutus- ja toitlustusteenus, turvateenus jms).Soovime, et lisaks Tallinnas toimuvatele esilinastustele oleksid regiooni (Tartus toimuvad) esilinastused edaspidi korraldatud esinduslikumalt ning fond ja linna poolt toetatud filmid saaksid rohkem tähelepanu. Esilinastuse korraldamisega kaasnevad tootjale kulud (filmimeeskonna ja peaosatäitjate transport, vastuvõtt jms). Me ei pea oluliseks kõigi filmi turunduskulude toetamist, küll aga soovime eraldi välja tuua, et toetame regiooni esilinastusega seotud kulusid.
Abikõlbliku kuluna on lisatud ka tootmistasu (milles sisaldub produtsendi tasu) kuni 10% regiooni kogueelarvest või juhul kui tootmisettevõtja majandus- ja kutsetegevuse koht on registreeritud regioonis ja tootmisettevõtja omab regioonis majandus- või kutsetegevuse kohta kuni 20% regiooni kogueelarvest. Filmiprojektide tootmistasu on reeglina toetusskeemides abikõlblik kulu - see on arvestuslik produktsioonitasu, mis lisatakse eelarvesse protsendina otsekuludest ja katab tootja organisatoorse ja administratiivse töö, mis on vajalik filmi planeerimiseks, ettevalmistamiseks ja tootmiseks; samuti on see mõeldud eeskätt peale eelneva projekti teostumist uue projekti arenduse alustamise seemneks enne, kui toetajad (ja ka sponsorid) oma ressursse jagama hakkavad. Üldjuhul on tootmistasu fondidel 5-10% otsestest + üldkuludest. Muudatusega soovime lihtsustada abikõlblikkuse reegleid, eemaldada eraldi punktina produtsendi tasu ja lisada tootmistasu punkti, mis sisaldab nii produtsendi tasu, tootmise koordineerimist kui üldkulu. Ühtlasi pakume regiooni ettevõtetele kõrgemat tootmistasu määra, kuna eesmärk on toetada kohalikku filmindust ja majandust. Kõrgem tootmistasu aitab kohalikel ettevõtetel kasvada ja arendada oma võimekusi, samuti planeerida uusi projekte, see võib olla ka motivaatoriks tootmisettevõteteregiooni toomisel.
Mitteabikõlblikuks kuluks on edaspidi üldkulu (halduskulu, raamatupidamise kulu jms), kuna me ei soovi eraldi toetada halduse ja raamatupidamise jms kulusid, niisugused kulud peaksid mahtuma tootmistasu alla.
Lisaks abikõlblike kululiikide täpsustamisele on täpsustatud ka abikõlblikkuse perioodi. Abikõlblikud on kulud, mis on tehtud toetuse taotlemise väljakuulutamise aasta 1. jaanuarist kuni järgneva kalendriaasta 31. detsembrini. Kehtivas määruses ei ole piiritletud abikõlblikkuse perioodi, soovime seda täpsustada ja piirata maksimaalselt 24 kuuga.
Viimane muudatus puudutab toetuse määra. Euroopa filmifondidel on teotusmäärad 25 – 40%, Eestis on kõige kõrgem toetusmäär Viru filmifondil – 40%. Kõrgem toetusmäär on oluline valiku tegemise otsus filmitootmise regiooni toomisel (lisaks lokatsioonidele ja teenustele).