TARTU LINNAVALITSUS | |
KORRALDUS | |
Tartu |
21. mai 2024. a. nr LV-K-0474 |
Loa andmine projektis "Empowering Students through Peer Tutoring and Teacher Mentoring" osalemiseks |
Võttes aluseks Tartu linnavara eeskirja § 9 lg 1 ja lg 3, Tartu Linnavalitsus
o t s u s t a b:
1. Kiita heaks osalemine juhtpartnerina projektis "Empowering Students through Peer Tutoring and Teacher Mentoring", mis esitati rahastamiseks Nordplus Junior programmi raames.
2. Projektis omafinantseering puudub.
3. Määrata projekti koordinaatoriks Tartu Jaan Poska Gümnaasiumi direktor Mari Roostik, kes omab punktis 1 nimetatud projekti raames Tartu linna nimel allkirjaõigust.
4. Korraldus jõustub ...
Linnapea | |
Linnasekretär |
Projekti nimi ja number:
Empowering Students through Peer Tutoring and Teacher Mentoring, VP-24-0074
Lühikokkuvõte:
Õpilased kogevad üha suuremat akadeemilist ja sotsiaalset survet, ärevust ja üksildust, mis tuleneb nende igapäevaelust, sealhulgas digimaailmast ja sotsiaalmeediast. Kuigi koolides töötavad eksperdid, nagu nõustajad ja psühholoogid, võib nende töökoormus mõnikord olla liiga suur, et sellega toime tulla. Meie eesmärk on luua kontseptsioonid, mis toetavad õpilaste õppimist ja heaolu kõige vahetumal, mitteeksperdi tasemel, läbi suhtlemise oma eakaaslaste ja õpetajatega ning ka teatud määral vähendada nõustajate ja psühholoogide töökoormust. Projekti eesmärk on arendada välja õpetajate mentorluse ja õpilaste eakaaslaste juhendamise mudeleid, et tegeleda nimetatud väljakutsetega, tugevdades koolis inimeste võrgustikku, luues dialoogi ja suhtlemist erinevate osapoolte vahel.
Sihtrühmaks on 16-18-aastased õpilased ja kõik partnerkoolides töötavad õpetajad. Soome ja Eesti puhul on tegemist gümnaasiumidega, Norras ja Islandil pakuvad koolid nii üld- kui ka kutseharidust. Siiski on kõigis koolides oluline, et nii õpilased kui ka õpetajad saaksid tööriistakomplekti, et lahendada probleeme.
Partnerasutuste probleemid on sarnased, igaüks meist on alustanud probleemide lahendamist, kuid koos töötamine aitaks meil ideid vahetada ja probleeme ühiselt lahendada. Projekt aitab meil keskenduda. Iga visiidi tulemusena valmib midagi kasulikku, mida saab kohe igas partnerasutuses kasutada. Neljal kohtumisel käsitletavad teemad on sotsiaalse isolatsiooni ja üksilduse vastu võitlemine, õppimisoskuste ja tõhusate õppemeetodite omandamine, õpilaste heaolu suurendamine ja ärevusega toimetuleku võimaluste pakkumine ning õpilaste vastupanuvõime suurendamine erinevatele välisteguritele, millega nad oma õpingutes ja igapäevaelus kokku puutuvad.
Eesmärgid:
Õpilaste tasandil on projekti eesmärk anda õpilastele võimalus toetada ja saada tuge läbi õpilasjuhitud tegevuste, kus nad saavad käsitleda probleeme, arutada lahendusi erinevatele probleemidele, aidata üksteisel võtta erinevaid perspektiive ja luua sotsiaalseid sidemeid. See muudab õpilased enesekindlamaks, suurendades õpilaste heaolu ja vastupanuvõimet erinevates olukordades. Usume, et eakaaslaste juhendamine ja eakaaslaste kogemus võib mõnikord olla tõhusam, sest eakaaslased on rohkem samastatavad ja ligipääsetavad kui täiskasvanud personal.
Õpetajate tasandil on projekti eesmärk luua tööriistakomplekt - raamistik ja juhised, et toetada neid õpilastele esmatasandi toe pakkumisel. See võiks vähendada koolipsühholoogide ja õppenõustajate töökoormust, tegeledes vähem tõsiste probleemidega esmasel tasandil. Veelgi olulisem on probleemide ennetamine, et õpilastel oleks vastupidavus ja teadmised, kuidas igapäevaelus probleeme lahendada.
Tegevused:
Partnerasutused on jaotanud projekti raames käsitletavad teemad partnerite tugevuste põhjal.
Kokku toimub neli füüsilist kohtumist neljas riigis (programm hõlmab nii õpilasmentoreid kui ka õpetajaid):
1.) 7.-12. oktoobril 2024 kohtuvad partnerid Tampereen lyseon lukios. Soome kohtumise teema on sotsiaalse isolatsiooni ja üksilduse vastu võitlemine, kuna Tampereen lyseon lukio on juba töötanud välja oma õpilaste eakaaslaste juhendamise süsteemi.
2.) 31. märtsist 5. aprillini 2025 Tartu Jaan Poska Gümnaasiumis. Eestis on teemaks õppimisoskused ja tõhusad õppemeetodid, kuna Tartu Jaan Poska Gümnaasium on otsustanud sellele aspektile keskenduda ja seda edasi arendada järgnevatel aastatel.
3.) Sügisel 2025 Fjölbrautarskóli Norðurlands vestras. Islandi kohtumisel keskendutakse ärevuse käsitlemisele ja õpilaste heaolu suurendamisele, kuna Fjölbrautarskóli Norðurlands vestra on hiljuti rohkem tegelenud kõrgete väljalangevusmäärade ja madala motivatsioonitasemega õpilastega.
4.) Kevadel 2026 Kirkeparken videregående skole's. Norras keskendutakse õpilaste vastupanuvõime suurendamisele erinevatele välistingimustele, millega nad õpingutes ja igapäevaelus kokku puutuvad, kuna Kirkeparken videregående skole osaleb programmis "Courage", mis on Norra valitsusväline organisatsioon, mis toetab õpilasi süsteemselt eluks vajalike oskuste arendamisel, et hõlbustada nende heaolu.
Lisaks õpilaste kohtumistele, mis kuuluvad selle taotluse klassivahetusprojekti alla, toimuvad ka õpetajate professionaalse arengu töötoad kohtumise teema raames, mis kuuluvad selle taotluse arendusprojekti alla. Kohtumiste ajal töötavad õpilased ja õpetajad koos teemade kallal, et mõista üksteise perspektiive ja vahetada ideid.
Vähemalt 2 kuud enne iga füüsilist kohtumist toimub projekti koordinaatorite veebikohtumine, kus hakatakse kohtumist ette valmistama ja võõrustajad annavad kõigile partneritele esialgse programmi. Kuu aega enne kohtumist korraldatakse veel üks veebikohtumine kõigile osalejatele, kus võõrustav partner määrab võõrustavad õpilased ja kus õpilastele ja õpetajatele antakse lugemiseks lühike artikkel või vaatamiseks video teemal, mida antud kohtumisel käsitletakse. Pärast teema põhialustega tutvumist valmistavad kõik partnerid ette esitluse, mis tutvustab lühidalt nende kooli ja lisab, kuidas nad oma koolides juba antud teemaga tegelevad. Iga riik valmistab ette ka jäämurdja, mis sobib antud teemaga ja mida mängitakse füüsilise kohtumise esimesel päeval.
Kõik töö füüsilistel kohtumistel toimub rahvusvahelistes rühmades, et soodustada ideede vahetust ja inglise keele praktikat. Jätkusuutlikkuse tagamiseks on igas kohtumises kohal vähemalt üks õpetaja igast riigist. Iga kohtumine hõlmab 5 päeva tegevusi ja 2 päeva reisimist, kuna kõik partnerasutused ei asu pealinnades ja otselende partnerite asukohtade vahel ei ole.
Tulemused:
Kõik osalevad asutused saavad projektist kasu, kuna oodatavad tulemused aitavad õpilastel oma õpingutes ja igapäevaelus paremini toime tulla. See aitab õpilasi endid, aga ka õpetajaid, sest rohkem aega jääb tegeliku aine käsitlemiseks. Õpetajad saavad kasu, kuna neile antakse hõlpsasti kasutatav tööriistakast ja õppevahendid, mis käsitlevad projekti peamisi teemasid.
Projekti raames keskendutakse tööriistakasti loomisele nii õpetajatele kui ka õpilastele. Selle tööriistakasti sisu sisaldab õppevahendeid, meetodeid ja strateegiaid, mis toetavad õpilaste vastupanuvõime arendamist, motivatsiooni tõstmist ja projekti sidumist igapäevaste koolitegevustega. Tööriistakasti eesmärk on pakkuda õpetajatele praktilisi tööriistu projekti meetodite rakendamiseks klassiruumis. Samuti on tööriistakast mõeldud õpilastele, et aidata neid eakaaslaste juhendamisel. Need ressursid aitavad õpetajatel tõhusalt käsitleda projekti peamisi teemasid ja olla paremini valmis keeruliste olukordadega toimetulemiseks. See võimaldab neil tõhusalt toetada oma õpilasi ja luua positiivset õpikeskkonda. Samuti pakub see õpetajatele võimalusi professionaalseks arenguks õpetajate juhendatud juhendamissessioonide ja projekti rakendamise arutelude kaudu.
Osalevad õpilased saavad projekti tulemustest isiklikku kasu. Õpilased saavad oma oskusi edasi anda ja vastu võtta eakaaslaste tuge. Nende teadlikkus oma akadeemilistest ja eluks vajalikest oskustest paraneb ning nad õpivad toetama teisi õpilasi ja vastu võtma tuge, kui see on vajalik. Projekti eesmärk on suurendada nende vastupanuvõimet, motivatsiooni ja vähendada koolist väljalangevust. Õpilastele õpetatavad meetodid annavad neile oskusi, et paremini toime tulla väljakutsetega ja parandada üldist heaolu. Lisaks jagavad nad oma teadmisi teiste juhendamisest huvitatud õpilastega, levitades seeläbi projekti tulemusi.
Eelarve:
Projekti kogumaksumus: 38200€
Omaosalus: 0
Toetus: 38200€
Sildfinantseerimise vajadus
Sildfinantseerimise vajadus tekib arvatavasti juba 2024. aastal, kuna plaanime toetuse partnerite vahel kohe ära jagada, et nad saaksid oma osa sihtotstarbeliselt kasutama hakata (nt osta lennupileteid). Tulenevalt Nordplus Junior süsteemist, kantakse toetus üle kahes jaos: 80% pärast lepingu sõlmimist ning 20% pärast lõpparuande esitamist. Eeldatav sildfinantseerimise vajadus on 7640€.
Eelarve peamiste kululiikide lõikes:
Rahvusvahelised projektikohtumised (transport, majutus, kindlustus, päevarahad) - 38200
Rahastaja:
Nordplus
Nordplus Junior programm
Juhtpartner: Tartu Jaan Poska Gümnaasium
Kontaktandmed: Vanemuise 35, Tartu
Koordinaator: Mari Roostik, mari.roostik@jpg.tartu,ee
Juht: Lembi Loigu, lembile@gmail.com, tel +37255656701
Partnerid:
Institution: FI-Tampereen lyseon lukio (FI)
Type of institution: Unit: Upper secondary school
Contact person: Happonen, Pirjo
E-mail: pirjo.happonen@tampere.fi
Phone number: +358408450135
Institution: NO-Kirkeparken videregående skole (NO)
Type of institution: Unit: Upper secondary school
Contact person: Bratland, Anne
E-mail: annebratl@ofk.no
Phone number: +4791585617
Institution: IS-Fjolbrautaskoli Nordurlands vestra (IS)
Type of institution: Unit: Vocational school/apprentice programme
Contact person: Óskarsdóttir, Eva
E-mail: eva@fnv.is
Phone number: +3548461292
Projekti seos arengukavadega:
Tartu Jaan Poska Gümnaasiumi arengukava aastani 2028 seab neli peamist eesmärki, mida kool soovib saavutada (https://jpg.tartu.ee/wp-content/uploads/2022/06/Lisa-TLVM2022050300009.pdf), kõik need eesmärgid toetavad õpilasi, et neist saaksid vastupidavad ja iseseisvad õppijad. Arengukava on koostatud vastavalt Eesti riiklikule õppekavale. Kooli prioriteedid kuni 2028. aastani hõlmavad personali professionaalsuse tõstmist mentorlussüsteemi kaudu, õppijate toetamist ja nende õpioskuste arendamist, info- ja kommunikatsioonitehnoloogia ning virtuaalõppe tõhusama kasutamise suurendamist ning rahvusvahelise koostöö edendamist. Käesolev Nordplus projekt käsitleb otseselt kolme neljast arengukavas toodud eesmärgist. Projekti eesmärk on arendada terviklik õpilaste juhendamisprojekt, mille osalevad õpilased saavad valida valikainena. Kursus lisatakse kooli pakutavate umbes 130 valikaine hulka ja sellele määratakse vastutav õpetaja. Teine viis, kuidas projekt integreeritakse Tartu Jaan Poska Gümnaasiumi, on täiendusena olemasolevale mentorlusprogrammile, mida kool on aktiivselt arendanud viimased kuus aastat. Õpilasjuhendajad kaasatakse mentorlustundidesse ja nad aitavad mentorlusõpetajaid teatud teemade käsitlemisel ja lihtsamate probleemide lahendamisel.
Tähtajad
Projekti esitamine: projekt on Nordplussist positiivse rahastamisotsuse saanud
Projekti algus ja lõpp: 01.08.2024 - 31.07.2026