Akti väljaandja: | Tartu Linnavalitsus |
Akti liik: | Istungi protokolli kantav otsus |
Teema: | Tartu Linnavolikogu otsuse ""Tartu linna välisõhus leviva keskkonnamüra vähendamise tegevuskava aastateks 2024-2028" vastuvõtmine ja avalikule väljapanekule suunamine" eelnõu esitamine |
Reg. number: | LV-IP-0007 |
Seisund: | Lõpetatud |
Koostamise kp: | 08.01.2024 |
Koostaja: | Maarja Aedviir |
Ettekandja: | Rein Haak |
Failid: | 3.1_Tartu_vaiksed_alad_080622.jpg ( 21879 kb ) 2024_01_26_tegevuskava_2024_2028.pdf ( 1053 kb ) |
TARTU LINNAVALITSUS | |
ISTUNGI PROTOKOLLI KANTAV OTSUS | |
Tartu |
08. jaanuar 2024. a. nr LV-IP-0007 |
Tartu Linnavolikogu otsuse ""Tartu linna välisõhus leviva keskkonnamüra vähendamise tegevuskava aastateks 2024-2028" vastuvõtmine ja avalikule väljapanekule suunamine" eelnõu esitamine |
KUULATI: | Rein Haagi ettekannet |
OTSUSTATI: |
1. kiita heaks ja esitada Tartu Linnavolikogule otsuse ""Tartu linna välisõhus leviva keskkonnamüra vähendamise tegevuskava aastateks 2024-2028" vastuvõtmine ja avalikule väljapanekule suunamine" eelnõu;
2. ettekandjaks linnavolikogus määrata abilinnapea Raimond Tamm. |
Juhataja: | |
Protokollija |
Võttes aluseks atmosfääriõhu kaitse seaduse § 64 lg 8 ja Tartu Linnavolikogu 18. mai 2023. a määruse nr 52 "Tartu linna arengudokumentide koostamise kord" § 6 lg 1, § 8 ning arvestades keskkonnaministri 20. oktoobri 2016. a määrust nr 39 "Välisõhu mürakaardi, strateegilise mürakaardi ja müra vähendamise tegevuskava sisu kohta esitatavad tehnilised nõuded ja koostamise kord", Tartu Linnavolikogu
o t s u s t a b:
1. Võtta vastu "Tartu linna välisõhus leviva keskkonnamüra vähendamise tegevuskava aastateks 2024-2028" vastavalt lisale ning suunata see avalikule väljapanekule.
2. Määrata avaliku väljapaneku ajaks 19. veebruar kuni 17. märts 2024 ja avaliku väljapaneku kohaks Tartu linna veebileht.
3. Otsus jõustub vastuvõtmisele järgneval päeval.
Lisa | |
Tartu Linnavalitsuse | |
istungi protokolli kantava otsuse eelnõu nr LV-IP-0007 juurde | |
Lisa 1. Vaiksete alade kaart |
Keskkonnamüra tegevuskava koostamise vajadus tuleneb Euroopa parlamendi ja Nõukogu direktiivi 2002/49/EÜ nõuetest, mis siseriiklikult on sätestatud atmosfääriõhu kaitse seaduses.
Atmosfääriõhu kaitse seaduse § 66 lg 2 kohaselt korraldab strateegilise mürakaardi koostaja vähemalt iga viie aasta järel välisõhu strateegilise mürakaardi ja selle alusel koostatud müra vähendamise tegevuskava läbivaatamise, vajaduse korral muutmise ning Terviseametile ja Kliimaministeeriumile esitamise.
Tegevuskava koostatakse aastaid 2024-2028 silmas pidades, kuid mitmed meetmed on juba rakendamisel. Tegevuskava eesmärk on leida optimaalsed meetmed, vähendamaks keskkonnamürast tingitud kahjulikke mõjusid (ja mürahäiringut) eelkõige seal, kus müra mõju ning mürast mõjutatud inimeste arv on suur. Vaiksetes piirkondades on eesmärgiks mürataseme suurenemise vältimine. Tartu linna välisõhus leviva keskkonnamüra vähendamise tegevuskava põhineb 2022. aastal valminud Tartu linna välisõhu strateegilisel mürakaardil
Tegevuskava koostamisel on arvestatud järgmiste arengudokumentidega: Tartu linna üldplaneering 2040+, Tartu linna arengukava 2018-2027 ja eelarvestrateegiaga 2024-2027, Tartu linna energia- ja kliimakava „Tartu energia 2030“, Tartu jalgrattaliikluse strateegiline tegevuskava 2020-2040 ning regionaalse ühistranspordi- ja multimodaalsete transpordilahenduste arendamise tegevuskava.
Müra vähendamise tegevuskava on dokument võimalustest ja meetmetest, mida oleks võimalik erinevatel osapooltel rakendada keskkonnamüra vähendamiseks. Kohaliku omavalitsuse ja müra tekitajate ülesanne on teavitada avalikkust müra olukorrast ja müra võimalikust toimest elanikkonnale ning rakendada tegevuskavas seatud meetmeid keskkonnamüra vältimiseks, ennetamiseks ja vähendamiseks ning keskkonnamüra taseme säilitamiseks seal, kus see on madal.
Tartu linna mürarikkad piirkonnad on peamiselt seotud suure liikluskoormusega tänavatega. Võimalikud liiklusmüra tekke vähendamise meetmed on lubatud sõidukiiruse vähendamine, autoliikluse jaoks mõeldud tee-ala vähendamine (nt kergliiklejate kasuks), raskeliikluse liikumise piiramine või ümbersuunamine, vaiksemate rehvide ja vaiksemate teekattematerjalide kasutamine. Reaalsetes oludes mõjutab mürataset ka teede-tänavate (samuti sõidukite) tehniline seisukord.
Oluliseks liiklusmüra vähendamise meetmeks on erasõidukitega tehtavate sõitude vajaduse vähendamine, millele aitavad kaasa eelkõige ühistranspordi ja jalg- ning kergliiklusteede võrgustiku arendamine ning laialdasema kasutamise soosimine.
Raudteemüra on Tartus mõnevõrra vähem probleemne (mürast mõjutatud inimeste koondarvu vaadates), kuid raudteekoridori vahetus läheduses on siiski tegemist märgatava häiringuallikaga. Samas on raudtee kaubarongide liikluskoormused viimastel aastatel märkimisväärselt vähenenud, sealjuures on eriti järsk langus leidnud aset aastatel 2022-2023.
Tööstusmüra ei ole Tartu linnas tervikuna suureks probleemiks ning tööstusmürast mõjutatud elanike arv on 2022. a strateegilise mürakaardi kohaselt oluliselt vähenenud võrreldes eelmise 2017. a mürakaardiga. Olemasolevate tööstusobjektide puhul tuleb müra vähendamisel (vastava vajaduse ilmnemisel) lähtuda eelkõige objektipõhisest lähenemisest ning probleemsetes piirkondades kontrollmõõtmiste alusel müra vähendavate meetmete rakendamise nõude kehtestamisest.
Käesolev tegevuskava annab üldhinnangu piirkonna suuremate müraallikate poolt tekitatava müra piiramiseks ning kõrge tasemega mürast mõjutatud inimeste arvu vähendamiseks. Tegevuskavas ei käsitleta detailselt üksikuid lokaalseid mürakaebusi: hoonete ventilatsiooniseadmed, soojuspumbad, heakorratööd konkreetsetes piirkondades (sh lehepuhurid ja teehooldusmasinad), muru niitmine, naabrite tekitatud müra, avaliku korra rikkumised, töökeskkonna müra. Samuti ei hõlma uuring aasta jooksul lühiajaliselt või ajutiselt töötavaid ning pistelisi häiringuid põhjustavaid müraallikaid. Üksikjuhtumitega kaasnevate müraprobleemide lahendamisel tuleb järgida tavaprotseduuri (kaebuse esitamine Terviseametile, kontrollmõõtmiste teostamine ning vajadusel ettekirjutuse koostamine ning müra vähendamise meetmete rakendamine).
Müra vähendamise tegevuskava meetmete planeerimisel tuleb arvestada, et meetme tulemusena väheneks müratase eelkõige seal, kus see võib avaldada kahjulikku mõju inimese tervisele ning mürahäiring väheneb võimalikult paljudel elanikel.
Tegevuskava avalik väljapanek
Tartu Linnavolikogu 18. mai 2023. a määruse nr 52 "Tartu linna arengudokumentide koostamise kord" § 6 lg 2 kohaselt on avaliku väljapaneku kestus vähemalt neli nädalat. Teade eelnõu avalikustamise kohta avaldatakse Tartu linna veebilehel.