Projekt |
|
|
|
|
|
Lühikokkuvõte |
|
Uuringud näitavad, et viimasel ajal on Eestis toimunud süstemaatiline muutus hariduslike erivajaduste sagedasema määramise suunas (Kallaste, 2016). Kui 2006. aastal oli HEV õpilaste osakaal üldhariduskoolide õpilaste suhtes 13,9%, siis aastatel 2010-2014 oli HEV õpilaste osakaal oluliselt kõrgem – 17,1-18,5%. See teeb raskemaks nii lasteaia- kui kooliõpetajate tööd, tõstab nende koormust ja vastutust. Kuigi kõikides koolides pole tugispetsialiste, on koolide olukord võrreldes lasteaedadega siiski parem. Lasteaiaõpetajate ettevalmistus arendamaks suurema toe vajadusega last on hetkel ebapiisav. Samuti ei ole Tartu lasteaedade koosseisudes tugispetsialistidena psühholooge ja sotsiaalpedagooge, kelle nõustamised võiks olla lapse olukorda leevendavaks asjaoluks. Lasteaiaõpetaja on tihtipeale oma muredega üksi. Tugispetsialistidest töötab lasteaias vaid logopeed, mõned üksikud asutused on leidnud võimaluse kaasata meeskonda ka eripedagoog või füsioterapeut, kuid psühholoogi või sotsiaalpedagoogi teenust lasteaias ei paku ükski asutus.
Tänapäeval on loomulik praktika, et inimestega töötavad spetsialistid osalevad tööalastes kovisioonides ja supervisioonides, mis aitab kaasa spetsialisti professionaalsele arengule, aitab ennetada läbipõlemist ja arendab kootööd kolleegidega. Paraku pole see lasteaedades levinud praktika. Tartu lasteaiaõpetajad ei osale ei kovisioonides ega supervisioonides. Viimane on ressursimahukas ja lasteaedadel puuduvad võimalused rahastada supervisiooniteenust. Kovisioon on see-eest meetod, kus omavahelist toetust pakuvad üksteisega võrdsed spetsialistid – sarnase töö tegijad või sama rolli kandjad. Kovisiooni rõhuasetus on eelkõige osalejate endi seatud eesmärkide saavutamise toetamisel ja väga oluline on selle käigus kaaslastelt saadav tagasiside.
Kovisiooni uurijad Benshoff ja Paisley (1993) on seisukohal, et kovisioonil on mitmeid positiivseid mõjusid abistavate elukutsete esindajate arengule. Nende järgi kovisioon muuhulgas:
- vähendab sõltuvust välistest „ekspertidest“ ja suurendab kolleegide vastastikust sõltuvust,
- suurendab vastutust ise hinnata oma oskusi ja kavandada enda professionaalset arengut,
- suurendab enesekindlust, sõltumatust ja enesejuhtimise oskusi.
Kuna kovisioonil on selge eesmärk ja ülesehitus, võimaldab kovisiooni grupijuhtide koolitamine lasteaiaõpetajate seas rakendada kovisioone koolieelsetes haridusasutustes ning toetada seeläbi õpetajate arengut ja enesejuhtimisoskusi.
|
Eesmärgid |
|
Tutvustada Tartu lasteaiaõpetajatele kovisooni võimalusi, parandades seeläbi nende professionaalset arengut ja eneseregulatsioonivõimet.
|
Tegevused |
|
Kahepäevased kovisioonikoolitused Tartu lasteaiaõpetajatele, kokku 4 gruppi
|
Tulemused |
|
Projekti läbiviimise tulemusel
- lasteaiaõpetajad teavad kovisioonimeetodi põhimõtteid ja kasulikkust,
- meetodit rakendatakse Tartu linna lasteaedades (nii asutusesiseselt kui -üleselt),
- paraneb õpetajate omavahelise koostöö tegemise oskus,
- tänu saadavale kolleegide toetusele tõuseb õpetajate enesetõhusus ja probleemide lahendamise oskus, mis omakorda kajastub nende töös lastega.
|
Maksumus |
|
3 000 EUR |
Tartu kohustused |
|
0 EUR |
Toetus |
|
3 000 EUR |
Kellele taotlus esitatakse |
|
SA Innove |
Millise programmi / meetme raames |
|
„Koolimeeskondade ühine õppimine haridusuuenduste rakendumiseks", tegevus „Alushariduse parimate praktikate jagamise õpiüritus" |
Juhtpartner |
|
Hariduse Tugiteenuste Keskus |
Partnerid |
|
|
Juht |
|
Julia Šarapova |
Algus- ja lõpptähtaeg |
|
12.02.2018 - 06.04.2018 |
Osakond |
|
HO allasutus |
Projekti kodulehekülg |
|
|
Projekti lõpetamise põhjus |
|
Edukalt lõpetatud |