Osaühing Vallenson on esitanud ettepaneku Tähe tn 135d ja Tähe tn 135f kruntide detailplaneeringu koostamise algatamiseks. Detailplaneeringu koostamise eesmärk on kaaluda kruntidele äri-, tootmis- ja laohoonete rajamise võimalusi. Ettepaneku tegija soovib planeeringualale kavandada kuni 6 hoonet ─ Tähe tn 135d krundile kuni 4 ja Tähe tn 135f krundile kuni 2 hoonet. Hoonete suurimaks ehitusaluseks pinnaks soovitakse Tähe tn 135d krundil 3500 m² ja Tähe tn 135f krundil 2200 m².
Planeeringuala suurusega 20 000 m² asub Ropka tööstuse linnaosas Tartu linna üldplaneeringu kohaselt väike- ja äriettevõtete maal. Planeeringu algatamise ettepanek vastab linna üldplaneeringule.
Tähe tn 135f krundile ulatub osaliselt Tähe tn 137 krundil paiknevate puurkaevude 30-meetrine sanitaarkaitseala, millega tuleb planeeringus arvestada. Planeeringualale ulatub osaliselt Tartu linna reoveepuhasti kuja. Vabariigi Valitsuse 16. mai 2001. a määruse nr 171 "Kanalisatsiooniehitiste veekaitsenõuded" § 3 lg 5 kohaselt võivad kuja piires asuda tööstus-, lao-, transpordi- ja sidehooned hoone omaniku ja vee-ettevõtja omavahelise kirjaliku kokkuleppe korral.
Keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse (edaspidi KeHJS) § 33 lg 1 p 3 kohaselt korraldatakse keskkonnamõju strateegilist hindamist strateegilise planeerimisdokumendi koostamise käigus, kui see dokument on detailplaneering, mille alusel kavandatav tegevus on eeldatavalt olulise keskkonnamõjuga, lähtudes KeHJS § 6 lõigetes 2-4 sätestatust. Vastavalt KeHJS § 33 lg 1 p 3 tuleb keskkonnamõju strateegilist hindamist korraldada, kui detailplaneeringuga kavandatav tegevus on sama seaduse § 6 lg 2 lähtudes eeldatavalt olulise mõjuga. Vabariigi Valitsuse 29. augusti 2005. a määruse nr 224 "Tegevusvaldkondade, mille korral tuleb kaaluda keskkonnamõju hindamise algatamise vajalikkust, täpsustatud loetelu" § 13 punkt 1 kohaselt tuleb kaaluda keskkonnamõju hindamise algatamise vajalikkust tööstuspiirkonna arendamise korral ja § 15 p 10 alusel muu tegevuse korral, mis võib kaasa tuua olulise keskkonnamõju.
Eeltoodust tulenevalt on vajalik analüüsida, kas tegemist võib olla KeHJS § 6 lg 2 p-des 10 ja 22 nimetatud tegevusega, mis võib kaasa tuua olulise keskkonnamõju. Võimaliku olulise keskkonnamõju selgitamiseks on lähtudes KeHJS § 6 lg 3 toodud kriteeriumitest koostatud järgmine eelhinnang:
1. Tegevuse ala ja selle lähiümbruse keskkonnatingimused
1.1 Maakasutus, looduskeskkond, kultuuriväärtused
Kavandatav tegevus on planeeritud Tähe tn 135d ja Tähe tn 135f kruntidel Ropka tööstuse linnaosas Tartus. Planeeringuala suurus on 20 000 m². Tähe tn 135d krundil asuvad kaks kokkuehitatud äri- ja laohoonet ning üks eraldiseisev hoone, maakasutuse sihtotstarve on äri- ja tootmismaa. Tähe tn 135f krundil asub üks äri- ja laohoone. Kõik hooned on ühekorruselised. Planeeringuala piirneb Tähe tänava ning äri- ja tootmismaadega, kus asub kuni kahekorruseline hoonestus. Planeeringualal ei esine kõrghaljastust, loodusvarasid, kaitstavaid loodusobjekte, EELISe andmetel kaitsealuste liikide elupaiku ega kultuurimälestisi. Ümbruskonnas puuduvad Natura 2000 kaitsealad ning loodus- ja maastikukaitsealad. Alal ja selle vahetus läheduses puuduvad objektid, mis vajavad keskkonnalube. Planeeringualale ulatub Tartu reovee puhasti kuja.
2. Tegevuse iseloom
Detailplaneeringu koostamise algatamise ettepaneku kohaselt soovitakse Tähe tn 135d ja Tähe tn 135f kruntidele ehitada hooned, mille kasutusotstarbed on kaubandus- ja teenindushoone, tootmis- ja laohoone. Tegevusvaldkonnad, millega soovitakse tegeleda on ehitusseadmete ja masinate hoidmine, parkimine, ladustamine, laenutamine, remont, müümine; ehitusmaterjalide ladustamine, müümine; kontoriruumide kasutamine ja rentimine.
3. Tegevusega kaasnevad tagajärjed
Kavandatava tegevusega ei kaasne eeldatavalt järgmisi võimalikke mõjusid:
− vee, pinnase, õhu saastatus;
− müra;
− vibratsioon;
− valguse levik;
− soojuse eraldumine;
− kiirguse eraldumine;
− lõhna teke;
− mõju Natura 2000 võrgustiku alale või mõnele muule kaitstavale loodusobjektile;
− piiriülene mõju.
Planeeritavad tegevused ei too eeldatavalt kaasa olulist keskkonnamõju. Tegevuste käigus tekkivad jäätmed antakse üle vastavat jäätmeluba omavale ettevõttele, jäätmed käideldakse vastavalt Tartu linna jäätmehoolduseeskirjale. Kavandatava tegevusega ei kaasne eeldatavalt avariiolukordade esinemise võimalust.
Linnavalitsus on küsinud detailplaneeringu elluviimisega kaasneva keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamise vajalikkuse üle otsustamiseks seisukohta Keskkonnaametilt. Keskkonnaameti hinnangul ei kaasne tegevusega eeldatavalt olulist keskkonnamõju ning keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamine ei ole eeldatavalt vajalik. Keskkonnaamet on seisukohal, et keskkonnatingimustega arvestamine on võimalik planeerimisseaduse § 9 lg 2 p 8 kohaselt planeeringumenetluse käigus.
Kuna planeeritav ala asub Ropka tööstuse linnaosas ning ümbruskonnas on tegemist sama funktsiooniga kruntidega, siis planeerimise tulemusel olukord oluliselt ei muutu, st ei lisandu teadaolevalt uusi funktsioone ja tegevusi, mis võiksid oluliselt mõjutada sotsiaalset ja/või looduskeskkonda. Eeltoodust tulenevalt on linnavalitsus seisukohal, et kavandatav tegevus ei ole KeHJS mõistes olulise keskkonnamõjuga tegevus ja planeeringule ei ole vajalik keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamine.
Linnavalitsus on seisukohal, et planeeringu koostamisele võib asuda otsuse punktis 3 toodud tingimustel.
Võttes aluseks kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 6 lg 1, § 30 lg 1 p 2, planeerimisseaduse § 10 lg-d 5 ja 6, § 12 lg 1, keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 6 lg 2 p-d 10 ja 22, § 33 lg 1 p 3, § 34 lg 1, § 35 lg-d 5 ja 6, Vabariigi Valitsuse 29. augusti 2005. a määruse nr 224 "Tegevusvaldkondade, mille korral tuleb kaaluda keskkonnamõju hindamise algatamise vajalikkust, täpsustatud loetelu" § 13 p 1 ja § 15 p 10, Vabariigi Valitsuse 16. mai 2001. a määruse nr 171 "Kanalisatsiooniehitiste veekaitsenõuded" § 3 lg 5, Tartu linna ehitusmääruse § 4 lg-d 5 ja 6, § 8 lg 2 ja § 36 lg 1 ning arvestades Tartu Linnavolikogu 6. oktoobri 2005. a määrusega nr 125 kehtestatud Tartu linna üldplaneeringut, Keskkonnaameti Jõgeva-Tartu regiooni 17. septembri 2013. a kirja nr JT 6-8/13/20856-2 ja OÜ Vallenson 27. märtsil 2013. a esitatud taotlust, Tartu Linnavalitsus
o t s u s t a b :
1. Algatada Tähe tn 135d ja Tähe tn 135f kruntide detailplaneeringu koostamine eesmärgiga kaaluda krundile äri-, tootmis- ja laohoonete rajamise võimalusi.
2. Kinnitada planeeringuala piir vastavalt lisale "Tähe tn 135d ja Tähe tn 135f kruntide detailplaneeringuala situatsiooniskeem".
3. Planeering tuleb koostada vastavalt Tartu Linnavalitsuse 31. oktoobri 2006. a määruse nr 27 lisale 5 “Detailplaneeringu koosseisu ja vormistamise nõuded”, arvestades järgnevate seisukohtadega:
3.1. Planeeringu joonised - olemasolev olukord, põhijoonis, tehnovõrgud ning maakasutus ja kitsendused - anda mõõtkavas M 1:500.
3.2. Krundi ehitusõigus määrata järgmiselt:
3.2.1. krundi kasutamise sihtotstarbeks määrata äri- ja tootmishoonete ning ladude maa;
3.2.2. hoonete suurim lubatud arv ja ehitusalune pindala määrata planeeringuga, arvestades parkimise ja haljastuse lahendamise vajadusega krundil ning reoveepuhasti kujas kehtivate nõuetega;
3.2.3. hoonete suurim lubatud kõrgus määrata planeeringuga.
3.3. Ehitiste kasutamise lubatud otstarbed anda vastavalt majandus- ja kommunikatsiooniministri 4. detsembri 2012. a määrusele nr 78 "Ehitise kasutamise otstarvete loetelu".
3.4. Kavandatavate hoonete arhitektuur peab olema kaasaegne ja kõrgetasemeline.
3.5. Detailplaneeringus sätestada, et selle elluviimisega ei kaasne Tartu linnale kohustust avalikult kasutatava tee ja üldkasutatava haljastuse, välisvalgustuse ja sademeveekanalisatsiooni väljaehitamiseks.
3.6. Parkimine tuleb lahendada krundisiseselt tulenevalt hoone kasutusotstarbest, lähtudes Eesti Standardist EVS 843:2003 "Linnatänavad".
3.7. Krundi kõrghaljastuse osakaal peab olema vähemalt 10% kogu krundi pindalast.
3.8. Planeeringuga täpsustada lume ladustamise alad krundil.
3.9. Planeering kooskõlastada Lõuna - Eesti Päästekeskusega ja teha koostööd naaberkruntide omanikega.
4. Detailplaneeringu lähteseisukohti ja eskiislahendust tutvustavate materjalide esitamine avaliku arutelu korraldamiseks ei ole vajalik.
5. Volitada linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonna juhataja Urmas Ahven sõlmima OÜga Vallenson lepingut detailplaneeringu koostamise korraldamise ja rahastamise õiguse üleandmise kohta.
6. Jätta algatamata Tähe tn 135d ja Tähe tn 135f kruntide detailplaneeringu keskkonnamõju strateegiline hindamine.
7. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal korraldada detailplaneeringu algatamise teate ilmumine ajalehes Postimees ja Tartu linna koduleheküljel ühe kuu jooksul pärast planeeringu algatamise otsuse tegemist.
8. Linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnal teatada 14 päeva jooksul detailplaneeringu keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamata jätmise otsusest ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded, ajalehes Postimees ning Tartu linna koduleheküljel. Detailplaneeringu koostamise algatamise ja keskkonnamõju strateegilise hindamise mittealgatamise otsusega saab tutvuda Tartu linna koduleheküljel www.tartu.ee ning tööpäevadel Tartu Linnavalitsuse linnaplaneerimise ja maakorralduse osakonnas, asukohaga Raekoja plats 3.
9. Korraldus jõustub 2. oktoobril 2013. a.