Alates 2013. aastast nõuab riigihangete seadus (§ 131 punkt 1), et kohalik omavalitsus peab kehtestama hankekorra, mis peab muuhulgas reguleerima iga-aastase hankeplaani koostamise ja kinnitamise korra ning tähtpäeva.
Tartu linna hankekorras on sätestatud, et "hankorra § 3 lõikes 2 kohaselt planeeritud riigihangete kohta avalikustatakse Tartu linna veebilehel riigihanke nimetus ja riigihanget korraldava struktuuriüksuse nimi ning kontaktandmed, mis on Tartu linna hankeplaan" (Tartu linna hankekord § 2 lg 3).
Sellise hankeplaaniga on mitu probleemi.
Esiteks, ei ole Tartu linna kodulehel selliselt määratletud hankplaan mõistlike jõupingutustega leitav. Otsingusõnaga “hankeplaan” ei leia Tartu linna kodulehelt ühtki tulemust. Mingi hulk riigihankeid on leitavad dokumendiregistrist (https://www.tartu.ee/?lang_id=1&menu_id=2&page_id=24519). Jääb arusaamatuks, kas see on linnavalitsuse arvates “hankeplaan”.
Teiseks, pole selge, kas see dokumendiregistris avaldatu – olgu see siinkohal ikkagi tinglikult “hankeplaan - täidab Tartu linna hankekorras sätestatud nõudeid. Hankekorra § 2 lg 2 kohaselt peaks struktuuriüksuse juht kahe nädala jooksul pärast eelavrve või lisaeelarve vastuvõtmist [..] vastaval eelarveaastal kavandatavad riigihanked [..] dokumeniregistris GoPro. Jääb arusaamatuks, kas sama tähtaja jooksul tuleks planeeritud hanked ka kodulehel avalikustada. Või ei ole hankekorra § 2 lõikes 3 üldse sätestatud tähtaega, millal hanked tuleb kodulehel avalikustada.
Kolmandaks on kahtlane, kas selline regulatsioon on kooskõlas riigihangete seaduse mõttega. Riigihangete seadus kohustab kohalikku omavalitsust kehtestama hankekorra ja reguleerima seal hankeplaani vastuvõtmist eesmärgiga, et muuta hangete planeerimise ja korraldamise protsess lihtsamaks ja läbipaistvamaks.Väga oluline on see kohalikele ettevõtjatele, et neil oleks võimalik planeerida hangetel osalemist piisava varuga ette.
Tartu linna kodulehel jooksvalt ja valikuliselt riigihangete avaldamine obskuurses asukohas (dokumendiregistri) ei vasta meie hinnangul riigihangete seaduse nõuetele. Hankeplaan tuleks vastu võtta eelarveaasta alguses ja seal peaks kajastuma kõik (sel ajal teadaolevad planeeritavad) riigihanked sel aastal, samuti eeldatav täitmise aega jms. Selline hankeplaan on leitav paljude riigiasutuste, kohalike omavalitsuste, riigifirmade kodulehtedel. Hankeplaani puudumine on üks etteheidetest, mille Riigikontroll on teinud 2013. aastal Viimsi vallale (http://www.riigikontroll.ee/tabid/206/Audit/2283/OtherArea/1/language/et-EE/Default.aspx)
Küsimused:
1. Kas Tartu linna kodulehel dokumendiregistris (https://www.tartu.ee/?lang_id=1&menu_id=2&page_id=24519) riigihangete avaldamine on Tartu linna hankeplaan riigihangete seaduse § 131 punkti 1 tähenduses?
2. Kas dokumendiregistris avaldatu on kooskõlas Tartu linna hankekorra § 3 lõigetega 2 ja 3?
3. Kas Tartu linna hankekord ja hankeplaani avalikustamise praktika on kooskõlas riigihangete seadusega (§ 131)?
Soovin vastust järgmisel volikogu istungil nii suuliselt kui kirjalikult. Arupärimisele soovin vastust linnapea Urmas Kruuselt.
Vastus: